به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۳۲۲۵۲
وزارت خارجه آمریکا: از کشورهای عربی می‌خواهیم اختلافات را خودشان حل کنند

برنامه موشکی ایران را بدقت زیرنظر داریم

گروه بين‌الملل: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: برنامه موشکی بالستیک ایران را از نزدیک و با دقت زیادی زیر نظر داریم.
برنامه موشکی ایران را بدقت زیرنظر داریم
هیثر نورت در پاسخ به سئوال خبرنگاری در زمینه کنفرانس خبری مجاهدين خلق (منافقين) درباره سایت های موشکی جدید ایران گفت: من از برگزاری این نشست اطلاع دارم و برخی همکاران من در وزارت خارجه این موضوع را زیر نظر دارند. بنابراین، ما به همچنان به زیر نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می دهیم. ما این برنامه را از نزدیک و با دقت زیاد زیر نظر داریم. وی ادامه داد: در زمینه موضوعات اطلاعاتی و جزئیات در خصوص اقدامات ما در جهت تلاش برای زیر نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک (ایران) من نمی توانم وارد جزئیات آن شوم. نورت در ادامه از پاسخ به سوالات بیشتر در این زمینه طفره رفت و به علت کمبود وقت  کنفرانس خبری را خاتمه و قول داد در فرصتی دیگر در این زمینه بیشتراظهار نظر کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اختلاف کشورهای عربی با قطر گفت : ما از این کشورها می خواهیم اختلافات را خودشان حل و فصل کنند. هدر نوئرت در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره فهرست تقاضاهای آمریکا از قطر در قبال پایان تحریم ها این کشور گفت : من از هیچ درخواستی از آنها غیر از اینکه از همه کشورهای بخواهیم بار دیگر نگاهی به موضوع اصلی بیندازند، اطلاع ندارم  و مسئله اصلی، همانطور که ما در نشست ریاض پیش بینی و بر سر آن توافق نمودیم شکست تروریسم است . هر یک از این کشورها با تروریسم به یک روش ، شکل یا فرم مقابله کرده اند . این امر همچنان به عنوان مساله اصلی مطرح است . ما از این کشورها می خواهیم تا اختلافات خود را حل و فصل کنند، با یکدیگر همکاری کنند، و این مسیر را سرعت بخشند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در پاسخ به این سوال که آیا درخواست های عربستان سعودی منطقی است؟ گفت: من نمی خواهم آنها را به منطقی یا غیر منطقی دسته بندی کنم. اما آنچه که ما می بینیم این است که نوعی تنش های طولانی مدت وجود داشته که برای مدت های مدیدی ادامه یافته است و به همین دلیل است که ما اعتقاد داریم این مشکل می تواند در میان طرفین بصورت مسالمت آمیز و بدون ورود آمریکا به نقش میانجیگری رسمی حل شود ، آنها می توانند این کار را خودشان به تنهایی انجام دهند و ما از آنها می خواهیم که اجازه دهند این کار صورت گیرد.
 
نائورت در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای عربی نتواند به توافق برسند آیا شما آماده این واسطه گری هستید؟ گفت : رئیس جمهور چند هفته پیش به تیلرسون وزیر خارجه ،پیشنهاد داد تا این کار را انجام دهد. اما در این مقطع ، ما فکر نمی کنیم که این کار لازم باشد. ما معتقدیم از طریق گفتگو های وزیر خارجه و از طریق گفتگو با کشورها و شنیدن آنچه آنها می گویند، آنها قادرند این کار را به تنهایی انجام دهند. وی با بیان اینکه موضع ما در مورد این موضوع تغییر نکرده است گفت: ما معتقدیم این (اختلافات ) به دلیل تنش های طولانی مدت در میان طرف های مختلف است، بنابراین می خواهیم آنها خود آن را حل کنند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که  آیا فکر می کنید قطر هنوز از گروه های تروریستی پشتیبانی می کند؟ گفت : ما همچنان می گوییم که تمامی کشورها بیشتر از آنچه که در حال حاضر انجام می دهند می توانند انجام دهند. همه کشورها - همه کشورهایی که درگیر این موضوع هستند، می توانند کارهای بیشتری برای شکست تروریسم انجام دهند، چه از طریق (قطع) تأمین مالی ترویسم و چه به روش های دیگر. بنابراین ما همچنان از قطر می خواهیم که این کار را انجام دهد از دیگر کشور ها هم همین درخواست را داریم.