به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۳۲۳۲۵
آخرین وضعیت صنعت نساجی

بازار آمریکا عامل افزایش صادرات فرش

گروه اقتصادي: برای سال جاری هدف‌گذاری صادرات ۲.۲ میلیارد دلار خودرو صورت گرفته است.
بازار آمریکا عامل افزایش صادرات فرش

بر  اساس اطلاعاتی که در اختیار  ایسنا قرار گرفته است، عملکرد صادرات کالاهای زیرمجموعه صنعت نساجی کشور معادل ۱۱۳۴.۶ میلیون دلار و حدود ۱۸۹.۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱.۷ درصد کاهش و از نظر وزنی ۸.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

فرش دستباف

با توجه به میزان صادرات فرش دستباف طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ ملاحظه می‌شود ارزش صادرات فرش دستباف ۳۴۵.۷ میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور ۵.۷ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد از نظر ارزشی و از نظر وزنی ۷.۵ درصد افزایش داشته است. عمده ‌ترین دلیل افزایش صادرات این کالا نیز پس از برجام صادارت فرش دستباف به مقصد ایالات متحده آمریکا بوده که بازار جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۴ محسوب می‌شود.پیشنهادات پیرامون رفع موانع صادرات فرش دستباف را می‌توان کمک به تبلیغات فرش ایران، جلوگیری از خروج طرح‌ها و مواد اولیه مرغوب ایرانی به کشورهای رقیب، ایجاد پایانه‌های صادراتی فرش دستباف، تحلیل بازارهای هدف و ثبت جهانی نقشه‌های ایرانی عنوان کرد.

فرش ماشینی و موکت

با توجه به میزان صادرات فرش ماشینی انجام شده طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ ملاحظه می‌گردد عملکرد ارزش صادرات فرش ماشینی و موکت ۳.۶.۵ میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور ۵۵.۵ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۹ درصد از نظر ارزشی کاهش و ۴.۳ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است. صادرات این کالا تقریبا نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است که البته شرایط و فضای صادراتی نیز تغییر محسوسی نسبت به سال قبل نداشته است.

نساجی

با توجه به میزان صادرات نساجی انجام شده طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ ملاحظه شده عملکرد ارزش صادرات نساجی ۲۷۸.۳ میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور بالغ بر ۹۸.۵ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۷ درصد از نظر ارزشی و ۸.۶ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.یکی از عمده ترین دلایل رشد صادرات این گروه، رشد صادرات کیسه‌های پلی پروپیلن به افغانستان عراق نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است و همچنین رکود و کاهش تقاضای داخلی باعث شده که تولید کنندگان به مقوله‌ی صادرات روی آورند. در ضمن عرضه مواد اولیه این کارخانجات در بورس با شرایط آسان‌تری انجام شده است و تولید داخلی رشد کرده است.

پوشاک

با توجه به میزان صادرات پوشاک انجام شده طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ ملاحظه می ‌شود عملکرد ارزش صادرات پوشاک بالغ بر ۴۶.۲ میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور، ۳.۸ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳.۹ درصد و از نظر وزنی ۲.۶ کاهش داشته است که بیشتر معطوف به رکود داخلی و کاهش تولید کارگاه‌ها نیز ناامنی‌های بازار عراق است.می‌توان پیرامون رفع موانع صادرات پوشاک، جلوگیری از قاچاق پوشاک به خصوص پوشاک نامرغوب ارزان قیمت، برند سازی، تبلیغات پوشاک اسلامی و آموزش و توجه در زمینه صنعت مد را در دستور کار قرار داد.

چرم

با توجه به میزان صادرات چرم انجام شده طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ ملاحظه شده عملکرد ارزش صادرات این کالا ۶۱.۳ میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور ۸.۱ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد از نظر ارزشی و ۱۵.۷ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است. پیرامون رفع موانع صادرات چرم می‌توان به بروزرسانی ماشین آلات، آموزش در جهت تولید چرم مرغوب، ورود مواد اولیه صنعت با نرخ دلار ارزان و طرح اصلاح پوست دام اشاره کرد.

کفش

با توجه به میزان صادرات کفش انجام شده طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ ملاحظه می‌شود عملکرد ارزش صادرات کفش ۹۶.۶ میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور ۱۷.۸ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۱ درصد از نظر ارزشی کاهش و از نظر وزنی ۱۷.۹ درصد افزایش داشته است.