به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۳ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۱۳۱۲۶۰
گزارش خبرگزاری «رویترز» از چالش پيش روي دولت دوم روحاني؛

روحانی باید منتظر رویارویی سهمگین‌تری با افراطي‌ها باشد

گروه سياسي: خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی اشاره می کند که مقام ها و تحلیلگران مسائل ایران معتقدند که منازعه در حال رشد میان ایران و امريکا و منازعه سیاسی در داخل می‌توانند عوامل تهدید کننده‌ای برای برنامه روحانی به منظور گسترش آزادی های اجتماعی، ایجاد شغل و جلب سرمایه گذاری های خارجی باشد.
روحانی باید منتظر رویارویی سهمگین‌تری با افراطي‌ها باشد
این خبرگزاری می نویسد: «تندروهای ضد غرب مخالف روحانی در داخل که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ماه مه در آن کشور شکست خوردند عزم شان را برای انتقام گیری از دولت روحانی  جزم کرده اند. استراتژی تندروها اکنون افزایش دامنه تنش با واشنگتن و متحدان عرب آن در خلیج فارس است تا این گونه نشان دهند که کشور پس از انعقاد توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ میلادی امن تر از گذشته نشده است و مخاطرات سیاسی هنوز در کمین هستند. یک مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید:«تندروها برای تضعیف روحانی از تمام راه های ممکن استفاده می کنند از تحریک جنگ طلبان در واشنگتن گرفته تا اعمال محدودیت های سیاسی بیش تر در داخل ایران و کمک به هموار کردن منزوی شدن ایران از نظر اقتصادی».  این مقام اشاره می کند که روحانی چالش های گسترده ای را پیش رو خواهد داشت. 
 
این خبرگزاری می نویسد:«روحانی در حالی پیام اعتدال و عقلانیت را به جامعه بین المللی انتقال داد که برخی از مقام های ارشد ایرانی علیه عربستان سعودی و رهبران آن و علیه اتحاد آن کشور با واشنگتن سخن گفته اند. هم چنین نهادهایی که مسئول کمک رسانی به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه هستند نیز کمک های خود را افزایش داده اند تا با نفوذ عربستان سعودی مقابله کنند. افزیش تنش منطقه ای و تهدید منافع امریکا در تنگه هرمز و خلیج فارس می تواند سرمایه گذاران بالقوه خارجی را نگران کرده و آنان را از سرمایه گذاری در ایران به دلیل هراس از مجازات های تحریمی امریکا بازدارد». 
 
در این میان یک تحلیلگر سیاسی مسائل ایران باور دارد که روحانی خواستار بازگشت صاحبان کسب و کار خارجی به ایران بدون ارائه تضمین لازم برای افزایش اعتماد به نفس و اطمینان بخشی به آنان است.  کریم سجادپور پژوهشگر ارشد بنیاد کارنگی می گوید که موضع ضد ایرانی ترامپ در کاخ سفید سبب می شود تا ایران تغییری در سیاست خارجی خود ندهد. او می گوید:«استراتژی منطقه ای ایران برای چهار دهه ثابت بوده است صرفظر از این که چه کسی در ایران رییس جمهوری باشد مخالفت با امریکا و اسرائیل تغییری نکرده است و مخالفت با عربستان سعودی نیز تشديد شده است».
 
این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند بخشی از تحریم های لغو شده در سال ۲۰۱۶ میلادی سبب شد تا ایران تا حدودی با سیستم مالی بین المللی ارتباط برقرار کند اما تحریم های یکجانبه امریکا در حوزه حقوق بشر و تروریسم هنوز هم پابرجا هستند و بسیاری از سرمایه گذاران بالقوه را از سرمایه گذاری در ایران باز می دارند و آنان را می ترسانند.  «اندریاس شوایتزر» کارشناس مسائل اقتصادی می گوید که بانک های بزرگ از ترس در معرض مجازات امریکا قرار گرفتن از سرمایه گذاری و فعالیت در ایران خودداری می کنند. 
 
رویترز در ادامه اشاره می کند که در سال ۲۰۱۳ میلادی روحانی با وعده خارج کردن ایران از انزوای دیپلماتیک و لغو تحریم ها توانست حمایت مردم و حتی بخش های عالی نظام را به سوی خود جلب کند اکنون اما او تحت فشار فزاینده در دور دوم برای فراهم کردن فرصت های اقتصادی برای جوانان است و حمایت سابق را در درون حلقه مقام های عالی نظام هم چون دور اول نخواهد داشت.  این خبرگزاری معتقد است که اظهارات روحانی علیه برخی از نهادهای خاص در دوران کارزار انتخاباتی خود باعث تعمیق شکاف میان او و نخبگان تنردو شده است. این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که بی ثباتی سیاسی احتمالی در داخل می تواند مانعی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در جهت سرمایه گذاری در داخل ایران باشد. 
 
رویترز در ادامه اشاره می کند که احتمالا روحانی باید منتظر رویارویی سهمگین تری با نهادهای خاصی باشد که در اقتصاد ایران نقش گسترده ای دارند و خواستار حفظ انحصار اقتصاد در دست خود هستند. این خبرگزاری می نویسد:«رای دهندگان با رای به روحانی نشان دادند که خواستار اعتدال هستند اما نهادهای خاص خواستار تشدید تنش با غرب و مقابله با آن هستند». یک وزیر سابق دولت اصلاحات که نخواسته نامش فاش شود می گوید که این یک دور تسلسل باطل است. هر چه مشارکت اقتصادی این نهادها بیش تر شود به معنای سرمایه گذاری کمتر در ایران است و بالعکس. 

۱۳۹۶/۰۳/۱۳ ۱۴:۰۶
رونمایی از پروژه ی جدید انحراف اذهان عمومی از مسائل اصلی کشور = کلید واژه ی افراطی
کسانی که به روحانی رای دادند مواظب باشند وعده های روحانی در هیاهوی جنگ روانی دولت فراموش نشود:
اشتغال ، برجام ، پاسپورت معتبر ، برخورد با مفاسد و... (353652)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۳ ۲۱:۱۸
اگر روحانی بر مشکلات فراوان معیشتی رکود اجتماعی سیاست داخلی و...تمرکز کند و ملت پشستش باشند انشاا...فشار افراطیها و تندروها به نتیجه نخواهد رسید (353669)
۱۳۹۶/۰۳/۱۳ ۲۲:۱۱
صدا و سیما و افراطی گری (353671)
۱۳۹۶/۰۳/۱۳ ۲۳:۱۵
جریان خودسر که متاسفانه خود را به ولایت منتسب می کنند و نمیدانم به چه دلیل ایشان مرز خود را با این جریان روشن نمی کند. این جریان بسیار قدرتمند است تا حدی که می تواند به مقابله با رهبری برخیزد و ضمنا به امام هم اعتقادی ندارند و ایشان را فقیهی در سطح سایر فقها ارزیابی می کنند و با کمال تاسف در نهادها نفوذ زیادی کرده اند نمیگذارند روحانی به اهداف و قول هایش عمل کند (353673)
Saleh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۴ ۱۳:۳۵
وقتی خاتمی عزیز تایید میکند
صدا و سیما چکاره است
مردم آگاه اند ... . (353683)
رضایی
۱۳۹۶/۰۳/۱۴ ۱۳:۳۷
کسی که در ایران رئیس جمهور میشه باید تمام مناسبات حکومتی نظام رو در عمل بپذیره. چه روحانی، چه احمدی نژاد، چه خاتمی، چه هاشمی و ...
به صرف اینکه مردم به رئیس جمهور رای دادن که دلیل نمیشه نهادها و قوای دیگر تضعیف بشن. همه باید در چارچوب قانون اساسی به وظایف خودشون عمل کنن. قدرت رئیس جمهور هم حد و مرزی داره و نباید در اموری که مربوط به او نیست دخالت کنه.(مثل امور قضایی، قانون گذاری و ...) (353684)