به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۳۱۱۹۴

شرط جدید برای متقاضیان روادید آمریکا

گروه سياسي:‌ دولت آمریکا یک پرسشنامه جدید را برای متقاضیان روادید در سراسر جهان اجرا کرده که خواهان اطلاعات شرکت فرد در رسانه‌های اجتماعی در پنج سال گذشته و اطلاعات زندگی‌نامه‌ای مربوط به 15 سال گذشته است.
خبرگزاری رویترز نوشت: این پرسش‌ها که بخشی از تلاش برای دشوارتر کردن بررسی صلاحیت بازدیدکنندگان از آمریکاست توسط اداره مدیریت و بودجه آمریکا در 23 ماه مه تصویب شد هرچند مقامات آموزشی و گروه‌های دانشگاهی با آن مخالفت کردند. منتقدان معتقدند پاسخ دادن به این پرسش‌ها بیش از حد دشوار است و موجب تاخیر فراوان در پردازش اطلاعات می‌شود و دانشجویان و دانشمندان را از آمدن به آمریکا منصرف می‌کند.

براساس این مقررات جدید، مقامات کنسولی می‌توانند خواستار شماره تمام گذرنامه‌های قبلی، هندل های فرد در رسانه‌های اجتماعی در پنج‌ سال گذشته، نشانی پست الکترونیک، شماره تلفن و اطلاعات زندگی‌نامه‌ای فرد در 15 سال گذشته شامل آدرس، استخدام و تاریخچه مسافرت‌های وی شوند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت این اطلاعات در صورتی مطالبه خواهد شد که تشخیص داده شود "برای تایید هویت یا انجام بررسی صلاحیت فرد در ارتباط با امنیت ملی" ضروری است.

هرچند این پرسش‌ها اختیاری است اما در فرم مربوط نوشته‌اند عدم پاسخ به این پرسش‌ها ممکن است موجب تاخیر یا عدم رسیدگی به تقاضای روادید فرد شود. وکیلان و فعالان امور مهاجرت می‌گویند تقاضای ارایه اطلاعات 15 ساله و انتظار از این که متقاضیان اطلاعات رسانه‌های اجتماعی خود را به خاطر داشته باشند ممکن است موجب لطمه دیدن افرادی شود که در ارایه این اطلاعات، ناخواسته دچار اشتباه شوند یا همه اطلاعات خواسته‌شده را به خاطر نداشته باشند.

بابک یوسف‌زاده، وکیل مستقر در سانفرانسیسکو و رئیس انجمن وکلای ایرانی آمریکایی گفت این پرسش‌ها "قدرت بی‌ملاحظه‌ای" به مقامات کنسولی می‌دهد تا بدون هیچ کنترلی بر تصمیماتشان درباره دادن یا ندادن روادید به افراد تصمیم بگیرند. وی گفت:«آمریکا یکی از دشوارترین فرایندهای اخذ روادید را در جهان دارد. ضرورت سخت‌گیری بیشتر در فرایند اخذ روادید در این کشور مشخص و روشن نیست.»