به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۳۱۸۷۵
انتقاد نفر اول مسابقات آهنگسازی ارمنستان از مرکز موسیقی رسانه ملی؛

اثری که صداوسیما رد کرد در آسیا اول شد

گروه فرهنگي: علیرضا متوسلی که به تازگی در فستیوال گیومری ارمنستان در بخش آهنگسازی عنوان اول را کسب کرده، از مسئولان مرکز موسیقی صداوسیما که حاضر به اجرای اثرش نشده بودند، انتقاد کرد.
اثری که صداوسیما رد کرد در آسیا اول شد
علیرضا متوسلی در گفتگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: اثری با عنوان "فانتزی برای سنتور و آکاردئون با همراهی ارکستر بزرگ" نوشته بودم که سال قبل آن را به مرکز موسیقی صداوسیما بردم تا اثرم را برای اجرا و ضبط در اختیار این مرکز قرار دهم. این آهنگساز و نوازنده فاگوت که عضو ارکستر سمفونیک صداوسیما است؛ در ادامه افزود: زمانی که کار را به دفتر موسیقی صداوسیما بردم حتی گفتم هیچ چشمداشت مالی و دستمزدی بابت ساخت این اثر نمی‌خواهم و تنها خواسته‌ام این است که اثرم ضبط شود. اما آقای دلنوازی که مدیریت تولید مرکز موسیقی را برعهده دارند؛ گفتند این اثر موسیقی فاخر نیست و ما موسیقی بدون کلام ضبط نمی‌کنیم. سپس من اثرم را نزد آقای معلم رئیس مرکز موسیقی صداوسیما بردم که وعده‌هایی داده شد اما درنهایت هیچ اتفاقی نیفتاد.
وی همچنین عنوان کرد: پس از طی این مراحل، قطعه "فانتزی برای سنتور و آکاردئون با همراهی ارکستر بزرگ" را در سال ۲۰۱۶ در مسابقات جشن آسیا شرکت دادم که در این فستیوال عنوان برتر را کسب کردم. آنها به عنوان جایزه، این اثر را ضبط صوتی کردند و در ادامه این قطعه روز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶ توسط ارکستر سمفونیک سیاتل در امریکا به اجرا درآمد. متوسلی در ادامه گفت: من بسیار تمایل داشتم این اثر در کشورم اجرا و ضبط شود به همین دلیل اول این کار را به صداوسیما بردم؛ اما برخلاف انتظارم این آرزویم برآورده نشد. قطعه "فانتزی برای سنتور و آکاردئون با همراهی ارکستر بزرگ" یکبار دیگر ۸ فوریه ۲۰۱۷ در اوپنینگ سیاتل سمیفونیا به اجرا درآمد. این اجرا به حمایت از شهروندان هفت کشوری که طی قانون جدید امریکا اجازه ورود به این کشور را پیدا نمی‌کردند؛ اختصاص یافته بود.
وی همچنین عنوان کرد: من برای این کار هیچ دستمزدی از دفتر موسیقی صداوسیما نمی‌خواستم؛ ضمن اینکه خود این سازمان سه استودیو بسیار حرفه‌ای دارد و لازم نبود هزینه‌ای بابت استودیو پرداخت شود. همچنین نوازنده‌های رسمی که در این مجموعه حضور دارند به‌طور ثابت حقوق خود را دریافت می‌کنند و اجرای این اثر هزینه‌ای بر مرکز موسیقی صداوسیما تحمیل نمی‌کرد. یعنی در واقع تمام مراحل اجرا و ضبط این اثر رایگان اتفاق می‌افتاد اما درنهایت این اثر مورد قبول واقع نشد.
این موزیسین افزود: به تازگی برای اثر دیگرم با عنوان "قطعه برای آنسامبل پرکاشن و پیانو"در فستیوال موسیقی گیومری کشور ارمنستان در بخش آهنگسازی عنوان اول را کسب کرده‌ام.
52
فستیوال موسیقی گیومری کشور ارمنستان به صورت بین‌المللی و با شرکت افراد مختلفی از سراسر دنیا ازجمله روسیه، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، اتریش، آلمان، ایتالیا، بلژیک و… هر ساله در شهر گیومری با همکاری وزارت فرهنگ کشور ارمنستان برگزار می‌شود. این فستیوال شامل بخش‌های نوازندگی سازهای بومی– محلی و جهانی، کر و آواز به صورت تک‌خوانی با همراهی پیانو، باله، رهبری ارکستر و اپرا، گروه‌نوازی و آنسامبل و آهنگسازی است که در بخش‌های آنسامبل، ارکستر و سولو، زیر نظر کنسرواتوار ایروان در کشور ارمنستان برگزار می‌شود. علیرضا متوسلی متولد  ۲۰ بهمن ۱۳۷۰ در تهران است. وی فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی، کارشناسی موسیقی گرایش رهبری ارکستر و کارشناس ارشد موسیقی گرایش موسیقی جهانی است. متوسلی در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برگزیده بخش آهنگسازی شد. وی همچنین عنوان برگزیده جشنواره موسیقی جوان در سال ۱۳۸۷، و برگزیده جشنواره هنرستان‌های هنرهای زیبا در سال ۱۳۸۵ را کسب کرده است.