به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۲ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۳۰۵۹۲
رییس کمیته علمی انجمن ام اس:

افزايش شیوع بیماری ام اس در ایران

گروه علمي: رییس کمیته علمی انجمن ام اس، شیوع ام اس در ایران را 120 در هر 100 هزار نفر اعلام کرد و گفت: شیوع این بیماری در کشور ما رو به افزایش است و حتی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه بالاترین شیوع را داریم.
افزايش شیوع بیماری ام اس در ایران
به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا معتمد در نشست خبری همایش روز جهانی ام اس اظهار کرد: از نظر شیوع بیماری ها دنیا به سه منطقه شیوع کم، متوسط و زیاد تقسیم بندی شده است؛ بر اساس این تقسیم بندی حدود 15 تا 20 سال قبل میزان شیوع ام اس در ایران 28 نفر در هر 100 هزار نفر بود اما اکنون با روند رشد زیادی روبه رو هستیم و درحال نزدیک شدن به نرخ شیوع کشورهای با شیوع بالا مانند اسکاندیناوی هستیم. وی افزود: علت های زیادی در خصوص بروز این بیماری وجود دارد به همین دلیل نمی توانیم علت دقیق افزایش شیوع این بیماری را در کشور تعیین کنیم.

رییس کمیته علمی انجمن ام اس ایران درخصوص اهمیت بیماری ام اس گفت: این بیماری از آن نظر حائز اهمیت است که افراد را در سنین بین 20 تا 45 سالگی درگیر می کند و این سنی است که افراد وارد مرحله ادامه تحصیلات، کار و ازدواج می شوند و این بیماری ناتوانی زیادی برای آنها ایجاد می کند. معتمد افزود: همچنین این بیماری در بین جوانان و نوجوانان شیوع دارد که بخش مهمی از جامعه هستند و بیماری آنها را از بسیاری فعالیت های اجتماعی و خانوادگی دور می کند.  وی گفت: این بیماری همچنین استرس و نگرانی های زیادی برای بیماران و خانواده ها ایجاد می کند که همین استرس ها می تواند سبب شدت بیماری شود.

معتمد گفت: پذیرش این بیماری برای بیماران و خانواده های آنان بسیار سخت است، بنابراین کمیته علمی انجمن ام اس در راستای هدف اطلاع رسانی به بیماران، ماهانه یک بار جلسات اطلاع رسانی برای بیماران و خانواده ها برگزار می کند تا در مورد سیر بیماری و نحوه کنترل و تاثیر آن در زندگی به آنها اطلاعات لازم را ارایه دهد. وی افزود: همچنین انجمن سمپوزیوم هایی نیز سالانه یک تا دو بار با حضور چند هزار نفر از بیماران برگزار و با کمک متخصصان، کارشناسان و روانشناسان میزان آگاهی و شناخت بیماران را در این خصوص افزایش می دهد.  معتمد به برگزاری سمپوزیوم هایی به منظور به روز کردن دانش پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب در خصوص بیماری ام اس اشاره کرد و گفت: این سمپوزیوم های فصلی هر سه ماه یکبار برگزار می شود. 

دکتر سروش عریان دبیر فرهنگی و هنری همایش روز جهانی ام اس نیز از برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای هنری هنرمندان مبتلا به ام اس و هنرمندان حامی ام اس از دوم تا دوازدهم خردادماه در فرهنگسرای نیاوران خبر داد.  وی گفت: 'لک لک سفید ایرانی' از امسال به عنوان نماد انجمن ام اس ایران انتخاب شده است.  همایش روز جهانی ام اس چهارم خرداد ماه در محل روزنامه اطلاعات برگزار می شود.