به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۳۱۶۰۵

بزرگداشتی با چاشنی انتقاد

گروه فرهنگي: مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در حالی برگزار شد که رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی نسبت به بی توجهی مسئولان دولتی به این روز و هنرمندان این حوزه انتقاد کرد.
بزرگداشتی با چاشنی انتقاد

به گزارش ایسنا، علی وقفچی در مراسم روز جهانی صنایع دستی بیان کرد:  کسی که مسئولیت کاری را بر عهده می‌گیرد اما نمی‌تواند آن را مدیریت کند، نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم.او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: من در نمایشگاه بین‌المللی سال گذشته گفتم اگر می‌خواهیم توریست بیاوریم باید رئیس‌جمهور، وزرای مربوطه از جمله صنعت، معدن، تجارت و امور خارجه و مجلس حضور پررنگ داشته باشند.رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی خطاب به هنرمندان که یکی از دغدغه های آنها نداشتن بیمه است، اعلام کرد: دغدغه های شما اولیه ترین مسائل به حساب می آیند. علاوه بر هنرمندان ۸۰ میلیون جمعیت ما نیاز به بیمه دارند.

وقفچی با بیان اینکه صنایع دستی ما خیلی غریب مانده است، افزود: زمانی که به دیدن بنیاد فرهنگی و هنری رسام عرب زاده رفتم، خودم را به عنوان ایرانی درقبال کسی که با این عظمت به هنر نگاه می کرده است، کوچک دیدم. ما غافل هستیم. خواص ما نتوانستند او را بشناسند، قطعا هزاران نفر امثال او در کشور وجود دارند.او اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که حداقل چند حلقه به هم وصل شوند تا یک زنجیره تولید را در مسائل مختلف داشته باشیم. من خیلی کوتاه اعلام می کنم که ما نیاز به استاندارد سازی، اصلاح عوارض و گمرکی، رفع موانع ترانزیت، همکاری وزارت امور خارجه، صدا و سیما و مجلس داریم.نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: آموزش، جزو اساسی ترین بحث ها و تجارت سازی اساس کار ماست. برای حمایت از صنایع دستی، گردشگری و فرش نیاز به عظم ملی است.

راه برون‌رفت برخی استان‌ها از مسیر صنایع دستی هموار می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم بیان کرد: برای آنکه  بخواهیم با رویکرد به اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های داخلی پیش برویم،  چاره ای نداریم جز اینکه روی صنایع کوچک از جمله صنایع دستی سرمایه گذاری کنیم. زیرا صنایع دستی ضمن اینکه درون خود گفتمان و اصالت دارند، می توانند به مزیت هایی که برای ما اشتغال پایدار فراهم می کنند، تبدیل شوند.زهرا احمدی پور در بخش دیگری از سخنانش، گفت: قبل از سال ۹۶ تفاهم نامه ای با وزارت کشور امضا کردیم که در شهرها و روستاهایی با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر بازارچه های صنایع دستی ایجاد کنیم که در حال حاضر این امکان وجود دارد.

او اظهار امیدواری کرد: کیوسک های صنایع دستی در بافت های تاریخی و فروشگاه هایی که از سال گذشته به بهره برداری رسیده اند، ما را به نقطه دلخواه برسانند. این پروژه باید در ۳۱ استان اجرا شود. در کنار آن در حال پیگیری طرح اشتغال که در مناطق روستایی با تاکید بر صنایع دستی در حال انجام است، هستیم.معاون رئیس جمهور با بیان اینکه راه برون رفت برخی از استان ها که متاسفانه دچار توسعه نیافتگی هستند از مسیر صنایع دستی هموار می شود، گفت: استان سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری در صنایع دستی می تواند در نقطه خوبی قرار بگیرد.

۹۵ سال پربار صنایع دستی بود

بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی نیز ضمن ارائه گزارش مختصر از وضعیت صنایع دستی در یک سال گذشته در مراسم بزرگداشت روز جهانی که ۲۰ خرداد ماه در سالن همایش های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، بیان کرد: سال ۹۵ سال پرباری برای صنایع دستی بوده است. وضعیت صادرات این حوزه نسبت به قبل ۳۶ درصد افزایش داشته است.همچنین برگزاری اولین جشنواره فجر صنایع دستی، راه اندازی ۱۰ بازارچه دائمی، افزایش رشد ۳۲ درصدی فروش نمایشگاه های نوروزی سال ۹۶، برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی بعد از ۷۰ سال و همچنین مسابقه بزرگ طراحی صنایع دستی از جمله اقدامات مثبت دیگری بود که معاون صنایع دستی به آن اشاره کرد.

او درباره کمبودها در این حوزه، گفت: با وجود تلاش هایی که برای بیمه هنرمندان صنایع دستی صورت گرفته است، همچنان در این حوزه ناکام مانده ایم. صنایع دستی در پوست خود واقعا نمی گنجد و احساس می کند پوسته ی آن برایش کوچک است. از طرفی ما دچار مشکلات ساختاری هستیم و در این باره به صنایع دستی ظلم شده است. صنایع دستی از کمبود قوانین رنج می‌برد و امیدوارم این موضوع در طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی که قرار است فردا در مجلس به آن بپردازند، حل شود.  

درخواست هنرمندان در روز جهانی صنایع دستی

بهروز سیف الهی- هنرمند پیشکسوت صنایع دستی نیز به عنوان نماینده صنعتگران و هنرمندان درباره مشکلات موجود در این حوزه صحبت کرد و گفت: در آبان ماه سال ۱۳۸۸ قانون بیمه تامین اجتماعی قالی بافان، صنایع دستی و فرش از مجلس شورای اسلامی مصوبه دریافت کرد و قرار شد از آذرماه اجرایی شود، به این معنی که سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت سهم کارفرما شود اما به دلیل نبود بودجه بیمه هنرمندان صنایع دستی قطع شد.او همچنین به حذف نمایشگاه های رایگان صنایع دستی اشاره و بیان کرد: حمایت در سطوح مختلف معانی مختلف دارد. حمایت برای کسانی که تولید کننده جزءهستند و تعداد آنها هم کم نیست با تولید کنندگانی که به صورت عمده صادرات انجام می دهند، متفاوت است و این موضوع نشان دهنده حساسیت جایگاه کلان فرهنگی و هنری است. 

سیف الهی همچنین  از آموزش های پایه ای و تکمیلی، استاندارد سازی کارگاره های تولیدی، برقراری بیمه های صنعتگران به ویژه هنرمندان پیشکسوت و حذف بیمه های غیر مرتبط، ایجاد هسته های تحقیقاتی و پژوهشی، افزایش نمایشگاه های حمایتی به صورت دائمی و دوره ای، ایجاد تشکل های فراگیر، بهره برداری از منابع سازمانی، ممنوعیت کالاهای به ظاهر صنایع دستی به داخل کشور و ورود مجلس به معقوله بازاریابی قوانین گمرکی دست و پا گیر  به عنوان بخشی از حمایت هایی که باید از هنرمندان صورت بگیرد، یاد کرد.واعظ مهدوی- معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم برای بررسی و در دستور کار قرار دادن طرح هایی که در این حوزه وجود دارد اعلام آمادگی کرد.

حسین بختیاری - دبیر شورای عالی تشکل‌های غیردولتی صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز بیانیه شورای عالی تشکل های غیردولتی صنایع دستی کشور را خواند.بر خلاف سال های گذشته، امسال در روز جهانی صنایع دستی از هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه  تقدیر یا تجلیل نشد اما از زنده یاد علی رهنما استادکار سفال و سرامیک یاد شد. همچنین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی که هر ساله به عنوان بزرگترین رخداد صنایع دستی همزمان با روز جهانی برگزار می شد، امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به تیرماه موکول شد