به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۳۲۲۵۶

سریال بی‌انتهای تقلب سؤالات امتحان

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار:
در اخبار آمده است که سونامی تقلب به امتحانات نهایی هم رسیده است. پس از آزمون دستیاری و رزیدنتی وزارت بهداشت که در سال‌های گذشته به جاهای باریک کشیده شد و امسال نیز عده‌ای از آزمون‌دهندگان به آن اعتراض داشتند، پس از بحرانِ ISI  که تا مرحله تبدیل شدن به یک سرشکستگی ملی نیز پیش رفته است، پس از بحران پایان‌نامه‌های دانشگاهی و پس از ده‌ها تقلب گفته و ناگفته دیگر در نظام آموزشی، حالا گویا نوبت امتحانات نهایی است. هر سال خـــرداد زمزمه‌های فروش سؤالات امتحانی به گوش می‌رسد و بازار سؤال فروشان حسابی داغ می‌شود. اما این زمزمه‌ها بعد از  اتفاقات سال گذشته رنگ دیگری به خود گرفته بود و با جدیت بیش‌تری دنبال می‌شود. به طوری که امسال خبر فروش سؤالات امتحان نهایی در خیلی از خبر گزاری‌های معتبر منتشر شده و به دنبال آن تکذیبیه این خرید و فروش‌ها نیز  که منتشر ‌شد.

امتحانات نهایی دانش آموزان که همه ساله به صورت هماهنگ برگزار می‌شود در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبه‌رو بوده است. سال گذشته سختی سؤالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش آموزان را بلند کرد و امسال فروش سؤالات امتحانات نهایی حاشیه ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد. این در حالی است که در روزهایی که گذشت دانش‌آموزان دبیرستانی به راحتی به کانال‌های خرید و فروش سؤالات دسترسی پیدا می‌کردند و حتی برخی از آنها اعتراف می‌کنند 70 تا 80 درصد سؤالاتی که خریداری کردند با سؤالات امتحانی اصلی تطابق داشته است.

سؤال امتحان نهایی 80 تا 100 هزار تومان
این در حالی است که دانش آموزان دبیرستانی در گفت و گو با برخی خبرگزاری‌ها مدعی هستند درست یک ربع قبل از امتحان «عربی» نمونه سؤالات به دست همکلاسی‌ هایشان رسیده است.  آن‌ها می‌گویند:  در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی 80 تا 100 هزار تومان دریافت می‌کردند  و سؤالات را در اختیار  دانش‌آموزان قرار می‌دادند. این سؤالات عینا شبیه سؤالات امتحان نهایی نبود اما تا 70 درصد هم مطابقت داشت.  اما روزی که امتحان عربی داشتیم دقیقا یک ربع قبل از امتحان یکی از همین کانال‌ها عین برگه سؤالات را به صورت رایگان منتشر کرد. امسال دوستانمان برای امتحان نهایی وقت نمی‌گذاشتند و می‌دانستند که سؤالات به دستشان می‌رسد. هفته گذشته امتحان «زبان فارسی» داشتیم و ما صبح روز امتحان سؤالات را داشتیم و سر جلسه آزمون که رفتیم متوجه شدیم سؤالات دقیقا همان‌هایی است که به دست مان رسیده بود.

لو رفتن امتحانات هماهنگ سال گذشته
سال تحصیلی گذشته نیز ماجرای فروش سؤالات امتحانات نهایی خبرساز شد. همچنین شائبه‌هایی مبنی بر لو رفتن سئوالات امتحان آمادگی دفاعی که به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد، مطرح بود و کار تا جایی پیش رفت که پای پلیس فتا نیز به ماجرا باز شد. ماجرا از این قرار بود که کانال‌هایی با فعالیت در فضای مجازی مدعی فروش سؤالات امتحانات نهایی یک ساعت مانده به شروع امتحانات بودند. در همین رابطه آموزش ‌وپرورش سال گذشته در پاسخ به این پرسش که چرا و چگونه سؤالات یک امتحان حتی زمانی که دانش‌آموزان دسترسی نداشتند، در فضای مجازی منتشر می‌شود؟ عنوان می‌کند که پلیس فتا، حراست وزارت آموزش و پرورش و اداره ارزیابی و عملکرد پیگیر این موضوع هستند که اگر احیاناً فردی در داخل یا خارج از مدرسه در انتشار سؤالات تقصیر داشته، با او برخورد شود.

فروش سؤالات امتحان نهایی سال 96
همواره در فصل امتحانات یکی از موضوعاتی که قابل اهمیت است، حفظ و حراست از سؤالات هماهنگ استانی و نهایی بوده و در معدود اتفاقاتی که سال گذشته در جریان لو رفتن سؤالات امتحان دو درس رخ داد، مقداری شرایط و فضای امتحانات تحت تأثیر قرار گرفت. این کانال‌ها مدعی هستند که علاوه بر فروش سؤالات امتحانات نهایی طبق هماهنگی با رابط‌هایشان، کلید سؤالات را نیز به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار می‌دهند که سؤالات را خریداری کرده‌اند. همچنین اعلام کرده‌‌اند «درسال‌های اخیر با ارائه سؤالات امتحانات نهایی خرداد بسیاری از دانش‌آموزان نمره 20 و نمره قبولی را کسب کردند و خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان برای ما و رابط‌هایمان توانستیم به موقع و سروقت سؤالات را بدون اندکی تاخیر ارائه دهیم.» این طور که مشخص است عده‌ای از مخاطبین این کانال‌ها معتقد هستند که این کانال‌ها با ادعای فروش سؤالات امتحانات نهایی 96 اقدام به اخاذی از مردم می‌کنند وبعد از گرفتن پول فوری شماره را بلاک می‌کنند لطفا اطلاع رسانی کنید تا مردم گول نخورند. از سوی دیگر برخی مخاطبان نیز معتقدند که سؤالات صحیح است وفقط‌ترتیب چیدمان آنها در سؤالات امتحانات نهایی متفاوت است.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که این کانال‌ها و صفحات کاملاً شیادی است و از شرایط زمان امتحانات دانش آموزان سوءاستفاده می‌کنند  چرا که امتحانات نهایی از ضریب امنیت بالایی برخوردار بوده و احتمال  لو رفتن سئوالات صفر است. در صورت صحت فروش سؤالات امتحانات نهایی این موضوع از پایین بودن ضریب امنیت برگزاری امتحانات و لو رفتن سؤالات حکایت دارد از سوی دیگر اگر سؤالات به فروش رسیده صحیح نباشد از بازار داغ کلاهبرداری از دانش‌آموزان با عنوان امتحانات نهایی حکایت دارد.

آموزش‌وپرورش: تکذیب می‌کنیم
ادعای فروش سؤالات امتحانات نهایی کشوری در حالی مطرح می‌شود که معدل دانش‌آموزان در این آزمون، تاثیر 25درصدی قطعی در کنکور سراسری دانشگاه‌ها در سال آینده دارد و مبنایی برای قبولی بین همه دانش‌آموزان متقاضی ورود به دانشگاه‌های کشور است. اما عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید:  به دلیل تاثیر قطعی معدل امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه دانش‌آموزان رشته نظری در قبولی آنها در دانشگاه، سعی کرده‌ایم که بالاترین میزان امنیت را برای سؤالات طراحی‌شده فراهم کنیم. تمام سؤالات امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه در مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش طراحی می‌شود، این آزمون در سطح کشوری برگزار می‌شود و به همین دلیل برای هر درس، دو طراح سؤال در نظر گرفته‌ایم که در همین مرکز فعالیت می‌کنند. پس از طراحی سؤال‌ها توسط طراحان ما و بازبینی دو کارشناس دیگر، برگه امتحانی توسط دو کارشناس فناوری تایپ شده و در لوح فشرده رمز‌داری ذخیره می‌شود و سپس آن را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. تا صبح امتحان، رمز لوح فشرده سؤال‌ها در اختیار استان‌ها قرار نمی‌گیرد، صبح روزی که سؤالات امتحان نهایی درس مربوطه به واحد تکثیر در قرنطینه منتقل می‌شود، رمز را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و سپس سؤالات تکثیر و به حوزه‌های امتحانی برای برگزاری آزمون مربوطه ارسال می‌شود. در نتیجه امنیت سؤالات امتحان نهایی بسیار بالاست و اگر سؤالات امتحانی لو برود، بر گردن یکی از اعضای طراح یا کارشناس فعال در مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش است،  چرا که امکان لورفتن سؤالات در حوزه تکثیر به دلیل فرصت کم تا زمان آزمون وجود ندارد.

بررسی موضوع «لو رفتن سؤالات امتحان نهایی» در جلسه  کمیسیون آموزش
داوود محمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در واکنش به حواشی مربوط به این موضوع در گفت و گو با برخی خبر گزاری‌ها  گفت: این کمیسیون امروز (چهارشنبه) در جلسه‌ای موضوع «لو رفتن سؤالات امتحان نهایی» را بررسی خواهد کرد. با توجه به مطرح شدن اینکه سؤالات امتحانات نهایی لو رفته است، کمیسیون آموزش از مسئولان مربوطه درخواست کرده تا در جلسه‌ای در این زمینه توضیحات لازم را ارائه کنند. تحقیقات لازم درصورت نیاز انجام خواهد شد، اما ابتدا باید مسئولان در رابطه با مسئله سؤالات امتحان نهایی توضیحاتی را ارائه دهند.

پلیس فتا توضیح می‌دهد
سرهنگ مهدی کاکوان درباره این موضوع و اظهارات مطرح شده گفت: به دنبال اطلاع همکارانمان در پلیس فتا از فعالیت برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی در خصوص فروش سؤالات امتحانات نهایی و همچنین گزارش آموزش و پرورش مبنی بر ادعای برخی افراد مبنی بر داشتن سؤالات امتحانی و فروش آنها به دانش آموزان، موضوع در دست بررسی قرار گرفت. در تمام بررسی‌های انجام شده پلیس فتا، هیچ مستنداتی مبنی بر صحت ادعای لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی به دست نیامد، در تحقیقات انجام شده پلیس، سه نفر کلاهبردار که مدعی فروش سؤالات امتحانات نهایی بودند شناسایی و دستگیر شدند و مشخص شد ادعای این افراد مبنی بر داشتن سؤالات اصلی، کذب است و این افراد با وعده‌های دروغ از دانش آموزان کلاهبرداری می‌کردند. تا این لحظه هیچ شکایتی از سوی آموزش و پرورش مبنی بر شناسایی فروشندگان سؤالات اصلی امتحانات نهایی به دست پلیس فتا پایتخت نرسیده است و در بررسی‌های ما گردانندگان سه کانالی که مدعی فروش سؤالات اصلی امتحانات نهایی بودند شناسایی و با تلاش پلیس دستگیر شدند.

در آخر. . .!
سال پیش سؤالات هماهنگ یک درس لو می‌رود. امسال تمام فضای مجازی پر می‌شود از فروش سؤالات امتحان نهایی! چرا نظام اموزشی باید به سمتی برود که دانش‌آموزان به جای استقبال از درس باید به سمت رهایی از آن به هر قیمتی باشند که در طی این رهایی شیادانی از آن‌ها سوءاستفاده کنند؟ چرا نظام آموزشی باید به سمتی برود که اختلال در امنیت یک سؤال سراسری باید باعث ایجاد چنین مشکلاتی باشد و از همه مهم‌تر هیچ ارگانی پاسخ گوی این هرج و مرج نباشد. مسلما وقتی دانش آموزی در هر مقطعی متوجه شود که با پر داخت هزینه سؤال امتحان در اختیار او قرار خواهد گرفت از خواندن آن درس اجتناب خواهد کرد و حاشیه‌های پیش آمده امسال مسلما ضربه سهمگینی به  دانش آموزان سال آخر و کنکور آن‌ها خواهد زد.