به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۳۰۹۸۰

چهار غول نفتی در راه ایران

گروه اقتصادي: وزیر نفت اظهار امیدواری کرد، ایران بتواند امسال با شرکت توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، مرسک دانمارک و احتمالا پرتامینای اندونزی، قرارداد امضا کند.
ایران امیدوار است به دنبال انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران، با امضای پیش قراردادهایی با شرکت هایی مثل توتال و لوک اویل در سال جاری میزان سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت افزایش یابد.بیژن زنگنه وزیر کهنه کار نفت، در مصاحبه‌ای با رویترز گفته است که ایران در نظر دارد طی ۵ سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران یک چهارم افزایش بدهد و این افزایش با قراردادهای جدید بین المللی امکان پذیر است.

به گزارش خبرآنلاين، توسعه میدان‌های جدید و افزایش برداشت از میادین مشترک به ایران این امکان را می‌دهد که سومین کشور تولید کننده نفت، تولید نفت خود را ۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این رقم ۵ درصد از تولید جهانی نفت است. ایران هم اکنون ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.قرار است ظرفیت تولید گاز فرآوری شده هم تا یک میلیون مترمکعب افزایش یابد که با این افزایش، تولید گار ایران به ۶۰۰ هزار مترمکعب می‌رسد.زنگنه در جریان نشست اعضای صادرکننده نفت در وین در این مصاحبه گفت که «انتخابات اخیر ایران یک مرحله مهم بود، به این دلیل که مردم در این انتخابات به تعامل با جهان رای مثبت دادند.»

او اضافه می‌کند: «من امیدوارم که این پیام مثبت خصوصا از سوی قدرتهای بزرگ جها، ن. درک شده باشد.» او گفته است که این همچنین پیام روشنی به ایالات متحده آمریکاست که اخیرا دوباره تحریم‌های ۱۹۷۹ زمان انقلاب ایران را برقرار کرده است.«دیگر زمان برخورد با ایران نیست.» اشاره زنگنه به تحریم‌های بازدارنده‌ای است که اخیرا توسط دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده است.«این (انتخابات ایران) پیام بسیار روشنی به جهان است، بیش از ۶۵ درصد از جوانان ایرانی و طبقه متوسط، دانشجویان دانشگاه این پیام را داده اند. من امیدوارم که جهان این تغییر مثبت را دریافت کرده باشد.»

زنگنه می‌گوید که ایران امیدوار است، قراردادهای جدیدی را امسال با توتال فرانسه، لوک اویک روسیه، مرسک دانمارک و پترومینا اندونزی به امضا برساند.گفت: وگو‌ها بر توسعه میادین جنوب آزادگان، یادآوران، غرب کارون، منصوری و آب تیمور و همچنین لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی خواهد بود.او می‌گوید که این افزایش ظرفیت‌ها بر همکاری ایران با اوپک تاثیری نمی‌گذارد.

روز سه شنبه اعضای اوپک برای توقف تولید به مدت ۹ ماه دیگر در جهت کاهش عرضه جهانی به توافق رسیدند.زنگنه می‌گوید که تصمیم اعضای اوپک، تصمیمی کوتاه مدت است و برنامه ایران برای افزایش ظرفیت تولید یک بخش از برنامه بلند مدت این کشور است.رقابت ایران با عربستان سعودی در جریان نشست‌های قبلی اوپک بسیار تنش زا بوده، با این حال زنگنه می‌گوید که او خیلی شگفت زده است که یک همکاری خوب بین اعضای اوپک شکل گرفته و این همکاری با غیر اوپکی‌ها مثل روسیه برای فریز کردن تولید نفت تکمیل شده است.زنگنه می‌گوید: «من فکر می‌کنم که این اولین بار است که ما نشست بدون بحث و جدلی را داشته ایم. من حدود ۲۰ سال است که در اوپک هستم، این اولین بار است که شاهد توافق ۱۰۰ درصدی بین اوپک و غیر اوپک هستم.»