به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۰۲۵۹

خواسته‌ ایران از قدرت اول گردشگری

گروه فرهنگي: سال گذشته 9 هزار و 761 گردشگر از اسپانیا به ایران سفر کردند، کشوری که قدرت نخست در گردشگری جهان است. معاون گردشگری کشورمان در دیداری که به تازگی با همتای اسپانیایی خود داشته درخواست داده؛ خط هوایی مستقیم بین تهران و مادرید برقرار و صدور ویزای این کشور برای اتباع ایرانی تسهیل شود تا سطح همکاری های دو جانبه در حوزه گردشگری توسعه یابد.
خواسته‌ ایران از قدرت اول گردشگری
مرتضی رحمانی موحد، اسپانیا را مدلی موفق در گردشگری دانسته که ارتباط بیشتر با آن، به بهبود زیرساخت های فنی و برنامه ریزی گردشگری کشور کمک می کند. او در این باره به ایسنا گفت: اسپانیا کشور هدف ایران است که ورود گردشگران آن در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته. در سال ۹۲ تعداد اسپانیایی هایی که به ایران سفر کردند ۴ هزار و ۲۲ نفر بوده که در سال ۹۵ شمار آن ها به ۹ هزار و ۷۶۱ نفر رسیده است.  معاون گردشگری با اشاره به تمایل معاون گردشگری اسپانیا برای توسعه همکاری با ایران، اظهار کرد: همکاری های پایه ای و ریشه ای گردشگری بین دو کشور می تواند اتفاق افتد تا زمینه توسعه گردشگری در ایران فراهم شود. اسپانیا به حسب تجربه های موفقی که در گردشگری دارد، می تواند از نظر ساختاری و محتوایی بویژه در فرایند بین المللی به کشورمان کمک کند.
او به آغاز همکاری های رسمی دو کشور در بخش گردشگری که به سال ۲۰۰۲ میلادی برمی گردد، اشاره کرد و افزود: در آن سال، ایران و اسپانیا یادداشت تفاهمی را امضا کردند که با پایان یافتن اعتبار آن، طرف اسپانیایی چندین بار از ایران درخواست کرد آن یادداشت تفاهم بروز رسانی شود. در آن سال ها یک دور نشست کمیته فنی در تهران نیز برگزار شد که قرار بود دور دوم آن در اسپانیا برگزار شود، اما از سال ۲۰۰۵ تا کنون این اتفاق نیافتاده است.
رحمانی موحد، اظهار کرد: در دیداری که با معاون گردشگری اسپانیا داشتم این درخواست مطرح شد که ضمن بروز رسانی یادداشت تفاهم همکاری دو کشور، کمیته فنی ایران و اسپانیا نیز با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همراهی بخش خصوصی کشورمان در اسپانیا برگزار شود که از این پیشنهادها استقبال شد. وی با بیان این که برگزاری کمیته فنی باعث برنامه ریزی گردشگری می شود و ارتباط بخش خصوصی دو کشور را تقویت می کند، اضافه کرد: اسپانیا بر این باور است که ایران در تبادلات رسمی ضعیف است که ما از گرم شدن روابط و همکاری های دو جانبه استقبال کردیم. همچنین طبق پروتکل های دیپلماتیک از مقام رسمی گردشگری آن کشور نیز برای سفر به ایران دعوت شد.
معاون گردشگری با اشاره به درخواست ایران برای برقراری خط هوایی مستقیم بین تهران و مادرید، اظهار کرد: به تازگی یک خط مستقیم هوایی بین تهران ـ بارسلون برقرار شده که ما درخواست دادیم این خط بین تهران و مادرید هم برقرار شود، چون بر این باوریم که افزایش خطوط هوایی مستقیم بین دو کشور، به شمار گردشگران نیز می افزاید.
وی همچنین به درخواست ایران از اسپانیا برای تسهیل صدور ویزای این کشور، اظهار کرد: این پیشنهاد به این دلیل داد شده که اتباع اسپانیایی به‌راحتی می توانند در فرودگاه‌های بین المللی‌ایران ویزای گردشگری با یک ماه اعتبار و قابلیت ۶۰ روز تمدید، دریافت کنند، درحالکیه اتباع ایرانی در مقابل از چنین امکانی بی‌بهره‌اند. ما درخواست دادیم صدور ویزای اسپانیا برای ایرانی‌ها نیز آسان شود. رحمانی موحد گفت: معاون گردشگری اسپانیا که تمایل به توسعه همکاری با ایران دارد، از این پیشنهادها استقبال کرد و قرار شد با هر یک از بخش های مربوطه این درخواست ها را بررسی کند.