به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۳۱۱۰۸
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد:

مرگ سالانه 7میلیون نفر بر اثر سیگار

گروه جامعه: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: مصرف سیگار و سایر محصولاتی که منشا تنباکو دارند، هرسال هفت میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می برد و علاوه بر آن، تولید، توزیع و زباله های ناشی از آن عواقب زیست محیطی شدیدی را در بردارد.
مرگ سالانه 7میلیون نفر بر اثر سیگار
به گزارش  ایرنا از تارنمای سازمان جهانی بهداشت، این نهاد بین المللی در گزارشی به مناسبت روز جهانی «نه به دخانیات» (31 مه مصادف با 10 خرداد) خواستار اتخاذ تدابیر شدیدتر توسط دولت ها برای کنترل مصرف تنباکو، ممنوعیت مصرف آن در محیط های کار و اماکن عمومی مسقف، قدغن شدن تبلیغ و بازاریابی تولیدات تنباکو و افزایش قیمت سیگار شده است. در بخشی از گزارش به نقل از مارگارت چان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت آمده است: تنباکو همه ما را تهدید می کند، عامل تشدید فقر است، تهدیدی برای کارآمدی اقتصادی است، همچنین منجر به فقیرتر شدن سفره های غذای خانوارها و آلودگی هوای داخل منازل می شود.  سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که مرگ سالانه هفت میلیون نفر در جهان در حالی است که این آمار در ابتدای قرن حاضر چهار میلیون نفر بود و به واقع، تنباکو به اولین عامل واحد قابل جلوگیری مرگ تبدیل شده است. براساس این گزارش، احتمالا شمار مرگ و میر بر اثر مصرف تنباکو افزایش می یابد و در مجموع برآورد می شود که یک میلیارد نفر در قرن حاضر به این دلیل جان می سپارند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد از مرگ های (ناشی از مصرف تنباکو) تا سال 2030 در کشورهای در حال توسعه یافته روی می دهد؛ این کشورها هدف اصلی شرکت های دخانیات بوده اند که بازارهای جدیدی را برای دور زدن قوانین و مقررات سختگیرانه کشورهای توسعه یافته، می جویند. همچنین مصرف تنباکو هزینه های اقتصادی دربر دارد و براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، هر سال بیش از یک هزار و 400 میلیارد دلار به خانواده ها و دولت ها در حوزه مخارج بهداشت و درمان تحمیل می کند؛ علاوه بر آن، هزینه کاهش کارآمدی ناشی از مصرف تنباکو، تقریبا با دو درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برابر است.

***تنباکو برای کودکان، زنان و زندگی مضر است
تنباکو همه انسان ها، ملت ها و منطقه ها را به اشکال گوناگون در معرض خطر قرار می دهد. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، 860 میلیون بزرگسال در کشورهای با درآمد کم یا پایین سیگار می کشند. در بسیاری از خانوارهای فقیر 10 درصد از درآمد خانوار برای دخانیات هزینه می شود.
همچنین 10 تا 14 درصد از کودکان خانواده هایی که شغل اصلی آنان کشت تنباکو است به دلیل کار در مزارع تنباکو از تحصیل باز می مانند. افزون بر این 60 تا 70 درصد کارگران مزارع تنباکو را زنان تشکیل می دهند که باعث می شود در خط مقدم انواع خطرهای مرتبط با تنباکو باشند. تنباکو در ضمن دلیل 16 درصد از همه مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

*** فرآیندی فرساینده و زیانبار
سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود برای اولین بار علاوه بر هزینه های اقتصادی و بهداشت و درمان، به عواقب زیست محیطی تولید تنباکو نیز پرداخته است، عواقبی که فیلترهای سیگار و دیگر زباله هایی را شامل می شود که افراد سیگاری تولید می کنند. در این بخش از گزارش به نقل از اولگا چستنوف معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت آمده است: چرخه حیات تنباکو از ابتدا تا انتها، فرآیندی به شدت مخرب و آلوده کننده است. این گزارش در ادامه به صورت جزئی توضیح داده است که کشت تنباکو به کود و انواع آفت کش ها نیاز دارد و هشدار می دهد کشت تنباکو دلیل اصلی فرسایش خاک در بسیاری کشورها بوده است، زیرا برای خشک کردن یا عمل آوری تنباکو به میزان زیادی چوب نیاز است و سازمان جهانی بهداشت برآورد می کند برای تولید 300 نخ سیگار، باید یک درخت سوزانده شود.

این سازمان همچنین با اشاره به آلودگی هایی که در زمان تولید، حمل و نقل و توزیع تنباکو و محصولات ناشی از آن به وجود می آید، برآورد می کند صنعت دخانیات سالانه معادل چهار میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کند؛ دقیقا به اندازه سه میلیون پرواز بر فراز اقیانوس اطلس؛ همچنین زباله ناشی از این روند بیش از هفت هزار ماده شیمیایی سمی را دربردارد که محیط زیست را مسموم کرده و از جمله مواد سرطان زا برای انسان می پراکند.فیلترهای سیگار و دیگر زباله های ناشی از تنباکو بخش عمده ای از زباله ها در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهند. دو سوم از 15 میلیارد سیگار که هر روز در سراسر جهان فروخته می شوند در خیابان ها یا محیط زیست رها می شوند و فیلترهای سیگار 40 درصد از کل زباله هایی را به خود اختصاص می دهند که در سواحل یا مناطق شهری جمع آوری می شوند. سازمان جهانی بهداشت از کشورها می خواهد تدابیر جدی و شدیدی را برای کنترل مصرف تنباکو اتخاذ کنند و به گفته چستنوف، یکی از راهکارهای کمتر مورد استفاده اما بسیار کارآمد در این راه افزایش مالیات و قیمت تنباکو است.