به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۱۳۲۰۱۶
عضو اصلاح‎طلب شورای شهر تشریح کرد

افتتاح نمایشی خط ۷ مترو !

گروه جامعه: یک عضو اصلاح‎طلب شورای شهر گفت: متاسفانه فرهنگی در مسئولان ما نهادینه شده که در اواخر کار خود اصرار دارند پروژه‎هایی را کلنگ بزنند که بعضا ناقص و غیرقابل بهره‎برداری است و مشکلاتش را برای مسئول بعدی باقی بگذارند، در خصوص خط هفت مترو، شهرداری باید صریح بگوید که این خط چه باری از دوش ترافیک تهران برمی‎دارد. این نوع افتتاح‎ها آدرس غلط دادن به مردم است.
 
یک عضو اصلاح‎طلب شورای شهر گفت: متاسفانه فرهنگی در مسئولان ما نهادینه شده که در اواخر کار خود اصرار دارند پروژه‎هایی را کلنگ بزنند که بعضا ناقص و غیرقابل بهره‎برداری است و مشکلاتش را برای مسئول بعدی باقی بگذارند، در خصوص خط هفت مترو، شهرداری باید صریح بگوید که این خط چه باری از دوش ترافیک تهران برمی‎دارد. این نوع افتتاح‎ها آدرس غلط دادن به مردم است. از سال 1393 که برای اولین بار جعفر تشکری، معاون شهردار تهران، خبر افتتاح 12کیلومتر از خط هفت مترو تهران را داد؛ بیش از 800 روز می‎گذرد. در این مدت شهرداری تهران در هر سال  چند بار وعده افتتاح این خط  را داده که هر بار با بهانه‎های مختلف به تعویق افتاده است.

این بار اما در خرداد 96 در ماه‎های آخری که مدیریت شهر تهران در دست قالیباف است، تبلیغات گسترده، بنرهای تبلیغاتی در جای جای شهر، صداوسیما و... خبر از افتتاح خط هفت مترو تهران به عنوان عمیق‎ترین خط مترو دادند.
واکنش‎ها به این افتتاح بسیار زیاد بوده است مردم در فضای مجازی عکس‎هایی از وضعیت ایستگاه‎های خط هفت مترو منتشر کرده و گفته‎اند  این افتتاح تنها روی کاغذ است و هنوز ایستگاه‎های خط هفت ناقص است. برخی نیز به غیر ایمن بودن و خطرناک بودن این خط انتقاد کرده‎اند.

رحمت‎الله حافظی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر هم در خصوص  افتتاح خط هفت مترو در صحن علنی شورای شهر از نبود هواکش و مسیر نجات در این خط خبر داده و پیشنهاد کرده است که کمیته‎ای سه نفره از اعضاء شورا برای تحقیق درباره این موضوع تشکیل شود. محسن هاشمی، منتخب مردم در شورای شهر پنجم که 17سال سابقه مدیریت مترو را نیز  دارد، در این خصوص در جلسه مشترک با اعضای مجمع نمایندگان تهران گفته است:  افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.

به نظر می‎رسد خط هفت مترو شهر تهران در حالی در ماه‎های پایانی کار قالیباف افتتاح شده است که نه از نظر ایمنی و نه حتی از نظر کارایی قابل تایید نیست و تنها یک نمایش خیمه شب بازی  دیگر از شهرداری تهران است. آیا چنین اقداماتی به هر بهانه‎ای فریب دادن اذهان عمومی محسوب نمی‎شود؟

محمد حقانی، عضو اصلاح‎طلب شورای شهر تهران، در گفت‎وگو با سایت رویداد۲۴ با تاکید بر اینکه افتتاح خط هفت مترو در حالی که هنوز قابل بهره‎برداری نیست آدرس غلط دادن به مردم است گفت: متاسفانه فرهنگی در مسئولان ما نهادینه شده که در اواخر کار خود اصرار دارند پروژه‎هایی را کلنگ بزنند و افتتاح کند که بعضا ناقص و غیرقابل بهره‎برداری است و مشکلاتش را برای مسئول بعدی باقی بگذارند. او بیان کرد: قرار بر این بوده  که خط هفت مترو در سال 93 افتتاح شود اما حالا پس از  27ماه تاخیر در سال 96 آن هم به صورت ناتمام افتتاح شده است. وقتی برای یک طرح زمان‎بندی مشخص می‎شود  نباید زمان‎بندی آن تغیبر کند یا وقتی هزینه یک پروژه برآورد می‎شود نباید  آن را به دو برابر، سه برابر هزینه به اتمام رساند. این کارها غیرحرفه‎ای است. شهرداری که دستش به طور مستقیم در جیب مردم است، باید اطلاعات شفاف، معلوم و مشخصی در اختیار مردم قرار دهد.

حقانی افزود:  سه قطار در این خط کار می‌کند، آیا این تعداد قطار کافی است یا اینکه فقط قرار بر این بوده که این پروژه افتتاح شود. این خط در مسیر پرتقاضایی قرار گرفته است، این تعداد قطار چطور می‎تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد  آن هم در حالی که  این خط روزانه سه ساعت یعنی از ساعت 10 صبح تا ساعت یک بعد از ظهر کار می‎کند. این عضو شورای شهر اظهار داشت: باید به مردم اطلاعات داد  و گفت خط راه‎اندازی شده چه مشکلاتی دارد، چه تعداد از مسافر را قرار است جابه‎جا کند، چند ایستگاه دارد، چه زمانی افتتاح می‎شود، اینکه بیاییم اطلاعات فنی و مهندسی بدهیم، خب به مردم چه ارتباطی دارد، اینها پاسخ مردم نمی‎شود، شهرداری صریح بگوید که این افتتاح چه باری از دوش ترافیک تهران بر می‎دارد. این نوع افتتاح آدرس غلط دادن به مردم است.

حقانی در پایان در خصوص تبعات این آدرس غلط دادن قالیباف به مردم گفت: این عوام‎فریبی‎ها و آدرس غلط دادن‎ها مردم را بی‎اعتماد می‎کند. مردمی را که هر کاری کرده‎اند تا این انقلاب و نظام  حفظ شود، نباید بی‎اعتماد کرد. مردم می‎فهمند، نمی‎شود بااعتمادشان بازی کرد، نمی‎شود یک خط را افتتاح کنند و بعد ببینیم ته کار هیچ چیزی وجود ندارد. مسئولان باید اطلاعاتی را به مردم بدهند که به دردشان بخورد. گزارش‎های فنی برای خود شهرداری و شورای شهر خوب است ولی مردم باید  متقاعد شوند که این 22کیلومتر که بعد از سه سال افتتاح شده است، چه نقشی می‎تواند در زیرساخت‎های حمل‎ونقل عمومی شهر تهران داشته باشد.