به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۳۰۲۷۰

وزیر ارشاد: چرا برای چند رای شرافت‌تان را به حراج گذاشته اید؟

گروه فرهنگي: وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: امنیت ملی برای ما در اولویت است اگر زبان باز کنیم مردم خواهند فهمید که چه کسانی بارها نگران آموزش زبان‌های مختلف و محدود کردن اقوام بودند و در جلسات چه تفکراتی را مطالبه می‌کردند.
وزیر ارشاد: چرا برای چند رای شرافت‌تان را به حراج گذاشته اید؟
به گزارش ایسنا، صالحی امیری که در نشست هم‌اندیشی فرهیختگان فرهنگی و اقتصادی با عنوان «پویش توسعه، اخلاق، مسوولیت‌پذیری» تمام مسوولیت ما در قبال ایران «تام» سخن می‌گفت، اظهار داشت: خدا را شاهد می‌گیرم که روحانی علقه‌ای برای قدرت ندارد و اگر وارد کارزار انتخابات شده بخاطر این است که فضای تحجر، تخریب و بد اخلاقی گذشته باز نگردد.وی با بیان اینکه نخستین نیاز توسعه کشور، انسجام است افزود: انسجام مهمترین نیاز برای جامعه است و آنچه که در چند روز گذشته به شدت مورد تهدید قرار گرفت فروپاشی انسجام بود. عملکرد برخی کاندیداها کاملا ضد انسجام بود که این هم از پدیده‌های خاص مربوط به ایران است.
 
صالحی امیری ادامه داد:‌ حرکت متعالی اجزای یک نظام و سیستم به سمت قله‌های متعالی را انسجام می‌گویند که به دوشکل مکانیکی و ارگانیکی است.وی افزود: گفتمانی که انسجام را مبتنی بر نظام مکانیکی می‌داند بر اساس بایدها و نبایدها و امرو نهی‌ها شکل می‌گیرد که نتیجه آن بستن دهان مخالفان، رسانه‌های مخالف، انگ زنی، اتهام و تخریب است.وزیر ارشاد ادامه داد: در مقابل انسجام ارگانیکی مبتنی برعقلانیت، گفت وگو، تعامل، آزاد اندیشی و پذیرش حق دیگران است.
 
وی گفت: تمام دعواها روی این دو مفهوم است، باید شفاف کرد که آیا باور دارید که یک ملت منهای رنگ و پوست و نژاد از حقوق مساوی برخوردارند، اگر باور دارید در جهت انسجام ارگانیکی قرار دارید.صالحی امیری گفت: اما اگر در آزاد اندیشی به دایره خود باور دارید این همان استبداد و بستن دهان دیگران است و گفتمانی است که مبنای آن تحجر است، اما برای گرفتن رای به تزویر متوسل می‌شود.
 
وی گفت: ادعا کرده بودند که ارشاد، مجوز برای آموزش‌های جنسی داده است، بنده در جواب گفتم که چند عدد رای ارزش ندارد تا شرافت و اخلاق تان را به حراج بگذارید.وی گفت: کسی که به دنبال این است که با جهل و دروغ و نیرنگ و تزویر در پی کسب رای باشد باید شفاف جواب دهد که آیا به آزادی فکر و قلم و بیان اعتقاد دارد، آیا به اندیشه هنر و هنرمند اعتقاد دارد.
 
وی در ادامه گفت: آیا معتقدید صدای مخالف شنیده شود و یا باید بسته بماند، اینکه می‌گویید زبان خدادادی است اگر دروغ نمی گویید چرا طی 38 سال گذشته این امر را محدود کردید و اقوام آموزش زبان نداشتند.صالحی امیری افزود: دولت روحانی برای اولین بار طی 38 سال گذشته آموزش زبان را به دانشگاه‌ها آورد و شهروندان می‌توانستند در دفترچه کنکور آنرا انتخاب کنند.
 
وی گفت: متاسفانه ما زبانمان باید بسته بماند اگر مجاز بودیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشتیم، اما امنیت ملی و مصالح ملی را مقدم می‌دانیم و تشویش اذهان و نا امیدی و سرکوب نشاط مردم را خیانت می‌دانی.وزیر ارشاد گفت: چه کسانی درصدها جلسه می‌گفتند ترویج زبان قومی تهدید ملی است. مردانگی، شرافت و اخلاق حکم می‌کند که باور و بیان مان تعارض نداشته باشد.
 
وی گفت: گوش فلک را کر کردید که دولت سند 2030 را امضا کرده تا آزادی جنسی را در کشور آزاد کند، روی تان سیاه باشد که دروغ می‌گویید؛ دولت جمهوری اسلامی ایران هیچگونه امضایی نکرده چراکه الزام آور نیست بلکه یک بیانیه است.وی گفت: آقایانی که ادبیات حقوق بین الملل را نمی دانند، این را هم نمی دانند صدور بیانیه برای یک دولت الزام آور نیست. علاوه بر آن تمام بیانیه‌هایی که صادر می‌شود یک حق تحفظ (حق شرط یا تحدید تعهد در حقوق بین‌الملل) روی سند قرار می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران این سند را بر اساس اسناد فرادستی آن می‌پذیرد و مواردی که مغایر باشد را نمی پذیرد.
 
وی گفت: چرا برای چند رای شرافت تان را به حراج گذاشته اید؟ اگر سرکار بیایید چه دروغ‌هایی را باز تولید خواهید کرد و یکبار دیگر چرخ دروغ و توهم و نیرنگ متولد خواهد شد.وی گفت: این دولت (یازدهم) زمینی است و از مقدسات سو استفاده نمی کند، به گونه ای که هرهفته وزرا با سفر به قم خدمت مراجع می‌روند، اما یک مورد سراغ ندارید که وزیر از مرجع تقلیدی استفاده ابزاری کند ؛ چراکه معتقدیم مقدسات متعلق به ملت است و کسی حق استفاده ابزاری از آن را ندارد.
 
وزیر ارشاد گفت: ننگ بر دولتی که برای اثبات ناکارآمدی خودش از سفره مقدسات استفاده می‌کند، همه ما جیره خوار سفره حضرت مهدی(عج) هستیم، اما ما کجا و حضرت صاحب کجا.وی گفت: ما برای تصمیم گیری مبتنی بر عقلانیت در دولت رفتار می‌کنیم و نمی گوییم که حضرت پیام داده که اینگونه شود.این دغل و دروغ بزرگ، ملت را به تباهی برد.
 
وزیر ارشاد گفت: جامعه را تقسیم به 96 درصد و چهار درصد کردن بزرگترین تهدید است و هر کسی که چنین تجزیه ای ارایه کند به آرمان‌های ملت خیانت کرده ؛ چرا که جامعه تجزیه شده آبستن حوادث مختلف می‌شود.وزیر ارشاد افزود: امسال نمایشگاه کتاب را به شهر آفتاب آوردیم، آنان یک سال فرصت داشتند که حیثیت ما را در برابر ناشران خارجی تهدید نکنند، اما با یک باران بهاری کل نمایشگاه زیر آب رفت و هیچکس هم پاسخگو نبود و ما هم در برابر خارجی‌ها دچار خجالت زدگی شدیم ؛ این همان مدیریت شماست، چرا گزافه حرف می‌زنید.
 
صالحی امیری ادامه داد: مبنای سیاسی کاری نداشتیم و با انتشار فیلم‌ها و تصاویر نمایشگاه نشان می‌دادیم که سیستم مدیریتی تان چگونه است و نشان می‌دادیم که جز برج‌های بلندی که ساختید هیچ کار دیگری نکردید و به مردم تهران خیانت کردید.وی گفت: شهرداری تهران 20 تا 60 هزار میلیارد تومان برای مردم بدهی گذاشته، صداقت داشته باشید و آمارها را ببینید.
 
وی گفت: دولتی که نتواند برای مردم امنیت، آرامش، امید و نشاط بیاورد لیاقت ندارد.وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه گفت: روحانی وعده داده است که در دور دوم ریاست جمهوری خود تمام تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد. این امر حساسی است و هدف گذاری شده است. امروز زنجیر تحریم‌ها پاره شده و مردم خوشحال هستند، اما چرا عده ای نگرانند.صالحی امیری افزود: مردم به دنبال تنش، مناقشه و درگیری نیستند بلکه اشتغال و معیشت می‌خواهند.
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم گفت: چاپ کتاب به 88 هزار عنوان افزایش داشته است و تعداد تماشاگران سینما از هشت میلیون به 25 میلیون نفر افزایش داشته و اجرای صحنه‌های تئاتر به 110 نمایش رسیده و این رقم چهار برابر دوره قبل است.صالحی امیری گفت: دولت برای حوزه فرهنگ دینی توجه زیادی داشته و بیش از دوهزار و 500 موسسه قرآنی تشکیل داده و مجوز 6 هزار و 300 موسسه فرهنگی را صادر کرده است. برای اولین بار 6 هزار و 800 مجوز در این دولت برای نشریات و مطبوعات صادر شده است که معادل 47 درصد کل مجوزهای کشور بعد از انقلاب بوده است.وی گفت: در دولت یازدهم زیرساخت‌های لازم شکل گرفت و هم اکنون در آستانه جهشی برای رسیدن به قله‌های توسعه هستیم، روحانی می‌تواند پرچمدار رسیدن به این توسعه باشد.