به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۱۳۰۱۹۲

همایش ملی بزرگداشت حکیم فردوسی

همایش ملی بزرگداشت حکیم فردوسی
گروه فرهنگي_رسانه ها: روزنامه ايران نوشت: بیست و پنجمین روز اردیبهشت سال 96 در تقویم رسمی کشور، یک تفاوت چشم‌نواز با دیگر روزهای مشابه این روز در سال‌های گذشته دارد؛ برگه‌ای که هر ساله با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی مزین شده امسال با نکوداشت زبان فارسی آذین بسته است. سرانجام درخواست اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به ادبیات فارسی اجابت شده و نام فردوسی که همواره با خدمت به زبان فارسی گره خوره است از امسال قرین هم در تقویم به ثبت رسیده است. به گزارش خبرنگار اعزامی ما به مشهد، در نخستین 25 اردیبهشت ثبت شده به این همراهی با عظمت، مفاخر و دوستداران ادبیات فارسی به مشهد آمده‌اند تا در مهد این شاعر ایرانی چنین روزی را جشن بگیرند.
 
علاوه بر مراسم نکوداشتی که با حضور چهره‌های شناخته شده و علاقه‌مندان جدی و حرفه‌ای ادبیات برگزار می‌شود، قرار است عصر این روز آرامگاه حکیم توس با حضور عموم مردم فرهنگ دوست و جمعی از مسئولان گلباران شود. اما همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی، یک ساعت پس از قرار وعده داده شده یعنی 10 صبح با سخنرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز می‌شود. مراسم با نقالی و شاهنامه خوانی استاد محسن کریمی پیگیری می‌شود و در ادامه پس از سخنرانی علیرضا رشیدیان استاندار مشهد از سه کتاب «جلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی»، «شاهنامه‌نگاری، گذر از متن به تصویر» و ترجمه ایتالیایی شاهنامه و همچنین تابلو سبک قهوه‌خانه‌ای اثر استاد حمیدی با موضوع «سیاوش در آتش» رونمایی می‌شود.
 
محمدباقر نوبحت معاون رئیس جمهوری سخنران دیگر مراسم است. او از شاهنامه به عنوان احیاگر هویت ملی ایرانیان یاد می‌کند و می‌گوید که به این شاهکار فردوسی نباید تنها از جهت ادبی و هنری نگریست. او می‌افزاید: اگر اکنون اندیشمندان غربی بر خردورزی تأکید می‌کنند، ما مفتخریم حکیم توس در آن دوران در اشعار بلند خود بخوبی به خردورزی و خردگرایی پرداخته و این از شگفتی‌های شاهنامه به حساب می‌آید. سخنگوی دولت با بیان اینکه فردوسی در شاهنامه گذشته و حال را به هم پیوند زده است و سنت‌های ایران باستان را در یک فرهنگ واحد به هم دوخته است خاطرنشان می‌کند که او از این پیوند فرهنگی سرشار از زیبایی، حکمت را به نمایش گذاشته است.
 
نوبخت با اشاره به اینکه فردوسی حکیمی فرزانه است که با شاهنامه روح و روان را سرشار از حکمت کرده است می‌افزاید: فردوسی در شاهنامه چیستی انسان را بررسی می‌کند و بر اساس تلاش‌هایی که صورت داده اکنون به شاعر آرمانی ایرانیان تبدیل شده است. بخش پایانی مراسم به اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی به فردوسی شناسان اختصاص دارد و در این بخش از زحمات حسن انوری، علی اشرف‌صادقی، علی رواقی، عبدالغفور آرزو، نعمت ییلدریم و علیم اشرف خان قدردانی می‌شود. قدردانی از شوالیه آواز ایران شهرام ناظری به خاطر اجرای اشعاری از شاهنامه فردوسی در راستای تقویت شعر و ادب فارسی پایان بخش این مراسم است.  او می‌گوید: کار در خصوص شاهنامه را از 30 سال پیش آغازکردیم و این اجراها آنقدر تکرار شد که دوستان داخل کشور نیز مجاب شدند که به اجرای چنین کارهایی مجوز بدهند.
 
او با اشاره به اجراهای مختلفی که در کشورهای دنیا و تمام استان‌های کشور داشته است از اجرا نشدن چنین برنامه‌ای در مهد فردوسی یعنی مشهد گلایه می‌کند و می‌گوید: کاش روزی دوگانگی‌های موجود در این زمینه حل شود و آشتی ملی در خصوص موسیقی به وجود بیاید قطعاً با این اتفاق می‌توانیم از رشد فرهنگی بیشتری بهره‌مند شویم. ناظری صحبت‌هایش را با آرزوی اینکه روزی کنسرت شاهنامه فردوسی را در زادگاه این شاعر بزرگ برگزار کند به پایان می‌برد.