به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۲ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : ۱۳۱۲۲۶

اطمینان سیف به سپرده‌گذاران بانک‌ها

اطمینان سیف به سپرده‌گذاران بانک‌ها
گروه اقتصادي: به دنبال شدت گرفتن برخی اخبار و شایعات نادرست در رابطه با بانک‌ها و ایجاد نااطمینانی در بین مردم، رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که ساماندهی موسسه‌های غیرمجاز هیچ ارتباطی به بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری که بانک مرکزی مجوز فعالیت آن‌ها را صادر کرده، ندارد.

به گزارش ایسنا، در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی که موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز را در برگرفته و آن‌ها را به سمت فعالیت در چارچوب و قوانین بانکی و نظارت بانک مرکزی قرار می‌دهد اخیرا با پیش آمدن جریان موسسه اعتباری مجاز کاسپین این نااطمینانی در بین برخی از مخاطبان شبکه بانکی ایجاد شده که ممکن است در رابطه با موسسات و حتی بانک‌های مجاز نیز چنین شرایطی ایجاد شود.

از سوی دیگر اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با موضوع ادغام بانک‌های مجاز نیز اظهاراتی داشت که اعلام کرده بود این می‌تواند به عنوان سیاستی مرسوم در دنیا برای انطباق صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی با استانداردهای بین‌الملل باشد که خود البته باید با پیشنهاد بانک‌ها صورت گیرد و بانک مرکزی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات از آن استقبال خواهد کرد.

البته سیف، عنوان کرده بود که حتی اگر قرار باشد برای بانک‌های مجاز ادغامی صورت گیرد ضمن اینکه صرفه‌جویی‌های خاص و مزایای خود را به همراه دارد هیچ جای نگرانی برای سپرده‌گذاران بانک‌ها وجود نداشته و روال به طور کاملا طبیعی پیش خواهد رفت. در عین حال که بانک مرکزی محافظ سپرده‌های مردم در بانک‌ها بوده و در کنار آن خود شبکه بانکی به دلیل رقابتی که با یکدیگر دارند اجازه نخواهند داد مشکلی برای منابع مردم ایجاد شود.

اما در این جریان اخیرا برخی اخبار در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که به اطمینان مردم نسبت به بانک‌ها آسیب زده و آن را تحت تأثیر قرار داده است به طوری که حتی در برخی موارد مشاهده می‌شود که مردم خواهان دریافت وجوه خود در برخی از بانک‌ها و موسسات مجاز هستند. به دنبال این ماجرا ولی‌الله سیف، در یادداشت تلگرامی خود به شدت از رفتارهای تحریک‌آمیز در شبکه بانکی گله کرده و تأکید کرده است که بانک مرکزی همواره حامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز و حافظ منافع سپرده‌گذاران است.

وی گفته که موضوع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از مسائلی است که همواره محل ابهام برای مردم بوده و  مدام این پرسش را مطرح می‌کند که چرا بانک مرکزی به کار غیرمجازها در بازار پول پایان نمی‌دهد. وی در اظهاراتی دیگر با اشاره به روند ساماندهی موسسات غیرمجاز که در سال‌های اخیر به ویژه در دو تا سه سال گذشته در مسیری متفاوت از قبل قرار گرفته است توضیح داده که ساماندهی موسسه‌های غیرمجاز ارتباطی با بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز که اسامی آن‌ها در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، نخواهد داشت و فعالیت شبکه بانکی مجاز کشور با انضباط و سلامت ادامه دارد.

وی همچنین تاکید کرده که مردم فقط به بانک‌ها و موسسات مجاز مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که آن‌ها تحت پوشش و نظارت بانک مرکزی بوده و در این حالت از سلامت و استحکام مناسبی برخوردار هستند. علاوه بر آن براساس ضوابط، ‌تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده‌ها قرار دارند. این در شرایطی است که اخیرا معاون نظارت بانک مرکزی نیز در رابطه با فعالیت مجازها در شبکه بانکی به سپرده‌گذاران اطمینان داده و تأکید کرده بود که با روالی که در پیش گرفته شده سال ۱۳۹۶ پایان فعالیت مخرب موسسات غیرمجاز در بازار پولی کشور است.

۱۳۹۶/۰۳/۱۳ ۰۰:۴۴
تکلیف موسسه آرمان چیه مردم بلا تکلیف هستن (353632)