به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۱۳۲۰۲۱
اسناد دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد

واکنش متفاوت درباره اسناد دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد

واکنش متفاوت درباره اسناد دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد
گروه سیاسی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتشار اسناد دخالت آمریکا در کودتای ۲۸مرداد و تحریم‌های جدید واکنش نشان داد. غلامعلی حدادعادل در توئیتر خود نوشت: «هم‌زمانی تحریم‌های جدید با انتشار اسناد دخالت آمریکا در کودتای ۲۸مرداد قابل تامل و عبرت‌آموز است».

در همین حال، عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات در واکنشی متفاوت نوشت: « عبدالله رمضان زاده: حال که اسناد همراهی کاشانی با کودتای آمریکایی افشا شده نام خیابان آیت الله کاشانی را تغییر دهید!»

سند دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد
گفتنی اینکه، اخیرا وزارت امور خارجه آمریکا اسناد دخالت این کشور در کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق را پس از ۶۴ سال منتشر کرد. در این اسناد که مربوط به مکاتبات محرمانه سفارت آمریکا در تهران با وزارت امور خارجه این کشور و سازمان جاسوسی سیا است، به وضوح از نقش مستقیم آمریکا در مدیریت این کودتا و کنار زدن دولت منتخب دکتر مصدق پرده‌برداری شده است. این اسناد که ۳۷۵ قطعه سند را شامل می شود نشان می دهد که آمریکا مستقیما در سرنگونی دولت منتخب محمد مصدق و حمایت از دولت زاهدی ایفای نقش کرده است. در جنجالی ترین سند این مجموعه، آیت الله کاشانی و هواداران او با سرنگونی دکتر مصدق و انجام این کودتا موافق بوده‌اند.

بر اساس این اسناد، واشنگتن برای سرنگون کردن دولت مصدق برنامه ریزی داشته و کودتا را مستقیما مدیریت کرده است. در یکی از این اسناد، رابط سیا و سفیر آمریکا در تهران در یک پیام محرمانه با اشاره به نزدیکی سرنگونی دولت مصدق، از دولت وقت آمریکا می‌خواهد پس از روی کار آمدن زاهدی فورا ۵ میلیون دلار بودجه برای کمک به دولت او اختصاص دهد.

این اسناد در قالب ۴ محور کلی شامل «تلاش‌های آمریکا برای بررسی دولت مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵۲»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در آگوست ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده اند. همچنین در یکی دیگر از ۳۷۵ سند منتشر شده، سفیر آمریکا از محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، می‌خواهد در بیانیه‌ای از ارتش و مردم بخواهد دستورات زاهدی را اجرا کنند. وزارت خارجه آمریکا پیش از این با وجود اثبات دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و اعتراف برخی مقامات این کشور به نقش داشتن واشنگتن در این کودتا، از برداشتن طبقه‌بندی این اسناد به رغم اصرار تاریخ‌نگاران و اتمام زمان محرمانگی آنها خودداری کرده بود.