کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصلاح طلبان بدنبال سهم خواهی نیستند

انتخابات گزینش آگاهانه یک جریان و طرز تفکر بود

24 خرداد 1396 ساعت 15:52

گروه سیاسی: قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان این که انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انتخاب بین دو نوع تفکر، گرایش و دیدگاه بود، گفت: این انتخابات گزینش آزادانه و آگاهانه مردم از یک جریان و طرز تفکر بود و روحانی بعد از انتخابات، رئیس جمهوری همه کشور است چه آنهایی که به ایشان رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند.


حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب، قائم‌مقام و از اعضای مؤسس حزب اعتماد ملی است. وی که سابقه نمایندگی سه دورهٔ اول مجلس شورای اسلامی را در کارنامه فعالیت سیاسی خود دارد در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به پرسش هایی درباره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، اولویت های دولت دوازدهم، انتظارات اصلاح طلبان از دولت آینده، چینش کابینه جدید، لایحه اصلاح ساختار دولت، عملکرد دولت یازدهم و حوادث اخیر تروریستی در تهران پاسخ داد.
وی معتقد است: در انتخابات ریاست جمهوری جریانی که در راس آن روحانی و مجموعه هوادارانش و جریان دیگر که در راس آن آقای رییسی و هوادارانش بود، در واقع دو نوع تفکر، گرایش و دیدگاه در برابر مردم بود. این انتخابات یک گزینش آزادانه و آگاهانه از انتخاب یک جریان و طرز تفکر بود.

وی در عین حال یادآور شد که البته ضعف هایی در جریان انتخابات به وقوع پیوست که اگر این ضعف ها نبود توفیقات آقای روحانی و بلکه توفیقات نظام به مراتب بیشتر بود. این فعال سیاسی افزود: برای اولین بار بود که صندوق های رای از جمعیتی بالغ بر سه میلیون از رای دهندگان محروم می شود و مجریان و ناظران نتوانند آرای مردم را به موقع دریافت کنند. منتجب نیا در این گفت و گو تاکید کرد: همه باید به این نکته توجه داشته باشند که امروز تضعیف رئیس جمهوری تضعیف نظام است. باید همه تلاش کنیم که وحدت و اقتدار به وجود بیاید. وی همچنین درمورد ترکیب دولت آینده پیشنهاد کرد که رئیس جمهوری بدون حساب و کتاب کابینه را تغییر ندهند و سعی کند تحت فشارهای تبلیغاتی، رسانه ای و امثال آن قرار نگیرد. قائم مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: روحانی در این چهارسال کوتاه نیامده است و تا آخرین روز هم پای شعارها و وعده هایش بوده و هست اگر ضعفی بوده در رابطه با بعضی از وزرا و زیرمجموعه ها است. مشروح گفت و گو ایرنا با منتجب نیا در ذیل می خوانید:

اصولگرایان امید داشتند با جمنا به موفقیت برسند
* تحلیل شما از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری چیست؟
منتجب نیا: انتخابات داوزدهمین دوره ریاست جمهوری، به دلیل این که همه اصولگراها از گرایش های مختلف همه حول محور آقای رییسی جمع شده بودند انتخابات ویژه و خاصی بود.
برای اولین بار اصولگرایان جمعیت بزرگ جمنا را تشکیل داده اند و امید داشتند که این تمرکز و اجتماع موجب موفقیتی برای آنها باشد و برای این منظور از هر امکانی که در اختیار داشتند استفاده کردند. اگرچه در موارد بسیاری دچار اشتباه تاریخی شدند.
رقابت بسیار سنگین و تنگاتنگی بین دو جناح به وجود آمده بود. این رقابت صحنه انتخابات را تبدیل به یک رفراندوم و انتخاب یک جریان و نه یک شخص بود، چرا که تا به حال دکتر روحانی به عنوان شخص رئیس جمهوری بود اما در این انتخابات مردم احساس کردند که بین دو جریان قرار گرفتند. جریانی که در راس آن روحانی و مجموعه هوادارانش و جریان دیگر در راس آن آقای رییسی و هوادارانش است. دو نوع تفکر، گرایش و دیدگاه در برابر مردم بود و مردم هم انصافا انتخاب کردند. این انتخابات یک گزینش آزادانه و آگاهانه از انتخاب یک جریان و طرز تفکر بود.
البته ضعف هایی در جریان انتخابات به وقوع پیوست که اگر این ضعف ها نبود توفیقات آقای روحانی و بلکه توفیقات نظام به مراتب بیشتر بود. برای اولین بار بود که صندوق های رای از جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر از رای دهندگان محروم می شود و مجریان و ناظران نتوانند آرای مردم را به موقع دریافت کنند.
شاهد بودیم در آخرین ساعات روز جمعه 29 اردیبهشت جمعیت فراوانی در شهرهای بزرگ و حتی کوچک در صف ایستاده بودند و فریاد می زدند که رای ما را بگیرید که اگر این جمعیتی که گفته می شود بالغ بر سه میلیون است آرای آنها در صندوق ها ریخته می شد، به طور قطع موجب تقویت بیشتر نظام بود و مسلما اکثریت قریب به اتفاق این آرا در سبد دکتر روحانی ریخته می شد و آرای وی از 23 میلیون به 25 تا 26 میلیون افزایش پیدا می کرد و موجب تقویت بیشتر ایشان می شد.
به هر حال باید علت این که عده زیادی نتوانستند رای بدهند بررسی شود و من از مسوولان در رده های گوناگون تقاضا می کنم که این مساله را دست کم نگیرند. قضیه خیلی جدی است. اگر خدای ناخواسته تعمدی در کار بوده که خیانت به ملت است و اگر سهوا قصور و کوتاهی هم بوده چه وزارت کشور و چه شورای نگهبان هرکسی که موجب این کوتاهی شده باشد باید با آن برخورد شود چیز کمی نیست این تعداد رای بنابراین قابل اغماض نیست.

تضعیف رئیس جمهوری تضعیف نظام است/ چینش اعضای دولت جدید جوان تر و همراه تر نسبت به دولت قبل تشکیل شود
* انتظار از رقبا در اداره کشور بعد از انتخابات چیست؟ دولت دوازدهم چه وعده و شعاری را باید در اولویت کار خود قرار دهد؟
منتجب نیا: روحانی باید به شعارها و وعده هایی که داده مقید باشد و جامع عمل بپوشاند. هرکجا که ظرفیت کشور یا اختیارات ریاست جمهوری و امکانات مربوطه اجازه نمی دهد به صراحت و شفاف به مردم اعلام کند تا این ذهنیت برای مردم به وجود نیاید که آقای روحانی یا دیگر نامزدها وعده می دهند و به وعده خودشان عمل نمی کنند.
البته کسی که وعده می دهد قبل از وعده دادن باید ببیند توان عملی کردن این وعده را دارد و در ظرفیت کشور است. به هر حال وعده ای داده شده است و این یک انتظار قطعی و مسلم است که آقای رئیس جمهوری باید پایبند آن باشد و تمام توانش را به کار ببرد که به وعده ها و قول ها عمل کند.
جریان مقابل هم منصفانه عمل کند و با رفتارهایشان کاری نکنند که باعث بالا رفتن انتظارات مردم شود. یعنی تلاش کنند در بین افکار عمومی القا کنند که رئیس جمهوری گفته همه مشکلات شما را در حوزه داخلی و خارجی حل می کنم و به سرعت باید این مشکلات حل شود. این طور نشود که بیایند مثل داستان دور اول ریاست جمهوری که آقای روحانی که گفته بود من 100 روزه گزارشی از اقتصاد می دهم و این را عَلم کردند، حتی در مناظرات هم مطرح کردند که شما گفتید که من 100 روزه مشکلات کشور را حل می کنم در حالی که این وعده را هیچ آدم عاقلی نمی گوید.
باید توجه داشته باشند مسایل را منطقی و منصفانه مطرح کنند و تلاش نکنند که مردم را نارضای کرده و انتظارات را بالا ببرند. این نکته باید مورد توجه همه باشد. روحانی بعد از انتخابات، رئیس جمهوری همه کشور است چه آنهایی که به ایشان رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند. چه موافق و چه مخالف بنابراین همه باید به آن کمک کنند.
رئیس جمهوری هم نمی تواند بگوید من رئیس جمهوری کسانی هستم که به من رای دادند و آنهایی هم که رای ندادند، نمی توانند بگویند ما چون رای ندادیم و ملزم نیستیم که از دولت حمایت کنیم.
بنابراین همه باید به این نکته توجه داشته باشند که امروز تضعیف رئیس جمهوری تضعیف نظام است. باید همه تلاش کنیم که وحدت و اقتدار به وجود آید. این نظام در سه قوه ای که در راس همه آنها رهبری است خلاصه می شود. اگر بنا شود که ما تک تک این قوا را تضعیف کنیم و شعار حفظ نظام دهیم این تناقض در گفتار و عمل است بنابراین طیف مقابل دولت منتخب باید بداند که تبلیغات انتخابات تمام شده و دیگر تخریب و تضعیف از هر ناحیه بوده گذشته است. روحانی حال رئیس جمهوری هستند و چهارسال مسوولیت دارند و باید تلاش شود که این دولت موفقیت داشته باشد چراکه موفقیت رئیس جمهوری و دولت موفقیت نظام است.
البته روحانی و دولت ایشان هم باید تلاش کنند که به انتظارات مردم پاسخ مثبت دهند و به وعده ها جامع عمل بپوشاند و شرط لازم آن هم تشکیل یک دولت متناسب با شرایط وی است. انتظار مهمی که همه از رئیس جمهوری دارند در چینش اعضای دولت جدید است که دقت بیشتری شود تا دولت قوی تر، جوان تر و هماهنگ تر و همراه تر تشکیل شود.

اصلاح طلبان و حامیشان در صف نایستادند که سهم بگیرند
* با توجه به این که اصلاح طلبان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به طور قاطع از آقای روحانی حمایت کردند آیا در دولت آینده سهم خواهی خواهند کرد؟
منتجب نیا: ببینید این دو مساله است. یکی مساله سهم خواهی است که جمعیتی آمدند از آقای روحانی حمایت کردند و حال بگویند که سهم مان را می خواهیم که چنین چیزی وجود نداشته و ندارد، یعنی اصلاح طلب ها و حامیان ایشان و حتی اصولگرایان معتدل در صف نیستادند که سهمشان را بگیرند، آنها به وظیفه خودشان عمل کردند و رئیس جمهوری هم باید به وظیفه خودش عمل کند.
مساله دیگر این است که هر انسان منصفی قبول دارد که درصد بسیار بالایی از موفقیت دولت روحانی مدیون اصلاح طلبان است. درست است شخصیت خود ایشان و مجموعه ای از اعتدالگرایان اصولگرا هم موثر بوده اند اما تعداد آنها درصد کمی را تشکیل می دادند و از طرفی در دوره های گذشته و به خصوص در دولت نهم و دهم اصلاح طلبان به طورکلی منزوی و به حاشیه رانده شده بودند . از طرف دیگر در دولت یازدهم هم آنطور که باید از وجود اصلاح طلبان استفاده نشد و این انتظار برآورده نشد بنابراین با توجه به این چند نکته فکر می کنم این وظیفه خود روحانی و دوستان ایشان که به اصلاح طلبان بیشتر توجه کنند که این را نمی شود گفت سهم خواهی از رئیس جمهوری.

در دولت یازدهم حضور اصلاح طلبان در کابینه ضعیف بود
* آیا فکر می کنید دولت آینده باید اصلاح طلب تر باشد؟
منتجب نیا: این یک انتظار به حقی است که جامعه از رئیس جمهوری دارد و وظیفه و دینی که رئیس جمهوری نسبت به اصلاح طلب ها دارد و معتقدم روحانی اگر چه توجه به این مساله را دارد ولی باید در چینش اعضای کابینه و زیرمجموعه مدیران یعنی استاندارها و روسای سازمان ها و مدیران کل به این مساله فوق العاده توجه کند.
در دولت یازدهم باوجود آن انتظاری که وجود داشت در کابینه حضور اصلاح طلبان ضعیف بود و متناسب با انتظارات نبود . در زیرمجموعه مدیران آن این ضعف بیشتر وجود داشت به طور مثال در انتخابات ما مواجه شدیم با مجموعه زیادی از فرماندارهایی که مخالف روحانی بودند و به نفع رقیب کار می کردند و ما به عینه دیدیم. این نشان می دهد که در انتصاب مسوولان حتی در حد فرماندار و بخشدار دقت لازم به عمل نیامده است البته ما هرگز چنین ایده ای نداشته و نداریم که وقتی کسی سرکار می آید جارو را بردارد همه رقبا را جارو بزند و کنار بگذارد مساله ای که در دولت نهم و دهم شاهد بودیم.
اما این که کارهای کلیدی را به کسانی بسپاریم که رئیس جمهوری را قبول ندارد و در بزنگاه ها با رقیب رئیس جمهوری کار می کنند، این کار درستی نیست که ان شاءالله در دولت جدید جبران شود. ما پیشنهادهایی را در مورد تغییر بعضی وزرا به رئیس جمهوری دادیم که اگر بعضی وزرا تغییر پیدا کنند خیلی از این مسایل حل و فصل خواهد شد.

تغییر کابینه را نباید به زلزله تعبیر کرد
* این که گفته شده که در کابینه باید زلزله ایجاد شود آیا شما این را قبول دارید و ارزیابی شما چیست ؟
منتجب نیا: زلزله تعبیر نمی شود. ولی باید ضعف هایی که وجود داشته اصلاح شود و کابینه متناسب با شخص رئیس جمهوری و شعارها و وعدهای رئیس جمهوری باید تشکیل شود. وعده هایی که داده است شخص خود رئیس جمهوری نمی تواند به تنهایی اجرا کند باید وزرای آن دولت هم کمک کنند. وقتی اعضای کابینه متناسب با شعارهای رئیس جمهوری نباشد نتیجه اش این است که رئیس جمهوری به وعده های خود عمل نکرده است.
البته روحانی انصافا در این چهارسال هم کوتاه نیامده است و تا آخرین روز هم پای شعارها و وعده هایش بوده و هست اگر ضعفی بوده در رابطه با بعضی از وزرا و زیرمجموعه ها بوده است بنابراین آن را تعبیر به زلزله نکنیم. تعبیر به این که یک انتظار به حقی است که باید انجام شود و در دوره اول روحانی این انتظار تا حد زیادی برآورده نشده است که امیدواریم در دولت دوازدهم این انتظار برآورده شود.

روحانی بدون حساب و کتاب کابینه را تغییر ندهد
* شما گفتید که برای تغییر کابینه پیشنهادهایی دارید این پیشنهادها چیست؟
منتجب نیا: پیشنهاد من این است که روحانی بدون حساب و کتاب کابینه را تغییر ندهند و سعی کند تحت فشارهای تبلیغاتی، رسانه ای و امثال آن قرار نگیرد، البته با شناختی که من از آقای روحانی دارم ایشان انسان منصف، واقع بین و واقع گرا است. عملکرد وزرا در این چهارسال به طور دقیق بررسی شود که چه کردند. اگر واقعا نشان دادند که کفایت و لیاقت و برنامه داشتند و اگر هماهنگ با رئیس جمهوری ، شعارها و برنامه های ایشان بودند، دلیلی ندارند که تعویض شوند در واقع وزیری باید عوض شود که نتوانسته به انتظارات مردم و رئیس جمهوری جامع عمل بپوشاند و کارنامه اش قابل دفاع نباشد.
خوشبختانه مجلس دهم بهتر از مجلس نهم است و ایشان هم مشکل مجلس قبل را ندارند که برای یک وزارتخانه چند نفر را معرفی کنند تا یک نفر را با اما و اگرها بپذیرد. ملاک و معیار این باشد که دولت باید دولتی مقتدر و موفق باشد و بتواند انتظارات مردم را جامع عمل بپوشاند.

تفکیک وزارتخانه ها کار خوبی است به شرط این که با دقت و مطالعه دقیق و بدون شتاب باشد
* ارزیابی شما از اصلاح ساختار دولت چیست؟ آیا تفکیک سه وزارتخانه می تواند در عملکرد دولت موثرتر باشد یا باعث بزرگ شدن بدنه دولت می شود؟
منتجب نیا: البته این کار خوبی است به شرط این که با دقت و مطالعه دقیق و بدون شتاب و عجله باشد. من درمجلس بودم و شاهدم وزارتخانه ای که می خواست ادغام شود، بودم. از بیرون انواع تومارها، فشارها و لابی ها نسبت به نمایندگان فراوان وجود داشت که عده ای تلاش می کنند که این ادغام صورت بگیرد و موافق بودند و عده ای تلاش می کردند که صورت نگیرد و مخالف بودند. ولی آنچه جایش خالی بود منطق و استدلال و ضرورت ها و نیازهایی که در کشور وجود دارد. الان هم چنین مساله ای به وجود می آید.
ما باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم نه آنطوری که یکدفعه بیاییم چهار تا وزارتخانه را با هم ادغام کنیم و به یک نفر بسپاریم که نتواند این بار را بکشد و بعد هم اعتراض کنیم و فکر نکنیم که این مشکل را از کجا است و نه این که یک مرتبه شروع کنیم تعداد زیادی از وزارتخانه ها را تاسیس کنیم که دولت متورم تر شود ومشکلات دیگری به وجود بیاید.
من به بعضی از دوستان در همین چند روز اخیر گفتم یک مرتبه با دستپاچگی این کار را چه در دولت و چه در مجلس انجام ندهید. اگر قرار است بعضی وزارتخانه ها تجزیه شوند دلیل محکم داشته باشیم و براساس نظرات کارشناسی باشد.
احساسی و تحت فشارها قرار نگیریم. چه بسا افرادی باشند که دیدگاه هایی داشته باشند که قابل اثبات نباشد و یا حتی ما قبلا شاهد بودیم گاهی جمعیت هایی بوده و هستند که در بعضی از تصمیمات ذی نفع باشند که به مجلس و دولت فشار وارد می کنند که یک تصمیمی گرفته شود اینجا است که دولت و مجلس باید کاملا مستقل باشند.

دولت روحانی در دوره اول خود موفقیت های بزرگی داشت/ دولت یازدهم وارث دولتی بحران زده در همه زمینه ها بود
* عملکرد دولت یازدهم را در این چهارسال در زمینه های مختلف چگونه ارزیابی می کنید؟
منتجب نیا: روحانی کارهای بسیار بزرگی چه در رابطه با مسایل سیاست داخلی و چه در مسایل سیاست خارجی انجام داده است. دولت تدبیر و امید وارث دولتی بحران زده از هر جهت بود. کشور در دولت نهم و دهم به تمام معنا در هر جهت ضربه خورد. روحانی وارث چنین دولتی بود بنابراین در دوره اول ریاست جمهوری بخشی از نیروها را باید برای تاوان ندانم، کاری ها و سوءمدیریت گذشته به کار بگیرد. خرابی ها و ویرانی های گذشته را جبران کند و بخش دیگری از نیروها صرف بازسازی و طرح های جدید کند پس می توان گفت در دوره اول به رغم این که اشکال ها و انتقادهایی به دولت وارد بود ولی کارهای بسیار بزرگی انجام شده است.
نیاز به تکرار نیست که شرایط سیاسی بین المللی و منطقه ای نزدیک به صفر رسیده بود و الان به اوج عزت و عظمت رسیدیم، یعنی آن عظمت ضربه خورده و از دست داده ملت ما برگشت و مشکلات تا حد زیادی حل شد.
در مسایل داخلی واقعا کشور تبدیل به یک فضای کاملا بسته و مسدود شده بود که کسی نمی توانست نفس بکشد. جلوی صاحب نظران و صاحب قلمان گرفته شده بود و با زور و شانتاژ با آنها برخورد می شد. فضای در این چهارسال برای موافق و مخالف باز شد حتی شاهد بودیم که مطبوعاتی که انتقاد می کردند باید به دادگاه می رفتند ولی در دولت یازدهم بدترین توهین ها به رئیس جمهوری شد و کسی از آنها شکایت نکرد. می خواهم بگویم حتی آنهایی که از فضای باز سوء استفاده می کردند، رئیس جمهوری و دولت با آنها برخورد نمی کرد و می گفت که به هر حال حقشان است و باید حرف بزنند.
ادبیات فاخر اسلامی و ملی ما توسط افرادی که دور از ادبیات بودند در دولت های نهم و دهم ضربه خورد. گفتمان فرهنگی ما گفتمان بدی شده بود. جملاتی که مسوولین به کار می بردند سر زبان مردم کوچه و بازار افتاده بود. مسایل دینی و اعتقادات نسل جوانان ما به دین و مذهب مورد ضربه قرار گرفته بود. مسایل اقتصادی هم که مثل خورشید روشن است که چگونه بود. تورم ما در چه حدی بود و به چه حدی رسیده بود.
بسیاری از بنگاه ها و مراکز تولیدی ما یکی پس از دیگری داشت تعطیل می شد . کسبه ، صنعت گران و بازرگانان می گفتند همه چیز را باید کنار بگذاریم و تعطیل کنیم. شاهد بودیم خیلی ها دست از کار کشیده بودند اما تحولی ایجاد شد که البته هنوز زود است که به حد ایده آل برسد. امیدواریم که دولت دوازدهم بتواند به سرعت رکود اقتصادی که باقی مانده را بشکند و یک رونق مناسبی در کشور به وجود بیاید و مردم آثار این کاهش تورم و رشد اقتصادی را به صورت مشهود و ملموس حس کنند.
بنابراین در یک کلام دولت روحانی در دوره اول ریاست جمهوری خود موفقیت های بزرگی داشت ضمن این که ضعف های زیادی هم وجود داشت که یکی از ضعف هایش چینش کابینه هم از نظر سنی که در سن مناسبی نبود، هم بعضی از نیروهایی که باید به کار گرفته شوند به کار گرفته نشدند امیدوارم در دوره دوازهم بتوانند جبران کنند و این راهی را که آغاز کردند به پایان برسانند.

عملیات های تروریسی پدیده ای برای تضعیف جهان اسلام است
* تحلیل شما از حوادث تروریستی اخیر در تعرض به حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی در تهران چیست؟
منتجب نیا: قضیه خیلی پیچیده است. باید زمان بگذرد تا عمق قضیه آشکار شود که چه برنامه و توطئه ای در پشت این عملیات کور بوده است.
البته معتقدم ایران در دنیا بیش از گذشته به خصوص در ارتباط با برخورد با پدیده شوم تروریسم مطرح شده است. در فضای سیاسی و تبلیغاتی حضور فعال داشته است. ایران جزو کشورهای تعیین کننده منطقه محسوب شده است و داعش یکی از اهدافش این بوده است که کشورهای اسلامی را تضعیف کند. در واقع پدیده ای علیه اسلام و مسلمان ها و جهان سوم است.
داعش تنها اندیشه فکری نیست که بگوییم این اندیشه افراطی گری به اینجا منتهی شده است. البته از نظر خاستگاه تئوریک داعش و طالبان از اندیشه افراطی گری نشات می گیرد اما این پدیده عملی که امروز دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است یک برنامه حساب شده علیه اسلام و مسلمان ها و انقلاب اسلامی در جهان بوده و هست و قابل انکار هم نیست که ابرقدرت ها در گسترش این پدیده نقش داشته و الان هم نقش دارند.
ایران از مبارزان جدی با تروریسم است چرا که خودش هم قربانی تروریسم بوده است و تجربه تلخی را از بعد از انقلاب دارد . اکنون این کشور تبدیل شده به کشور امنی که با تروریسم مقابله می کند و از طرف دیگر در درون خودش امنیت و آرامشی را به وجود آورده که خبری از تروریست به صورت مشهود وجود ندارد و اگر هم باشند نیروهای امنیتی به موقع با آنها برخورد کردند و می کنند بنابراین این برای ابرقدرت ها خیلی سنگین است که می بینید در انگلیس، آمریکا،‌ فرانسه، عربستان و کشورهای مختلف تروریست ها فاجعه ایجاد می کنند ولی کشور ایران که کشور انقلابی است خانه امنی شده است و نظرها به این مساله جذب شده است که باید این امنیت را از ایران بگیریم.
ریشه این حوادث اخیر هم در تهران مستقیم یا غیرمستقیم به کاخ سفید و کشورهای دیگر مثل اسراییل و امثال آنها بر می گردد. چه بسا کشورهای منطقه هم در این مساله بی نقش نباشند و می خواهند آن ناامنی که در دنیا به وجود آمده به ایران هم منتقل کنند.
این بدترین تصمیمی است که تروریسم ها یا اربابانشان گرفتند و به دنیا نشان دادند کسانی که دم از دمکراسی می زنند خانه دمکراسی را هدف قرار دادند و یا کسانی که دم از حقوق بشر می زنند مرقد شخصیتی که محبوب دنیا است را هدف قرار دادند که البته آنها با این کارهای ناشیانه و زشتی نمی توانند توفیقی بدست بیاورند و این عملیات هم بسیار مفتضحانه بود و شکست مفتضحانه ای هم خوردند.
باز هم تاکید می کنم مساله حمله تروریستی روز چهارشنبه یک مساله موردی و ساده نبوده است و آن ریشه در تصمیمات جهانی ابرقدرت ها دارد و هدفشان ناامنی در کشور ما و ضربه زدن به جمهوری اسلامی بوده که موفق نبوده و نخواهند بود.

مردم، فعالان و گروه های سیاسی در خطرات فارغ از هر گونه گرایش سیاسی متحد و منسجم هستند
* واکنش مردم و گروه های سیاسی به حمله تروریستی چهارشنبه تهران را چگونه ارزیابی می کنید و گروه های سیاسی و دولت چه اقداماتی را در این زمینه باید انجام دهند؟
منتجب نیا: در همه صحنه ها اولین شرط موفقیت کشور وحدت و انسجام است. مردم، فعالان و گروه های سیاسی ما در گذشته نشان دادند که هر وقت خطری برای کشور و انقلاب پیش می آید فارغ از هر گونه گرایش و سلیقه سیاسی متحد و منسجم می شوند و در برابر دشمن مشترک می ایستند چرا که اگر در این صحنه های حساس مسایل جناحی و سیاسی و حزبی دخالت کند، آنجا است که ما نمی توانیم آن اقتدار لازم را بدست آوریم و دشمنان هم از موضوع برای شکست دادن ما می توانند به راحتی استفاده کنند.
مساله دیگر این است که مسوولان بخصوص مسوولان امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی باید با قوت و دقت هرچه بیشتر با این مساله برخورد کنند و ریشه های آن را بدست آورند البته نباید این برخوردها به دلیل چند تروریسمی که در تهران جنایتی را مرتکب شدند باعث شود که فضای سیاسی را به روی مردم ببندیم. باز آن اندیشه ای که بعضی ها دارند که فضای امنیتی و پلیسی را در کشور حاکم کنیم از این کارها بشدت پرهیز کنیم. ما باید امنیت و آرامش را برای مردم به وجود بیاوریم نه این که فضای امنیتی را حاکم کنیم. بهانه دست بعضی هایی که نانشان را در دعوا و فضای امنیتی می بینند نشود که بخواهند برخوردهای غیرقانونی انجام دهند و بعضی از فرمایشات بزرگان را وسیله قرار دهند.

حضور مردم در انتخابات شوکی به دنیا وارد کرد
* آیا این عملیات تروریستی می تواند ارتباطی با انتخابات در ایران داشته باشد.
منتجب نیا: از این نظر می تواند به انتخابات ارتباط داشته باشد که حضور گسترده مردم علیرغم تبلیغات فراوان دشمنان برای عدم حضور مردم در انتخابات شوکی به دنیا وارد شد. شرکت بالغ بر 40 میلیون به پای صندوق های رای این رقم فوق العاده بالایی است که باعث شد آنها نتوانند ادعا کنند این نظام پشتیبانی مردم را از دست داده و تضعیف شده است.
پیروزی روحانی با این آرای بالا نیز شکستی در عالم دمکراسی بر مخالفان جمهوری اسلامی بود و بعید نیست عکس العملی از شکست و عصبانیتی که آنها از این ملت داشتند بوده است. به همان نسبت که ما می گوییم حضور مردم در صحنه اقتدار نظام را بیشتر می کنند آنهایی که مخالف نظام هستند عصبانی تر می شوند مثل آمریکا و اسراییل و امثال آنها که می خواهند ضربه ای بزنند و از این جهت برای جبران روی به این چنین کارهای شکست خورده می آورند.


کد مطلب: 131852

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/131852/انتخابات-گزینش-آگاهانه-یک-جریان-طرز-تفکر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir