به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۳۲۲۵۳

آخرین وضعیت ادغام موسسات مالی

صبرهای سر آمده پرداخت‌های قطره‌چکانی
روزنامه بهار: با وجود اخبار متفاوت و پراکنده‌ای که در رابطه با ادغام موسسه اعتباری کوثر، ثامن و بانک مهر اقتصاد مطرح می‌شود، اعلام رسمی سیاست گذار پولی حاکی از آن است که این پیشنهاد از سوی مدیران آنها مطرح شده و توافقات اولیه‌ای در این باره وجود دارد، اما در نهایت اگر تشخیص بانک مرکزی بر ادغام باشد و خللی در حقوق سپرده‌گذاران ایجاد نکند، ادغام انجام خواهد شد. در مدت اخیر اخباری از سوی برخی منابع در رسانه‌ها منتشر شد که اعلام می‌کرد قرار است با ادغام موسسه ثامن و  بانک مهر اقتصاد که دارای مجوز از بانک مرکزی نیستند و موسسه دارای مجوز کوثر، بانک کوثر تشکیل شده و از اول تیرماه امسال فعالیت خود را آغاز کند. حتی عنوان شده بود که این بانک حداقل ۱۲۰۰ شعبه در کشور داشته و جای نگرانی برای سپرده‌گذاران وجود ندارد. با انتشار این اخبار به جای این که اطمینان بیشتری به سپرده‌گذاران بانک و موسسات مذکور داده شده و از شرایط پیش‌روی محل سپرده‌گذاری خود مطمئن باشند، اعلام ادغام آن هم در فضای ملتهبی که اکنون بر شبکه بانکی حاکم شده بیش از ایجاد اعتماد، نگرانی سپرده‌گذاران را به همراه داشت، به طوری که در مقابل موسسه ثامن تجمعاتی از سوی سپرده‌گذاران برای دریافت وجوه خود انجام شد و یا حتی در موارد دیگر نیز برخی گزارش‌های دریافتی حاکی از آن بود که مردم برای دریافت وجوه خود و یا پرس و جو در مورد وضعیت پیش‌رو مراجعه کردند. با وجود اطلاعیه‌هایی که این موسسات منتشر و در رابطه با شرایط ادغام خود توضیحاتی ارائه کرده و به گونه‌ای اخبار منتشره در فضای مجازی را تایید نکردند، آرامشی برای سپرده‌گذاران به همراه نداشت تا این که بانک مرکزی در اولین واکنش خود از شرایط موسسه ثامن سخن گفته و در مجموع به سپرده‌گذاران اطمینان داد نگرانی در رابطه با منابع آنها وجود ندارد.

اگر ادغام منافع سپرده‌گذاران را به خطر بیندازد، انجام نمی‌شود
اما در تازه‌ترین اعلام وضعیتی که از سوی   معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با شرایط ادغام و یا دریافت مجوز بانک مهر اقتصاد، موسسه ثامن و کوثر انجام شده است، فرشاد حیدری این ادغام را در نهایت منوط به تشخیص بانک مرکزی و حفظ حقوق سپرده‌گذاران دانسته است. موسسه اعتباری ثامن از موسسات متقاضی دریافت مجوز از بانک مرکزی بوده و سپرده قانونی نزد بانک مرکزی قرار داده و در حال پیوستن به مجموعه مجازهای بازار پول است. بنابراین فرآیند قانونی و رسیدگی به تقاضای ثامن در حال انجام است و ممکن است منجر به صدور مجوز و یا ادغام با یکی از بانک‌ها و موسسات اعتباری شود. در رابطه با بانک مهر اقتصاد نیز باید یادآور شد که در شرف دریافت مجوز از بانک مرکزی بوده و در حال حاضر این موسسه اقداماتی را برای اخذ مجوز انجام داده است. البته در این باره تصمیم‌گیری بر عهده شورای پول و اعتبار است و بانک مرکزی اجرا کننده این تصمیم خواهد بود. در مجموع با توجه به مذاکراتی که میان موسسه اعتباری کوثر و صاحبان سهام ثامن و مهر اقتصاد انجام شده است، مواردی از سوی مدیران این موسسات مطرح شده که ممکن است با نظر سهامداران آن یکسان نباشد.
نوبخت چه گفت؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد آخرین وضعیت موسسه ثامن هم گفت: با عنایت به اینکه بانک مرکزی اطلاع‌رسانی کرد، دو تعهد بانک مرکزی در کنار دیگر تعهداتش مشخص بود یکی سازمان‌دهی موسسه‌هایی که از مجوز برخوردار نیستند. در این راستا ما دو مجوز لازم و کافی داریم؛ از بانک مرکزی توقع کنترل داریم. سپرده‌گذاران موسسه ثامن نگران نباشند. محمدباقر نوبخت گفت: با اقدام بانک‌ها و موسسات می‌توان قدرت‌ آن‌ها را افزایش داد این اقدامات می‌تواند آثاری روی سپرده‌ها داشته باشد و طبیعی است که سپرده‌گذاران نگران باشند. من از این فرصت استفاده می‌کنم و به همه عزیزانی که در این موسسه سپرده دارند می‌گویم نگران نباشند. در هرجای دنیا اگر همه باهم به بانک مراجعه کنند بانک مزبور توانایی پرداخت نخواهد داشت اما این عزیزان نگران نباشند و پول آن‌ها محفوظ است.

بانک مرکزی رفع نگرانی کند
نوبخت درباره ورشکستگی برخی بانک‌ها گفت: بانک مرکزی مرجع نظارتی بر بانک‌ها است. بانک مرکزی باید به صورت ایجابی عمل کند و در رفع مشکلات موسسات مالی اقدام کند، قصد ما تعطیل کردن آنها نیست بلکه رفع مشکلات است، بانک مرکزی به جای دامن زدن به دلخوری، باید رفع نگرانی کند. سخنگوی دولت گفت: به همین جهت ادغام موسسات خودش در جهت رفع دلهره‌هاست. بانک مرکزی بگوید این خوب است و آن بد است که چه بشود. بانک مرکزی باید مشکلات را حل کند. اگر بانک مرکزی آنها را رها کند نمی‌توان اقدام کرد، این بانک باید درست عمل کند که در حال حاضر انجام می‌دهد. بانک مرکزی باید قبل از این که مردم متوجه شوند اقدام کند. البته رسانه‌ها هم باید درست اطلاع‌رسانی کنند قوی‌ترین بانک‌های جهان هم وقتی مردم سپرده‌هایشان را بیرون بکشند ورشکست می‌شود و ما باید در جهت آرامش این فضا اقدام کنیم.

 طمع مردم، آنها را گرفتار کرد
 در این رابطه، ‌یک کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه موسسه‌های غیرمجاز به دلیل طمع مردم به دریافت سودهای بالاتر رشد کردند، گفت: تبعات و مسئولیت تصمیم‌های اشتباه مردم باید به عهده خود آنها باشد. «هوشیار رستمی»  اظهار داشت: در همه جای دنیا وقتی یک بنگاه اقتصادی ورشکسته می‌شود، صاحبان سهام و مالکان آن پاسخگوی شرایط پیش آمده هستند و سعی می‌کنند با فروش اموال باقیمانده، بخشی از زیان‌ها را جبران کنند. وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در موسسه‌های غیرمجاز سپرده‌گذاری می‌کنند، به مجوز نداشتن آنها واقفند، اما به طمع دریافت سودهای بالاتر به سمت آنها می‌روند. وی گفت: باید یک‌بار برای همیشه جلوی این رویه گرفته شود و مردم یاد بگیرند مسئولیت اعمال و تصمیم‌های اشتباه خود را بر عهده بگیرند، نه اینکه تصور کنند با برگزاری تجمع و هیاهو می‌توانند دارایی از دست رفته خود را زنده کنند. رستمی در عین حال گفت: گام نخست در برخورد با غیرمجاز‌ها و پیش از سپرده‌گذاری مردم، نظارت دقیق و همه جانبه دستگاه انتظامی و قوه قضاییه را می‌طلبد که با این موسسه‌های بدون مجوز برخورد کنند. وی  این شیوه که موسسه غیرمجازی به بن بست برسد و آنگاه بانک مرکزی بخواهد زیان سپرده‌گذاران را جبران کند، صحیح ندانست. رستمی بر برخورد جدی دستگاه‌های نظامی، امنیتی و قضایی با موسسات غیرمجاز تاکید کرد و گفت: چگونه است که یک دست فروش برای گسترده کردن بساط فروش خود در کف خیابان باید پاسخگوی ناظران باشد اما یک موسسه غیرمجاز از چشم ناظران قضایی و انتظامی پنهان بماند.

مردم نگران سپرده‌هایشان نباشند
رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با اشاره به برخی شایعات در خصوص بانک پارسیان گفت: برخی ازاین شایعات درپی اقدام اخیر بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی تشدید شده است.کوروش پرویزیان با بیان اینکه تعدادی از افراد و اشخاص به هر دلیل منافعی در بازار غیرمتشکل پولی دارند که به این نوع شایعات دامن می‌زنند، افزود: شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک پارسیان مربوط به کلیپی در خصوص تجمع سپرده‌گذاران موسسه مالی ثامن الحجج بوده که در سال‌های 94 و 95 صورت گرفته است. وی ادامه داد: ساماندهی موسسه مالی ثامن‌الحجج با حکم شورای پول و اعتبار، دستور بانک مرکزی و با هماهنگی قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی و مصوبه شورای امنیت از سوی بانک پارسیان در حال انجام است که در این میان عده‌ای را علیه بانک مرکزی و بانک پارسیان تحریک کردند و تجمعاتی را سامان دادند؛ امروزه برخی از تجمعات سال پیش را در قالب کلیپ‌ها منتشر کرده تا شایعه ورشکستگی را دامن می‌زنند.

منافع شخصی برخی در خطر
پرویزیان با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی به موضوع ساماندهی موسسات مالی و تعاونی‌های غیرمجاز مربوط می‌شود، گفت: ساماندهی موسسات مالی و تعاونی‌های غیرمجاز منافع شخصی تعدادی از افراد را به خطر انداخته و از این رو شاهد چنین شایعاتی هستیم، که البته با وحدتی که بین مقامات مسئول در مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه رخ داده موضوع ساماندهی و مدیریت بهتر بازار غیرمتشکل پولی تداوم پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به عامل دیگری که به شایعات ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی در کشور دامن زده است، افزود: موضوع دوم به مسائل خارج از کشور، معاندین و کسانی که به هر شکل ممکن به دنبال ضربه زدن به اقتصاد و نظام بانکی کشور هستند مربوط می‌شود که این افراد در شبکه‌های مجازی اخبار کذب را پخش می‌کنند. پرویزیان ادامه داد: بعد از حماسه شکوهمندی که مردم در انتخابات اخیر آفریدند دشمنان ایران اسلامی مأیوس‌تر شده‌اند، کما اینکه تحریم‌ها را تشدید کردند و عوامل داخلی نیز چنین شایعاتی را بیش از گذشته‌ترویج می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه مردم و سپرده‌گذاران بانک‌ها و موسسات مالی مجاز کشور نباید هیچ نگرانی از حیث سپرده‌های خود داشته باشند، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی پشتوانه‌های قوی سهامداری دارند از این رو هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.