کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال جنگ بين ايران و عربستان

19 خرداد 1396 ساعت 13:14


گروه سياسي: معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و پژوهشگر و مدرس در دانشگاه پرینستون طی مقاله ای در هافینگتون پست به تشریح حادثه تروریستی در تهران، سیاست ها آمریکا در قبال خاورمیانه و عربستان پرداخت. موسویان طی مقاله ای در هافینگتون پست نوشت:

پارلمان ایران و مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، درروز چهارشنبه گذشته موردحملات تروریستی قرارگرفت.این اولین عملیات مهم داعش داخل خاک ایران تلقی میشود که موجب شهادت حداقل 13 نفر و زخمی شدن ده ها شهروند ایرانی شد.این بدترین عملیات تروریستی دریک دهه گذشته درداخل خاک ایران درزمانی صورت گرفت که چندساعت قبل از آن عادل الجبیر وزیرخارجه سعودی خواستار مجازات ایران شده بود و همزمان به بحران جدید باقطر دامن زد. عدم کنترل چنین روند تشنج زایی، می تواند حوادث تلخ جدیدی درمنطقه رادرپی داشته باشد.

درحالیکه اکثریت جامعه جهانی ترور درتهران را محکوم کردند، رییس جمهور آمریکا طی موضعی نه تنها این ترور را مستقیم محکوم نکرد بلکه به گونه ای ایران را مستحق این جنایت قلمداد کرد. او گفت ما برای قربانیان ترور ایران دعا می‌کنیم و غمگین هستیم اما کشورهای حامی تروریسم با این ریسک مواجهند که قربانی شیطانی شوند که خود ساخته اند. این اظهارات ترامپ هم موجب نادیده گرفتن واقعیت خطرناک تروریسم است و هم ریاکارانه ای است. او در دوران مبارزات انتخاباتی خشم خود را مستقیا متوجه عربستان نمود و گفت آنها بزرگترین بانی تروریسم است. بعد از انتخابات، او موضع خود را کاملا تغییر داد و عربستان را "شریک استراتژیک" خواند و اتهامات تروریستی رامتوجه ایران نمود.

دراجلاس اخیر ریاض او سیاست منطقه ای آمریکا را به سمت اتحاد تمام عیار با سعودی سوق داد و سیاست اوباما که بر مبنای تعامل باایران و تلاش برای رفع تشنج بین سعودی و ایران بود، را کنار گذاشت. لابی عربستان در واشینگتن، سرمایه گذاری 270 میلیون دلاری سعودی در هتلهای ترامپ و قرارداد110 میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان، دراین تغییررویکرد موثر بودند.

جالب اینکه درسفر ریاض، ترامپ ایران را درحالی هدف قرارداد، که یک کلمه درمورد قطر صحبت نکردو باامیرقطر ملاقات هم کرد اما وقتی عربستان روابط باقطر راقطع کرد، اوگفت که "درگفتگوهایش درریاض راجع به موضوع تروریسم، همه نشانه ها به سمت قطر بود و لذا امید است این قطع رابطه شروع پایان بخشیدن به تروریسم هولناک باشد".

جهان بیش از این نمیتواند بازی با کلمات ترامپ درمورد تروریسم را تحمل کند و یا اینکه شاهد تغییر سیاست های آمریکا براساس منافع شخصی باشد. لازم است آمریکا برای مبارزه با تروریسم، اقدام واقعی انجام دهد. تلاش ترامپ برای منع ورود مسلمانان به آمریکا و سرزنشهای او علیه شهردارمسلمان لندن صرفا موجب بیزاری مسلمانان و تقویت تروریستها میشود.

حملات تروریستی اخیر درتهران این واقعیت را آشکار کرد ملتها درسراسر عالم با تهدید مشترک ی بنام "داعش" مواجه هستند ودرحملات تروریستی دراقصی نقاط عالم همچون سان برنادینو کالیفرنیا، لندن، پاریس،بغداد، کابل و تهران، قربانیان مردم بیگناه درمقابل این بربریت دریک کشتی نشسته اند.

ظاهرا آقای ترامپ مطلع نیست که بعد ازانقلاب 1357، ایران قربانی بیشترین ترورها و خشونت برخی از دولتهای دیگربوده است که تجاوز نظامی صدام به خاک ایران وترور هزاران ایرانی توسط گروهک تروریستی منافقین نمونه ای ازاین واقعیت است. این هفته تهران هدف حملات تروریستی داعش قرارگرفت درحالیکه درچندسال اخیر درخط مقدم مبارزه با داعش بود. چنین واقعیتی را نمیتوان درمورد عربستان مدعی شد.

درجریان مبارزات انتخاباتی، رییس جمهور ایران، اقای روحانی به کمک 97 میلیارد دلاری عربستان بهصدام دردوران تجاوزبه خاک ایران اشاره کرد.ترکی الفیصل وزیر اطلاعات سابق سعودی هم قبلا اعتراف کرد که با برخی ازعوامل حادثه تروریستی برجهای دوقلوی نیویورک دیدار داشته است. او در نشست سالیانه گروهک تروریستی منافقین از اهداف این گروهک تروریستی برای ساقط کردن حکومت ایران نیز حمایت کرد. این در حالی است که تحلیلگران برجسته و نیز برخی مقامات ارشد آمریکا علنا پرده ازارتباط دولت وهابی عربستان باداعش برداشته اند. فرید ذکریا تحلیل گر ارشد سی ان ان آمریکا تصریح کرد که عربستان تقریبا با تمام عملیات تروریستی درجهان غرب مرتبط بوده درحالیکه هیچکدام از این وقایع تروریستی ربطی به ایران نداشته است.

حمله اخیرتروریستی درتهران، ملت ایران رابیش ازپیش درمقابله با ترور متحد خواهد کرد. در دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران، شاهد اختلافات داخلی درمورد کاندیداها بودیم اما بعد از این ترور، ایران متحد ظاهر خواهد شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر انتقام خون قربانیان بیگناه این حادثه تروریستی تاکید کرده و عربستان و آمریکا را دخیل در این حادثه قلمداد کرده است.

در عین حال عربستان و ایران هر دو باید مراقب باشند که دردام یک تقابل تمام عیار نیافتند.رییس جمهور و وزیر خارجه ایران چند سال است که عربستان را به گفتگو دعوت کرده‌اند. شایسته بود که این گفتگو قبل از تشدید درگیریها دریمن و سوریه و عراق و نیز گسترش عملیات تروریستی داعش صورت می‌گرفت. جامعه جهانی باید از دعوت ایران برای این گفتگو حمایت کند.

تروریسم مرز نمیشناسد و برای نابودی آن ،همکاری جمعی جهانی یک ضرورت است. جهان غرب باید ایران را درمبارزه با داعش متحد خود تلقی کند و نه دشمن.برای مقابله با گروههای تروریستی مثل داعش،جهان غرب باید بطورجدی با منابع ایدیولوژیکی و مالی و تسلیحاتی آنها برخوردکند. لازمه این مهم این است که آمریکا بیش از این به عربستان برای بی ثبات کردن منطقه، کارت سفید ندهد و این کشور را تشویق کند که دست از بازی حاصل جمع صفر باایران دست بردارد. بجای سیاستهای کنونی، ترامپ باید صحبت قاطعانه ای با عربستان و متحدینش داشته باشد که از حمایت از تروریستها دست بکشند.

دونالد ترامپ اکنون این گزینه را دارد که به کاهش تشنج روابط عربستان و ایران کمک کند قبل از اینکه وضعیت به شرایط غیرقابل کنترل برسد. شرط لازم برای ایفاء چنین نقشی این است که آمریکا روابط خود را باقدرتهای منطقه ای بالانس کند، کانال گفتگو باایران بازکند و همه را به سمت همکاری جمعی ونیز عربستان را برای تعامل با ایران تشویق کند. لذا توپ درزمین ترامپ است


کد مطلب: 131497

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/131497/احتمال-جنگ-بين-ايران-عربستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir