به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۳۱۶۰۸
روحانی می‌تواند مناقشه تهران و ریاض را خاتمه دهد

تروریسم را هم بهانه حمله به دولت کردند

گروه سياسي: عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: متاسفانه شاهد بودیم که عده‌ای به دلیل ناکامى در انتخابات، حملات تروریستى را بهانه‌ای برای حمله به دولت تبدیل کردند؛ بدون توجه به این مسئله که پیام داده شده از این واکنش‌ها چیست؟
تروریسم را هم بهانه حمله به دولت کردند
آذر منصوری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به حوادث تروریستی روز چهارشنبه در تهران و اظهارات برخی از افراد منسبوب به جریان اصولگرایی در حمله به دولت گفت: مشابه این اتفاق در بسیاری از کشورها با شدت و حجم خسارات بیشتر یا کمتر افتاده است.
انتظار بود هر ایرانی فارغ از گرایش‌های فکر بری تقویت وحدت تلاش کند
او با بیان اینکه کشورهایی موفق به مهار این گونه اقدامات شده‌اند که مردمش یکصدا و متحد و همراه با نهادهاى مسئول تامین امنیت بوده‌اند، اظهار داشت: انتظار این بود در چنین شرایطی هر ایرانى فارغ از گرایش فکرى و تفاوت‌های دیگر برای تقویت وحدت و همدلى و ثبات ایران تلاش کرده و به دولت و دیگر نهادهاى مسئول کمک کند که آنها بتوانند به وظایف خود برای حفظ ثبات و امنیت کشور عمل کنند. این مسئله، توقع و انتظاری محتمل و واقع‌بینانه است.
عده‌ای به دلیل ناکامى در انتخابات، حملات تروریستى را بهانه حمله به دولت کردند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: متاسفانه شاهد بودیم که عده‌ای به دلیل ناکامى در انتخابات، حملات تروریستى را بهانه‌ای برای حمله به دولت تبدیل کردند؛ بدون توجه به این مسئله که پیام داده شده از این واکنش‌ها چیست.
عده‌ای از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به رقبا چشم‌پوشی نمی‌کنند
منصوری با بیان اینکه با بیان اینکه به طور قطع آن رفتارها و واکنش‌ها بر منافع ملی ما اثر منفی خواهد گذاشت، تصریح کرد: این عده ثابت کردند که از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به رقباى سیاسی خود چشم‌پوشى نمی‌کنند حتى در شرایطی که تروریست‌ها در مجلس مشغول اقدامات کور تروریستی خود بودند و جمعی از هم‌وطنان ما شهید می‌شدند نیز تمرکز خود را بر حمله و تخریب دولت قرار دادند و اتهاماتى نیز به دولت منتخب مردم زدند. در برابر این افراد فقط می‌توان گفت فاین تذهبون!  
بیشترین عامل ثبات کشور حفظ وحدت است
او در رابطه با مهمترین نیاز کشور در شرایط کنونی هم خاطرنشان کرد: قدر مسلم در چنین شرایطی، بیشترین عامل ثبات و امنیت کشور حفظ وحدت، همدلى و همگرایی بین همه ایرانیان فارغ از تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرها است و مردم ایران به اعتقاد من به رغم بداخلاقی‌های عده‌ای که دیدند بهترین واکنش را از خود بروز دادند.
حادثه اخیر اگر به درستی تحلیل نشود، می‌تواند تهدید باشد
قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه این حادثه به اعتقاد من اگر به درستی تحلیل و ارزیابی نشود به همان میزان که می‌تواند فرصت باشد، می‌تواند تهدید هم باشد، ابراز داشت: فرصت از این‌رو که در ضرورت وحدت و انسجام بیشتر همه ظرفیت‌های نظام در خدمت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور به کار گرفته شود و مردم ایران به سطحی از رفاه اجتماعی دست یابند که این گروه‌ها به خود اجازه ندهند در بخش‌های آسیب‌پذیر کشور نیرو جذب کنند.
باید دید انگیزه تروریست‌ها برای پیوستن به داعش چیست
منصوری افزود: پیشینه تروریست‌هایی که در جنایت اخیر دست داشتند که عده‌ای از آنها کشته و عده‌ای هم شناسایی شده‌اند، را باید مشاهده کرد. باید دید انگیزه آنان از پیوستن به این گروه‌ها چیست؟ باید دلایل جذب آنان را شناخت و روی آنها کار کرد. ضمن اینکه توجه داشته باشیم این گروه‌ها هم اهداف بلند مدت داخلی دارند و هم خارجی.
دشمنان می‌خواهند اختلافات فرقه‌ای دامن بزنند
او با اشاره به برنامه بلندمدت گروه‌های تروریستی بیان کرد: آنها همانطور که در برخی کشورهای منطقه توانستند به اختلافات فرقه‌ای دامن بزنند، در کشور ما هم به دنبال این هدف هستند و همین مسئله ضرورت مراقبت و توجه به مسائلی از این دست را بیش از پیش می‌کند.
ریشه‌های حملات تروریستی تهران را باید شناسایی کرد
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: به اعتقاد من دستگاه‌های امنیتی ایران تاکنون در مهار این گروه‌ها موفق عمل کرده‌اند؛ این مسئله در گزارش‌های وزارت اطلاعات نیز مشهود است اما کافی نیست. باید ریشه‌ها و علت‌ها را شناسایی کرد، ضمن اینکه سیاست خارجی و سیاست داخلی ما در امتداد و تلازم با یکدیگر هستند.
دیپلماسی ایران می‌تواند بر تحولات منطقه پیرامونی خود نیز اثرگذار باشد
منصوری در رابطه با رویکرد دولت ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم عنوان کرد: دولت ایران توانست در عرصه بین‌المللی ناممکن را ممکن کند. من این مسئله را قبلا هم گفته‌ام. ظرفیت و جایگاهی که امروز ایران در جامعه بین‌المللی کسب کرده، ظرفیت بی بدیلی است. وقتی دیپلماسی کشوری در سخت‌ترین شرایط موفق می‌شود هم اجماع جهانی علیه خود را بشکند و هم ناممکن خروج پرونده ایران از شورای امنیت را ممکن سازد، این دیپلماسی قطعا باید بتواند بر تحولات منطقه پیرامونی خود نیز اثرگذار باشد.
بهترین حالت برای دشمنان، تشدید تقابل‌ها و تبدیل آن به درگیری است
او با بیان اینکه با وقوع حمله تروریستی اخیر به خصوص این دیپلماسی می‌تواند دست بالا را نیز داشته باشد، گفت: دشمنان استراتژیک ایران امروز و پس از برجام، همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا از طریق تقویت ائتلاف ضدایران در منطقه فشارها را علیه ایران افزایش دهند و بهترین حالت برای آنان، تشدید تقابل‌ها و تبدیل آن به درگیری است.
هر نوع مناقشه و درگیری در خاورمیانه به نفع دشمنان ایران است
عضو ارشد حزب اتحاد افزود: موقعیت بسیار حساسی است و اگر ما در این دام آنها بیفتیم قطعا با هزینه کمتری به اهداف خود دست خواهند یافت، در واقع هر نوع مناقشه و درگیری در خاورمیانه به نفع آنان است. در چنین شرایطی حتی کار به جایی می‌رسد که وزیر امور خارجه امریکا تعمدا حتی خلیج فارس را خلیج عربی می‌نامد. باید توجه کرد و دقت کنیم که این مسئله ادامه همان خط تقابل فارس و عرب است.
روحانی می‌تواند مناقشه تهران و ریاض را خاتمه دهد 
منصوری با ضروری دانستن حل و فصل اختلافات با کشورهای اظهار داشت: با اینکه شرایط با زمان دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تفاوت کرده است، اما این دولت‌های تهران و ریاض توانستند مناقشه میان دو کشور را خاتمه دهند. به نظرم دولت روحانی هم می‌تواند این کار انجام دهد.او اضافه کرد: در نگاه کلی‌تر باید دید روی چه محورهایی می‌توان به توافق رسید، ضمن اینکه دیگر انتخابات تمام شده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دیپلماسی دولت روحانی در صورتی در منطقه موفق خواهد بود که بتواند نقش اصلی را به عنوان دستگاه مسئول در منطقه ایفا کند و این کار نیاز به کار دارد، تصریح کرد: در مسیر دستیابی به این مسئله، البته دولت می‌تواند از ظرفیت جامعه جهانی برای رسیدن به اجماع در مقابل تروریسم نیز استفاده کند. امنیت در منطقه خاورمیانه باید به عنوان محوری مشترک برای گفت‌وگوها در نظر گرفته شود، حتی باید کشورهای عضو خاورمیانه بتوانند روی محور تحقق توسعه پایدار در خاورمیانه به توافق برسند.
کاهش خشونت و ناامنی فقط از عهده دولت روحانی برمی‌آید
منصوری تاکید کرد: شاید این چشم‌انداز در شرایط فعلی دور از دسترس باشد اما در صورت چنین توافقی می‌توان به کاهش خشونت‌ها، ترور و ناامنی در منطقه خاورمیانه امیدوار بود و این فقط از عهده دولت توسعه‌گرای روحانی برمی‌آید.

سیدمحمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ۱۱:۰۴
باعث تاسف و تاثر و تامل و تدبر است (353848)