به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۳۱۸۲۶
لزوم اجرای برنامه‌های مورد تأیید اکثریت

انتخابات کلید حل اختلافات

انتخابات کلید حل اختلافات
روزنامه بهار: با نگاهی به بیانات رهبر انقلاب در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری شاهد آن هستیم که بن مایه بیشتر سخنان مطرح شده از جانب ایشان تلاش برای عبور دادن سیاسیون از فضای انتخاباتی و بازگشت امور به حالتی نرمال و غیر انتخاباتی است. ممکن است هر کدام از ما بر اساس نگاه خود نسبت به بخش هایی از دیدگاه‌های مطرح شده از سوی این مقام عالی کشور پرسش ها، ابهامات و یا حتی انتقاداتی داشته باشیم (که بنا بر توصیه‌های موکد ایشان بیان آن‌ها بلااشکال باید باشد) اما این نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت که چارچوب سخنان مطرح شده در روزهای اخیر تلاشی برای عبور از جوّ انتخاباتی است که گهگاه شاهدیم چه از سوی کاندیدای پیروز و چه به شکل بیشتر و مداومی از سوی جریان شکست خورده و دیگر کاندیداها و چهره‌های سیاسی منسوب به آن جریان ادامه پیدا کرده است.

 واقعیت آن است که در ایام انتخابات در هر نقطه‌ای از جهان جوّ غالب بیش از آن که مبتنی بر تعقل و چارچوب‌های منطقی باشد، تابعی از احساسات و نوعی تبلیغات مردم پسندانه است، از همین رو ممکن است در روزهای انتخابات شاهد آن باشیم که وعده‌های غیر ممکن و حتی غیر قانونی ورد زبان کاندیداها شود و یا مثلا برخی سخنان تند که در زمان پیش از انتخابات امکان پرداختن به آن‌ها به آن شکل و از سوی افرادی در سطح کاندیداهای ریاست جمهوری وجود ندارد مطرح شود. این ویژگی‌ها در کشوری مانند ایران که هنوز فرهنگ تحزب نهادینه نشده است و به اصطلاح در حال تمرین دموکراسی هستیم چندین برابر خواهد شد و چه بخواهیم چه نه رویکردهای عوام فریبانه بخشی از تبلیغات انتخاباتی را تشکیل می‌دهد.

در این جا به این نکته که این رویکرد تا چه حد باعث متضرر شدن همه خواهد شد و یا اینکه به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری96 نسبت به گذشته چه میزان کاهش یا افزایش داشته و یا اینکه کدام کاندیداها بیشتر از دیگران از چنین شیوه هایی بهره بردند نمی‌پردازیم و تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که جوّ انتخابات به شکل عام در همه کشورها و به شکل خاص در ایران و کشورهای دیگری که هنوز در حال برداشتن گام‌های اولیه در مسیر دموکراسی هستند با چنین ویژگی‌های نه چندان مطلوبی همراه است. حال بیاییم تصور کنیم که این وضعیت همچنان پس از اعلام نتیجه انتخابات و مشخص شدن اقلیت و اکثریت هم بخواهد ادامه پیدا کند و برخی قصد داشته باشند همچنان با همان نگاه انتخاباتی موضوعات را رصد کرده و اظهارات و اقداماتی را بر اساس جوّ انتخاباتی شاهد باشیم؛ این وضعیت دقیقا همان نقطه‌ای است که رهبری انقلاب همواره نسبت به آن هشدار داده‌اند و در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام نیز با صراحت نسبت به تقسیم‌بندی کردن جامعه با نگاه انتخاباتی انتقاد کرده و همگان را نسبت به انجام چنین اقدامی برحذر داشتند.

تقسیم‌بندی جامعه به «96درصد مورد ظلم واقع شده و 4درصد زالو صفت» و یا «مرفهان و فقرا» از جمله‌ترقندهای تبلیغاتی بود که در ایام انتخابات از سوی کاندیداهای جریان اصولگرا به کار گرفته می‌شد و همگان شاهد آن بودیم. پس از پایان فرآیند انتخابات و با اعلام نتایج رای گیری هم بار دیگر ادامه پیدا کردن این تقسیم‌بندی‌های جامعه را شاهد بوده‌ایم که در نهایت به تذکر صریح رهبری در این باره منتهی شد. تقسیم‌بندی هایی از جنس آن چه در آخرین بیانیه نامزد انصرافی انتخابات شاهد بودیم که همچنان دولت منتخب را که مستظهر به پشتیبانی حداقل شصت درصد جامعه است همچنان «دولت 4درصدی» تصور می‌شود که نیاز است این کاندیدای انتخابات96 به نمایندگی از 96درصد مردم با آن به مقابله پردازد! و یا برخی رفتارهای غیراخلاقی و اتهام زنی‌های ناصواب در خصوص سلامت انتخابات که هنوز هم با وجود آن که شورای نگهبان سلامت انتخابات را تایید کرده است شاهد رگه هایی از آن در برخی رسانه‌های متعلق به جریان تندرو هستیم و یا تقسیم‌بندی رای مردم به حلال و حرام و برخی تعابیر نظیر آن که «شورای نگهبان قرار است جواب دل مردم را چه بدهد؟ » و...  شاید بتوان راه حل عبور از این گونه اختلافات که ناشی از نگاهی انتخاباتی و جناحی به امور جاری کشور و منافع ملی است را توجه بیش از پیش به صندوق آرا دانست.

به این معنا که انتخابات در ایران مانند هر نقطه دیگری از دنیا نمایانگر خواست و نظری است که اکثریت به آن متمایل است و در نتیجه فرد منتخب و کابینه همراهش می‌بایست آیینه تمام نمایی از رای اکثریت باشد. اگر این قاعده عقلایی را پذیرا باشیم، آنگاه دیگر می‌توانیم از این نوع اختلافات که هم برای زندگی مردم کوچه و بازار و هم در مسیر اجرایی کردن سیاست‌های کلی کشور مانند سمی مهلک و مانعی بزرگ است با خیالی آسوده عبور کرده و شاهد به کرسی نشستن برنامه‌هایی باشیم که اکثریت با رای خود خواستار اجرایی شدن آن شده است.

اجرای برنامه‌های اکثریت به هیچ عنوان منافاتی با پذیرش حقوق اقلیت و ایجاد فضایی آزاد برای بیان دیدگاه‌های دیگران نخواهد داشت و تنها باعث آن می‌شود که نقشه پیش روی کشور برای همه روشن بوده و برخی از افراد این انتظار نابه‌جا را نداشته باشند که دولت منتخب اکثریت مردم ایران خواسته‌های اقلیت را اجرایی کنند. سخن آخر آن که انتخابات96 رقابت چند کاندیدا و یا حتی دو جریان سیاسی نبود بلکه صحنه انتخابات تصویری تمام عیار از دو تفکر برای اداره کشور را نمایان می‌کرد، در نتیجه همین امر می‌توان پیروز انتخابات را نه فقط حسن روحانی یا جریان اصلاحات بلکه تفکری مبتنی بر میانه روی دانست. تفکری که بر مبنای توصیه حضرت امیر (ع) که این روزها متعلق به آن امام بزرگوار است بنا نهاده شده است که فرمود: «بر شما باد میانه روی در کارها، هر کس از اعتدال روی گرداند ستم کند و هر کس به آن چنگ زند عدالت ورزد.»

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ۱۵:۰۵
براستی که باید چنین باشد و بزرگان دوجناح وطیف اصلی سیاسی کینه و کدورتهای بامانده از سالهای قبل را کنار گداشته و فصل رفاقت جای رقابت را بگیرد (353952)
۱۳۹۶/۰۳/۲۵ ۱۴:۴۲
باید همه تمکین به قانون کنیم واگر غیر ازاین باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود (353980)