به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۳۲۰۶۳
برگزاری نمایشگاه نقاشی با الهام از فیلم «ABC آفریقا» ساخته کیارستمی؛

هنر باید نسبت به جامعه حساس باشد

مرجان یگانه پرست
گالری «دارگون» که در برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی ابتکار عمل دارد، به زودی نمایشگاه نقاشی به یاد عباس کیارستمی فقید برگزار خواهد کرد. این نمایشگاه شامل 43 اثر هنری از 43 هنرمند است که با الهام از فیلم «ABC  آفریقا» ساخته استاد کیارستمی دست به خلق اثر هنری زده اند. این نمایشگاه نیز به تاسی از «ABC  آفریقا» که به بیماری ایدز می‌پردازد، درباره کودکان آسیب دیده از این بیماری است و حضور کودکان بخشی از نقطه هدف این نمایشگاه هستند. کودکان آسیب دیده از این بیماری در کنار دیگر کودکان در برنامه‌های جنبی این رویداد که شامل قصه خوانی، شعر خوانی، اجرای تئاتر خلاق و موسیقی و نقاشی و بازی است، همکاری و حضور خواهند داشت. آرش رئیسیان، موسس و مدیر گالری «دارگون» در گفتگو اختصاصی با «روزنامه بهار» درباره ایده و برنامه‌های متنوع این رویداد توضیح داده است.
***
درباره نمایشگاهی که به یاد استاد کیارستمی در حال آماده‌سازی آن هستید، توضیحاتی بفرمایید؟
نمایشگاهی با نام «روی دیگر پنجره» به یاد عباس کیارستمی پیش رو داریم. نام نمایشگاه را از یکی از هایکوهای استاد کیارستمی برداشت کرده ایم. اصل هایکو این است: یک روی پنجره به سمت من است، یک روی دیگر به سمت عابری که می‌گذرد. نمایشگاه شامل آثار 43 هنرمند نقاش است که با تماشای فیلم «ABC  آفریقا» ساخته کیارستمی فقید و الهام از آن روی بوم‌های 50در50 سانتی‌متر می‌باشد. این بوم‌ها توسط گالری «دارگون» در اختیار هنرمندان قرار گرفته و تکنیک آنها نیز آزاد است. این‌اندازه  از بوم‌ها را به این دلیل انتخاب کردیم که این آثار با الهام از یک فیلم تهیه می‌شوند، در نتیجه برای این که‌ترکیب‌بندی‌های آن فیلم در ناخودآگاه هنرمندان ما اثر نگذارد، کمپوزیسیون مستطیل را شکستیم و از قاب مربع استفاده کردیم. ضمنا برای کنترل رنج قیمت گذاری و جلوگیری از نوسان آن، قطر4 سانتی متر را در نظر گرفتیم که نیاز به قاب‌بندی هم نباشد و حاشیه بوم بخشی از اثر شده است.

قصد دارید این نمایشگاه همزمان با سالگرد فوت استاد کیارستمی برگزار شود؟
زمان برگزاری نمایشگاه را به مناسبت هفته بین تولد استاد کیارستمی در یکم تیر ماه و مرگ ایشان در 14 تیر در نظر گرفته‌ایم اما افتتاحیه آن را  به دلیل عدم تداخل با دیگر برنامه‌های بزرگداشت ایشان در 2 تیر ماه برگزار خواهیم کرد. قصدمان این است که این آثار به فروش برسند و بخشی از فروش را به انجمن خیریه «اهساء» اهداء کنیم. این انجمن به کودکان آسیب دیده از بیماری ایدز خدمات می‌دهد، کودکانی که ناخواسته به واسطه والدین خود گرفتار بیماری شده اند. در طی این نمایشگاه برنامه‌های زیادی را طراحی و برنامه ریزی کرده‌ایم و خلاصه‌ای از فیلم «ABC  آفریقا» را در طی روزهای نمایشگاه به نمایش خواهیم گذاشت. یک روز هم میزبان کودکان آسیب دیده ایدز خواهیم بود که از سوی انجمن خیریه «اهساء» دعوت و هماهنگ  می‌شوند. برای این کودکان برنامه قصه گویی واجرای تئاتر خلاق را با حضور جمال الدین اکرمی در نظر گرفته‌ایم و همچنین آقای مصطفی رحماندوست برای آنها شعرخوانی خواهد کرد.

این نمایشگاه و رویدادهای مختلف ضمن درآمدزایی می‌توانند بر جامعه کودکان هم اثرگذار باشند؟
از آنجایی که این فیلم به بیماری ایدز می‌پردازد و نمایشگاه ما هم درباره کودکان آسیب دیده از این بیماری هستند، دیگر برنامه‌های مرتبط با نمایشگاه را نیز با حضور کودکان طراحی کرده ایم. زیرا کودکان نقطه هدف این نمایشگاه هستند و امیدواریم این نمایشگاه در آگاهی بخشی به آنها و بزرگترهایشان اثرگذار باشد. بر این اساس میزبان کودکان خواهیم بود و برنامه «بازی و نقاشی» هدفمندی را با مدیریت سمیرا دریا که در زمینه نقاشی با کودکان تخصص دارند، پیش خواهیم برد. دعوت از این کودکان از طرق مختلفی صورت خواهد گرفت. در همان روز خانم مهتاب شهیدی نیز قصه گویی آموزشی مرتبط با مضمون نمایشگاه برای بچه‌ها در نظر گرفته است. کودکانی که در نمایشگاه حاضر خواهند شد، از دو گروه کودکان آسیب دیده از بیماری ایدز و همچنین کودکانی که با این مقوله آشنا نیستند و سلامت هستند، می‌باشند. هدف مان این است که این بچه‌ها آموزش ببینند، بعضی از بچه‌ها دچار بیماری هایی هستند و از سوی جامعه طرد می‌شوند و بیاموزند که نباید این برخورد را تکرار کنند و در این باره اطلاعاتی به دست بیاورند. این برنامه‌ها توسط متخصصین مختلف طراحی و برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم بازتاب خوبی بر ذهن کودکان و علاقه‌مندان داشته باشد. ضمنا در حال گردآوری فیلم‌های کوتاه مستندی هستیم که درباره افراد بیمار و تبعات ناشی از آن می‌باشند. بیماری هایی که تداخلی در زندگی فردی و اجتماعی آنها به وجود آورده اند. امیدواریم از طریق این هنرها بتوانیم نقشی در آگاهی بخشی و نشاط برای کودکان آسیب دیده داشته باشیم.

به نظر می‌رسد که این نمایشگاه کمپینی از مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در راستای ارتقاء سلامتی است. «دارگون» در این طرح و برنامه ریزی چقدر دخیل بوده است؟
ایده این رویداد اولین بار توسط خانم آزاده سلیمیان که مستندساز هستند، مطرح شد و من به دلیل علاقه خاصی که به استاد کیارستمی دارم، از این ایده استقبال کردم و پیشنهاد دادم که این ایده به مناسبت بزرگداشت یاد ایشان در گالری «دارگون» برگزار شود. این ایده توسط ایشان و گروهی دیگر سال‌ها قبل انجام ولی نیمه تمام مانده بود. من خواستم تا این ایده در «دارگون» برگزار و احیا شود. انتخاب هنرمندان، برنامه ریزی برنامه و چگونگی برگزاری نمایشگاه «روی دیگر پنجره» ، توسط گالری «دارگون» انجام گرفت ولی ایده و رویدادهای مختلفی که قرار است در گالری برگزار شود، توسط خانم سلیمیان مدیریت خواهد شد.

هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند، با چه شکل به شما پیوستند؟
هنرمندان حاضر صرفا به دلیل شناخت و ارتباطی که گالری «دارگون» با این افراد داشته است، انجام شده است. این ایده مطرح شد و افراد علاقه مند به این سوژه اعلام حضور و همکاری کردند. در ادامه روند نمایشگاه هنرمندان شناخته شده و پر آوازه هم از این ایده استقبال کردند و در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

شما به عنوان یک مستندساز و عکاس در زمینه‌ترکیب‌بندی نگاه خوبی دارید. ارزیابی شما از آثار آماده شده چیست؟
آثار بسیار متنوع و در سطوح مختلفی از اعتبار هنری به وجود آمده است. نگاه و سبک‌های هر یک از هنرمندان متفاوت از دیگری است و مشاورین هنرمندی که با گالری «دارگون» همکاری می‌کنند، نظر مساعدی دارند. فکر می‌کنم این نمایشگاه با این تنوع  نگاه موفق باشد.

 شما از یک سوژه و نمایشگاه بزرگداشت در جهت مسئولیت اجتماعی و اثرگذاری در جامعه استفاده کردید. این نوع نگاه به دلیل یادبود استاد کیارستمی یا منش اجتماعی ایشان طراحی شده است؟
من در «دارگون» به دنبال این هستم که جنبه جریان‌سازی و اثرگذاری آن همپای جنبه هنری آن پیش برود. معتقدم نمایشگاه و رویدادهای مختلف، دغدغه‌ای را مطرح کنند و هدفمند پیش بروند. این دغدغه‌ها را در ایده‌های متعدد اجرایی می‌کنم و همچنین ایده‌های ناب دیگران را پذیرا می‌شوم. به طور مثال ما می‌توانستیم به کودکان آسیب دیده ایدز بپردازیم اما پیش از این این انجمن «اهساء» با انجمن مستندسازان در ارتباط بود و دو سال رویدادهایی را برای آنها برگزار کرد و استاد کیارستمی هم در آن رویدادها حضور داشت. ایده خانم سلیمیان هم از همان جا شکل گرفت و بعد از مرگ آقای کیارستمی این رویداد معلق ماند زیرا هم دیگر آقای کیارستمی نبودند و هم انجمن مستندسازان به دلایلی نتوانست این برنامه را ادامه بدهد. به این دلایل این رویداد توسط «دارگون» پیگیری و اجرایی شد. پرداختن به آقای کیارستمی برای من یک دغدغه است و اصرار دارم که هر ساله به بهانه یادبود ایشان در این دو هفته رویدادهایی را رقم بزنیم.

شما از محصولات فرهنگی برای پرداختن به دردها و مسائل اجتماعی بهره گرفته اید. محصولات فرهنگی چطور می‌توانند در جامعه خود اثرگذار باشند؟
از طریق هنرها می‌توان به مسائل جامعه پاسخ داد. اولین اثر، حساس کردن جامعه نسبت به مسائل اجتماعی است و می‌توان به فراخور مضامین مختلف رویداد و نمایشگاه و غیره برگزار کرد. ایجاد ارتباط مستقیم مابین اثر هنری و حضور افراد مبتلا به یک مسئله اجتماعی، به برانگیختن حس همدلی و آگاهی کمک خواهد کرد و بهتر است که افراد مبتلا در شکل گیری و پیشبرد یک رویداد فرهنگی فعالیت کنند. همراهی افراد مبتلا در خلق آثار هنری به ایجاد حس آرامش و التیام آنها اثرگذار خواهد بود. از طرفی می‌توان با فروش محصولات فرهنگی به مراکز و انجمن‌های خیریه مرتبط در جذب و ارائه  کمک‌های مالی کمک کرد.




 
مرجع : روزنامه بهار