به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۳۱۶۷۳
وزارت ارشاد بر حساسیت ماجرا اضافه کرد

بنيامين: با افراد مذهبی صحبت کرده‌ بودم

گروه فرهنگي: پس از آنکه بنیامین بهادری چند روز قبل قطعه "کبیر" را براساس فرازهایی از دعای "جوشن کبیر" منتشر کرد و متعاقب آن وزارت ارشاد در بیانیه‌ای نسبت به انتشار این تک‌آهنگ اعتراض کرد؛ او روز گذشته طی یک کنفرانس خبری اینترنتی از امریکا، به شائبه‌ها و سوالات مطرح شده پیرامون این اثر پاسخ داد.
بنيامين: با افراد مذهبی صحبت کرده‌ بودم
به گزارش  ایلنا، بنیامین بهادری در حالی که طی یک کنفرانس خبری اینترنتی از امریکا پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، درباره اجرای قطعه "کبیر" گفت: من برای اجرای این کار سوالات زیادی پرسیدم. اجرای موسیقایی این گونه کارهای آسمانی مخصوص امروز و امسال و این دوره نیست. زمانی که برای اولین بار اسم بنیامین مطرح می‌شد قطعاتی منتشر شد که جزو همین قطعات آسمانی قرار می‌گرفتند. درست است که با زبان فارسی آن آثار را اجرا می‌کردم؛ منتهی مضامین قطعاتم آسمانی بود و ما با موسیقی اجرایشان کردیم.این خواننده موسیقی پاپ در ادامه افزود: قطعاتی که تاکنون اجرا کرده بودم شامل قطعاتی چون "عمویم ابالفضل"، "بوی محرمش میاد" و "آقام آقام" است. بعدها خواستم یک آلبوم موسیقی با همین مضامین به اسم "ماه مهربان" منتشر کنم. قبل از اینکه وارد عرصه خوانندگی پاپ شوم، این آلبوم را ساخته بودم تا چند نفر آن را بخوانند. فکر می‌کنم سال 1383 بود که با صدای من این قطعات به ارشاد فرستاده شد ولی مجوز نگرفت. همه 8 قطعه در یک آلبوم رد شد. در یکی دو تا از این قطعات مانند "عمویم ابالفضل یه پهلونه" از موسیقی ریتمیک همان دوره استفاده شده بود و بقیه قطعات هم موسیقی آرامی داشتند.
وی همچنین عنوان کرد: آن زمان این آلبوم مجوز نگرفت و بعدها که بقیه آثار پاپ من مطرح شده بود؛ برخی از قطعات آن آلبوم نیز از طرق مختلف در بازار منتشر شد که همان موقع به چنین کاری اعتراض کردم. هر چه پیگیری کردم نتوانستم جلوی این کار را بگیرم و بفهمم از چه طریقی این اتفاقات دارد روی می‌دهد. در آن زمان هم از نظر مسئولان؛ هم ارشاد مجوز دادن به چنین قطعاتی کار بسیار مشکلی محسوب می‌شد و هم اینکه از نظر جامعه کار آوانگاردی شاید به نظر می‌رسید.
بنیامین بهادری گفت: من تجربه چنین کارهایی را دارم و می‌دانم وقتی چنین اثری اجرا می‌شود باید شکل اولیه‌اش بسیار جذاب باشد و متن‌های آسمانی با فرم جدیدی باید اجرا شوند؛ چون مردم فرم سنتی آنها را بارها شنیده‌اند و به شکل عادی با آنها نیز ارتباط برقرار می‌کنند. درنهایت هم وقتی چنین آثاری منتشر می‌شود بخشی از مخاطب ممکن است آن را نپسندد و نپذیرد یا اینکه گمان شود دارد اتفاق مقدسی زیر سوال می‌رود.
این موزیسین همچنین افزود: از آنجا که ما مسلمان هستیم؛ برای انتشار این قطعه با برخی کارشناسان مذهبی مشورت کردم و نظر شرعی برخی از آقایان پرسیده‌ام که اگر لازم باشد حتما از آنها می‌خواهم پاسخی که آن روز به من دادند را امروز هم به شکل عمومی منتشر کنند. از آنجا که این افراد از نظر اجتماعی و مذهبی افراد معتبری هستند؛ احتمالا مردم هم حرف آنها را می‌خوانند. حتی این قطعه را با واسطه و بدون واسطه برایشان فرستاده‌ام تا آن را گوش بدهند. به هر حال گمان می‌کردم انتشار این قطعه منتقدانی داشته باشد ولی اینکه بگوییم اجرای دعاها با موسیقی اشکال جدی به آن وارد است؛ چنین چیزی نداریم. همه می‌دانیم این کار یک دعای معنوی است که شامل هزار و یک اسم خدا می‌شود.
وی عنوان کرد: فرازی که من از این دعا انتخاب کردم این معنا را دارد:‌ ای کسی که هم هوای بچه کوچولو را داری و هم هوای پیرزن و پیرمرد را داری و هر چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتد با اراده تو محسوب می‌شود و به هیچ کسی غیر از تو نمی‌شود خدا گفت.بنیامین در ادامه افزود: قطعه "اذان صبح" بعد از حادثه پلاسکو منتشر شد. من این آثار را بلافاصله پس از این حوادث نساخته‌ام. تمام کسانی که در دنیا فعالیت هنری انجام می‌دهند می‌دانند گاهی موفقیت‌های ما آنی اتفاق می‌افتد و گاهی در طولانی مدت روی می‌دهد. من قطعه‌ای با عنوان لالایی ساختم که سال 81 عروسک "چرا" آن را اجرا کرد و بسیار هم در بین مردم گرفت. بعدها همان قطعه "لالایی" در آلبوم مذهبی "ماه مهربان" هم بود. ولی وقتی من همین "لالایی" را بدون هیچ موسیقی در برنامه کلاه قرمزی اجرا کردم و به اندازه قطعات هیات هم مردم آن را شنیدند.
این خواننده پاپ گفت: من فکر می‌کنم هیچ اشکالی ندارد قطعاتی مانند "کبیر" را با موفقیت بالا و یا با موفقیت کم اجرا کرد؛ و این موضوع هیچ نسبتی با قانونی بودن یا نبودن و شرعی و غیرشرعی نبودنش ندارد. امکان دارد بگویند من کارم را زیبا انجام نداده‌ام و در جایی دیگر امکان دارد بگویند من کار غلطی انجام داده‌ام؛ این دو را باید از هم جدا کرد.
وی همچنین عنوان کرد: قطعه "کبیر" سال 1393 ساخته شده است. همان موقع رایزنی شد تا به صورت تک آهنگ منتشر شود که گفتند صبر کنید ولی خبری نشد. در سال 1394 به همراه یک آلبوم به وزارت ارشاد فرستاده شد. مدیر وقت دفتر موسیقی به من زنگ زد و گفت این قطعه عربی را از سی دی شما درمی‌آورم. گفتم چرا اینکار را می‌کنید گفت چون می‌خواهم سی دی را به شورا بدهم. پرسیدم چه ایرادی دارد این قطعه را نیز به شورای بدهید؟ گفت: این قطعه به هر حال الان مناسب نیست. گفتم بالاخره این کار ساخته شده است؛ اگر شما نظرتان درباره شرعی بودن این کار است من خودم و خانواده‌ام مسلمان هستیم و در این باره سوال کرده‌ام؛ لطفا این کار را به شورا بدهید حتی اگر قرار است این کار را رد کنند. یا خود شما به عنوان یک مسئول این کار را رد کنید.
بنیامین افزود: پس از این ماجرا من به ارشاد نزد مدیر بالادستی مدیرکل دفتر موسیقی رفتم و به ایشان گفتم؛ ایشان هم قطعه را شنید و قول داد به من کمک کند. باز هم در سال 1395 هم من این قطعه را برای مسئولان وزارت ارشاد فرستادم. حدود یک ماه قبل مجددا یکبار دیگر به همان مسئول ارشاد مراجعه کردم و به ایشان گفتم دو سال از ارائه این قطعه به شما گذشته است. ایشان از من خواست کمی دست نگه دارم و تنظیم کار را هم تغییر بدهم. من یک ماه قبل این قطعه را به یک آقای مکزیکی دادم و گفتم این دعایی است که برای ما بسیار مقدس است.
وی افزود: در مورد اجرای متون مذهبی با موسیقی من بسیار سوال پرسیده‌ام؛ مثلا می‌دانم در مورد قرآن به قدری حساسیت بالاست که هیچکس آن را توصیه نمی‌کند. ولی در مورد ادعیه مشکلی وجود ندارد و صحبت از موسیقی مناسب آن می‌شود. من تعریفی در این زمینه دارم و می‌گویم یک موسیقی هرقدر که جذاب و ریتمیک باشد وقتی روی چنین متونی قرار می‌گیرد اگر در حین شنیدنش شما به یاد چیز دیگری به غیر از مفهوم آن بیفتید ساخت آن موسیقی برای متن مذهبی مناسب نیست؛ ولی اگر پس از شنیدن موسیقی همچنان به همان متن مذهبی فکر کنید فکر نمی‌کنم ایرادی داشته باشد. من خودم برای بسیاری از کسانی که نوحه می‌خوانند طی سال‌های گذشته سبک‌های مختلف ساخته‌ام و همیشه این تجربه را داشته‌ام که هر نوع نوآوری می‌تواند با موجی از مخالفت‌ها روبرو شود.
بنیامین بهادری در ادامه گفت: آقای ناظم یک هیئتی معرف بود که حدود 50 سال قبل سبکی را به وجود آورده که ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو شدهاز نوعی که همین امروز در مورد امثال این قطعات شاهد آن هستیم. البته همان سبک آقای ناظم به عنوان یک مبنای سنتی و اصیل شناخته می‌شود. این یک تجربه همیشگی است. هیچ کس در این چند روز نبوده که دعای جوشن کبیر را بشناسد و با شنیدن این قطعه دیگر دلش نخواهد آن را گوش کند؛ اما آدم‌های بسیار زیادی بوده‌اند که تا این چند روز هیچ آشنایی با دعای جوشن کبیر نداشته‌اند اما به واسطه این قطعه برای آشنایی با آن ترغیب شده‌اند. این اتفاق چه ایرادی دارد؟
این خواننده موسیقی پاپ کشورمان گفت: دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیانیه‌ای منتشر کرده و طی آن گفته ما مجوزی برای انتشار تک آهنگ "کبیر" صادر نکرده‌ایم و من حساسیت این دوستان را درک می‌کنم. حتما فشارهایی در این زمینه وجود داشته است. من دو سال تمام این قطعه و تغییراتش را برای دوستان ارشاد ارسال کرده‌ام و در این مدت حتی یک پاسخ روشن هم به من نداده‌اند و برایم جالب است که چطور به یکباره بیاینه‌ای در این زمینه صادر می‌شود و تا این حد حساسیت موضوع بالا برده می‌شود.بنیامین افزود: من قبل از عید به امریکا سفر کردم چون مجبور بودم به برخی از مسائل رسیدگی کنم. در این سفر چند کنسرت برایم برنامه‌ریزی شده که آنها را اجرا می‌کنیم و بعد به ایران بازمی‌گردیم. عید فطر هم کنسرت بزرگی در سالن دالبی لس‌آنجلس خواهیم داشت.