به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۹ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۱۳۲۱۱۹
تلاش مخالفان دولت برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس

بهانه‌ای برای خودنمایی تندروها

روزنامه بهار: چندی پیش سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری ۶۴ امضا از نمایندگان مجلس برای درجریان‌انداختن سؤال از رئیس جمهوری درباره عملکرد دولت و بانک مرکزی در قبال موسسات مالی و اعتباری به ویژه کاسپین خبر داد. در این خبر که به سرعت تمامی رسانه‌های مخالف دولت آن را به شکلی گسترده بازتاب دادند نام تنی چند از نماینده‌های فراکسیون امید نیز در بین امضا کنند گان دیده می‌شد که همین موضوع مقدمه‌ای شد برای تکذیب این نمایندگان و واکنش‌های بعدی. سه شنبه ۲۳ خرداد، موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور از سوی برخی نمایندگان در مجلس کلید خورد. طرحی که تا کنون در ۳۸ سال قانونگذاری در مجلس ایران کم سابقه بوده ولی بی سابقه نبوده است.

البته طرح سؤال از رئیس جمهور، در مجلس هفتم از سوی اکبر اعلمی نماینده تبریز از رئیس‌جمهور وقت یعنی محمود احمدی نژاد مطرح شد و حتی به امضای تعدادی از نمایندگان هم رسید ولی به سرانجام نرسید. در مجلس هشتم نیز طرح سؤال از سوی علی مطهری نماینده تهران مطرح شد. با پیگیری‌های مطهری سرانجام  سؤال از رئیس جمهور بعد از ۳۲ سال برای اولین بار در تاریخ قانونگذاری ایران رسما کلید خورد واحمدی‌نژاد در ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۰ در صحن مجلس حاضر شد و به ۱۰۰ سؤال نمایندگان پاسخ داد. حال اما طرح سؤال از رئیس جمهور که در مجلس مطرح شده بعید است که به سرانجامی مشخص برسد و بعید است با فرآیندی که برخی نمایندگان برای کشاندن رئیس جمهور به صحن و سؤال از وی در برابر همکارانشان در پیش گرفته‌اند پس از 38 سال روحانی دومین رئیس جمهوری باشد که در مجلس مورد سؤال قرار می‌گیرد.

واکنش‌ها به بی اخلاقی ها
پس از راه افتادن جریان رسانه‌ای پشت سر اعلام این خبر و در حالی که اعلام شده بود 64نماینده آن را امضا کرده‌اند و برای حد‌نصاب رسیدن تنها ۹ امضا لازم دارد؛ برخی نمایندگان که امضای آنها پای این طرح سؤال دیده می‌شود به تکذیب امضای خود برای چنین منظوری پرداختند.در همین ارتباط زهرا ساعی یکی از نماینده‌های عضو فراکسیون امید بود که نامش در بین امضا کنند گان بود که پس از انتشار خبر مذکور،  بدان واکنش نشان داد و از امضاکنندگان سؤال از رئیس جمهوری اظهار بی اطلاعی کرد. این عضو فراکسیون امید دراین‌باره گفت: یکی از نمایندگان با حضور در جمع مجلسیان اعلام کرد برای پیگیری مسائل مربوط به موسسات مالی و اعتباری و احقاق حقوق مالباختگان این موسسات در حال ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری برای تسریع روند پیگیری‌ها‌ است.  نماینده مردم تبریز در مجلس یادآور شد: باوجود تفاوت در سلایق سیاسی، جمعی از نمایندگان فراکسیون امید از جمله اینجانب برای پیگیری حقوق مردم و با نیت خیر این نماینده را در این موضوع همراهی کردیم اما متاسفانه بار دیگر برای این گروه منافع مردم تبدیل به امری برای پیگیری اغراض سیاسی شد و هدف وسیله را توجیه کرد.  ساعی خاطرنشان کرد: در هنگام امضای این نامه به هیچ عنوان بحث سؤال از رئیس جمهوری مطرح نبود و قرار بر ارسال نامه و جمع آوری امضاء برای درخواست پیگیری ساماندهی موسسات غیر مجاز مالی بود.  وی ادامه داد: اعلام سؤال از رئیس جمهوری با امضای اینجانب سوء استفاده سیاسی از حسن ظن و اعتماد میان نمایندگان است و درحالی که انتخابات با رای بی نظیر مردم و دولت دکتر روحانی با رای بالا آماده خدمت می‌شود، این رفتارهای تفرقه افکنانه خلاف منافع ملی و شان نمایندگانی است که مغرضانه خانه ملت را محل پیگیری اهداف جناحی و گروهی خود می‌دانند. البته این صحبت‌های عضو فراکسیون امید تنها تکذیبیه در این زمینه نبود و در همین ارتباط بیش از ۱۰نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی از امضای خود در این سؤال اظهار بی‌اطلاعی کردند.

پروانه مافی نیز از دیگر اعضای فراکسیون امید بود که در این ارتباط گفت: متنی که در مجلس مورد امضا قرار گرفت بحث سؤال از رئیس‌جمهور نبود، موضوع نوشتن نامه به او بود و این موضوع متاسفانه خلط شد. همکار محترمی که برای امضا به نمایندگان مراجعه می‌کرد به درستی موضوع آن را توجیه نکرده بود و برخی هم بدون مطالعه متن بر این تصور بودند که با توجه به صحبت‌های صورت گرفته، همان نامه به رئیس‌جمهور است، اما بعد متوجه شدند که طرح سؤال بوده که مورد اعتراض قرار گرفت و بسیاری درخواست حذف نام خود را کردند. نماینده‌ها خطاب به رئیس‌جمهور نامه‌های فراوانی می‌نویسند و درخواست توجه به موضوعات را در آنها مطرح می‌کنند، این کار کاملا طبیعی است، اما این بار با قدری بداخلاقی برخی از همکاران در مجلس همراه شد.

تاسف معاون پارلمانی روحانی
معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز به این خبر واکنش نشان داد و ضمن ابراز تاسف از طرح مطالب بی اساس در مورد سؤال نمایندگان از رئیس جمهور گفت: طرح ادعاهایی نظیر اینکه 88 نماینده مجلس سؤال از رئیس جمهور را امضاء کرده اند، خلاف واقع است و هیچ گونه پایه و اساسی ندارد. حسینعلی امیری که در پایان جلسه روز چهارشنبه گذشته هیات وزیران سخن می‌گفت، اظهارداشت: این گونه ادعاها آن هم در ماه مبارک رمضان واقعا جای تاسف و تعجب دارد. خوشبختانه امروز با گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان با جریان‌سازی و جوسازی رسانه‌ای، مطالب نادرست را به مردم عرضه کرد و انتظار داشت که خلاف واقع بودن این مطالب نیز هرگز روشن نشود. وی در مورد اصل موضوع ارسال نامه به رئیس جمهور و یا طرح سؤال از رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چنین توضیح داد: روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی حدود 70 نفر از نمایندگان محترم از فراکسیون‌های مختلف نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور محترم امضاء کردند و در آن نامه از آقای دکتر روحانی درخواست و تقاضا کردند که مسائل و مشکلات مربوط به موسسات مالی و اعتباری را به جهت ارتباط آن به سه قوه، در جلسه سران قوا و یا شورای عالی امنیت ملی مطرح کند. نمایندگان محترم مردم در مقاطع مختلف چنین نامه هایی را برای آقای رئیس جمهور ارسال و در آن درخواست‌ها و تقاضاهای خود را مطرح می‌کنند و این موضوع امری عادی است.

وی اظهارداشت: در روز چهارشنبه این هفته ظاهرا یکی از نمایندگان مخالف دولت مطلبی را تحت عنوان سؤال از رئیس جمهور تهیه و به امضاء پنج نفر دیگر می‌رساند که متاسفانه مشارالیه درخواست نمایندگان از رئیس جمهور را به عنوان امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهور مطرح می‌کند و مدعی می‌شود که بیش از 60 یا بیش از 80 نفر از نمایندگان طرح سؤال از رئیس جمهور را امضا کرده‌اند. بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن این موضوع سقم آن نیز روشن شد و خود نمایندگان محترمی که نامه درخواست از رئیس جمهور را امضاء کرده بودند، امضای سؤال از رئیس جمهور را تکذیب نموده و تاکید کردند که طرح چنین مطلبی اقدامی غیراخلاقی و سوءاستفاده از اعتماد نمایندگان است. امیری اظهارداشت: با توجه به اینکه پیگیری بخشی از مشکلات موسسات مالی و اعتباری به زیر مجموعه‌های دولتی نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی مربوط می‌شود، دولت در این زمینه همواره احساس مسئولیت کرده و به رغم اینکه این مشکلات از دوره‌های قبل به دولت تدبیر و امید به ارث رسیده، موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

احقاق حق مردم یا‌ ترمیم چهره مخدوش بعضی
مرداد ماه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد و بلافاصله حسن روحانی همکاران جدید را برای همکاری در دومین کابینه خود را معرفی خواهد کرد، اما در ظاهر عده‌ای در مجلس که پیش از انتخابات منتقدان رئیس‌جمهور به حساب می‌آمدند در حال حفظ شرایط دوران تبلیغات انتخاباتی هستند و هنوز باورشان نشده که انتخابات پایان یافته و همگی باید برای حل مشکلات به دولت کمک کنند. همانطور که پیش‌تر در صحبت‌های برخی از نمایندگان  ملت دیده شد برگه‌ای که در مجلس برای جمع‌آوری امضا دست به دست می‌شد، طرح سؤال نبود بلکه نامه به رئیس‌جمهور بوده که پس از کسب امضاها اعلام شد جهت طرح سؤال از رئیس‌جمهور این کار انجام شده است علاوه بر این برخی از نماینده‌ها اعلام کردند حتی نامه را هم به امضا نرسانده‌اند، اما اسامی آنها وجود دارد. تمامی این موارد نشان می‌دهد که اقلیت مجلس دهم درصدد انجام کاری است که درمجلس نهم با وجود همراهی اکثریت صورت نگرفت وبا توجه به اینکه مسئولان اقتصادی کشور برای ادای توضیحات در این رابطه در جلسه غیر علنی حضور پیدا کرده بودند و تعداد امضاها نیز کاهش یافته است، این گروه به خوبی می‌داند که طرح سؤال از رئیس جمهور نتیجه بخش نخواهد بود، اما به کدام دلیل آن را پیگیری می‌کنند؟ به واقع برای احقاق حق ملت یا پنجه کشیدن به چهره دولت برای‌ترمیم چهره مخدوش شان در برابر ملت آن هم با شرحی که رفت؟