به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۳۰۵۳۵
منتظر پاسخ کوبنده دولت به توهین‌کنندگان هستیم

تکلیف موسیقی را مشخص کنيد

گروه فرهنگي: فرهاد فخرالدینی نیز همچون بسیاری از اهالی موسیقی در انتخابات ریاست‌جمهوری به حسن روحانی رای داده اما گلایه‌های تندی هم نسبت به عملکرد تیم هنری رئیس دولت یازدهم و دوازدهم دارد.
فرهاد فخرالدینی در گفتگو با ایلنا گفت: چندی پیش از دفتر ریاست‌جمهوری با من تماس گرفتند و خواستند تا فیلمی درباره انتخابات تهیه کنند. در آن زمان برای اینکه بدگویی نکنم از پذیرش این درخواست امتنا کردم اما در انتخابات به همراه خانواده‌ام به آقای روحانی رای دادم. با این حال گله‌های فراوانی از او دارم. من حدود یک سال است که از ارکستر ملی ایران کناره‌گیری کرده‌ام. در دوره قبل آقای روحانی در شعارهایشان از احیای ارکسترها سخن می‌گفتند و پیام‌هایشان به من نیز می‌رسید اینکه می‌گفتند چرا آقای فخرالدینی کار نمی‌کنند؟! اما در طول این یک سالی که من از ارکستر کناره‌گیری کرده‌ام؛ هیچکس از طرف ایشان تماس نگرفت تا بپرسد مشکلتان چه بوده که دیگر همکاری نکردید؟!
 
موسسه و رهبر سابق ارکستر ملی ایران در ادامه افزود: هربار که به ارکستر دعوت شدم؛ با مشکلاتی روبرو شدم که باید حل می‌شد. به هر حال من با نزدیک به ۸۰ سال سن؛ بار دیگر به میدان آمده بودم که کار کنم. اما در همین دوره، متاسفانه تلخ‌ترین شرایط رهبری ارکستر را در زمانی که آقای روحانی رئیس‌جمهور بود، تجربه کردم. دولتمردان واقعا ما را به حال خودمان رها کرده بودند. این همه بی‌احترامی به هنرمندان شد و هنوز می‌شود و هر کسی از راه می‌رسد،‌ به خودش اجازه می‌دهد به هنرمندان بی‌احترامی کند اما دولت پاسخ درخوری تاکنون نداده حال آنکه اینها باید پاسخ داده شود.
 
وی همچنین عنوان کرد: اگر موسیقی؛ بد است چرا از آن استفاده می‌کنند و موسیقی پخش می‌شود؟! سرود ملی ایران همان موسیقی ملی‌ست که تمام کشور به احترامش از جایش بلند می‌شود؛ ولی در مواقع دیگر هر کسی هر طور که دلش می‌خواهد به هنرمندان تهمت می‌زند یا مانع از کار آنها می‌شود. اینها موجبات رنجش تمام هنرمندان و موزیسین‌ها را فراهم کرده است. متاسفانه در این سال‌ها که مصادف بود با دولت یازدهم برخلاف انتظار من؛ شرایط برای همکاری با ارکستر ملی اصلا مهیا نبود.
 
فرهاد فخرالدینی ادامه داد: من پیش از این؛ کارهای هنری‌ام را انجام داده‌ام با این حال در این مقطع زمانی با شوق بسیار وارد میدان شدم تا کاری انجام بدهم؛ و فکر هم می‌کردم همه چیز رو به راه شده و درست خواهد شد. ولی بعدها دخالت‌های افراد متفاوت اعم از مسئول و غیرمسئول که دیواری کوتاه‌تر از موسیقی پیدا نکرده بودند، شروعی شد برای حمله به هنرمندان. این حملات باید حدی هم داشته باشد.
 
آهنگساز موسیقی فیلم امام علی (ع) بار دیگر با تاکید بر این نکته که؛ "اگر واقعا موسیقی؛ بد است کلا بگویند از موسیقی استفاده نکنید و موسیقی را برای همیشه تعطیل کنند" افزود: مخالفان موسیقی بگویند موسیقی از ارشاد گرفته تا صداوسیما و سایر نهادها باید حذف شود و دیگر از آن هیچ استفاده‌ای نشود. اما اگر نظرشان غیر از این است و معتقد هستند موسیقی؛ خوب است باید رفتار درستی با هنرمندان و موسیقی در پیش بگیرند.
 
وی افزود: با این‌وجود من و خانواده‌ام در روز بیست و نه اردیبهشت با تمام مشکلاتی که به آنها اشاره کردم، به آقای روحانی رای دادیم و می‌دانیم ایشان با چه مشکلاتی روبروست. در این چهار سال فرصت دوباره‌ای که در اختیار آقای روحانی قرار گرفته؛ باید این بی‌مهری‌ها جبران شود. قطعا یک ملت را با هنر و فرهنگ‌اش ارزیابی می‌کنند. آخر نمی‌شود که ما هزار و یک مشکل داشته باشیم اما بودجه در اختیار موسیقی قرار ندهند و بعد در این شرایط بتوان کار کرد.
 
فخرالدینی افزود: عرصه موسیقی، آدم مسئول و دلسوز می‌خواهد. اداره‌ای مانند وزارت ارشاد به خاطر وجود این هنرمندان تشکیل می‌شود؛ پس نباید اینگونه باشد که فکر کنند هنرمندان مُخلِ وجود آن اداره یا ثبات آن هستند. مسئولانی که باید در خدمت هنرمندان باشند امروز وارونه رفتار می‌کنند. چرا یک هنرمند باید دو ساعت پشت دفتر فلان مسئول منتظر بماند و سر آخر هم به مشکلش توجهی نشود؟!
 
آهنگساز سریال سربداران گفت: در تمام این دوره‌ها به هنرمندان بسیار بی‌احترامی و بی‌مهری شده. چرا با کسانی که به‌عنوان هنرمندان پیشکسوت شناخته شده هستند و پرونده روشنی دارند، به درستی رفتار نمی‌شود؟! حتی برای هنرمندی که عمرش را در این راه گذاشته و کارنامه مشخصی دارد، قبر دو طبقه و جدیدا قبر سه طبقه اختصاص می‌دهند! این موضوع واقعا شرم‌آور است. در چنین فضایی خواهش من این است که به هنرمندان حتی قبر هم ندهند! آخر چه کسی قبر خواسته است؟! به مرحوم حافظی هنرمند عزیزی که عمرش را در راه هنر این مملکت صرف کرد، قبری را اختصاص می‌دهند. بعد یک عزیز دیگری فوت می‌کند و مسئولان بدون اینکه به خانواده آقای حافظی اطلاع بدهند، یک نفر دیگر را روی قبر ایشان دفن می‌کنند و باعث رنجش خانواده آن مرحوم می‌شوند. یعنی اینقدر مشکل دارند که نمی‌توانند یک قطعه جداگانه به هنرمندان اختصاص بدهند؟!
 
فرهاد فخرالدینی همچنین عنوان کرد: اگر دولت قصد دارد کار درستی در زمینه هنر و موسیقی انجام بدهد باید سرو سامانی به وضعیت هنر این مملکت بدهد.