به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۹ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۱۳۱۰۸۴

شرط اصلاح‌طلبان برای حمایت از لاریجانی

گروه سیاسی: عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به انتخاب هیات رییسه مجلس گفت: به شرط اینکه دو نایب رییس فعلی حذف نشوند برای رییس مجلس یعنی آقای لاریجانی هزینه می‌کنیم.
به گزارش ایلنا، سیدمحمود میرلوحی در مورد اینکه بحث‌هایی در مورد حذف مطهری از هیات رییسه مطرح است نظر شورای عالی سیاست‌گذاری در این مورد چیست، گفت: اگر چنین اتفاقی پس از رای قاطع مردم در ۲۹ اردیبهشت رخ دهد نوعی نادیده گرفتن مردم است و ان‌شاالله که مجلس این کار را نمی‌کند.اوبا اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، بیان کرد: دلواپسان بر این عقیده بودند که دارای اکثریت در مجلس هستند و ریاست آقای لاریجانی را نشانه اکثریت اصولگرایان می‌دانستند؛ در صورتی که این گونه نبود و در مجلس با یک خرد جمعی به آقای لاریجانی رسیدیم.
 
فراکسیون امید دارای اکثریت است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در طول یک سال گذشته مشاهده شد که فراکسیون امید دارای اکثریت است، گفت: اکنون هم وقتی فراکسیون امید تاکید دارد که این ترکیب سه نفره هیات ریسه حفظ شود باید دیگران هم کمک کنند تا این امر محقق شود.او ادامه داد: اگر برخی در مجلس قصدشان این است که سهم غیراصلاح‌طلب‌ها را به سمت اصولگراها اضافه کنند این یک پاسخ منفی به رای و ذائقه مردم است که در ۲۹ اردیبهشت نظر خود را اعلام کردند.
 
خلاف جهت رای مردم قدم برداشتن به صلاح نیست
منتخب شورای شهر پنجم تهران با اشاره به رای مردم در سراسر کشور اظهار داشت: در تهران و مراکز استان‌ها در انتخابات شورای شهر دیدیم که مردم میدان را به اصلاح‌طلبان واگذار کردند بنابراین آیا برخی شک دارند که انتخاب مردم چیست، خلاف جهت رای مردم قدم برداشتن به صلاح نیست و البته خوش‌بین هستم که مجلس این گونه رفتار نمی‌کند و با عقلانیت و منطقی که بر مجلس حاکم است امیدواریم این سه نفر اصلی رییس و نایب رییس باقی بمانند.میرلوحی بیان کرد: استفاده از حضور خانم‌ها در هیات رییسه کار درستی است لذا در مجلس دهم رکورد حضور زنان را شاهد بودیم و منصفانه نیست که در هیات رییسه نباشند و حتی اگر می‌خواهند از اهل سنت در ارکان مجلس قرار دهند منطقی است اما این نباید به هزینه لطمه به دو نایب رییس فعلی باشد.
 
به شرط اینکه دو نایب رئیس فعلی حذف نشوند برای لاریجانی هزینه می‌کنیم
عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در مورد اینکه گزینه فراکسیون امید برای ریاست مجلس آقای پزشکیان عنوان شده چه سازوکاری برای رسیدن به این گزینه طی شد، گفت فراکسیون امید دارای هیات رییسه و شورای مرکزی است که در همه استان‌ها حضور دارند و نمایندگان امور استان‌ها طی بررسی‌ها تصمیم‌گیری کرده و اعلام کردند به شرط اینکه دو نایب رییس فعلی حذف نشوند برای رییس مجلس یعنی آقای لاریجانی هزینه می‌کنیم و این تصمیم درست و دارای رای کافی است. اما اگر چنین توافقی صورت نگیرد ریسک کار لاریجانی بالا می‌رود و یا اینکه ممکن است رای پایینی داشته باشد و این شرایط خوبی نخواهد بود بنابراین بهتر است رییس مجلس با اجماع و اتفاق نظر انتخاب شود.
 
اصلاح‌طلبان جز رای مردم سرمایه‌ دیگری ندارند
میرلوحی با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان جز رای مردم سرمایه‌ دیگری ندارند، افزود: اصلاح‌طلبان مانند جناح رقیب از امکانات برخی نهادها و رسانه ملی برخوردار نیستند و تمام پناه ما خدا و مردم است و باید از این رای مراقبت کنیم و آن را افزایش دهیم.
 
جریان اصولگرایی از امکانات بیرون از مجلس استفاده می‌کند
او درباره اینکه به نظر می‌رسد علی‌رغم نقش پررنگ اصلاح‌طلبان در مجلس قدرت لابی نیروهای اصولگرا به ویژه نیروهای خارج از مجلس در مسائل مهم همچون انتخاب هیات رییسه بسیار بالاست، چگونه باید قدرت لابی اصلاح‌طلبان در مجلس را تقویت کرد؟ بیان کرد: برای اخذ رای، اکثریت بالاترین قدرت است و در مجلس بالاتر از رای چیز دیگری نداریم که قدرت با آن سنجیده شود و اگر اتفاقاتی می‌افتد ریشه در جای دیگر دارد؛ جریان اصولگرا از امکانات بیرون از مجلس استفاده می‌کند.
 
اصولگرایی دیگرجاذبه ندارد و برگشت به عقب اتفاق نمی‌افتد
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، افزود: فراکسیون امید گسترش پیدا کرده است و می‌بینیم زمانی که آقای روحانی در مجلس حضور می‌یابد ۱۷۰ نماینده حاضر هستند و امیدواریم با تلاش‌هایی که فراکسیون امید می‌کند بتواند موفق شود. لذا اصولگرایی دیگر با توجه به رفتارهای گذشته جاذبه ندارد و برگشت به عقب اتفاق نمی‌افتد.
 
مطهری و پزشکیان نماد افکار اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان شمرده می‌شوند
او در ادامه با بیان اینکه در انتخابات شعار به عقب برنمی‌گردیم مناسبت داشت و مورد استقبال قرار گرفت، گفت: عقلانیت اصلاح‌طلبی و اعتدال است که به لاریجانی رای می‌دهد اما همه می‌دانیم که عارف در لیست قرار داشت و زحمات زیادی کشید و حال که جریان اصلاحات و اعتدال به دلیل مصلحت کلی پشت سر لاریجانی می‌ایستد امیدواریم اصولگرایان هم توجه کنند و به دو نایب رییس اصلاح‌طلب رای دهند.میرلوحی تاکید کرد: مطهری و پزشکیان امروز نماد افکار اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در مجلس شمرده می‌شوند اگر غیر از این اتفاق افتد پیام نامناسبی به جامعه داده خواهد شد ضمن اینکه آسیب‌هایی به رای لاریجانی وارد می‌شود و به طور حتم در عملکرد مجلس هم تاثیرگذارخواهد بود.