به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۳۰۷۳۶
آقای رئیسی نسل جدید حرفهای شما را قبول ندارد

گزارش مناظره زیباکلام و رامین

گروه سياسي: صادق زیباکلام و محمدعلی رامین با موضوع تحلیل انتخابات ریاست جمهوری با عنوان "غوغای روحانی"با یکدیگر مناظره کردند.
گزارش مناظره زیباکلام و رامین
به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام در ابتدای این مناظره که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و انجمن دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی در دانشکده مهندسی برگزار شد، اظهار داشت: گذشته از شادی، شعور و شعف بعد از انتخابات باید به شرایط عادی برگردیم و یک ارزیابی از وضعیت کنونی و سمت و سوی شرایط آتی داشته باشیم.وی با اشاره به فعالیت دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشورمان، ادامه داد: از اواسط دهه 70 و 80 تاکنون جریان اصولگرایی در خواب سنگینی فرو رفته و مطلقا نمی‌خواهد که متوجه تغییراتی که در کشور رخ می‌دهد، باشد. در دوم خرداد سال 76 نزدیک به 20 میلیون از جامعه ایرانی به فردی رای دادند که خیلی‌ها او را نمی‌شناختند، اما این جریان حاضر نشد یک دقیقه هم با خود خلوت کند و بپرسد چرا نامزدی که همه نظام از او حمایت کرد 6 میلیون رای آورد و نامزدی ناشناخته و گمنام 20 میلیون رای را کسب کرد اما در واکنش می‌گفتند که اینها به دنبال اصلاحات آمریکایی هستند.
 
او ادامه داد: این دوستان در طول 365 روز سال و 24 ساعت شبانه روز رادیو و تلویزیون را در اختیار دارند، تریبون‌ها  را نیز در اختیار دارند، اما یک ساعت تحمل شنیدن این صحبت‌ها را ندارند، ما در طی 365 روز سال در رادیو و تلویزیون و در تریبون‌های آن‌ها را تحمل می‌کنیم اما آن‌ها حاضر نیستند این یکی دو ساعت ما را تحمل کنند.
 
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: پس از این که مجلس ششم روی کارآمد جریان مخالف تلاش کرد تا جلوی مجلس ششم بایستد و نگذارد مصوبات مجلس ششم در زمینه توسعه سیاسی به ثمر برسد، با وقوع حادثه کوی دانشگاه نیز این جریان گفت که عده‌ای می‌خواستند کودتا کنند و ما جلوی کودتا را گرفتیم.وی افزود: در تیرماه سال 84 که احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد اصولگرایان تمام قدرت را گرفتند و تنها درسی که از مجلس ششم گرفتند این بودند که باید اصلاح طلبان را محدود کنیم تا این‌که حوادث سال 88 رخ داد.
 
زیباکلام گفت: انتخابات 92 آتش زیر خاکستر را نمایان کرد و اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که اگر متحد بودند و همه به سعید جلیلی رای می‌دادند شکست نمی‌خوردند. در ادامه در انتخابات اسفند 94 وقایع عجیبی رخ داد حتی یک اصولگرا هم نتوانست در تهران نماینده‌ مجلس شورای اسلامی داشته باشد و لیست امید در شهرهای مختلف رای آورد. انتظار می‌رفت از این موضوع اصولگرایان درس بگیرند اما علیه دولت روحانی اقدام کردند، دولت را کوبیدند و عنوان کردند که این دولت در برجام همه امتیازها را داده است، دروغ می‌گوید و در برجام بر سر ما کلاه رفته است. 
 
بنابراین با رصد انتخابات‌های دو دهه گذشته می‌بینیم هر زمانی که فضایی به وجود آمده است مردم گفتند ما افکار و سیاست‌های شما را نمی‌خواهیم، اکنون نیز خودشان را نماینده 16 میلیون می‌دانند و می‌گویند قول می‌دهیم مطالبات آن ها را پیگیری کنیم، پیروز انتخابات ملت ایران بود و ما در دهان آمریکا زدیم.وی ادامه داد چرا این جریان تن به یک گفت‌وگوی درست نمی‌دهد و همچنان تابع همان ادبیات قبلی است، در واقع نسلی بوجود آمده است که حرف‌های شما را قبول ندارد.
 
در ادامه این مناظره محمدعلی رامین اظهار داشت: خیلی سال‌های قبل فیلمی دیدم که دو برادر بودند، یکی کارهای خوب انجام می‌داد و دیگری جادوگری می‌کرد و با تشویق مواجه می‌شد، همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا مردم برای کسی که حرف درست می‌زند تره هم خورد نمی‌کنند، در واقع هر کسی که بتواند جماعت را گیج کند برایش کف و سوت می‌زنند. اگر به اقیانوس آرام بنگرید گاهی دچار موج می‌شود اما در بطن دریا یک جریان آرام همیشه در حال حرکت است، در واقع در عرصه سیاسی جامعه نیز جریان اصولگرا آرام و مستمر در حال حرکت است اما ما فقط کف‌های روی آب را می‌بینیم.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم خاطرنشان کرد: آقای زیباکلام در دفاع از آمریکا و انگلیس تبحر دارد، باید به نظام جمهوری اسلامی از نظر آمریکایی‌ها نگاه کنیم، ایران از منظر آنها کشوری مانند ایالت‌هایی دیگر آمریکا بود و انقلاب اسلامی ایران برای اصلاح نظام سلطه و ظالمانه ایجاد شد. اکنون ایران نه فقط مستقل شده است بلکه سایر مناطقی را که در دست آمریکایی‌ها در منطقه بوده را یکی یکی از دست آن‌ها خارج می‌کند و این موضوعی است که آمریکایی‌ها می‌بینند و عصبانی می‌شوند.
 
وی گفت: در انتخابات یک روحانی  دیدگاه‌هایش مخالف با آمریکا بود، نظام جمهوری اسلامی ایران با انتخابات همه را در پای کار آورد تا بین دو روحانی مخیر شوند که یکی اسم‌‎اش روحانی بود و دیگری به لحاظ مرام و ادب روحانی بود. اما یکی از این دو بدون اینکه جوانان را درگیر احساسات و دو قطبی کردن کند رقابت ‌کرد، یکی از این نامزدها دو قطبی جنگ و صلح را تحمیل کرد یعنی اگر من باشم صلح می‌شود و اگر دیگری باشد جنگ می‌شود.
 
زیباکلام هم گفت: برایم دشوار است اما مجبورم بگویم شما دانشگاهی هستید و می‌دانید که برای به دست آوردن مرتبه استادی باید ابتدا مربی، استادیار و دانشیار شوید اما به دست آوردن مرتبه استادتمامی در دانشگاه تهران بسیار سخت است و اگر کسی چنین مرتبه‌ای را به دست آورد حتما به او احترام بگذارید شرمنده‌ام باید بگویم علی‌رغم تمام اینها من یک کلمه حتی از صحبت‌های آقای رامین را نفهمیدم.
 
زیباکلام ادامه داد: این جوانان و این نسل در همین دانشگاه، در این نظام آموزش و پرورش، بین این مطبوعات و پای این تلویزیون بزرگ شدند و اندیشه سیاسی، دیدگاه‌ها و امیال‌شان با بخشی از حاکمیت که ما به آن‌ها اصولگرا می‌گوییم منطبق نیست و هر بار که فرصت به دست آوردند این را نشان دادند. اصلا  همه این افراد منحرف هستند و من نیز در راس منحرف‌ها هستم باید سوال کرد که چه شد ما منحرف شدیم اکنون می‌گویید به دلیل شبکه‌های اجتماعی و تلگرام است، در دوم خرداد 76 که اینترنت و تلگرام نبود چرا با صورت به زمین خوردید؟هر جایی که جوانان مطابق فکر شما بودند به آن‌ها جوانان انقلابی که نور ایمان از صورت‌شان می‌ریزد گفتید و هر جایی که مطابق فکر شما نبودند آنها را فریب‌خورده و از راه به در رفته ‌دانستید، تکلیف جوانان چیست. اگر کسی برای شما کف بزند می‌شود غلیان احساسات و اگر برای دیگری کف بزند می‌شود بی‌خود، ملاک و معیار در این کشور چیست؟
 
رامین هم اظهار داشت: باید اشاره کنم که سال 1313 انگلیسی‌ها در دولت رضاخان دانشگاه تهران را تاسیس کردند تا برای خودشان نیروی انسانی تربیت کنند. در واقع نظام جمهوری اسلامی در ایران برخلاف نظام سیاسی در غرب دچار یک تعارض است، در غرب ابتدا نظام آموزشی مدونی ایجاد می‌شود تا اندیشه‌هایی را رشد دهد و بعد نظام سیاسی ایجاد می‌شود، اما در جمهوری اسلامی نظام حاکم، نظام آموزشی جدیدی را تاسیس نکرد و همان نظام آموزشی که توسط انگلیسی‌ها ایجاد شد را ادامه داد.آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها حامی مطلق رژیمی هستند که حتی به ملت‌شان اجازه ندادند یک بار پای صندوق‌های رای بیایند و همین‌ها با تمام عناصر در مقابل جمهوری اسلامی ایستادند.وی تصریح کرد: هدف غربی‌ها این است که در ایران انتخابات برگزار نشود و هرکس که قانون کشور را بشکند مورد حمایت آنها واقع می‌شود، هر کس که رای 40 میلیون را زیر سوال ببرد و مردم را به خیابان‌ها بکشاند. 
 
این سخنان رامین با شعارهایی از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه «پیام ما روشن حصر باید بشکند» مواجه شد.رامین افزود: من هم طرفدار شکستن حصر هستم، بنده می‌گویم حصر ملت ایران باید بشکند. افرادی درون نظام مورد اعتماد واقع شدند و در جریان انتخابات قرار گرفتند اما به رای مردم تمکین نکردند قانون را شکستند و مورد حمایت اوباما و وزیر امور خارجه‌اش قرار گرفتند، در خواست کردند که ملت ایران در محاصره و تحریم قرار گیرند و ایران به محاصره دشمن در آمد، من نیز معتقد به شکستن حصر و تشکیل دادگاه هستم.
 
در ادامه زیباکلام خاطرنشان کرد: صورت مساله روشن است، رضاخان که آدمی بی‌سواد بود دانشگاه را ایجاد کرد اما 40 سال است که می‌گویید آمریکایی‌ها جنایات زیادی را انجام دادند و می‌گویید که در دوران شاه صنایع و کارخانجات ما وابسته بود، اما بگویید که از انقلاب و بعد از 22 بهمن 57 چند کارخانه و صنایعی که عامل وابستگی ایران بود را تعطیل کردید، نه تنها یک کارخانه را هم تعطیل نکردید بلکه توسعه نیز دادید. اگر اعلامیه‌های قبل از انقلاب را در روزنامه‌ها نگاه کنید و به اعلامیه راهپیمایی روز تاسوعا بنگرید می‌بینید که خواسته معترضان، آزادی کلیه زندانیان سیاسی بود. مصاحبه‌های امام(ره) در پاریس را اگر نگاه کنید می‌بینید که امام می‌گوید که می‌خواهد با مخالفان، مارکسیست‌ها و ... چگونه برخورد ‌کند، پاسخ‌های امام را ببینید، درد ما که انقلاب کردیم این موضوعات بود و ما چاره‌ای نداریم جز این که نظام اسلامی را روی ریل اصلی آن برگردانیم. همه مراکز علمی باید از علوم طبیعی و مهندسی که فرآورده‌های جامعه بشری هستند برخوردار باشند، همین علوم را غربی‌ها از مسلمانان فرا گرفتند، اما نظام دموکراسی بیش از 300 سال در غرب سابقه دارد، شما باید ببینید که از چه نوع آزادی نام می‌برید شما استبداد جهانی را نادیده می‌گیرید و یک کلام هم درباره استبداد جهانی سخن نمی‌گویید.
 
رامین خاطرنشان کرد: یک کاندیدا در انتخابات حرف از آزادی و قانون می‌زند در حالی که قانون برای همه یکسان است و این فریب است.وی با اشاره حوادث سال 88 و در پاسخ به دانشجویی که گفت «رئیس جمهور به کسانی که به او رای ندادند خس و خاشاک نمی‌گوید»، عنوان کرد: رئیس جمهور پیشین در میدان ولی‌عصر گفت «40 میلیون رای دادند، حالا چهار نفر خس و خاشاک می‌خواهند رای ملت را بشکنند»، نگفت چند میلیون نفر. پس از این زیباکلام درباره حوادث سال 88 گفت: این حوادث باید توسط یک جمع منصف و بی‌طرف مورد رسیدگی قرار بگیرد، تاکنون که هشت سال از این اتفاق می‌گذرد چنین اقدامی صورت نگرفته است، هر چه شنیدیم صحبت‌های یک طرف ماجرا بوده است، در طول این هشت سال حتی هشت دقیقه نیز به طرف مقابل فرصت ندادیم.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد: حصر نه قانونی، نه انسانی و نه اسلامی است، اگر فشار افکار عمومی به روحانی باشد شاید روحانی مجبور شود هر از گاهی از حصر صحبت کند اما اگر نباشد به روی خودش هم نخواهد آورد.رامین هم گفت: کلینتون با وجود اینکه آرای او در انتخابات آمریکا از ترامپ هم بیشتر بود اما به دلیل سیستم آمریکا در انتخابات، رئیس جمهور نشد و دیدیم که نه ماجراجویی و نه اعتراضی صورت گرفت که حیثیت ملتش در جهان مخدوش شود و نه کسی به خیابان‌ها آمد.یکی از دانشجویان حاضر در جلسه خطاب به رامین گفت: شما اخبار را دنبال نمی‌کنید در پی انتخابات آمریکا تجمعاتی صورت گرفت اما کسی مردم را در خیابان نزد.
 
رامین گفت: غربی‌ها دچار سردی دموکراسی و فرسودگی نظام مردم سالاری شدند اگر مردم به این نظام اعتماد نداشته باشند هرگز رای نمی‌دهند. او درباره سند 2030 نیز گفت: دولت نیمه شهریور ماه سال گذشته این سند را به صورت محرمانه ابلاغ کرده است و در آن آنچه که برای آینده شما خطرناک است را پذیرفته، تعاریف مفاهیمی مانند خانواده در کشور ما با آنان متفاوت است و تعاریف این مفاهیم طبق سند است نه طبق کشوری که می‌خواهد آن را اجرا کند.پس از این زیباکلام گفت: یکی از پدیده‌های واقعی در این انتخابات سقوط اخلاق بود، درست در شب انتخابات عوام‌فریبی‌های صورت گرفت و عده‌ای گفتند که مدرک دکتری رئیس جمهور قلابی است، چطور شد که شب انتخابات متوجه شدید. شما می‌گویید این سند 2030 شش یا هشت ماه قبل ابلاغ شده شما آقای منصف، عابد و زاهد در شب انتخابات یاد این موضوع افتادید، این همه جانماز آب می‌کشید، از غربی‌ها حداقل اخلاق را یاد بگیرید.

۱۳۹۶/۰۳/۰۴ ۱۲:۵۸
افرین دکتر خوب رسواش کردی. (353223)