به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۸ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۱۳۱۴۷۴
در ۸۲ سالگی در لندن

بزرگترين دلال فروش سلاح درگذشت

گروه بين‌الملل: عدنان خاشقجی، دلال اسلحه سعودی که در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و در جریان رسوایی ایران‌کنترا (ماجرای مک‌فارلین) یکی از واسطه‌های فروش تسلیحات آمریکایی به ایران بود، در ۸۲ سالگی در لندن درگذشت.
بزرگترين دلال فروش سلاح درگذشت
به گزارش بي بي سي،‌ خانواده خاشقجی می‌گوید که وی به بیماری پارکینسون مبتلا بود و با آرامش از جهان رفت. عدنان خاشقجی در گذشته به خاطرسبک زندگی تجملاتی‌اش شهرت جهانی داشت. پارتی‌های چند میلیون دلاری‌اش می‌توانست تا چند روز ادامه پیدا کند. خانواده خاشقجی سه‌شنبه (ششم ژوئن/۱۶ خرداد) با صدور بیانیه‌ای گفت: «او آخرین روزهای زندگی‌ خود را در حالی سپری کرد که خانواده، فرزندان و نوه‌های عزیزش دور و برش بودند، با همان آراستگی، قدرت و بزرگ‌منشی‌ای که ویژگی زندگی برجسته‌اش بود جان سپرد.»
 
«عدنان خاشقجی پیشگامی بود که در یک عصر طلایی با موفقیت‌های تجاری خارق‌العاده و سخاوت معروف خود به اعتبار جهانی دست پیدا کرد. پدر ما هنر همبسته کردن مردم را از هر کس دیگری بهتر درک می کرد.»
«او فراست تجاری خود را با وفاداری به کشورش، عربستان سعودی، ترکیب کرد. کار او همیشه منافع کشورش را تحقق بخشید.» عدنان خاشقجی در سال ۱۹۳۵ میلادی در مکه به دنیا آمد. پدرش پزشک خصوصی ملک عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان بود. عدنان جوان از تماس‌هایش با دربار سعودی استفاده کرد و خیلی زود به حلقه اتصال شرکت‌های نظامی آمریکایی و غربی به ریاض تبدیل شد.

عدنان خاشقجی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی با شرکت نظامی لاکهید ( که امروزه لاکهید مارتین خوانده می شود) ارتباط داشت و در فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی نقش مهمی ایفا کرد.
او سپس در جریان رقابت بریتانیا و فرانسه برای انعقاد یک قرارداد تسلیحاتی ۲۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی که بر مبنای اسلحه در برابر نفت انجام شد، نمایندگی فرانسوی‌ها را برعهده گرفت. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی عدنان خاشقجی یکی از ثروتمندترین مردان جهان بوده است. گفته می‌شود که افشای نقش وی در رسوایی ایران‌کنترا به شهرت و اعتبارش لطمه بزرگی وارد کرد.

آن تعاملات پشت پرده آمریکا، اسرائیل و ایران در اواخر سال ۱۹۸۶ میلادی ابتدا به روزنامه لبنانی الشراع و بعد به سایر رسانه‌های آمریکا و جهان درز کرد و خیلی زود به یک رسوایی بزرگ تبدیل شد. عدنان خاشقجی چندی بعد در سوئیس بازداشت و به اتهام تبانی مالی با ایملدا مارکوس، بیوه رئیس جمهوری سابق فیلیپین، فردیناند مارکوس، برای محاکمه به آمریکا مسترد شد. ایملدا مارکوس و عدنان خاشقجی در دادگاهی در نیویورک تبرئه شدند.

عدنان خاشقجی همچنین یکی از بزرگ‌ترین قایق‌های تفریحی جهان به طول ۸۶ متر را در اختیار داشت که نام دخترش نبیله را روی آن گذاشته بود. آن قایق ۷۰ میلیون دلاری - که در فیلم "دیگر هرگز نگو هرگز" جیمز باند استفاده شد - به سلطان برونئی فروخته شد و بعدها به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا، رسید. آقای ترامپ گفته بود که قایق عدنان خاشقجی را حدود ۳۰ میلیون دلار خریده است.