به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۳۰۵۱۲

تنوع زیستی؛ گردشگری واشتغال

گروه علمي: شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی ' تنوع زیستی و گردشگری پایدار ' است که با توجه به غنی بودن ایران از لحاظ زیست بوم ها می توان با برنامه ریزی علمی و اصولی به صنعت گردشگری واشتغال رونق داد.
تنوع زیستی؛ گردشگری واشتغال
به گزارش  ایرنا، ایران با دارا بودن اقلیم های متفاوت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری متنوعی برخوردار است، بر اساس آمار اعلام شده بیش از هزار و 400 گونه مهره دار در کشور وجود دارد.اما عوامل مختلفی مانند تغییراقلیم، تخریب زیستگاه ها، جاده سازی، دخل و تصرف اراضی طبیعی، از بین بردن پوشش گیاهی، انواع آلودگی ها، صید و شکار بی رویه و ورود گونه های غیربومی برخی از عوامل تهدید این گونه ها است.بر اساس اعلام اتحادیه‌ بین‌المللی‌ حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN ) حدود 106 گونه در ایران در رده های مختلف در معرض تهدید شامل بحرانی، در معرض خطر انقراض و آسیب پذیر قرار دارند که از این میان ماهیان 43 گونه، دوزیستان چهارگونه، خزندگان 14 گونه، پرندگان 27گونه و پستانداران 18 گونه هستند که در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارند.

همچنین بیش از 9 هزار گونه پرنده در دنیا وجود دارد که حدود 13 درصد آنها در خطر انقراض قرار دارند. 536 گونه پرنده در ایران زیست می کند که تخمین زده می شود سالانه حدود 5٫5 تا 6 میلیون پرنده مهاجر وارد ایران می شود.تعداد پرندگان موجود در ایران با پرندگان کل قاره اروپا برابری می کند و این نشان دهنده غنی بودن ایران از لحاظ تنوع زیستی است. البته وضعیت نگران کننده تنوع زیستی فقط مختص ایران نیست بلکه تمام دنیا با این معضل دست به گریبان است بر این اساس در اواخر سال 1993، کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل، روز اجرایی شدن کنوانسیون تنوع زیستی یعنی 29 دسامبر را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی معرفی کرد، بعد از آن در دسامبر 2000نیز مجمع عمومی سازمان ملل روز 22 مه (اول خرداد ) را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی (IDB) انتخاب کرد.
اصغر مبارکی کارشناس معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ایران از لحاظ داشتن تنوع زیستی کشوری بسیار غنی است اما از سوی دیگر عوامل مختلفی مانند از بین رفتن زیستگاه ها موجب در معرض خطر قرار گرفتن گونه های زیادی شده است.

وی با بیان اینکه در ایران بیش از هزار و 400 گونه توصیف شده وجود دارد، افزود: البته امروزه به علت مطالعات ژنتیکی تعداد گونه های توصیف شده در حال تغییر است، به عنوان مثال برخی گونه ها که به عنوان یک گونه مجزا توصیف شده بودند اکنون با آزمایشات ژنتیکی مشخص شد که متعلق به گونه دیگری هستند از این رو تعداد گونه های توصیف شده به طور مرتب تغییر می کند. مبارکی درباره عوامل اصلی تهدید گونه ها گفت: تخریب زیستگاه ها، جاده سازی، دخل و تصرف اراضی، از بین بردن پوشش گیاهی، انواع آلودگی ها، صید و شکار بی رویه، شکار غیرقانونی، ورود گونه های غیر بومی، انواع بیماری ها و گرمایش زمین برخی از عوامل تهدید جمعیت گونه ها در دنیا و کشور ما است. وی درباره ورود گونه های غیر بومی اظهار کرد: برخی معتقدند حتی جابجایی گونه ها از استانی به استان دیگر نیز می تواند تهدید باشد اما مد نظر ما عمدتا گونه هایی است که از خارج وارد کشور می شود، به عنوان مثال لاک پشت گوش قرمز گونه ای غیر بومی است که در روزهای نزدیک نوروز به فراوانی دیده می شود.

وی افزود: این گونه لاک پشت های سبز رنگ و کوچکی هستند که از جنوب شرق آسیا وارد می شوند، بعد از بزرگ شدن رنگشان تغییر می کند و یک لکه قرمز نزدیک گوش آنها دیده می شود از این رو به لاک پشت گوش قرمز معروف هستند. مبارکی ادامه داد: وقتی این لاک پشت ها بزرگ می شوند دیگر افراد رغبتی به نگه داشتن آنها ندارند از این رو در طبیعت رها می کنند که به خودی خود به محیط زیست معرفی می شوند و به عنوان گونه ای مهاجم تهدیدی برای گونه های بومی می شوند. وی اظهار کرد: با توجه به موضوعات مختلف تنوع زیستی هر سال یک شعار در نظر گرفته می شود،شعار سال 2015 ' تنوع زیستی و توسعه پایدار' ، 2016 ' جریان سازی تنوع زیستی ' و شعار امسال یعنی 2017 ' تنوع زیستی و گردشگری پایدار' است.  وی گفت: هدف اصلی کنوانسیون تنوع زیستی از انتخاب شعار ' تنوع زیستی و گردشگری ' همخوانی با شعار سال 2017 است که از سوی سازمان ملل نامگذاری شده، شعار این سال ' توریسم پایدار برای توسعه ' است.

کارشناس معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هدف از شعار امسال افزایش آگاهی عمومی و ارتباط بین تنوع زیستی و گردشگری است. وی تاکید کرد: این انتخاب هوشمندانه ای است و به یکی از بخش های پر اهمیت تنوع زیستی که تاکنون به آن توجه نشده است می پردازد و آن اقتصاد تنوع زیستی است و در این شعار اهمیت اقتصادی به شکل پایدار و مناسب مد نظر است.  مبارکی اظهار کرد: گردشگر معمولا در مکان هایی دیده می شود که مناظر خوبی داشته باشد و این به زیست بوم هر کشوری بر می گردد، ایران هم که از لحاظ زیست بوم و اکوسیستم های طبیعی غنی است بنابراین می توان با در نظر گرفتن شعار امسال و برنامه ریزی های پایه ای از صنعت توریسم برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی استفاده کرد.

وی با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ' گفت: می توان با استفاده از شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی به بحث اشتغال از ناحیه گردشگری و استفاده از تنوع زیستی توجه ویژه داشت. وی افزود: اما کنوانسیون تنوع زیستی تاکید دارد که هدف اصلی از نامگذاری امسال جلب توجه عمومی به حفاظت و نگهداری تنوع زیستی و افزایش آگاهی عمومی برای حفاظت و نگهداری از اکوسیستم طبیعی است. مبارکی اظهار کرد: یکی از دلایل تاکید کنوانسیون تنوع زیستی این است که می تواند با کمک از صنعت گردشگری به معیشت و درآمد جوامع محلی کشورها کمک کند. وی تاکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم گردشگری پایداری داشته باشیم، نیازمند حفاظت از اکوسیستم های طبیعی و تنوع زیستی کشور هستیم، اگر حفاظت نکنیم عملا گردشگری رو به افول خواهد گذاشت. کارشناس معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست برنامه های کلانی در راستای حفاظت از تنوع زیستی کشور دارد که هدفش حفاظت از زیستگاه ها و گونه ها است.