به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۱۳۱۹۹۱

علی دایی ۱۰ سال بعد از بازنشستگی

گروه ورزشی: سایت pk آلمان به مناسبت دهمین سالگرد بازنشستگی علی دایی در گزارشی به تمجید از این اسطوره پرداخت.
علی دایی ۱۰ سال بعد از بازنشستگی

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از pk، علی دایی اسطوره فوتبال ایران ۱۰ سال پیش از فوتبال خداحافظی  کرد. شاید افراد زیادی در فوتبال اروپا او را نشناسند، غیر از آلمان که او توانست برای بایرن مونیخ به میدان برود  ولی علی دایی به سبب عملکردش در بازی‌های ملی و رکورد جاودانه ۱۰۹ گل از یادها نخواهد رفت.علی دایی جزو همین دسته است. او توانسته به موفقیت و دستاوردهای بزرگی در فوتبال دست یابد. او در اواخر دهه شصت میلادی در ایران به دنیا آمد و از همان سنین کودکی فوتبال را پیش گرفت، با این حال وقتی در دانشگاه تهران پذیرفته شد، فوتبالش را در کنار تحصیل ادامه‌ داد. او در کشوری فوتبال را پیش گرفت که ورزش‌هایی همچون کشتی و وزنه‌برداری بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. با این حال دایی خیلی زود در مستطیل سبز توانایی‌های خود را نشان داد. فیزیک بدنی خوب و فرصت طلبی در جلوی خط دروازه‌ از ویژگی‌های بارز دایی بود و به همین خاطر چشم مسئولان تیم تاکسیرانی را گرفت. او بعد از مقطع کوتاهی راهی بانک تجارت شد و سپس بعد از درخشش در این تیم پیراهن پر افتخار پیروزی را بر تن کرد که بزرگترین باشگاه در ایران محسوب می‌شود. او دو بار در پرسپولیس قهرمان لیگ ایران شد و بهترین مهاجم ایران محسوب شد. در آن زمان دایی به تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران هم دعوت شد.

* اولین ایرانی در اروپا

دایی در جولای ۱۹۹۷ به آلمان رفت و پیراهن آرمینیا بیلفلد را به تن کرد. او در ادامه‌ اولین فوتبالیست ایرانی شد که ویزای بازی در اروپا را به دست آورد. او در بوندسلیگا مزه سختی رقابت را چشید. به ثمر رساندن هفت گل در ۲۶ بازی باعث نشد تا تیمش به دسته پایین‌تر صعود نکند و در ادامه‌ با گل‌های اثر بخشش تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران را به جام جهانی ۹۸ رساند تا او به بایرن مونیخ برود. دایی در بایرن مونیخ قهرمانی در بوندسلیگا را تجربه کرد و به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید، اما از روی نیمکت ذخیره‌ها شاهد بازی تیمش بود. در ادامه‌ دایی به هرتابرلین رفت. در ۳۳ سالگی پاهایش سنگین شده بود  و بعد از سه فصل کامل به فوتبال آسیا بازگشت.

* بازگشت به آسیا و رکوردشکنی

دایی در بازگشت به فوتبال آسیا هر فصل تقریبا ۱۰ گل به ثمر رساند و بازوبند کاپیتانی ایران را بر بازو داشت. او با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی رکورد بیشترین تیم‌ ‌ملی را به نام خود ثبت کرد. او با استعدادش توانست آسیا را به سلطه خود در بیاورد.دایی در حالی اکنون مربی شده است که حالا یک جانشین به نام سردار آزمون در تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران می‌بیند. چند سال بعد از علی دایی حالا آزمون توانسته ایران را به جام جهانی برساند.