به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۳۰۲۶۶

سهم سینمای ایران در فستیوال کن

گروه فرهنگي: جشنواره مطرح و بین‏المللی «کن» امروز در هفتادمین سالگرد خود میزبان بیش از ۳۵هزار دست‏اندرکار حرفه‏ای عرصه سینما و چهارهزار خبرنگار است اما آنچه برای سینمای ما اهمیت دارد حضور سینماگران ایرانی در این رویداد مهم فرهنگی است؛ رویدادی که به مدت 10 روز چشم سینمادوستان دنیا را به خود جلب می‏کند.
به گزارش «ایسنا» حضور پنج سینماگر ایرانی در بخش‏های مختلف سال خوبی را برای سینمای ایران در کن هفتادم رقم زده است. یکی از مهم‏ترین آثار، فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی کارگردان فقید ایران که نخل طلای این جشنواره را سال‌ها پیش از آن خود کرده بود، به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به صورت ویژه روی پرده می‏رود. «تیری فرمائو» دبیر این جشنواره آخرین ساخته کیارستمی را آمیزه‏ای از هنر، عکس و نقاشی خواند و کارگردان ایرانی را بخش مهمی از تاریخ سینما و هنر دانست.

همچنین فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‏اُف در بخش «نوعی نگاه» حضور خواهد داشت و «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از ۹فیلم بخش رقابتی کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت می‏کند. فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک نیز در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شده است. فیلم «آن‏ها» ساخته آناهیتا قزوینی‏زاده هم به عنوان یکی از فیلم‏های بخش نمایش‏های ویژه کن ۲۰۱۷ روی پرده می‏رود.
 
به‌دلیل وضعیتی که دنیا از نظر امنیتی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسوولان برگزاری هفتادمین جشنواره فیلم کن، امسال نیز اقدام به افزایش تدابیر امنیتی برای برگزاری این رویداد سینمایی کرده‏اند تا از بروز هرگونه حمله تروریستی جلوگیری کنند.از جمله این اقدامات می‏توان به صرف هزینه چند میلیون دلاری برای نصب تیرک‏های اتوماتیک در همه ورودی‏های شهر کن و مکان‏های مهم در اطراف کاخ جشنواره اشاره کرد. سال گذشته از ۵۰۰ دوربین مداربسته نظارتی و ۲۰۰ مامور پلیس برای تامین امنیت جشنواره کن استفاده شد اما امسال ۵۰۰ نیروی داوطلب نیز به جمع نیروهای امنیتی جشنواره اضافه شده‏اند.

حاشیه‏ ها پیش از شروع
از سویی دیگر آغاز این رویداد با حاشیه‌هایی هم همراه بوده است که از میان آنها می‌توان به پوستر هفتادمین جشنواره که تصویری از «کلودیا کاردیناله» بازیگر سرشناس ایتالیایی فیلم‏هایی چون «یوزپلنگ» (لوکینو ویسکونتی)، «هشت و نیم» (فدریکو فلینی) و «روزی روزگاری در غرب» (سرجیو لئونه) است اشاره کرد.
 
تغییرات فتوشاپی عکس «کاردیناله» به‌منظور لاغرتر جلوه دادن او موجب اعتراض‏هایی در رسانه‏ها و شبکه‏های اجتماعی شد. در این میان برخی بازیگران زن به‌ویژه در هالیوود مدعی شدند که هالیوود بازیگران زن را تنها در قالبی خاص می‏پذیرد. «اما تامپسون» یکی از این هنرپیشه‏ها بود که تهدید کرد اگر این تبعیض‏ها و تعصبات در مورد چاق بودنش ادامه پیدا کند، ‏ از نقش خود در فیلم بعدی‏اش کناره‏گیری می‏کند.

رقابتی با پیش‏بینی دشوار
امسال ۱۹ فیلم از سینماگرانی عمدتا نامدار در بخش رقابتی جشنواره کن، برای کسب مهم‌ترین جایزه این رویداد سینمایی یعنی نخل طلا رقابت می‏کنند.سرشناس‏ترین چهره «میشائیل هانکه» کارگردان اتریشی است که پیش از این دو بار با فیلم‏های «روبان سفید» و «عشق» نخل طلا را در کارنامه دارد و امسال قصد دارد با فیلم «پایان خوش» نام خود را به عنوان تنها کارگردان تاریخ برنده سه جایزه اصلی کن ثبت کند.
 
از دیگر فیلم‏های مطرح بخش رقابتی می‌توان به «شگفت‏زده» به کارگردانی «تاد هینس»، «نیرومند» جدیدترین ساخته «میشل آزاناویسیوس»، ‏ «روز بعد» از «هونگ سونگ سو»، «درخشندگی» به کارگردانی «نائومی کاواسه»، «کشتن آهوی مقدس» ساخته «یورگس لانتیموس»، ‏ «بی‏عشق» از «اندری زیاگینتسف»، «فریب‏خورده» به کارگردانی «سوفیا کاپولا» و «در محوشدگی» ساخته «فاتح آکین» کارگردان ترک تبار آلمانی اشاره کرد.حضور کارگردانان صاحب سبک و مولف در فهرست فیلم‏های رقابتی امسال کن علاوه‌بر جذابیت بخشیدن به این رویداد سینمایی، پیش‏بینی‏ها را نیز بیش از پیش دشوار کرده است.

رونمایی از جدیدترین اثر پولانسکی
درحالی‌که نامی از «رومن پولانسکی» کارگردان سرشناس لهستانی-فرانسوی در فهرست اولیه فیلم‏های جشنواره کن دیده نمی‏شد، اما مسوولان جشنواره نام فیلم «براساس یک داستان واقعی» جدیدترین ساخته این کارگردان جنجالی را پس از چند روز تاخیر به عنوان یکی از فیلم‏های بخش غیررقابتی کن اعلام کردند تا این فیلم نیز همچون اغلب ساخته‏های پولانسکی در چند سال اخیر در کن رونمایی شود. فیلم «براساس یک داستان واقعی» با اقتباس از رمانی با همین نام نوشته «دلفین دویگان» و با فیلمنامه مشترک از «پولانسکی» و «الیور آسایاس» ساخته شده است.

حضور چشمگیر کارگردانان زن
تعداد فیلمسازان زن در جشنواره کن ۲۰۱۷ نسبت به سال‏های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است و درحالی‌که در سال ۲۰۱۲ نام هیچ کارگردان زنی در جشنواره کن به چشم نمی‏خورد، این رقم تا سال گذشته به ۹ نفر افزایش پیدا کرد، اما جشنواره کن در این دوره شاهد اکران فیلم‏های ۱۲ کارگردان زن است و این به معنای تغییری قابل‌توجه در این زمینه است. «سوفیا کاپولا»، ‏ «نوامی کاواسه» و «لین‌رامسی» از زنان فیلمسازی هستند که نام‏شان در فهرست آثار بخش رقابتی کن ۲۰۱۷ دیده می‏شود.

نخل طلای کن گران‏تر می‏شود
کمپانی سوئیسی «شوپارد» که 20 سال است جایزه نمادین و معتبر نخل طلای کن را می‏سازد، اعلام کرده امسال برای درخشندگی بیشتر از ذرات الماس برای تزئین این جایزه مهم سینمایی استفاده خواهد کرد. به همین منظور الماس‏های کوچک 7/ 0 قیراطی مانند دانه‏های برف روی نخل ریخته می‏شود و به آن درخشش بیشتری می‏بخشد و بنابراین امسال جایزه نخل طلایی ویژه‏تر از هر سال خواهد بود.

حضور تاریخ‏سازان در بخش کلاسیک
نسخه ترمیم‏شده آثاری از بزرگان سینما چون «میکل‏آنجلو آنتونیونی»، «رنه کلمان»، «شوهی ایمامورا»، «آندری وایدا» و... در بخش کلاسیک هفتادمین جشنواره کن به روی پرده می‏روند. به مناسبت هفتادمین سالگرد کن، بخش کلاسیک این رویداد سینمایی به مروری کوتاه بر تاریخچه این رویداد سینمایی خواهد پرداخت و نسخه ترمیم شده ۱۶ فیلم تاریخ‏ساز جشنواره از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۲ به‌روی پرده می‏رود که شامل آثار کارگردانان مطرحی چون «رنه کلمان»، «میکل آنجلو آنتونیونی»، «شوهی ایمامورا»، «آنری ژرژ کلوزو»، «ژان روش» و «رابرت ردفورد» می‏شود.هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ مه ‌(۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار می‏شود.