به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۳۱۶۲۲
گزارش «بهار» از ریشه‌‌ها و روند یک درگیری قومیتی در باغملک و رامهرمز

امنیت خوزستان بازیچه کینه دو طایفه

روزنامه بهار: در حالی که تهران هنوز در شوک حوادث ‌تروریستی عوامل داعش به سر می‌برد؛ در یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های کشور حس ناامنی به بدترین شکل مردم شهر‌های شمالی استان را کلافه کرده است.وجود امنیت در خوزستان برای کشور عزیزمان از اوجب واجبات است؛ از یک سو این استان مرز خاکی طولانی با کشور عراق دارد و از سوی دیگر با آب‌های نیلگون خلیج فارس در ارتباط است. ذخایر عظیم نفتی، صنایع سنگین و درصد بالای تولیدات کشاورزی باعث شده که خوزستان به قلب تپنده ایران بدل شود. در این بین مسئولان کشوری نیز بارها بر اهمیت استان خوزستان تاکید داشته و در دولت یازدهم نیز این دیدگاه بارها به واقعیت تبدیل شده و شاهد تغییراتی هرچند اندک در زندگی مردم این استان بوده‌ایم.

اما آنچه که امروز در نزد مردم این دیار دارای اهمیت ویژه‌ای است، چیزی نیست جز افزایش حس امنیت در برخی از شهرها. هرچند که در طول سالیان اخیر به واسطه اشراف دستگاه‌های امنیتی شاهد بروز حوادث مخرب در سطح استان نبوده ایم، اما شنیده‌شدن و تکرار اخباری از قبیل تیر‌اندازی در برخی شهر‌ها باعث شده که شهروندان خوزستانی این روزها با حس‌ترس و نا امنی روزگار بگذرانند.

موردی عجیب به نام «پتک»
چند سالی است که نام «پتک» در رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب نوشته و خوانده می‌شود و ویدئوهای مختلفی از آن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است. شهرت این روستای شهرستان باغملک البته نه برای جاذبه‌های آن، نه برای معرفی پیشه کشاورزی و فرهنگ مردمانش، بلکه از جهت ناامنی‌اش می‌باشد.کافی است نام «پتک جلالی» را در گوگل جستجو کنید تا با آرشیو اخبار، تصاویر و ویدئوهای ناخوشایند از وقایعی که در چند سال اخیر در آن رخ داده است، مواجه شوید. در طول تمام این سال‌ها خون‌های زیادی در «پتک»  و در جوار زمین‌های کشاورزی آن ریخته شده است و گویا این داستان تلخ پایانی ندارد.
نزاع ادامه دارد
شهریور 1394 بود که جان باختن 10نفر در درگیری‌های این روستا در رسانه‌های کشور بازتاب یافت. رحیمی، مسئول دادگستری باغملک در آن زمان اینگونه توضیح داده بود: «ساعت 17: 30 دقیقه روز بیست و سوم شهریورماه دو طایفه محمدی و محمد موسایی در روستای پتک شهرستان باغملک با یکدیگر درگیر شدند که در این درگیری 10 نفر کشته شد. وی ادامه داد: با توجه به شدت درگیری و کشته‌شدن تعدادی از اهالی روستا، دستور بازداشت همه عوامل این درگیری (بیش از 120 نفر) صادر شد. رحیمی افزود: متهمان این درگیری به دلیل اختلاف ملکی با هم درگیر شدند ومتاسفانه در میان کشته‌شدگان، کودک و نوجوان و پیرمرد نیز به چشم می‌خورد ضمن این که این درگیری تعداد زیادی مجروح نیز به دنبال داشت.»

سر سازش ندارند
در آبان 1395 نیز این واقعه تکرار شد. درگیری بین این دو طایفه که از هفتم آبان آغاز شده بود؛ چند کشته و چند مجروح برجای گذاشت و از جمله برخی افراد انتظامی نیز در آن آسیب دیدند. نکته جالب در خصوص «پتک» اینکه این دو طایفه پیش از این نیز با هم درگیری هایی داشتند که در آن درگیری‌ها قتل‌هایی رخ داده بود. حیایی اهوازی، فرماندار پیشین باغملک در آبان 95 گفته بود: «پارسال تلاش شد تا با کمک ائمه جمعه شهرستان و بزرگان و ریش سفیدهای منطقه این مشکل بین دوطایفه حل شود، قرار دادی برای پایان این درگیری بین دو طایفه امضا شد که متاسفانه این قرارداد از سوی این دو طایفه 30 بار نقض شد.» در اسفند 95 دوباره تیراندازی‌ها و جنگ طایفه‌ای در پتک بالا گرفت. تیرهایی که حداقل 3 نفر را از پا درآورد و تعدادی را مجروح کرد. ماجرای «پتک» دیگر به گوش مقامات بلندپایه کشور هم رسیده بود و آن‌ها را نیز کلافه کرده بود. در این حادثه40 نفر روانه زندان شدند و دستور تخلیه روستا صادر شد. بر این اساس تمامی زنان و کودکان به منظور حفظ امنیت و جان‌شان در مکان امنی اسکان داده شدند. نیروهای امنیتی نهایت تلاششان را برای کنترل امنیت به‌خرج می‌دادند اما بازهم این پایان کار نبود.

 شعله آتش در مزارع و آغاز اتفاقات 96
 «خون، خون می‌آورد» این جمله حکایت این روزهای «پتک» است. طرفین درگیر هر کدام به نوعی درصدد ضربه زدن به هم هستند و برای انتقام خون‌های ریخته کودکان، زنان و مردان خود دست به هر کاری می‌زنند. در 3 خرداد خبر رسید که 25هکتار از مراتع روستا در آتش سوخت. شعله‌های آتش در حال سرایت به جنگل‌ها بود که با کمک محیط‌بانان، ماموران منابع طبیعی و نیروهای مردمی خاموش شد. همزمان با خاموش شدن آتش، عالی محمدی،  مدیرمنابع طبیعی شهرستان باغملک در این خصوص عنوان‌کرد: «این آتش سوزی عمدی بوده و به دلیل برخی اختلافات طایفه‌ای رخ داده است.»
تنها چند روز پس از خاموش شدن شعله‌های آتش بود که خبرهای ضد و نقیضی از درگیری مسلحانه، مرگ افراد و کشتار احشام در این روستا به گوش رسید. خبرهای رسیده از این روستا، از مجروح شدن تعدادی از اهالی و انتقال آنان به مراکز درمانی اهواز به دلیل وخامت وضعیت جسمانی حکایت داشت. گفته می‌شود که در درگیری مسلحانه 12خرداد 2 نفر از طایفه محمدی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفتند و ۲ نفر نیز از طایفه کمایی از ناحیه پا تیر خوردند. منابع مطلع منشا این درگیری‌ها را از شهرستان رامهرمز اعلام کردند که طی چند روز اخیر افراد ناشناس وارد روستای دره قیر شده و اقدام به کشتن احشام کردند. گویا این افراد به پتک نیز وارد شده‌اند و اقدام به آتش‌سوزی و همچنین تخریب سنگ قبرها و شلیک به‌ترانس‌های برق کردند.

 جمعه نا امن در رامهرمز
اینک پای رامهرمز نیز ناخواسته به درگیری‌ها باز شده است. در سال‌های اخیر برخی از خانوارهای ساکن در روستای پتک برای فرار از این حوادث به رامهرمز مهاجرت کرده اند. در ساعت پایانی جمعه (19خرداد) خبر رسید که یک شهروند رامهرمزی در این شهرستان به ضرب گلوله کشته شده است. به گفته یک مقام مسئول در رامهرمز، دو منزل در این شهرستان از دو طایفه درگیر به آتش کشیده شد و یک کشته و یک زخمی به جای مانده است. گفتنی است، فرد مقتول در محل کارش مشغول به کار بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. وی اﺯ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻣﺤﻤﺪﻣﻮﺳﺎﻳﻲ ﺳﺎﻛﻦ ﺭاﻣﻬﺮﻣﺰ است.

گزارش‌ها از رامهرمز حاکی از آن است که اوضاع نا آرام و آتش‌سوزی‌ها در این شهرستان همچنان ادامه دارد و سه نفر تاکنون مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به اهواز اعزام شده‌اند. شنیده‌ها حکایت از تماس اقبال محمدیان نماینده رامهرمز در مجلس با استاندار خوزستان برای ورود سریع به مساله کشیده شدن نزاع دو طایفه به رامهرمز دارد. با توجه به اخبار منتشره، وقوع درگیری در برخی از محلات رامهرمز باعث دل‌نگرانی شهروندان شده و بازاریان مغازه‌های خود را زودتر از همیشه تعطیل کردند. شکستن شیشه اورژانس بیمارستان مادر و وارد آمدن خسارت به این مرکز درمانی از دیگر پیامدهای ادامه یافتن این درگیری‌های طایفه‌ای است.

در همین رابطه معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان گفت: متأسفانه جمعه شب بین افرادی از دو طایفه در رامهرمز درگیری شدیدی رخ داد که هم اکنون شرایط عادی در منطقه حاکم است. قدرت‌الله دهقان افزود: از آنجایی که این دو طایفه در محدوده وسیع جغرافیایی در شهرستان‌های رامهرمز و باغملک مستقر هستند، گاها نزاعی بین آنان رخ می‌دهد. دهقان افزود: راهکارهایی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و قضایی برای پایان دادن به این اختلاف قدیمی در دست اجرا داریم که امیدواریم با همکاری طرفین دعوا، نتیجه مثبتی حاصل شود تا خانواده‌های این دو طایفه در آرامش و امنیت زندگی کنند. معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان شایعه کوچ اجباری طرفین دعوا را رد کرد و گفت: انشا الله در آینده شاهد رفع مشکل و کدورت بین این عزیزان خواهیم بود.

همچنین دادستان رامهرمز با تاکید بر برخورد قاطع با عوامل درگیری‌های خونین «پتک» گفت: برای قتل‌های پارسال در این حوادث، هشت حکم قصاص مربوط به نزاع گذشته صادر شده که در حال طی مراحل نهایی در تهران است. علیرضا قاسمی‌نژاد درباره ادامه درگیری‌های 2طایفه در شهرستان‌های باغملک و رامهرمز اظهارکرد: درگیری در رامهرمز از ساعت هشت جمعه شب آغاز شده که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر شد. وی افزود: پس از این حادثه چند نفر موتورسوار با سر و روی پوشیده در سطح شهر رامهرمز مانور داده و به تخریب منازل و زخمی کردن افرادی از طایفه مخالف پرداختند که در نتیجه آن پنج منزل مسکونی و یک دستگاه موتورسیکلت به آتش کشیده شد که چهار نفرجمعه شب و 2 نفر نیز صبح دیروز زخمی شدند.

قاسمی نژاد با بیان اینکه در حال شناسایی موتورسواران هستیم، گفت: با عوامل این آشوب برخورد قاطع و قانونی می‌شود. دادستان رامهرمز با اشاره به درگیری‌های پارسال میان این 2 طایفه گفت: تاکنون هشت رای قصاص برای قتل هایی که در نزاع اول در باغملک در جریان درگیری اتفاق افتاده صادر شده که برای تایید به تهران رفته است. وی افزود: در مورد قتل‌های اخیر باغملک و رامهرمز نیز حدود 15 نفر دستگیر و زندانی شده و در انتظار صدور رای هستند. به گفته وی، پرونده تیراندازی به‌ترانس‌های برق نیز در حال صدور حکم است. قاسمی نژاد درگیری شب گذشته در رامهرمز را ادامه درگیری‌های طایفه‌ای سال‌های گذشته و با انگیزه انتقام‌جویی دانست و اظهارکرد: در درگیری‌های هفته گذشته میان اهالی این دو طایفه در باغلمک 2نفر کشته و چند نفر زخمی و یک نفر به گروگان گرفته شده بود. وی در ادامه خواسته دستگاه قضایی را اجرای احکام پیشین درباره متخلفان دانست و گفت: از پارسال 200 رای (تبعید و زندان) برای عوامل درگیری در شهرستان‌های باغملک و رامهرمز صادر شده اما با مصوبه شورای تامین و با توجه به تعیین هیات‌های صلح و سازش، قرار شد این آرا معلق شده و به این افراد فرصت صلح داده شود که با اتفاقات اخیر درخواست دستگاه قضایی اجرای احکام قبلی و شناسایی و برخورد قاطع با عوامل جدید درگیری‌ها است تا جلوی این حوادث در این شهرستان‌ها گرفته شود.

این وقایع و کدورت‌ها تا جایی در مناطق شمالی استان ریشه دوانیده که سبب قوت گرفتن حس ناامنی در میان شهروندان این مناطق شده است. حال باید دید که مسئولان امر در استان با توجه به کشیده شدن شعله این درگیری‌ها به شهرهای مجاور و احتمال ادامه دار شدن آن، چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار خواهند داد تا صلح و آرامش به منطقه بازگردد.

 خسارت مادی و معنوی به استان
تقریبا دو سال از آغاز درگیری طایفه‌ای که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شده می‌گذرد و هنوز مسئولان استان نتوانسته‌اند به یک راه حل سریع و قانونی برای پایان بخشیدن به این اختلافات برسند. 2طایفه در برابر امنیت یک استان ایستاده‌اند و تشکیل اتاق فکر، ورود ریش سفیدان و علما،  اولتیماتوم شدید استاندار، تلاش‌های مستمر نیروی انتظامی و کوچ اجباری طوایف درگیر و. . . نیز نتوانسته سبب پایان یافتن  این خشونت‌ها شود. با توجه به بار ِ منفی این قبیل درگیری‌ها که سبب ساز نا امنی و خسارات مادی و معنوی برای استان شده است؛ مسئولان باید برای خاتمه دادن به این خشونت‌ها هر چه سریع‌تر روشی قانونی و ضربتی را در پیش گیرند تا از تکرار این نزاع‌های طایفه‌ای جلوگیری شود. مطمئنا ادامه این روند علاوه بر موارد ذکر شده چهره خشنی را از استان در افکار عمومی‌ترسیم خواهد کرد. انتظار جدی از مسئولان امنیتی و قضائی استان این است که بی‌محابا و بدون هیچ درنگ و تسامحی ریشه ناامنی حاصل از این اختلاف ظاهرا لاینحل را بخشکانند و بانیان ناامن کردن فضای منطقه را با پتک محکم قانون سرجای خود بنشانند.