به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۹ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۳۱۴۸۵
یک درخواست از فیلم‌سازان

شمارش معکوس برای زنده‌ماندن۵کودک

گروه جامعه: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به آمار مرگ مغزی در کشور، از نیاز اورژانسی پنج کودک به پیوند عضو خبر داد و گفت: متاسفانه شاهدیم که دائما یک نفر از میان افرادی که نیازمند پیوند اورژانسی هستند، فوت می‌کند و دوباره فرد دیگری با وضعیت خیلی اورژانسی به لیست اضافه می‌شود.
شمارش معکوس برای زنده‌ماندن۵کودک
دکتر کتایون نجفی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار مرگ مغزی در کشور، گفت: سالانه بین پنج تا هفت هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند و حدود ۵۰ درصد این تعداد، یعنی به طور میانگین نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از افراد مرگ مغزی، قابلیت اهدای عضو را دارند. در عین حال هر فرد مرگ مغزی می‌تواند یک الی هشت ارگان را به بیماران اهدا کند و با این کار جان یک تا هشت نفر را نجات دهد. به عبارت دیگر اگر به طور میانگین فرض کنیم از هر فرد مرگ مغزی سه ارگان برای بیماران پیوند می‌شود، یعنی می‌توان سالانه با اهدای ۱۰ هزار ارگان، جان ۱۰ هزار نفر از بیماران نیازمند پیوند عضو را از مرگ نجات داد.
وی افزود: از طرفی سالانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از افراد مرگ مغزی به مرحله اهدای عضو می‌رسند و ۲۰۰۰ نفر از این افراد با اعضای‌شان زیر خاک می‌روند. حال اگر در نظر بگیریم که سه ارگان این افراد هم قابل استفاده است، یعنی در سال ۶۰۰۰ ارگان قابل پیوند، خاکسپاری می‌شود. باید توجه کرد که اگر ۵۰ درصد از این تعداد به بیماران نیازمند پیوند برسد، دیگر هیچ بیمار نیازمند پیوندی در صف انتظار فوت نمی‌کند. یعنی اگر ما بتوانیم سالانه ۲۰۰۰ نفر از افراد مرگ مغزی را به اهدا برسانیم، دیگر در ایران هیچ کس به خاطر نرسیدن عضو پیوندی از بین نخواهد رفت. همین الان ۱۰ بیمار نیازمند پیوند قلب در لیست پیوند اورژانس قرار دارند، اما اهداکننده پیدا نمی‌شود.
نجفی‌زاده در عین حال اظهار کرد: همچنین در حال حاضر پنج کودک کودک نیازمند پیوند اورژانس هستند. متاسفانه شاهدیم که دائما یک نفر از میان این افراد که نیازمند پیوند اورژانس هستند، فوت می‌کند و دوباره فرد دیگری با وضعیت خیلی اورژانس به لیست اضافه می‌شود.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه واقعا باید در این حوزه یک همت جمعی ایجاد شود، ‌ گفت: در وهله اول امیدواریم امسال بتوانیم اقدامی انجام دهیم تا میزان موارد مرگ مغزی کاهش یابد. در مرتبه دوم نیز تاکید می‌کنم که کاری کنیم تا اگر کسی در این کشور دچار مرگ مغزی شد، اعضایش را زیر خاک نرود و بتواند اعضایش را به بیماران نیازمند اهدا کند تا بیمار نیازمند پیوند در زجر بیماری نباشد.نجفی‌زاده با بیان اینکه برای انجام اهدای عضو، ‌ حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر و برای انجام هر عمل پیوند حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر درگیر هستند، ادامه داد: به عنوان مثال اگر اهداکننده‌ای داشته باشیم که پنج ارگانش قابل اهدا باشد، ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر باید تلاش کنند تا این کار بزرگ به سرانجام برسد.
هنرمندان برای اهدای عضو فرهنگسازی کنند
وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو، گفت: باید توجه کرد که تیم‌های درمانی توانایی کافی برای فرهنگسازی نداشته و نمی‌دانند که چگونه باید برای مردم فرهنگسازی اهدای عضو را انجام دهند. در این زمینه ارگان‌های فرهنگساز و هنرمندان هستند که می‌توانند فرهنگسازی کرده و باعث شوند که همه مردم به اندازه کافی از موضوع اهدای عضو مطلع شوند. به طوری که کشور ما هم به جایی برسد مانند کشور اسپانیا که در زمینه اهدای عضو پیشرو است و مردم کاملا با مقوله اهدای عضو آشنایی دارند. امیدوارم در کشور ما هم چنین اتفاقی بیفتد و اینطور نباشد که وقتی فردی دچار مرگ مغزی می‌شود، ما تازه بخواهیم به خانواده‌اش اطلاعات علمی را ارائه دهیم.
خلق زندگی از نهایت مرگ
نجفی‌زاده با بیان اینکه در اهدای عضو از نهایت مرگ، نهایت زندگی آفریده می‌شود، ادامه داد: گاهی خانواه‌ها اعلام می‌کنند که ما صبر می‌کنیم تا شاید یک معجزه رخ دهد و عزیزمان به هوش آید، ‌ ما به آنها می‌گوییم که معجزه این نیست که در آن لحظه فرد بلند شود و راه رود، بلکه معجزه این است که به اذن خداوند و با توانی که به انسان‌ها عطا کرده، از مرگ، یک زندگی آفریده می‌شود. بنابراین اهدای عضو، تلخی‌ها و شیرینی‌های مخصوص خودش را دارد.
متوسط میزان رضایت به اهدای عضو به ۷۰ درصد رسید
وی با بیان اینکه در گذشته هنرمندان هم با این مقوله آشنا نبودند، مجددا بر مقوله فرهنگسازی تاکید کرد و گفت: خبر خوبی که می‌توانیم اعلام کنیم این است که آمار رضایت اهدای عضو از پنج  تا ۱۰ درصد در سال ۸۴ به متوسط کشوری ۷۰ درصد رسیده است که این نشان‌دهنده کار قوی رسانه‌ها و ارگان‌های فرهنگساز است و واقعا قابل تقدیر است اما به تدریج با تلاشی که صدا و سیما و وزارت ارشاد انجام دادند، هنرمندان هم از این موضوع آگاه شدند و فعالیت‌های بسیاری را ترتیب دادند.
فیلم‌نامه‌هایی که یک‌روزه تصحیح می‌شوند
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین اظهار کرد: از طرفی هر ساله فیلم‌نامه‌های زیادی هم درباره اهدای عضو به ما ارجاع داده می‌شود تا آنها را از نظر علمی تصحیح و بررسی کنیم که سال به سال هم تعداد آنها افزایش می‌یابد. بر این اساس اکنون شرایط لازم و رایگان را در اسرع وقت برای فیلنامه‌ها فراهم کردیم و حتی گاهی اتفاق افتاده که فیلمنامه ۲۰۰۰ صفحه‌ای را در عرض یک روز کاملا تصحیح کردیم و حتی یک بخش‌هایی را نوشته‌ایم. بنابراین از فیلمسازان خواهش می‌کنم که به هیچ عنوان فیلم‌های با موضوع اهدای عضو که کارشناسی نشده‌اند را اکران نکنند زیرا اگر این اتفاق بیفتد، ‌ ممکن است به فرهنگ نوپای اهدای عضو در جامعه صدمه بزند و نتوان آن را به راحتی جبران کرد