به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۳۱۸۳۴

نوکیسه‌‌ مطبوعاتی و انتشار روزی‌نامه

گروه سياسي: سایت اصولگراي بولتن نیوز در گزارشی با تیتر «نوکیسه‌های مطبوعاتی و انتشار روزی‌نامه» بدون نام بردن از کسی که مدیر مسوول دو روزنامه است، به تغییر مواضع عجیب آن پرداخته که به نظر می‌رسد یک روزنامه‌ی حامی رئیسی در زمان انتخابات باشد. این روزنامه تا پیش از درگذشت آیت الله هاشمی، از او حمایت‌هایی کرده بود.
 
به گزارش انصاف نیوز، متن کامل گزارش سایت بولتن نیوز در پی می‌آید: «فرآیند اعطای امتیاز روزنامه یکی از پرسش‌های همیشگی و اساسی فعالان مطبوعات در دهه‌های اخیر است. در حالی که بسیاری از فعالان و چهره‌های شناخته شده مطبوعاتی سال‌هاست که در صف طولانی اعطای مجوز نشریه به سر می‌برند، هستند افرادی غالبا با خاستگاه سیاسی که بدون کوچکترین سابقه، موفق به دریافت امتیاز چاپ و انتشار یک رسانه مکتوب می‌شوند.

طبیعی است که این تازه‌واردان و به عبارت بهتر، نوکیسه‌های عالم مطبوعات، چندان اعتقاد و باوری به رسالت یک رسانه که همانا اطلاع‌رسانی صحیح، شفاف و بی‌طرفانه و پیگیری مطالبات به حق و منطقی مردم است، ندارند و نگاه و بینشی اقتصادی و حتی کاسبکارانه را در سرلوحه کار خود قرار دهند. حاصل چنین بینشی، اتخاذ رویکردی تجاری و غیراخلاقی است؛ چه در مواجهه با رسالت مطبوعاتی خود و چه در برخورد با نیروهایی که در این رسانه‌ها مشغول به کار هستند.

این مدیران مسئول، رسانه‌های خود را محمل و پوششی برای کسب درآمدهای حاشیه‌ای و تجاری می‌کنند و علاوه بر دریافت یارانه‌های مختلف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (از جمله یارانه کاغذ) با استفاده از موقعیت رسانه‌ای خود، به درآمدزایی‌های دیگر روی می‌آورند. از جمله این درآمدزایی‌های حاشیه‌ای، اجاره دادن و واگذاری موقت امتیاز روزنامه به گروه‌های مختلف در برهه‌های حساس سیاسی از جمله انتخابات است. برای مثال، مدیر مسئول جوانی که بدون هیچ‌گونه سابقه مطبوعاتی، همزمان مجوز دو روزنامه را در اختیار دارد و تیراژ هر دو روزنامه‌اش به یکهزار نسخه هم نمی‌رسد، در مقاطع مختلف امتیاز نشریه‌هایش را به گروه‌های سیاسی با نحله‌های مختلف فکری واگذار می‌کند. در دوره‌ای، زمام اداره یکی از روزنامه‌هایش را در اختیار نیروهای بیکار شده یک روزنامه اصلاح طلب توقیف شده قرار می‌دهد تا چهره‌ای مانند مسعود بهنود در برنامه «مروری بر مطبوعات هفته» بی بی سی بر روی تیترهای آن مانور دهد و روزگاری دیگر، همزمان با شهادت مظلومانه سردار شهید همدانی در سوریه، تیتر اول روزنامه دیگرش می‌شود: «سردار همدانی در سوریه کشته شد!!».

باز، یکی دو ماه مانده به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، روزنامه‌اش را در اختیار تیم مطبوعاتی یکی از نامزدها قرار می‌دهد تا به شکل تخت و بی‌واسطه به سایر کاندیداها بتازند و اهداف سیاسی خود را دنبال کنند. بدیهی است که در چنین شرایطی، حق و حقوق اولیه نیروهایی که در چنین رسانه‌هایی مشغول به کار هستند هم نادیده گرفته می‌شود و با هر تغییر، به حال خود رها می‌شوند بدون آن‌که بتوانند برای احقاق حقه خود، دست به اقدام موثری بزنند. به نظر می‌رسد با شروع به کار دولت جدید، لازم و بایسته است که علاوه بر دقت و بازبینی در اعطای امتیاز چاپ نشریات، نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد و رفتار رسانه‌ها و مدیران مسئول آن‌ها صورت بگیرد و اعمال شود. مدیر مسئولی که به رسانه‌اش نگاهی ابزاری و کاسبکارانه دارد و در مواجهه با نیروهای خود، رفتاری ارباب و رعیت گونه را در پیش می‌گیرد و حتی تهدیدشان می‌کند که در صورت شکایت به مراجع ذیصلاح برای دریافت حقوق شرعی و قانونی، برایشان در مراجع قضایی و امنیتی پرونده‌سازی خواهد کرد، قطعا لایق و واجد شرایط برای حضور در عرصه مقدس رسانه نیست».