کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر کشور:

نتایج انتخابات تدریجی اعلام نمی‌شود

27 ارديبهشت 1396 ساعت 16:45

گروه سیاسی: وزیر کشور در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تاریخ دقیقی اعلام نمی‌کنم اما در کوتاه‌ترین زمان و با رعایت صحت و دقت، نتیجه انتخابات را اعلام می‌کنیم.


به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی افزود: حتماً در این دوره زودتر از دوره‌های قبلی نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کنیم، این نتایج به صورت قطعی و نه تدریجی اعلام می‌شود. وی در ادامه اظهار کرد: در دوره‌های قبلی نتایج به صورت تدریجی اعلام می‌شد، اما این نحوه اعلام نتایج مشکلاتی داشت؛ به طور مثال آمار یک نامزد در یک استان نسبت به نامزدهای دیگر 70، 80 درصد  بیشتر بود اما در استان‌های دیگر نامزدهای دیگر رأی بیشتری کسب می‌کردند، بنابراین این جابجایی آرا و بالا و پایین رفتن نتایج سوء تفاهم و گمانه‌زنی ایجاد می‌کرد. بنابراین بهتر است آمار پس از شمارش نهایی به صورت یک‌باره اعلام شود. خاطر مردم و نامزدها جمع باشد که نظارت کاملی بر روند شمارش انجام شده و از آرای مردم صیانت می‌شود.

رحمانی فضلی درباره کناره‌گیری قالیباف و جهانگیری از انتخابات اظهار کرد: این دو نامزد انتخابات در فضای رسانه‌ای و عمومی اعلام کناره‌گیری کردند و هاشمی طبا هم به صورت رسمی اعلام کناره‌گیری نکرده است، امیدواریم تا ظهر امروز این نامزدها کناره‌گیری خود را به ما به صورت کتبی اعلام کنند تا آنها را دیگر در لیست انتخابات قرار ندهیم. وی در مورد احتمال رفتن انتخابات به مرحله دوم اظهار کرد: اگر نامزدهایی که اعلام کناره‌گیری کرده‌اند کتباً به ما این کناره‌گیری را اعلام کنند فقط دو نفر اصلی در انتخابات باقی می‌مانند بنابراین احتمال رفتن انتخابات به دور دوم نیست. وزیر کشور ادامه داد: همه نامزدها می‌توانند در همه شعب نماینده‌ای داشته باشند. ما 64 هزار شعبه داریم و هر نامزد در تمام این شعب می‌تواند نامزد داشته باشد. البته باید پیش از برگزاری انتخابات نامزدها نمایندگان خود را به ما اعلام کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد شایعات فضای مجازی خاطرنشان کرد: نباید مردم به شایعات و گمانه‌زنی‌ها توجه کنند. بیش از 90 درصد نظرسنجی‌ها کاملاً ساختگی است. بعضی شایعات هم از الان پخش می‌شود که در برانگیختگی هیجانات مردم می‌تواند موثر باشد. از همه نامزدها و هوادارانشان می‌خواهیم که از فردا هیچ نوع فعالیت تبلیغی نداشته باشند و به قانون احترام بگذارند. وی ادامه داد: از اعلام هر نوع عدد و رقم  که گمانه‌زنی است و موجب تهییج افکار عمومی می‌شود جلوگیری شود. ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تدریجی اعلام نمی‌کنیم. هر نوع اعلام نتایج در فضای مجازی و در قالب گمانه‌زنی انجام بگیرد خلاف است و با آن برخورد می‌شود.

رحمانی فضلی در درباره تجمعات در فضای باز نیز گفت: ما از اول اعلام کردیم که راه انداختن کارناوال‌های خیابانی ممنوع است. تاکنون هم هیچ مجوزی برای برگزاری کارناوال نداده‌ایم. در میدان شهدای شهر مشهد قرار است تجمعی انجام شود که استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرده که این تجمع خلاف است. امروز صبح استاندار تماس گرفت و گفت که این افراد قانع نشده‌اند محل برگزاری برنامه را تغییر دهند که این خلاف است و اگر اتفاقی بیفتد مسئولیتش با برگزارکنندگان این تجمع است.

وی در مورد تخلفات انتخاباتی نیز با بیان اینکه برخی دست‌اندرکاران امنیتی کشور نگران فضای مجازی بودند تصریح کرد: در فضای مجازی با موارد حاد تخلف که امنیت ملی یا اخلاق عمومی را دچار اشکال کند مواجه نبوده‌ایم. البته تخلفاتی هم انجام شده که تذکر داده‌ایم. در مجموع میزان تخلفات در این دوره به یک سوم رسیده است. ما تخلفات را روزانه به قوه قضاییه گزارش می‌دهیم.
رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات بخشداران و فرمانداران تصریح کرد: آنچه مقامات قوه قضاییه اعلام کرده‌اند فقط مربوط به فرمانداران و بخشداران نیست و سایر دستگاه‌های حکومتی هم گزارشاتی داشته‌اند. گزارش‌های تخلفات وقتی به ما می‌رسد ما آنها را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم و باید متناسب با تخلف برخورد انجام شود. در دو روز آینده هیچ نوع تخلفی پذیرفته شده نیست. هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی و ستادهای انتخابات نباید دچار تخلف شوند.

وی درباره تأمین امنیت انتخابات نیز گفت: هیچ دغدغه‌ای برای روز انتخابات نداریم و پیش‌بینی‌هایی در مورد تأمین امنیت کشور انجام شده، البته ما همیشه با تهدیدات مواجه بوده‌ایم ولی با توجه به اشرافی که داریم دشمنان نتوانستند تاکنون اقدام موثری انجام دهند. اتفاق خوزستان هم ربطی به انتخابات نداشت و دو نفری که با حادثه خوزستان مرتبط بودند در مرز مهران دستگیر شدند. وزیر کشور در مورد تمدید زمان انتخابات نیز گفت: از مردم می‌خواهیم از اول وقت پای صندوق رأی بیایند تا با ازدحام جمعیت تا ساعات پایانی مواجه نباشیم. محدودیت زمانی ما تا 12 شب است البته قطعاً انتخابات را تا این ساعت تمدید نمی‌کنیم.

رحمانی فضلی در مورد تبلیغات صداوسیما و تخلفاتی که در این زمینه انجام شده است، گفت: رفتار برخی نامزدها شاید از نظر عموم تفسیر مختلفی بشود. صداوسیما مواردی از تخلف داشته که آن تخلفات به رئیس سازمان صداوسیما ارجاع داده شده است و تلاش شده که این تخلفات کمتر شود. کمیسیون بررسی تبلیغات در برنامه‌های ضبط شده تا جایی که توانسته تخلفات را حذف کرده اما این امکان در برنامه‌های زنده نبوده است و اتفاقاتی افتاده که مسئولیتش با خود نامزدها است. البته نامزدها شکایات متعددی از یکدیگر داشته‌اند که با توجه به محدودیت وقت ما امکان رسیدگی به همه آنها نبود از سویی خود نامزدها هم در همان برنامه‌ها جواب یکدیگر را داده‌اند. در این مناظره‌ها تلاش شد که زمان به صورت مساوری در اختیار همه نامزدها قرار بگیرد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: انتخابات شرایط خاص هیجانی خود را دارد ولی انتظار ما از نامزدهای انتخابات که می‌خواهند الگوی جامعه باشند این است که مسائل مختلف را بیشتر رعایت کنند. وی در پایان درباره سازوکار شمارش آرا گفت: آرا در ابتدا در شعبه‌ها شمارش می‌شود و اعضای هیأت نظارت و اجرایی نتیجه آمار را تأیید و امضا می‌کنند. سپس آمار در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع می‌شود و همزمان این آمار از شعب به فرمانداری‌ها و وزارت کشور ارسال می شود. ما با هماهنگی شورای نگهبان و هیأت نظارت انتخابات شوراها آرا را تجمیع کرده و پس از تأیید نهایی آن را اعلام می‌کنیم.


کد مطلب: 130306

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/130306/نتایج-انتخابات-تدریجی-اعلام-نمی-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir