به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۱۳۱۶۳۴

رشد 64درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

گروه اقتصادی: جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از اوضاع سرمایه گذاری جهانی نشان می دهد ایران با جذب 3 میلیارد و 371 میلیون دلار سرمایه در سال 2016 میلادی، رشد 64 درصدی را ثبت کرده است.
به گزارش ایرنا، آنکتاد (UNCTAD)در سال 1964 میلادی با هدف یکپارچگی کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی تاسیس شد و یکی از اقدام های آن جست و جو و تجزیه و تحلیل اطلاعات است.گزارش ارزیابی این نهاد بین المللی از وضعیت اقتصادی جهان در یک سال میلادی به طور معمول در ماه ژوئن (خرداد - تیر) سال بعد آن منتشر می شود که نمای روشنی از حرکت سرمایه گذاران و نیز موفقیت کشورها را در جذب سرمایه ارائه می دهد. در جدیدترین گزارش این سازمان میزان سرمایه جذب شده در ایران برای سال 2016 میلادی یعنی در سالی که برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 (برجام) اجرایی و تحریم ها لغو شد، نشان می دهد که ایران توانسته 3 میلیارد و 372 میلیون دلار سرمایه جذب کند.
 
بر اساس این گزارش بیشترین میزان جذب سرمایه گذاری در ایران در 6 سال گذشته به سال 2012 میلادی باز می گردد که توانست 4 میلیارد و 662 میلیون دلار جذب کند و پس از آن این عدد رو به افول نهاد، به شکلی که در سال 2013 میلادی به 3 میلیارد و 50 میلیون دلار و در سال 2014 میلادی به 2 میلیارد و 105 میلیون دلار کاهش یافت.عدد اعلامی آنکتاد برای سال 2015 میلادی که همزمان با تحریم ها بوده، 2 میلیارد و 50 میلیون دلار است که کمترین میزان در 6 سال گذشته بوده است.
 
با این اوصاف و جذب 3 میلیارد و 372 میلیون دلار در سال 2016 ایران توانسته وضعیت خود را به زمان پیش از تحریم ها (سال‌های 90 و 91) نزدیک کند. بر این اساس ایران در سال 2016 میلادی و در فاصله یک ساله لغو تحریم‌های هسته‌ای، توانست میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی خود را 65 درصد رشد دهد. همچنین دیگر آمار آنکتاد بیانگر آن است که ایران در این سال توانسته در زمره کشورهای فعال در انعقاد موافقتنامه‌های سرمایه گذاری باشد. در مجموع در سال گذشته میلادی 37 موافقتنامه بین المللی سرمایه‌گذاری در جهان امضا شده که ترکیه با امضای 7 موافقتنامه در صدر قرار دارد و ایران با امضای سه موافقتنامه در جایگاه سوم جای گرفته است.