به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۱۳۲۰۷۱

حسینی: بخاطر اقناع روح تئاتر کار می‌کنم

گروه فرهنگی: شهاب حسینی گفت: حضور من در تئاتر و انگیزه‌ام برای کارگردانی آن هم در شرایطی که در اوج دوران کاری‌ام در سینما هستم برای اقناع روحم است.
حسینی: بخاطر اقناع روح تئاتر کار می‌کنم
به گزارش ایسنا، این بازیگر و کارگردان که به زودی نمایش «اعتراف» را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه می‌برد 28 خردادماه در نشستی خبری که در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد درباره کارگردانی این اثر نمایشی گفت: من در اوج کار خود در سینما به دلیل یک اتفاق مهم که در سینما کمتر رخ می‌دهد، خواستم به حوزه تئاتر وارد شده و این نمایش را کارگردانی کنم آن هم اقناع روحی است که در سینما کمتر اتفاق می‌افتد. او با اشاره به اینکه بسیاری از کارها در سینما او را راضی نمی‌کند و با تأکید بر اینکه وقتی با یک کار هنری به شکل کارمندی برخورد شود ناقوس مرگ آن شنیده خواهد شد، افزود: همواره دغدغه من در کار اقتباس بوده و از آنجا که ادبیات نمایشی همیشه امتحان خود را پس داده است دوست داشتم در تئاتر این تجربه را دنبال کنم.

حسینی با انتقاد از برخی شرایطی که در سینما بوجود آمده است اظهار کرد: الان یک تبی در سینما شکل گرفته و آن هم این است که تعداد نویسنده-کارگردان‌ها زیاد شده است که این باعث تعجب من می‌شود چون مگر نویسنده می‌تواند کارگردان هم باشد. قلم چیزی است که خدا در قرآن به آن قسم خورده و نوشتن کار هر کسی نیست. وقتی نویسنده و کارگردان یکی می‌شوند پس سهم نویسندگانی که آثار بزرگی را نوشته‌اند چه می‌شود؟ چه کسی قرار است این آثار بزرگ را به تصویر بکشد و به نسل بعدی تحویل دهد.

وی با اشاره به دیگر تجربه‌های تئاتری خود و بیان اینکه کاری که اکنون با نمایش «اعتراف» انجام می‌دهد یک سوزن به خودش است و بعد یک جوالدوز به جامعه درباره اینکه چطور شد پس از تجربه ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش سراغ کارگردانی تئاتر آمد؟ گفت: دوست دارم فیلم دومم را بسازم در حالی که فیلم «ساکن طبقه وسط» حدود 10 سال طول کشید تا ساخته شود و شاید ساخت فیلم بعدی‌ هم 10 سال زمان ببرد اما ساختن فیلم سینمایی داستان غریبی است.او در این باره اضافه کرد: اساسا سرمایه‌گذار به کسی گفته می‌شد که تهیه‌کننده کار هم بود اما الان تهیه‌کننده دنبال جذب سرمایه است و جذب سرمایه هم شرایط سختی دارد چون تضمین بازگشت آن شدنی نیست. وقتی فیلمی ساخته می‌شود معلوم نیست مجوز اکران بگیرد یا خیر و این شرایط کار را سخت می‌کند. در حالی که راضی کردن سرمایه‌گذار برای آمدن به تئاتر راحت‌تر است چون شرایط آن مشخص‌تر است.

شهاب حسینی گفت: در سینما رقم‌های بالایی حتی برای تبلیغات پیشنهاد می‌شود که با آن می‌توان حداقل چهار سالن بلک باکس ساخت اما به نظرم در حال حاضر شرایط کار کردن در تئاتر راحت‌تر است.بازیگر و کارگردان نمایش «اعتراف» با اشاره به اینکه نمایش خود را در حد یک تولید سینمایی آماده اجرا می‌کند، در این نشست همچنین توضیح داد که به همراه جمعی از دوستان و همکاران خود قصد دارد یک شرکت ویژه تئاتر یا کمپانی تئاتری طراحی کند و شاید حتی در برنامه‌هایش احداث پردیس هم بگنجاند.همچنین عنوان شد نمایش «اعتراف» به صورت کاملا حرفه‌ای فیلمبرداری خواهد شد تا تقریبا به طور همزمان با اجرا در تئاترشهر در چند سینمای خارج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج نمایش داده شوند و برنامه‌ریزی برای اجرای آن در شهرهای دیگر کشور هم صورت خواهد گرفت.در این نشست احمد ساعتچیان به عنوان مجری طرح و دستیار کارگردان به همراه جمعی از بازیگران و عوامل پشت صحنه‌ی نمایش حضور داشتند.

در حاشیه: 
این نشست با توجه به تأخیر در آغاز و برخی اعتراضات از سوی خبرنگاران نسبت به دیر شروع شدن جلسه با حاشیه‌هایی همراه بود که این حاشیه‌ها در لحظاتی شدت گرفت اما در نهایت با گفت‌وگوی طرفین (شهاب حسینی و خبرنگاران) و بیان نقطه نظرها و برخی عذرخواهی‌ها به تفاهم انجامید و با شرایط طبیعی ادامه یافت.