به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۲ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۳۰۶۱۸
گرایشات اصلاح‌طلبانه در کابینه آینده باید پررنگ باشد

لزوم تغییر در کابینه دوم روحاني

روزنامه بهار: انتخابات به پایان رسید و اکنون مردم انتظار دارند نامزد پیروز به وعده‌هایش عمل کند. به همین دلیل تمامی‌صاحبنظران با یادآوری وعده‌های انتخاباتی، خواستار عمل به وعده‌ها شدند.  بسیاری معتقدند روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خود با دست بازتری می‌تواند در جهت برآورده کردن انتظارات مردم ایران و سهیم شدن در منافع و منابع کشور رفتار کند. از تشکیل دولت یازدهم در خصوص برخی وزرا انتقادهای بسیاری به روحانی وارد شد. منتقدان به چند نکته مهم در خصوص این افراد اشاره داشتند که بیراه هم نبود. آنها معتقد بودند برخی از اعضای کابینه از جمله وزیر صنعت و معدن چالاکی لازم را ندارد. البته وزرای دیگری هم در کابینه حضور دارند که عملکردشان میان جریان‌های سیاسی مورد بحث است. «سن کابینه بعدی جوان‌تر می‌شود» این همان جمله‌ای بود که حسن روحانی در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه خبر پخش می‌شد، گفت و این خبر از آن می‌داد که روحانی تصمیم دارد در کابینه دولت دوم خود وزرایی که طی چهارسال اخیر مورد انتقاد هر دو جریان سیاسی قرار بگیرند را تغییر دهد و در چند روز اخیر از زبان جریان و شخصیت‌های متفاوت لزوم تغییر در کابینه شنیده می‌شود.

یکی از نکاتی که روحانی در صحبت‌های انتخاباتی خود به آن اشاره کرد این بود که قصد دارد کابینه را جوان‌تر کند. این یعنی جوان‌گرایی می‌تواند زمینه ساز خروج تعداد زیادی از وزرا شود. زیرا او تاکید کرده کابینه بعدی نسبت به این کابینه تغییر خواهد یافت و سن کابینه کمتر خواهد شد. برنامه‌اش این است که 5 سال سن مدیریت را جوان‌تر کند. با این توضیح لازم است نگاهی به سن دیگر وزرا بیاندازیم. در حال حاضر در میان دولتمردان 20نفر از آنها بالای 60 سال سن دارند و افرادی مانند محمود علوی، حسین دهقان، چیت‌چیان، علی ربیعی، محمد فرهادی، مجید انصاری و… می‌توانند در لیست خروجی‌ها قرار بگیرند. در مجموع شکی نیست که روحانی تصمیم دارد کابینه خود را‌ترمیم کند و دیگر هم قصد ندارد مانند سال 92 محافظه کارانه عمل کند. شاید در آن دوره نیاز بود در انتخاب برخی وزرا منافع بعضی جریان‌های سیاسی را در نظر بگیرد تا بتواند بخشی از کابینه را باب میل خود بچیند اما در این دوره قطعا به دنبال این خواهد بود که کابینه‌ای را به مجلس دهم معرفی کند که کاملا باب میل خودش است. ضمن اینکه در دولت دوازدهم موانعی که در سال 92 تا 94 بر سر راهش بود دیگر وجود ندارد. حالا مجلسی تشکیل شده است که گرایش میانه‌رو دارد و عقلانی‌تر و به دور از تندروی‌های مجلس نهم عمل می‌کند. لذا دست روحانی برای معرفی وزرا بسیار بازتر خواهد بود.

کابینه چالاک‌تر شود
در همین رابطه محمدرضا تابش نایب فراکسیون امید مجلس در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «مردم در این این انتخابات با اصلاح‌طلبان اتمام حجت کردند تا دیگر بهانه‌ای نباشد. آنها مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای شهر را به اصلاح طلبان دادند تا دیگر نگوییم قدرت در دست نداشتیم؛ لذا امروز وظیفه اصلاح‌طلبان سنگین‌تر شده است اصلاح طلبان باید تا جای ممکن مطالبات مردم را محقق سازند و از این اقبال و اعتمادی که ایجاد شده است به خوبی صیانت کنند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه به اولویت‌های دولت در دوره دوم نیز اشاره کرده و اظهار داشته است:  «دولت باید سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه را در دستور کار خود قرار دهد و بر اساس آن به پیش رود. مضاف برآنکه حسن روحانی در انتخابات وعده هایی را از جمله حل معیشت مردم، اشتغال، تعامل با دنیا و لغو همه تحریم را به مردم داد که لازم است برای محقق شدن آنها تلاش کند.با وجود همه آنچه مطرح شد اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم معیشت مردم، تعاملات بین المللی و امنیت کشور برای فعالیت احزاب و گروه‌ها و انجمن‌ها و ان. جی. او‌ها باید در راس امور دولت قرار گیرد که البته برای این امر لازم است کابینه‌ای چالاک‌تر در نظر گرفته شود.»

چالش دولت، انتخاب کابینه و‌ترمیم
از سویی دیگر محمد جواد حق شناس ادامه روند برنامه‌های چهارسال گذشته، تقویت روابط خارجی و گسترش این روابط به خصوص با اتحادیه اروپا بعد از نهایی‌شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها را چالش‌های پیش روی دولت روحانی در دور دوم عنوان کرده است. او گفته است: «یکی از چالش‌های مهم دولت، انتخاب کابینه و‌ترمیم آن است. برای پاسخ به انتظاراتی که در رای مردم نهفته بود و متناسب با مطالب، محورها و شعارها،‌ترمیم کابینه ضروری است. علی‌رغم مقابله سختی که در انتخابات با آقای روحانی شد ولی مردم پایمردی کردند و در شرایط به‌شدت دشوار تخریب ها، تهاجم‌ها و جنگ روانی آغاز شده، مردم گیج نشدند.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرده است: «شوخی نیست که در تهران 5 ساعت در صف رای دادن بایستید. یکی از اتفاقات بزرگ ما در 29 اردیبهشت شکل گرفت؛ بنابراین رئیس جمهور باید به این آرا توجه داشته باشد و دقت لازم را برای انتخاب همراهان خود که برنامه‌ها را باور دارند و به رای مردم اعتقاد دارند به خرج دهند. شاید در دوره قبل مجلس مانعی بود برای وی و یا رای شکننده‌ای داشت اما اکنون شاهد یک مجلس همراه و رای قاطع مردمی هستیم که اعلام حضور کردند؛ بنابراین رئیس جمهور گام اول را بسیار محکم و شفاف بردارد. به هر صورت همه با هم وارد فرآیند بعد از انتخابات شویم و بهتر است زخم هایی که بر پیکر فضای سیاسی کشور در مناظره‌ها و در تبلیغات و رقابت‌ها نشسته هرچه زودتر‌ترمیم شود.»
در همین رابطه علی اصغریوسف نژاد عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مهمترین اولویت دولت دوازدهم را مطابق وعده‌های انتخاباتی‌ترمیم کابینه اعلام کرده و گفته  که اگرچه کابینه دولت یازدهم نیز از وزرای قوی و با تجربه برخوردار بوده و توانست موفقیت‌های زیادی را کسب کند، ولی باید رئیس جمهوری دوازدهم با تزریق نیروهای جوان و متخصص به کابینه برنامه‌های خود را سریعتر عملیاتی کند. یوسف نژاد بیان کرده است: «تعامل بین دولت و مجلس شورای اسلامی کمک کار مناسبی برای رئیس جمهوری منتخب دوازدهم برای‌ترمیم کابینه است. مردم ما خواهان تحقق مطالباتشان از رئیس جمهوری منتخب دوازدهم هستند و ما به عنوان نمایندگان ضمن حمایت از دولت در تحقق برنامه ها، مطالبات مردم را نیز پیگیری می‌کنیم و انتقادات خود را نسبت به ضعف دولت نیز بیان می‌کنیم.»

کابینه دولت نیاز به‌ترمیم دارد
در پی پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ستاد دامپزشکی حامی روحانی بیانیه‌ای را به همین مناسبت منتشر کرده است و در بیانیه خود به‌ترمیم کابینه اشاره کرده است. در متن این بیانیه آمده است: «ترمیم شجاعانه کابینه بر اساس خواسته‌ها و پایگاه اجتماعی رأی دهندگان و ایستادگی در برابر سهم خواهی‌های غیر منصفانه گروه‌های سیاسی و نهادهای قدرت از بدیهی‌ترین مطالبات مردم برای تحقق حاکمیت ملی است. پر واضح است که ملت قهرمان و آگاه ایران این وعده‌ها را فراموش نخواهد کرد و به طور جد پیگیر آنها خواهد بود و قطعا تا جایی که شما را در مسیر تحقق آنها صادق و ساعی بیابند چون کوهی استوار پشتوانه شما خواهند ماند.» همچنین مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات  و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در استان تهران با بیان اینکه در دولت بعد جایی برای کسانی که برنامه‌های روحانی را باور ندارند، وجود ندارد گفته است: «نیروهای جوان و بانوانی که در دوره‌های قبل شرایط برایشان مساعد نبوده باید در این دولت در اولویت قرار داشته باشند. روحانی با توجه به تاکیدات خود تلاش خواهد کرد کابینه آینده پر انرژی‌تر و تواناتر باشد. در تحقق برنامه‌های دولت آینده در درجه اول باید افرادی باشند که این برنامه‌ها را با عمق وجود باور داشته باشند.»

او بر لزوم استفاده از نیروهای جوان‌ و با نشاط در دولت دوازدهم تاکید کرده و گفته است: «برای مدیریت و تحقق برنامه‌ها نیاز است از جوانان در کنار مدیران مجرب استفاده شود. بسیاری از اعضای فعلی همچون وزرای خارجه، نفت و کشاورزی کارایی خود را ثابت کرده‌اند اما بخش‌هایی حتما نیاز به تجدیدنظر دارد. طبیعی است کسانی که برنامه‌های آتی را باور ندارند و به عنوان رفع تکلیف به آن نگاه می‌کنند مناسب این سمت نیستند. طبیعی است که انتظار داشته باشیم گرایشات اصلاح‌طلبانه در کابینه آینده پررنگ باشد چون حامیان اصلی و فعال رئیس جمهور اصلاح‌طلب بودند. اما این اولویت در کنار شروط اولیه و اصلی است. یعنی اصل بر باورمند بودن و توانایی است. افرادی که باور عمیق‌تر و توانایی بیشتری دارند باید مد نظر باشند و بین این افراد کسانی که گرایش سیاسی‌شان به حامیان اصلی رئیس جمهور نزدیک‌تر است اولویت دارند.»

او در مورد نقش زنان در کابینه آینده نیز گفته است: «شرط کارآیی اگر در درجه اول اهمیت باشد در اولویت‌ها برای شرایط مشابه می‌توان گفت از همه توان‌ها باید استفاده کرد. نیروهای جوان و بانوانی که در دوره‌های قبل شرایط برایشان مساعد نبوده قاعدتا در این دولت باید در اولویت قرار داشته باشند و در شرایط مشابه و نزدیک به هم باید توانمند‌سازی زنان را به عنوان رویکرد اصلی در نظر گرفت.»

مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۲ ۱۲:۳۱
لزوم تغییر در کابینه و بدنه دولت. (353164)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۲ ۱۲:۴۳
کاملا موافقم تخصص تعهد تجربه و کارایی و وفاداری به اعتدال و اصلاحات بسیار مهم است در کنار جوانی و عدم نگرش جنسیتی یا قومیتی (353169)