به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۲/۰۱ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۱۳۰۳
اگر امروز شهيد آوینی در میان ما بود چه مي‌گفت؟

زیباکلام،اخراجی‌هاوقلاده‌های‌طلا‌ را شست

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه‌ خیلی دیر است ‌درباره مرتضی آوینی چیزی یاد بگیرم، من تنها می‌دانم ‌در‌ مورد آثار شهید آوینی پیاده هستم، گفت: ایران سینمای ایران ناموفقی را پشت سر گذاشته است. صادق زیباکلام در نشستی با عنوان «هنر متعهد از دیدگاه شهید سیدمرتضی آوینی» اظهار داشت: فیلم‌های مورد افتخار سینمای حکومتی و دولتی ایران، اخراجی‌ها و قلاده‌های طلا است که فیلم‌هایی ایدئولوژیک هستند.
زیباکلام،اخراجی‌هاوقلاده‌های‌طلا‌ را شست
زيباكلام در ادامه با اشاره به اینکه به من گفتند این مناظره با حضور آقای فراستی در موضوع هنر متعهد و شهید آوینی برگزار می‌شود، افزود: خیلی دیر است که درباره مرتضی آوینی چیزی یاد بگیرم، من تنها می‌دانم او سید بوده است، در مورد آوینی پیاده هستم!

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: من باید درباره آخرین وضعیت اصلاحات و ترکیه صحبت کنم چرا که کار من سینما نیست! اما هنر مقوله‌ای جدا دارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در دوران جوانی و جاهلیت با تمام وجود به هنر متعهد اعتقاد داشتم، تصریح کرد: پیش از انقلاب هنر متعهد، هنری بود که در خدمت زحمت‌کشان و فقرا باشد و هنری بود که بتواند درد و رنج مردم را نشان دهد.

زیباکلام بیان داشت: امروز فکر می‌کنم ما در دوران جوانی و پیش از انقلاب در رؤیا و خیال بودیم، ایدئولوژیک‌زده بودیم، امروز معتقدم چیزی به نام هنر متعهد وجود ندارد و هنر سیاست‌زده و ایدئولوژیک است.
وی با اشاره به اینکه هنر ایدئولوژیک‌زده راه به جایی نمی‌برد، تصریح کرد: هنر سیاست‌زده را در فیلم قلاده‌های طلا به خوبی مشاهده می‌کنیم. البته آقای فراستی و دوستانشان هم استدلال می‌کنند که هالیوود هم هنر ایدئولوژیک‌زده است.
روزهای جمعه ساعت ۹ صبح، رادیو ایران برنامه‌ای با عنوان در انتظار ظهور پخش می‌کند که یکی از موضوعات جالب در این برنامه، سینمای هالیوود است، برنامه‌ای مذهبی که درباره سینمای هالیوود صحبت می‌کند و می‌خواهد به من امثال من بفهماند که هنر ایدئولوژیک است و هالیوود تنها تشکیل شده تا با مهدویت و اعتقادات شیعیان رویارویی کند. زیباکلام با اشاره به اینکه طبق نظر آقایان، جایی که جمهوری اسلامی از ایدئولوژیکش دفاع کند، خوب است اما ایدئولوژیک‌های دیگر خوب نیست، تأکید کرد: معتقدم در هالیوود، ایدئولوژیک حاکم نیست و هالیوود مبلّغ و شارح یک نوع جهان‌بینی نیست.

وی هنر برای هنر را متعالی دانست و گفت: از نظر من سینمای ایران چه آن بخشی که علمداری آن با آقای فراستی بوده و چه آن بخشی که جشنواره‌ای است، ناموفق بوده است. لومپنیزم اکبر عبدی و اخراجی‌ها، و دایی جان ناپلئونیزم قلاده‌های طلا، جزو موفقیت‌ها و دستاوردهای سینمای حکومتی جمهوری اسلامی ایران است که به آن افتخار می‌کنند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که می‌دانید چرا از سینمای اصغر فرهادی دفاع می‌کنم؟، بیان داشت: به این دلیل که سینمای اصغر فرهادی که عصاره و دستاورد غیرحکومتی و غیردولتی سینمای ایران است، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. زیباکلام تأکید کرد: "جدایی نادر از سیمین" مروّج و مبلّغ هیچ ایدئولوژی نیست و از هیچ فکری دفاع نمی‌کند بلکه عواطف و احساسات انسان‌ها را نشان می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به تولیدات هنری شهید آوینی گفت: به نظر من آوینی زمانی آوینی می‌شود که زاویه‌های کوچک انسانی را در فیلم‌ها و مستندهای خود نشان می‌دهد و اگر به دنبال هنر ایدئولوژیک بود خیلی رشد نمی‌کرد، چرا که نسل سینماگران حکومتی ایران کوتوله ماندند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه خطاب به مسئولان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اگر فروش فیلم‌هایی هم‌چون اخراجی‌ها و قلاده‌های طلا افتخار دارد، چرا به فیلم"صمد به مدرسه می‌رود" که فروش بالایی را در زمان خود داشت، اشاره نمی‌کنید؟

وی ضمن طرح سؤال از مسعود فراستی گفت: آقای فراستی دوست دارم بدانم اگر امروز مرتضی آوینی در میان ما بود درباره فیلم قلاده‌های طلا چه می‌گفت؟ درباره اخراجی‌ها چه نظری داشت؟ آیا مهر تأیید بر این فیلم‌های حکومتی می‌زد؟
زیباکلام در ادامه با اشاره به گروه‌های مخالف غرب گفت: القاعده ضدیت با غرب دارد پس ناامنی و بمب‌گذاری می‌کند، مائو و استالین را هم می‌توانم بفهمم، اینها می‌گویند غرب نظام سرمایه‌داری است و ما با سرمایه‌داری تضاد داریم چرا که استثمار می‌کند اما مشکل ما این است که ذهنیت فراستی‌ها در مورد آمریکا را نمی‌توان فهمید. وی تأکید کرد: اینها با همه رابطه دارند اما می‌گویند با آمریکا نه، مگر آمریکا واحد جدایی از غرب است؟ غرب مگر چیست؟ حرف حساب شما چیست؟ دعوای اصلی اینجاست، چرا که اینجا یک تضاد بنیادی وجود دارد که فقط هم با آمریکا مشکل دارد، معنای حرف آقای فراستی دو حرف اساسی دارد یکی ما مستقلیم و یکی ما به آمریکا گفته‌ایم نه، یعنی غرب با ما به عنوان ایران مشکلی ندارد بلکه با نگاه ایدئولوژیک ما مشکل دارد که روی پای خود می‌ایستیم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخی با شعارهایی هم‌چون مبارزه علیه نظام‌های سرمایه‌داری و مشت محکمی بر دهان استکبار، با ما مخالف هستند، اضافه کرد: یعنی هر نگاه مستقلی با آمریکا مشکل دارد و این بدان معناست که همه کشورها نوکر آمریکایی‌ها هستند به جز کره‌شمالی، کوبا و ایران و اینجا بحث سینما نیست، اتفاقاً بحث سیاسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


يك دانشجو
United States
۱۳۹۱/۰۲/۰۱ ۱۵:۰۷
دمت گرم آقاي زيباكلام، اين روزها فقط تو موندي چيزي بگي. (356)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۲۶
کدام زیبا کلام !!!!!! از اسمش مشخص چقدر زیبا کلام !!!!! تمام حرفاش برای خودنمایی وبزرگنمایی هست !!! استاد حرافیی ست !!!! با استفاده ابزاری از دیگران سعی در خودنمایی وبزرگنمایی دار.

اگر مرد عملی جلو بیا ما پشتت هستیم آقایبه ظاهر زیبا کلام !!!!!

به عمل کار براید به سخنرانی نیست

مرد و عملش !!!
خودتم جیره خور دیگرانی آقای زیبا سخن فریبنده (302492)
نیکی
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۰ ۱۳:۰۵
تو راااس میگی!!! (303216)
کامران فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۵ ۱۲:۰۷
جالب است فیلم های هالیوود هم که به صورت مستقیم و غیر مستقیم همه اش ایدئولوِژیک است و در ذهن ناخود آگاه مخاطبان اثر ایدئولوژیکی می گذارد اما جناب زیبا کلام و هم فکرانش آنها را نمی بینند!! و نقد نمی کنند!! شما فکر کنید چرا؟ (307025)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ ۱۷:۲۳
دیدگاه فکری کسانی که منفی داده اند چگونه است؟ آیا نمی دانند فیلم های هالیوودی فلسفی اند؟ (316005)
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ ۱۴:۴۶
شماها واقعا ن(می)فهمین یا خودتونو زدین به نفهمی(دن)؟؟؟؟؟؟؟؟؟شماها که گندشو دراووردین از فریبکاری به دیگران گیر میدین؟ (305186)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۳:۱۵
زیبا کلام متخصص شیر مرغ تا جون آدمیزاد
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ (308272)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۷ ۱۵:۲۳
دکتر جون چرا عکس دو کراوتیتو ننداختی که ما لذت ببریم. (317990)
سپهر
۱۳۹۱/۰۲/۰۱ ۱۸:۵۸
فراستی تنها بلده بگه که این فیلم در نیومده (366)
خنده بازار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۱۱:۱۸
فیلم در حد مقوا، ماقبل مقوا ! (303446)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۲/۰۴ ۱۳:۵۵
دکتر زیبا کلام
اگه این فیلم باز هم ایدئولوژیک بود باز هم میشد تحمل کرد ولی مشکل کار اینه که سفارشی هستش.
هنر ایدئولوژی بردار نیست که این آقایان به بند بکشنش و جدایی نادر از سیمین این قضیه رو ثابت کرد. (395)
فاتح
۱۳۹۱/۰۲/۰۶ ۱۱:۱۹
نمی دانم چه حکمتی هست کار به کارت ندارن خیلی از آقایان کمتر تز تو حرفهای حاشیه ای میزنن الان به گرفتاری افتادن (424)
۱۳۹۱/۰۸/۲۱ ۱۲:۲۶
آفرین با همین استدلال میشه به خیلی از مسائل پی برد! نباید هرکی که میگه اصلاحاتی هستم باورکنیم مثل اسب تراوا (11143)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۲:۳۷
خخخخ خوب معلومه، دیدی وقتی یکی داره میمیره میگن کاری ب کارش نداشته باشین بذارین هرچی میخواد بخوره، هرکار میخواد بکنه و ... اینه قضیه زیباکلام (302261)
جالینوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۲۳:۱۴
فردا بندازنش زندون راضی میشی؟ (304599)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ ۱۷:۲۶
این آقا اقدام عملی علیه نظام انجام نداده. سطل آشغال آتیش نزده. کسی رو هم نکشته. البته من از ایشون خوشم نمیاد. (316006)
۱۳۹۱/۰۲/۱۶ ۱۶:۱۹
تو هم از رنگ خودشونی زیاد حرف میزنی اما مرد عمل نیستی مثل نماینده های مجلس (607)
منمن
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۰:۰۵
تو داری حرف مفت میزنه نه استاد بزرگ که دوستش داریم... (304877)
طاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ۱۴:۵۳
مثلا الان ایشون چکار باید بکنه؟ استاد دانشگاهه و کاری که از دستش برمیاد داره
انجام میده به نحو احسن. (304951)
عارف
۱۳۹۱/۰۲/۱۹ ۰۰:۳۸
شاید در ظاهر تا انتخابات ریاست جمهوری زمان زیادی باقی مانده باشد, ولی قطعا انتشار چنین عقایدی که به صورت تمام قد در مقابل فراستی و فراستی ها ,چه در حوزه فرهنگ چه اقتصاد چه سیاست,صف آرایی میکند, بدون هدف نیست. ضمن اینکه به نظر من مصاحبه آقای روحانی و این مقاله و سایر مباحث فرهنگی-اجتماعی-سیاسی این سایت و سایر سایتهای اصلاح طلب نیم نگاهی به انتخابات آینده دارند.  (671)
۱۳۹۱/۰۵/۱۰ ۲۱:۲۲
فراستي استاد خودم بود ميومد قم تدريس نقد فيلم اصلا خودش هم ايدئولو‍ي زده است و كارشناسي نظر نميده مثلا اسكوسيزي و كوراساوا از كيارستمي تقليد ميكنند ولي فراستي ميگفت چرت و پرت مي سازه با همين لحن توهين آميز (3307)
۱۳۹۱/۰۵/۱۱ ۲۰:۲۷
وقتی فراستی توی برنامه زنده هفت فیلم جرم مسعود کیمیایی رو با اصطلاح زننده استمنا معرفی میکنه چه انتظاری از ایشون میشه داشت . (3366)
۱۳۹۱/۰۵/۱۳ ۱۲:۳۴
این آقا راست میگه منم کلاساش رفتم خیلی فرهنگش پایینه غرض و مرض داره درباره بعضی ها (3459)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۷/۰۷ ۰۰:۱۵
چرا حرفاي فراستي رو ننوشتيد؟جاي سوال داره! يه طرفه بودن سايتتون خوب نيس! مردشي بذار نظرو (6756)
مصطفی
۱۳۹۱/۰۷/۰۷ ۱۹:۱۵
کلا آقای زیباکلام از مخالفت خوشش میاد. بعضی ها مخالفت میکنن تا اظهار وجود کنن. هروضعیتی باشه هرطور باشه ایشون مخالفه. (6803)
farhad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۸/۰۸ ۰۳:۱۵
اامیدوارم جناب زیلاکلام همیشه صادق بمانند... (9619)
مریم
۱۳۹۱/۰۹/۰۴ ۱۳:۴۵
استاد عزیز بقول معروف جانا سخن از دل ما میگویی چون مردم ما دیگر جرات سخن حق گفتن را فراموش کرده اند (12345)
سینا از شیراز
۱۳۹۱/۰۹/۰۹ ۲۲:۰۹
آقای زیبا کلام فراموش نکنید بعضی وقتا خود حکومت هم دوست داره فیلم مردمی ساخته بشه! شرطش اینه که خود مسئولش کارشناس خبره و مردمی باشه. مث سال های 76 تا 79 که مرحوم سیف ا... داد (کارگردان مردمی فیلم زیبای بازمانده) معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و به عقیده منتقدین و کارشناسان دوران طلایی سینمای ایران بود. (12913)
۱۳۹۲/۰۳/۱۵ ۱۱:۰۰
خدا به داد شما ها برسه (65105)
سانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۹ ۱۳:۰۱
چیزایکه زیبا کلام درست میگن نیازی به داشتن دکترای فلسفه نداره حتی بیسوادترین ادما هم اونو میدونن و فقط برای مشتری پسند شدن خودشونه و چیزهایی که نادرست میگن ( که متاسفانه نه دهم حرفاشون رو تشکیل میده ) فقط سفسطه هستش و خدا میدونه واسه چه منظوری میگه !! یادم میاد ایشون نظری در مورد مصدق فقید و ملی شدن نفت داده بودن که بنظر ایشون کار مصدق غیر قانونی بوده و ظلم به شرکتهای نفتی انگلیسی ! ( ظاهرا دادگاه لاهه اشتباها مصدق رو محق تشخیص داده !!)
طرز حرف زدن اقای زیبا کلام مثل اینه که ایشون انگلیسی الا (301973)
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۸:۵۰
من مرز دین و ایدئولوژی رو تو فرمایشات این اقایون نمیفهمم. بالاخره هر حکومتی خواه ناخواه فکری داره و برای تولید محصولات متناسب با فکرش، برنامه ریزی میکنه. فکر ما هم که اسلامه درسته و فکر امریکا و غربیها بر اساس همین اسلام غلطه. بهمین سادگی. اینقدر با کلمات بازی نکنید. (302583)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۱۴ ۱۰:۱۱
جناب رحیم نخبه هر حکومتی اگه بر آمده از اعتقادات مردمش باشه لازم نیست پول بیت المال رو برای ترویج افکار خودش بکنه چون مردم خواهان افکار اویند و هزینه کردن پول مردم اسرافه. (318951)
محمدرضا
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۲۲:۳۱
زيبا كلام قلاده هاي طلاو اخراجي هارا شست.از نظر شما!!!!!! (302612)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۰۷:۵۹
درود وسلام خداوفرشتگانش برهمه روشنفکران جامعه.... (302856)
---------
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۱۵:۱۰
درورد برزیباکلام که حال این ها را گرفت وفراستی رو کلا شست (302998)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۳۶
مرگ هنر وهنرمند تبعیت از قدرت است ودر چنین مواقعی بازیگر یعنی عروسک خیمه شب بازی (303284)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۴ ۱۰:۳۵
به نظر من فیلم های آقای ده نمکی فقط به خاطر ساختار هجو گونه و طنز مانندشون موفقیت داشتند نه به خاطر اینکه مردم امثال آقای ده نمکی را قبول دارند (303618)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۵ ۰۱:۰۰
من الان تو دوره دکتری دانشجوی آقای دکتر زیباکلام هستم. اول این که حوزه تخصصی ایشان تاریخ تحولات سیاسی هست و در حوزه سینما تبحر ندارند. دوم این که جناب ایشان که این همه از دموکراسی حرف می زنه اصلا سرکلاس دموکرات نیست. اجازه پرسش و بحث حتی به دانشجویان دکترا هم نمیده! (303684)
Urmia
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۳:۰۳
تودوره دكتري باهاش كلاس دارين؟ ميدونيد كلاسهاي دوره دكتري چه شكليه؟ حسن جان نظر نزاري سنگين تري (306943)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۷:۴۷
بله.دوستان دوره دکتری با ایشان اشنایی دارند. لیسانس و فوق لیسانس اش پتروشیمی است و فقط یه رساله ای با عنوان خشونت در انقلاب اسلامی نوشتن و مفتخر به دکتری شدن. اصلا حاضر به صحبت یا بحث با مراجعین نیستن. بین ساعات هم زیرشلواری میپوشه راحت باشه و... باز هم سوالی داری؟ ادای روشنفکرها رو درمیاره... (308612)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ۰۷:۲۶
این بابا متخصص همه چیز هست دین، سیاست، هاشمی رفسنجانی،سینما و الی آخر، فقط ایشون مونده در مورد پفک و چیپس و سس و مواد شوینده نظر بده ،قدیما می گفتند "کم و گزیده گوی تا در کار گیرند" این بنده خدا نه کم می گوید نه گزیده و بدتر از همه این که هیچکس حتی موافقانش هم ایشان را و سخنانشان را "درکار نمی گیرند" جالبتر این که فقط بهار نیوز به باز نشر حرفهای ایشون اهتمام دارند و بس (314086)
رضا
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۱۶:۲۷
اقا فیلم فروش کرده .چرا متوجه نیستین .فیلم فروش کرده.من فقط همین را بلدم بگم (304330)
....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۱۳:۰۶
جناب آقای زیبا کلام انسانیت ایجاب می کند درمقابل حرف بزنید و درعمل کار کنید نمی دانم آیا شما با جانتان شهادت و فقر را حس کرده اید ایا مثل ی دانید فرزند شهید بودن همسر شهید بودن و.......چیست خانه وماشین گرم داشتن چیست فقط ازشما می خواهم آب به اسیاب دشمن نریزید وخون میلیونها شهید و جانباز را به خاطر خوش آمد دیگران خدایی ناکرده مخدوش نسازید (304376)
mehdu
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۵:۴۶
دوست عزیز دکتر زیباکلام خودشون بین سالهای ۵۳تا۵۴تو زندانای ساواک بودن...
به حتم اون چیزایی کهمیگین رو به عینه دیدن.
اون امثال شمایین که اون زمان مثل موش تو لونه خزیدین الان ادعاتون میشه (306968)
یک ایرانی با شرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ۱۱:۳۴
خوشم میاد چنان برنده صحبت می کنه که همه را میشوره میزاره کنار مخصوصا اون رسایی (304897)
محمدی
۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ۱۳:۱۳
آقای ده نمکی تا دیروز سردسته .... بود و امروز شده روشنفکر و فیلم ساز و با رانت هایی که میگیره فیلم هاش فروش می کنند ایکاش شرایط برابر بود انوقت میشد دید ذائقه مردم در انتخاب فیلم چیست (304923)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۸ ۲۲:۲۷
جمهوری اسلامی از "ایدئولوژیکش" دفاع کند؟!! "ایدئولوژیک" های دیگر؟!!

مجیدجان! دلبندم! ای کسی که این متن را پیاده کردی! اون "ایدئولوژی" هستش نه "ایدئولوژیک"
فرق دستوریش هم اینه که "ایدئولوژی" اسمه و "ایدئولوژیک" صفت یا قید (305766)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۰۹:۵۲
درود بر استاد زیبا کلام (305906)
بی ریا
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۱۳:۳۲
به فهرست فیلم های حکومتی باید فیلم های هفت هشت سال اخیر حاتمی کیا رو هم اضافه کرد که امثال ده نمکی و صدا و سیمای ضرغامی گوش مردم رو از تبلیغات تهوع اور از ایشون و فیلماش کر کردند و حال مردم رو به هم زدند هرچند مردم اگاه استقبال از فیلمای اخر این اقا نکردند و فیلم 6میلیارد هزینه ی "چ" این بابا نصف پولش رو هم در نیاورذ. (306506)
بیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۰۰:۲۰
جسارتا سینمای فرهادی سینمایی در نقد طبقه ی متوسط شهری ست و کاملا هم سویه های سیاسی داره. (307085)
ایدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۲۱:۱۲
زیبا کلام اگر درحیطه تخصص خویش حرف بزند خیلی خوب میشه (307217)
نامی
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۱:۵۰
قطعا آوینی امروز اگر زنده بود در کنار حاتمی و دهنمکی و سلحشور قرار داشت
الکی به خودمون دروغ نگیم (307627)
حمید
۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ۱۱:۳۲
زیبا کلام !!!!!!!!!!! چیزی که ما ندیدیم زیبایی تو کلام این اقاست !!!!!!!!!!!!!
بوریا باف اگرچه بافنده است / نبرندش به کارگاه حریر / (310812)
محمودی خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۲ ۱۷:۴۱
متاسفم که هنرنمایی استاددانشگاه شده مخالفت باآنجه حکومت ایران است اما اول ازخودش وکارهای مثبتی که برای جامعه انجام داده است چی دارد البته استاددانشگاه بودن که هنری بین هزاراستادان بزرگ فیزیک واتم وقلب و... هنری برتری نیست ایشان برای چه سودبرای مردم پایین دست داشته اند واصولا درکدام خیری حضوردارد فقط سازمخالف سیاسی وتظاهر خودرا ادامه میدهند چرا؟ به چه علت؟ (312337)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۷ ۰۲:۳۷
این کاری به این چیزا نداره مشکلش با حکومته. (316151)
77
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ۱۱:۳۶
صادق زيباكلام= كلام + زيبا+ اما ناصادق
دعواي زرگري است برادر
دعواي زيباكلام با دهنمكي برميگرده به مطالب منتشره در هفته نامه جبهه به مديرمسئولي دهنمكي (314045)
س.ح.ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۶ ۰۱:۱۵
اینجا که خودش شسته شده وتوسط فراستی چلونده وروی بندآویزونه . (316063)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۷ ۱۳:۴۴
با سلام
هنر متعهد هنری است که برای خداست،
چه پیش از انقلاب و چه چس از آن.
وقتی چنین شد، این هنر در خدمت زحمت کشان و فقرا نیز می شود،
و گرنه چیزی می شود مانند سینمای شوروی.
یا علی ع (317975)
جحخهعغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۱۰ ۰۱:۴۱
از این دست افراد کم پیدا می شه حتی اگه نطق کلامی باشه (318456)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۱۷ ۱۵:۱۱
سوال من اینه که ژاپن چطور با واقعه هیروشیما کنار اومد اگه هم هنوز یادی میکنن از ان واقعه مردمی است نه دولتی وبجایی دشمنی با امریکا طرح همکاری ریختن وخودشان به اینجا رساندن ..مسولین آلمان چطور شنود دستگاههای امریکایی از صدر اعظم خود را فراموش کردن وبه جای دشمنی هنوز در زمینه های مختلف همکاری میکنن .ما آیا بجای دشمنی نمیشود با برنامه ریزی وارتباط داشتن حق خود را مطالبه کنیم ...آیا تهیدات کره شمالی برای آمریکا مسلئه ساز یا اقتصاد چین ؟ (319364)