به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۳۰۹۷۴
ادامه واكنش‌ها به مواضع اخير حاميان ابراهيم رييسي

چرا 24 میلیون آرای مردم را سیاه و حرام می‌نامید؟

چرا 24 میلیون آرای مردم را سیاه و حرام می‌نامید؟
گروه سياسي: روزنامه‌هاي جمهوری اسلامی و اطلاعات در شماره‌هاي امروز خود عليه مواضع اخير موحدي كرماني و ديگر افراد حامي ابراهيم رييسي كه انتخابات اخير را زير سووال برده‌اند موضع گرفتند.

در اين زمينه روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: پس از حضور تاریخی و گسترده‌ی ملت ایران پای صندوق‌های رای انتظار این‌ بود که رقبای سیاسی با پذیرش اصول بازی به "تصمیم ملی"احترام گذاشته و در راستای تامین اهداف ملی،به منتخب مردم، تبریک می‌گفتند و برای کمک و همکاری با او اعلام آمادگی می‌کردند ولی جای بسی تاسف که انتظارات شگفت‌آور دیگری را عنوان کرده‌اند. بر زبان راندن برخی از عبارات و تعبیرات و توقعات عجیب و غریب توسط برخی از بزرگان این جناح فکری، بر شگفتی و حیرت عمومی افزوده است! این که آرای نامزد منتخب مردم؛ آرای سیاه، غیر انقلابی و حتی حرام بوده و آرای نامزد غیر منتخب،تماما" پاک و حلال بوده! و با این حکم و استدلال، در ملاقات با شورای نگهبان درخواست کرده‌اند که دو میلیون از آرای فلانی کم کند و سه میلیون به آرای فلانی اضافه کند!!

 
واقعا"این ابهامات و تشویش افکار عمومی را چه کسانی باید پاسخگو باشند؟! مگر شورای محترم نگهبان مسول کاهش و یا افزایش آرای مردم است؟! یعنی به راحتی می‌توانیم به آرای مردم،دستبرد بزنیم؟! ترکیب آرای مردم را دستکاری کنیم؟! آیا این، شائبه سازی و زیر سوال بردن مشروعیت همه‌ی انتخابات گذشته‌ی نظام نیست؟! پس چرا برای نامزدهای معترض حوادث سال 88 حکم اعدام صادر می‌کنید که مشروعیت انتخابات را زیر سوال برده‌اند،شائبه سازی کرده‌اند و تشویش افکار و اذهان عمومی نموده‌اند؟! اگر فرضا"امروز دکتر روحانی شکست خورده بود و برخی از هواداران او، نسبت بسیار نازلی از این ادعاها را مطرح می‌کردند شماها چگونه برخورد می‌کردید و چه موضعی می‌گرفتید؟! آیا این توقعات شما نشان نمی‌دهد که آرای مردم را تزیینی می‌دانید و برای آن ارزشی قائل نیستید؟!
 
 
با چه معیار و شاخصه‌هایی، آرای 24 میلیونی رئیس جمهور منتخب را "سیاه و حرام" می‌دانید! در صورتی که در صندوق ویژه مراجع قم، آرای روحانی قابل ملاحظه بوده است! علاوه براین، خیل مردمی از روستائیان فهیم و مومن علیرغم وعده وعیدهای شما مبنی بر چند برابری یارانه و تسهیلات، به شما اقبال نکردند! آرای این همه آحاد ملت اعم از شهری، روستایی، کارگر، کارمند، کشاورز، هنرمند، ورزشکار، زن، مرد، پیرو جوان که غالبا" از اقشار آگاه و مطلع دانشگاهی، تحصیل کرده، فرهیختگان، نخبگان،اساتید،مراجع، طلاب، دانشجویان،اصحاب فکر و اندیشه و رسانه و... را چگونه غیر موجه و سیاه ارزیابی می‌کنید؟! در این مقال قرار نیست در خصوصاستفاده‌ی ابزاری از مقدسات برای جمع‌آوری آرا و"کیفیت سنجی" و "ارزش گذاری" آرای متخذه طرفین، نظری داده شود ولی بدون تردید افکار عمومی و خرد جمعی بدرستی، ارزش و وزن آرا را می‌داند.
 
 
از نقطه نظرات آسیب‌شناسی سیاسی، شما دو مشکل عمده دارید که اگر برطرف نکنید، تا آینده‌های دور نیز اقبال عمومی را نخواهید داشت؛ یکی این که از "واقع‌گرایی"،گریزان هستید و در تخیلات بسر می‌برید و دیگری اینکه در یک تقسیم بندی نادرست و ناصواب؛ خودتان را "خیر مطلق" و دیگران را "شر مطلق"می‌دانید! و کسانی را که چون شما فکر، اندیشه و انتخاب نمی‌کنند؛ دگر اندیش، گمراه و منحرف می‌دانید و طبعا" آرای‌شان را نیز که بر غیر شما تعلق گرفته؛ سیاه و حرام می‌دانید! و اگر این‌گونه است چگونه می‌خواهید چند میلیون از این آرای حرام را روی آرای حلال‌تان بریزید و آرای‌تان را تا حدودی بالا ببرید؟! چگونه قابل تفکیک است؟! بااین اوصاف، حسرت آرای حرام دیگران را داشتن، چگونه قابل توجیه و پذیرش است؟! ملاک، مبنا و معیار در این تقسیم بندیها کجاست؟!


از سوي ديگر روزنامه اطلاعات هم نوشت: این تصور نادرست و باطل و ناروا که در انتخابات‌های اخیر بخش دین‌خواه و دین‌مدار جامعه قافیه را به بخش بیشتر سکولار طرفدار اباحه و دگراندیشی باخته است، جدای از تعارف و مماشات یک استنباط کاملاً انحرافی‌مدد و غلط است و هیچ مبنای منطقی و استدلالی هم ندارد.
 
 رفتاری که در روزهای پیش و پس از انتخابات در بین گروه‌های مختلف اجتماعی و به‌ویژه برخی چهره‌های نامدار سیاسی و مذهبی شوربختانه به‌نوعی گرایش و روند و عادت بدل‌شده، اگر با هوشیاری مدیریت و اصلاح نشود، به مهمترین ارزش‌ها و اعتقادات و باورهای جامعه و از جمله به بخش منتسب به دین و دین‌باوری لطمه می‌زند. این تصور نادرست و باطل و ناروا که در انتخابات‌های اخیر بخش دین‌خواه و دین‌مدار جامعه قافیه را به بخش بیشتر سکولار طرفدار اباهه و دگراندیشی باخته است، جدای از تعارف و مماشات یک استنباط کاملاً انحرافی‌مدد و غلط است و هیچ مبنای منطقی و استدلالی هم ندارد.
منتهی عده‌ای به درست یا غلط و عده‌ای هم ناآگاهانه و با بازی در زمین دشمن ناخواسته به این گزاره نادرست و انحرافی‌مدد می‌رسانند. در این میان البته برخی چهره‌های موجه و با سابقه انقلابی و دینی قابل توجه هم دراین دام می‌افتند که باید هوشیاری بیشتری داشت و در زمین بازی که دشمن برایمان تدارک، دیده است توپ را به چرخش در‌نیاورد. مثلاً اینکه امام‌جمعه محترمی بگوید رأی فلانی حلال و طیب و طاهر است و غیرمستقیم این شبهه را ایجاد کند که در انتخابات رأی حلال داریم و رأی حرام و چون رأی حلال خیلی ارزش بیشتری دارد پس باید چند برابر رأی شبهه‌ناک هم بیارزد!
 
 
بحث‌ها و صحبت‌ها و استدلال‌هایی از این حیث و نیز موضعگیری افراد شناخته شده و شناسنامه‌دار مذهبی و سیاسی و انقلابی که در صدد تحلیل آرای مردم برآمده و با استنباط ناصحیح و موضعگیری غلط آرای یکی را به حساب بخش‌‌ دینی و انقلابی و ارزشی جامعه گذارده و آرای دیگری را به حساب بخش غیردینی و لائیک جامعه به حساب آورند و با همین دست فرمان هم بخواهند جلو بروند و تخته‌گاز برانند و احساس و اعلام خطر کنند، بی‌تردید ضمن تقویت دوقطبی کردن جامعه و ضمن تعمیق شکاف‌های اجتماعی از آن بدتر بذر کینه و عداوت را هم می‌افشاند و جامعه را در برابر هم قرار می‌دهد. آقایان عزیز، انتخابات انتخابات است.
 
 
رأی حلال و رأی حرام هم نداریم، نه این‌که نداشته باشیم اما اصولاً بحث حلال و حرام در اینجا چندان قابل رصد نیست. نه کسی می‌تواند تضمین بدهد همه آرای ریخته شده به حساب آقای رئیسی رأی طیّب و طاهر و حلال بوده و نه کسی می‌تواند در آرای ریخته شده به حساب آقای روحانی شبهه وارد کند و بگوید همه یا بخشی از آن حرام بوده و لذا اصلاً چه دلیلی دارد شخصیت‌های موجه و عالی‌مقام به ویژه ائمه جمعه و جماعات که بی‌طرفی آنان در جریانات سیاسی ضامن وجهه و شأن آنان و موضع‌گیری حزبی و جناحی دون شأنشان است در مواردی این چنین به موضع‌گیری بپردازند و این شبهه را برای بخش مهمی از اجتماع ایجاد کنند که آنان در برابر خواست و اراده ما ایستاده‌اند و عصبانی شده‌اند.
 
 
در حالی که شاید واقعا چنین نباشد و چنین هم نیست. اصولاً نه آقای رئیسی نماینده تام و تمام بخش ارزشی و انقلابی و ولایتمدار جامعه است و نه آنها که به آقای روحانی رأی دادند خدای ناکرده طرفدار لاابالی‌گری و دین‌گریزی و یا دارای زاویه با انقلاب و نظام و دین و ارزش‌های شناخته شده آن... اصولاً این تقسیم‌بندی از پایه و اساس دارای اشکال و انحراف است. برای چه به خاطر برد یا باخت فرضی در یک عرصه سیاسی و انتخاباتی حاضریم دانسته یا نادانسته گرانترین هزینه‌ها را صرف کنیم و هر مغالطه‌ای را صورت دهیم و بی‌جهت جامعه را دوقطبی کرده و با نادیده گرفتن قاعده بازی کم تحملی خود را به رخ بکشیم؟
 
 
بهتر نیست به جای استمرار دعوا و مقابله سیاسی، مراقب باشیم تا دولت در چهارسال پیش‌رو در شرایط حساس کنونی، ناگاه با سوءاستفاده از غفلت ما که به مناقشه‌های بی‌مبنا و بی‌پایه روی آورده‌ایم و یا حتی بدون نیت سوء اما به خاطر عدم وجود ناظران هوشیار و دقیق و ناقدانی آگاه و دلسوز، مجدداً فرصت‌سوزی کند و سال‌هایی را که باید در مسیر پیشرفت کشور صرف توسعه کند هدر دهد و آسیب‌ آن به جامعه‌ای برسد که بیش از هر چیز به کار و تلاش و امید و امیدواری محتاج است؟ چرا همه یک‌بار و برای همیشه اولویت نخستمان را منافع ملی و عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت و تعالی مردم عزیزمان قرار نمی‌دهیم و حال که دولت دوران جدید خدمت را آغاز کرده به کمک او نمی‌آئیم؟ البته کمک به او تنها تائید اقداماتش نیست بلکه نقد مشفقانه عملکردش به مراتب بیشتر به کارش می‌آید. کوته سخن آنکه مبادا به بهانه حمایت از دین و ارزش‌ها، با استنباط و عملکرد و رفتار و حرف و سخن غلط، به انقلاب و نظام و باور دینی جامعه آسیب بزنیم؟

آرای ملت، حلال و حرام دارد؟
خبرگزاري خبرآنلاین هم در نقدي نوشت: مدتی است که در اخبار آمده گفته شده آرای ملت حلال و حرام و انقلابی و غیر انقلابی دارد؟ نمیدانم که آیا این حرف هایی که به شخص مشخصی منتسب میکنند آیا وی این ها تایید میکند یا نه؟ اگر این جمله و حرف ها صحت داشته باشد به عبارت بسیارساده به این معنی است که هر شخصی که به نامزد انتخاباتی ما رای داده رای او حلال است و او مومن و انقلابی است و هر که رای نداده رای او حرام است و او غیر مومن و غیر انقلابی است. یعنی اونایی که نماز میخوانند و روزه میگیرند اما چون به اون آقا رای نداده فعل حرام انجام داده اند و غیر مومن هستند و حاصل این همه سال عبادت هم کشک؟

ظاهرا این جمله این آقا یا آقایان مستند به برنامه یا نرم افزاری است که در سال های اخیر در سازمان ثبت احوال کشور بر روی کد ملی و روی صفحه اول شناسنامه 80 میلیون ایرانی علامت و شناسه حلال و حرام و مومن و غیر مومن و انقلابی و غیر انقلابی گذاشته شده که این ایشان به این راحتی میتوانند عملکرد و تفکرات و نیات جامعه را به دو گروه حلال و حرام و مومن و غیر مومن تقسیم نمایند و الا تا سال 92 هم انتخابات و آرای در صندوق ها سالم و حلال بودند؟
آقایان که ملبس به لباس مقدس تعلیم مبانی و اصول اخلاق و اسلام و امر به معروف و نهی از منکر هستید.
دست شما درد نکند شما با این یک جمله بسیار........ کار شبانه روزی 10 نه بلکه کار 40 سال شبکه های اطلاع رسانی BBC و VOA را یک شبه آسان و هموار کردید. واقعا زحمت کشیدید و سازمان های متولی و مسئول وحدت و انسجام ملی در کشور بخاطر این تخریب که اثرات مخربش بر روی همه چیز از دین و دینداری گرفته تا امورات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و.......... غیره خواهد بود ، چگونه باید از این زبان و تفکر شما تشکر و قدردانی کنند.
 
شما میدانید چه گفتید و با این گفته خود چه میکنید؟
شما با این حرف تان میگویید کشور قانون ندارد ، متولی و مسئول و سازماندهی ندارد و هرچه ما میگوییم قانون است ؟ شما با این گفتمان حتی به فرمایش امام هم راضی نیستید که میزان رای ملت است؟
ببینید چه کردید که مردم به شما اقبال نکردند؟
شما با این حرف تان میخواهید در مقابل دوستانتان کم نیاورید؟
با نگاهی به عملکرد 27 سال گذشته در کشور مشاهده میکنیم قبلا هم با بیان اینگونه کلمات و جملات انتصابات دخالت ها شده که بعضا هم تو زرد از آب درآمد؟ نمونه هایی از آن فسادهای آنچنانی از 123 میلیارد تومان در دهه 70 شروع و امروز در دهه 90 تا بالای چندین هزار میلیارد تومان و بالاتر هم ادامه دارد؟
 
عزیزان بزرگوار
من که اعتقاد دارم انتخابات سال 1388 انتخابات صحیح بوده و ممکن است احتمالا درصد بسیار کمی هم خطا داشته باشد که معقول است و نیازی به هیاهو نیست. به همه میگفتیم فلانی در سال 88 که این آتش و بلوا را درست کرده اشتباه فاحشی کرده که با اون رفتارش کشور رو به هم جان هم انداخت و به نزدیک پرتگاه برد و.............؟ اما امروز با این ادعاهای شما و توجه به عمق این کلمات باید به انتخابات سال 88 شک کنیم.
 
شما میدانید چه گفتید؟
آقایان محترم شما و بنده و همه مردم دلسوز و اندیشمند مسئول مواظب اتحاد و انسجام ملی و حفظ و لذت از شیرینی حضور 29 اردیبهشت هستند. بجای این حرف ها بفکر معاش مردم و عزت کشور باشیم. اگر خطایی هم از دولت می بینیم ، کلی گویی نکنیم بلکه با عدد و رقم و سند و مدرک واضح و شفاف بدون اغماض به مردم بگوییم و معرفی کنیم تا کسی در کشور جرات و یا بفکر خطا نباشد چه از سمت دوستان شما و چه از سمت این ها و دیگران. مسئولیت شما بیشتر است و شما در این جایگاه باید بیشتر مواظب باشید.

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۱:۴۳
شاید چون ارای اقای رییسی با مال امام رضا ع بدست امده بنده خدا گفته حلاله چرا فکر بد میکنید. (353440)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۲:۵۳
عنوان مطلب اینکه چرا24 میلیون رای مردم را سیاه وحرام می دانید؟
پاسخ: برا اینکه اولا، آقایان شرائط فعلی کشور را درک نمی کنند وحضور بسیار ارزنده ملت را در این همایش بزرگ سیاسی وانتخاب ریاست جمهوری درحالیکه تمامی کشورهای اسلامی باحضور رئیس جمهور آمریکا در عربستان جمع شده وبه سخنان سخیف وتهدید آمیز ترامپ وملک سلمان گوش دادند نمی فهمند وبا این موضع گیریها می خواهند از ارزش ان بکاهند.
ثانیا: علیرغم میل باطنی ودرحال روزه باید عرض کنم که این سخنان از باب تکلیف نیست بلکه آنان دنبال حکومت وقدرت اند واین از نشانه های بی تقوایی است ، بدیهی است اگرتقوایی باشد وترس ازمرگ وعالم پس از مرگ باشد هیچکس جرات اینگونه سخن گفتن را ندارد. (353444)
فرهاد راد
India
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۳:۵۵
معترضان سال 88، سخنانی به مراتب ملایم تر از آقایان موحدی کرمانی و رئیسی درباره نتایج انتخابات مطرح می کردند و حتی راهپیمایی سکوت راه انداختند؛ ولی مجرم و فتنه گر معرفی شدند و سنگین ترین مجازات ها نصیبشان شد. چرا کسی با این دوبزرگوار کاری ندارد؟ مسئولان قوه قضائیه کجایند و چه می کنند؟ (353447)
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۴:۴۷
در فتنه 88 گفتند تقلب شده الان میگویند رای حرام یعنی دارند کلاه شرعی روی فتنه میگذارند.اگر این رایها حرام بودپس رای بقائی شلیک به نظام بود. (353451)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۴:۴۹
دقیقا به دام اصول گراها افتادید. معامله انتخابات 88 با 96. درصورتی که اصلا با هم قابل مقایسه نیستند. (353452)
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۵:۲۵
چون هرکه با ما و موافق میل ما نیست حتما بر ما و دشمن ما و خداست (353455)
علی منصوریان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۶:۳۵
هرگاه اصولگرایان از پیله ای به مانند کرم ابریشم دور خود گشیدن بیرون امدن و واقیعتهای جامعه را از نزدیک دیدن نه از پشت ساختمان شیشه ای تازه درک خواهند کرد 24میلیون رای یعنی چه حلال وحرام بودن تشخیص ارای مردم پیش کش (353460)
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۸:۴۲
من به اقای روحانی رای دادم هر کس هم گفته کار من حرام بوده با دلیل باید ثابت کنه والا منم میگم خروس تخم میزاره (353466)