به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۳۱۵۵۰

موج‌سواری‌ کور از حادثه تروريستي تهران

روزنامه بهار: پس از وقوع حملات‌تروریستی روز چهارشنبه در تهران که در آن گروه‌تروریستی داعش مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را هدف قرار داد، برخی از اصولگرایان و مخالفین دولت فرصت طلبی کردند و برقراری امنیت در کشور توسط دولت را زیر سؤال بردند. آن‌ها همچنین در اظهارات خود پس از این حوادث دلخراش دولت و جناح همسو با آن را بر پایه موضوعات سیاسی انتخاباتی هدف انتقادات غیر منصفانه و بی جای خود قرار دادند. این اظهارات در حالی است ‌که در تمام دنیا پس از چنین رخدادهایی وحدت و انسجام در جامعه پررنگ می‌شود و در این راستا تمامی فعالین سیاسی نیز دوشا دوش دیگران تلاش می‌کنند اما در کشورمان تندروهایی که موفق نشدند در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نتیجه را به نفع خود پیش ببرند، تلاش می‌کنند تا از این واقعه بهره‌برداری جناحی می‌کنند.

در همین راستا احمد توکلی، در توئیتی به کنایه خطاب به غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نوشت: «وقتی خبر حمله داعش، این خونریزان متحجر پیرو اسلام آمریکایی راشنیدم، گفتم چشم آقای کرباسچی و مانند او روشن. روح شهدای مدافع حرم شاد.» یا محمود نبویان دیگر چهره تندرو جناح اصولگرا و عضو جبهه پایداری در اینستاگرام خود با انتشار تصویری از حوادث خونین چهارشنبه با اشاره به مواضع انتخابات حسن روحانی نوشت: «بفرمایید مذاکره!»
همچنین در ادامه این مواضع حجت‌الاسلام فاطمی، عضو کمیته پیگیری مطالبات رهبری در مراسم اربعین نیز طی واکنشی به حوادث چهارشنبه تهران گفته است «بارها مطرح کرده بودم برجام کشور را به سمت جنگ نزدیک می‌کند و این ابتدای ماجرا است.» عبدالله گنجی سردبیر روزنامه جوان از رسانه‌های تندرو جریان اصولگرا نیز درحساب کاربری توئیترخود نوشته «حفره امنیتی امروز احتمالاً بی‌تأثیر از انتخابات و پیامدهای پس‌ازآن نیست.» یا صادق نیکو، یکی از فعالان اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی نیز به این مسئله چنین پرداخته که «به نظرم مبارزه با این‌ها حماقتِ چون بیست سال دیگر یک مثل روحانی پیدا میشه و بهت میگه چرا اعدام کردی؟ یا اینکه «روحانی را بفرستید با تیراندازها مذاکره کند» و دیگر اظهار نظرهایی ازاین‌دست که نه‌تنها نشان از همدردی با مردم را به دنبال نداشتند، بلکه حکایت از بغض و کینه برخی نسبت به آنان را نشان داد.

واکنش به رفتارهای جناحی
در ارتباط با این واکنش‌های سیاسی جناحی برخی اصولگرایان، محسن رهامی از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب گفت: کسانی که به دنبال تسویه‌حساب سیاسی هستند و ممکن است در پای صندوق‌های رأی، تجمع‌های سیاسی و انتخابات مردم به آن‌ها جواب منفی داده باشند، نباید از حادثه‌تروریستی در تهران بهره‌برداری کنند. عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این‌گونه حوادث باید پیش آید، حفظ انسجام داخلی و وحدت ملی است تا آسیب‌پذیری مردم و کشور در مقابل توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان استقلال مملکت پایین‌آید و نقشه آنان نقش بر آب شود. چه‌بسا کسانی که امنیت و آرامش را در این مملکت و برگزاری انتخاباتی با کمترین مشکل و بدون هیچ‌گونه مسئله امنیتی مشاهده کردند، تلاش می‌کنند تا بر اختلاف و تشتت دامن زنند، اما باید هوشیار بود زیرا در چنین حوادثی ملت نشانه گرفته می‌شوند و شخص یا مقام خاصی مدنظر نیست. رهامی در ادامه توضیح داد: متأسفانه امروز نه‌تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای اروپایی هم از این مسئله مصون نیستند، اما کسی در هیچ جای دنیا نباید از چنین حوادثی خوشحال شود و درصدد بهره‌برداری برآید واز این طریق کشور را آشوب‌زده و ناامن نشان دهد تا از ورود سرمایه‌گذاری خارجی جلوگیری به عمل‌آید و درنتیجه آن، دولت ناکارآمد جلوه داده شود.

آذر منصوری نیز از دیگر چهره‌های سیاسی اصلاح طلب بود که در این ارتباط به اظهارنظر پرداخت.  این عضو ارشد حزب اتحاد ملت درخصوص برخی واکنش‌های سیاسی و جناحی به این مسئله اظهار کرد: «واقعا باعث تاسف است که جریان‌های رقیب و منتقد دولت از ابتدای حمله این را مستمسکی قرار دادند برای اینکه بتوانند رقیب سیاسی خودشان را مورد حمله و انتقاد قرار دهند» . وی تصریح کرد: «در چنین شرایطی مهم‌ترین مسئله حفظ وحدت و انسجام داخلی و کمک و همدلی و همراهی همه جریان‌های سیاسی است هم برای حفظ آرامش و هم انسجام و وحدتی که لازمه تقویت منافع ملی و مقاومت کشور در مقابل این تهدیدهاست» . این فعال سیاسی افزود: «به نظر می‌رسد رقبای دولت ثابت کردند که از هر فرصتی برای حمله به دولت صرف نظر و چشم پوشی نمی‌کنند. در چنین شرایطی مسئله اصلی باید تهدیدهایی باشد که کشور را در معرض ناامنی قرار می‌دهد و هر جریانی که دغدغه منافع ملی کشور را دارد، فارغ از اینکه اصلاح طلب یا اصولگرا باشد باید حداکثر تلاشش را برای ایجاد انسجام و وحدت بیشتر در فضای داخلی کشور به انجام برساند» .

جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیزدرخصوص نگاه جناحی به واقعه‌تروریستی چهارشنبه اظهار کرد: «این یکی از سخیف‌ترین رفتارهایی بود که بعضی از چهره‌های سیاسی اصولگرا یعنی آدم‌های باتجربه، کارهای بسیار سبکی انجام دادند. یعنی اتفاقی را به موضوع دیگری متصل کردند که اساسا وجود خارجی نداشت. یک کسی در مقطعی یک سخنرانی، یک نقدی بر یک رویه و شیوه دارد، بعد این‌ها یک اقدام ضدامنیتی توسط یک جریان ضدانقلاب را وصل کرده‌اند به نیروهای انقلابی. این نشان از درماندگی و ضعف تحلیل این جریان سیاسی و یا چهره‌های سیاسی دارد. خصوصا کسی که سال‌ها وزیر بوده یا خود را لیدر یک جریان سیاسی می‌داند، در حد بسیار نازل ظاهر شده بود و تحلیل بسیار سطح پایینی ارائه داده بود که به نظر من از کودکان نیز بعید است چنین تحلیلی» . خانجانی در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد این‌ها شکست خودشان را در انتخابات یا نپذیرفته‌اند یا این شکست خیلی برایشان گران تمام شده است. چون علی‌رغم استفاده از همه ابزارها نه توانستند انتخابات را ببرند و نه مسیر انتخابات را عوض کنند. خوشبختانه با تدبیر مقام معظم رهبری و شورای محترم نگهبان این خواسته شان هم محقق نشد. به خاطر همین این به نظر از سر استیصال و ضعف و زبونی است یک جریان ضدامنیتی خارجی را به عناصر انقلابی یا درون نظام متصل کنند» .

برخورد‌های دوگانه در اطلاع رسانی
دیگر موضوعی که پس از شروع حوادث‌تروریستی تهران در میان فعالین سیاسی و رسانه‌ای و همچنین در شبکه‌های مجازی در ارتباط با آن انتقاد‌های فراوانی مطرح شد نحوه پوشش صدا و سیما از این وقایع بود. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد درخصوص انتقاداتی که به نحوه پوشش خبری صداوسیما از این حادثه وجود داشت گفت: «انتظار می‌رفت  صداوسیما بتواند به عنوان مرجع اصلی دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات بهتر از این عمل کند. به هر حال مردم با مراجعه به این رسانه در جریان اطلاعات و اخبار دقیق قرار می‌گرفتند و هم این حضور به موقع می‌توانست فضای ناامنی پس از این حمله را در جامعه تبدیل به آرامش بیشتری کند» . آذر منصوری با بیان اینکه از صدا و سیما انتظار بیشتری در چنین شرایطی می‌رفت اظهار کرد: «حمله یک حمله غافلگیرانه بود و انتظار اطلاع رسانی از یک رسانه فراگیر و رسانه ملی ما انتظار به جایی است» . منصوری با اشاره به اینکه خطر‌تروریسم در منطقه جدی است تاکید کرد: «صداوسیما باید آمادگی لازم را در چنین شرایطی داشته باشد. در بقیه موارد هم طبیعتا این مسئله  صدق می‌کند اما در شرایطی که موجی از التهاب و  بحران و ناامنی فضای جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر نگرانی‌ها دامن می‌زند، انتظار جدی از رسانه ملی است که بتواند با پوشش خبری مناسب و دادن اطلاعات کافی هم میزان ناامنی و خطر را به درستی به مردم منتقل کند و هم هشدارهای امنیتی لازم را به مردم بدهد. ضمن اینکه نقشی جدی هم در ایجاد آرامش در فضای جامعه به جا بگذارد.»

دیگر فعال سیاسی شناخته شده‌ای که به ضعف در اطلاع رسانی به موقع از سوی صدا و سیما در حوادت‌تروریستی تهران اشاره کرد فیض الله عرب سرخی از چهره‌های ارشد سیاسی اصلاح طلب بود. این فعال سیاسی با اشاره‌ای کوتاه به این موضوع گفت: موضوع اطلاع‌رسانی جزء مشکلات ساختاری حکومت ماست. عرب سرخی افزود: تعاریف غلط و نارسا از موضوع اطلاع‌رسانی باعث شده صدا و سیمای ما پایگاه موثری در جامعه نداشته باشد و مردم برای دریافت اطلاعات به موقع و صحیح به سایر منابع خبری و در مواردی به منابع خبررسانی خارجی پناه ببرند.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در زمینه اطلاع رسانی درمورد وقایع‌تروریستی روز چهارشنبه اظهار کرد: «من حیث المجموع نهادهای امنیتی و انتظامی ما در بیان وقایع دچار لکنت زبان هستند و به نوعی فکر می‌کنند اگر اطلاعات را دیرتر به مردم برسانند، شاید بتوانند بهتر مدیریت کنند. در حالی که امروز فضا فضای رسانه است و مردم در لحظه از همه وقایع مطلع می‌شوند. اگر نیروی انتظامی و وزارت کشور اطلاع رسانی دقیقی داشته باشند مردم اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند» . جهانبخش خانجانی با بیان اینکه از لحظات اولی که حادثه رخ می‌دهد افرادی که در محیط قرار دارند با ابزارهای اطلاع رسانی مثل تلگرام یا پیام رسان‌های دیگر اتفاقات را در فضای مجازی قرار می‌دهند گفت: «وقتی چنین کاری صورت می‌گیرد باید نهادهای امنیتی ما پیشاپیش پروتکل و آیین نامه‌ای برای اینطور قضایا داشته باشند که به نوعی دچار حیرانی نشوند».

وی افزود: «در حوزه اطلاع رسانی، هم آن‌ها و هم صداوسیما به نوعی با مردم دوگانه برخورد می‌کردند و این روش غلطی است. تا به حال فکر کنم باید تجربه شده باشد که این نوع اطلاع رسانی مردم را دچار شک و‌تردید می‌کند و شما می‌بینید در فضای مجازی و در افکار عمومی نهادهای امنیتی نتوانستند خبر را به درستی منعکس کنند. اگر اطلاع رسانی نسبتا ناقص وزارت اطلاعات هم نبود، چه بسا همین اطلاع را هم مردم پیدا نمی‌کردند. از نظر من یک اشکال عمده در نهاد اطلاع‌رسانی سازمان‌های دولتی و سازمان‌های امنیتی کشور هست. باید با مردم شفاف باشیم و در لحظه اطلاع رسانی کنیم. در حالی که همان لحظه رسانه‌های دیگر اطلاعات را با استفاده از همین ابزارهای اطلاع رسانی که در جامعه است لحظه‌ای ارائه می‌داده اند، اما صداوسیمای ما برنامه‌های عادی خود را پخش می‌کرده است. شبکه خبر ما که اساسا ایجادش برای اطلاع رسانی در لحظه است تا لحظه‌ای اطلاعات را روایت کند» . وی تاکید کرد: «اگر صداوسیما و نهادهای امنیتی ما درک درستی از نوع رابطه خودشان و مردم داشته باشند، ما دچار این چنین انشقاق و انفکاک رسانه‌ای نمی‌شویم» .

کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۰ ۱۴:۵۳
خطاب به نبویان:جنابعالی زبان داعشی ها را بهتر می فهمید. بفرمائید مذاکره! (353815)
gholamreza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۰ ۱۹:۴۹
خطر تحجر و خشك مقدس بازي و دين مآبي بيشتر از هر زماني گريبانگير مردم بيگناه جهان را گرفته است. به ولله علي عليه اسلام در هيچ جنگي دشمنش را دنبال نكرد مگر در جنگ مارقين خطر اين گروه كه دين را در راستاي اهداف پليد شان تفسير ميكنند و انهم از نوع تفسير به راي از همهء لامذهب ها بيشتر است.اينهم نمونهء عيني دولت اسلام داعش با اين تفسير به رايي كه دارد.ونگفتم حضرت پس از دنبال كردن اين گروه قشري گرا تا نفر آخرشان را از دم تيغ گذراندن. ميدانست اگر بمانند بدعت در دين وارد ميكنند تا جايي كه ريختن خون انسانهاي بي گناه را مباح ميدانند. حلا خدا را حرام و حرام خدا را حلال. (353831)