به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۳۲۳۲۸
در بزرگداشت عباس کیارستمی مطرح شد؛

پوسترهايي كه مثل حرف‌های در گوشی‌اند

گروه فرهنگي: ابراهیم حقیقی در مراسم افتتاحیه پوسترهای گرافیکی عباس کیارستمی گفت: آقای کیارستمی، پوستر فیلم کلوزآپ را به من سفارش داد. برای فونت کلوزآپ از فونت خمیردندان کلوزآپ ایده گرفت و به من منتقل کرد.
پوسترهايي كه مثل حرف‌های در گوشی‌اند
به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از پوستر‌های گرافیکیِ عباس کیارستمی در خانه هنرمندان برگزار شد.این مراسم در ادامه‌ برنامه‌‌ «زندگی و دیگر هیچ» و مجموعه برنامه‌هایی‌ست که برای نکوداشت عباس کیارستمی به مناسبتِ فرا رسیدن سالروز تولد این هنرمند فقید به همت خانه هنرمندان ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و مدرسه‌ ویژه پنجشنبه اول تیر تدارک دیده شده است.در ابتدای این مراسم، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه‌ هنرمندان) طی سخنانی گفت: سال گذشته، هم‌زمان با واقعه‌ تلخ درگذشت عباس کیارستمی، در کره به سر می‌بردم. درآنجا هر کجا که می‌رفتیم، وقتی می‌فهمیدند که ما ایرانی هستیم، به ما تسلیت می‌گفتند. آقای کیارستمی هنرمندی جهانی بودند.
وی ادامه داد: آثار گرافیکی آقای کیارستمی به همت انجمن طراحان گرافیک ایران و مدرسه‌ ویژه، جمع‌آوری شده است. در همین زمینه نیز کتابی به همت نشر نظر تدارک دیده شده که شامل آثار گرافیکی آقای کیارستمی از اوایل دهه‌ چهل تا یکی دو سال پیش می‌شود.در ادامه‌ این مراسم، فیلمی ده دقیقه‌ای از هنرجویانِ فیلم‌سازیِ عباس کیارستمی در کلاس‌های مؤسسه‌ کارنامه که به همت نگار اسکندرفر تهیه شده بود، به نمایش درآمد.
سپس ابراهیم حقیقی (رئیس انجمن طراحان گرافیک ایران) با اشاره به اینکه عباس کیارستمی از اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران بود، گفت: هنوز هم تلخیِ مرگ عباس کیارستمی مرا ترک نکرده‌ است. عباس کیارستمی سعی می‌کرد، ساده نگاه کردن را به دانشجویانش منتقل کند. این نگاه خاص او را اول‌بار در کانون پرورشی به هنگام طراحی پوستر فیلم «لباسی برای عروسی» در او دیدم و متوجه شدم. او تمام اطلاعات پوستر فیلم را روی پارچه‌ یقه‌ کت، نوشته بود.این گرافیست افزود:‌ کیارستمی به ما یاد داد که باید به زیر خیلی از آمورش‌های گرافیکی لگد بزنیم. اینکه در طراحی پوستر الزامی نیست که رنگ‌ها جیغ بکشند. پوسترهای او، مثل یک حرف در گوشی هستند. او به ما نشان داد که فیلم‌ها فقط صحنه‌های عاشق و معشوق و صحنه‌های زد و خورد نیست. فیلم‌های کیارستمی مال خودی‌هاست. همان‌طور که خودش هم می‌گفت فیلم‌های او برای همگان نیست.
وی افزود: او پوستر فیلم مشق شب را به من سفارش داد تا طراحی کنم. من هم با کمال میل پذیرفتم. او گفت مشق شب را به نستعلیق بنویس. وقتی پرسیدم چرا، گفت جدیداً در سطح شهر آگهی‌هایی می‌بینم با عنوان لباس عروس و شماره تماس که به خط نستعلیق نوشته شده، و فکر می‌کنم تقریباً همه مردم هم هر روزه این پوستر را می‌بینند. او از وجه عمومیت داشتنِ یک آگهی تبلیغاتی در طراحی پوستر فیلم‌اش بهره برد.ابراهیم حقیقی با بیان این مطلب که کیارستمی؛‌ پوستر فیلم کلوزآپ را هم به من سفارش داد، افزود: او برای فونت کلوزآپ از فونت خمیردندان کلوزآپ ایده گرفت و به من منتقل کرد.
وی سپس چند شعر از عباس کیارستمی خواند.در ادامه‌ این نشست، پشت صحنه‌ ساخت تیتراژ فیلم «به همین سادگی» ساخته‌ رضا میرکریمی به نمایش درآمد که این تیتراژ را عباس کیارستمی ساخته بود. سپس فیلم 42 دقیقه‌ای از گفت‌و‌گویی با کیارستمی در مدرسه‌ ویژه، تحت عنوان «گفتگوی ویژه» (سال 1392) نمایش داده شد. این گفتگو با منتخبی از آثار عباس کیارستمی همراه بود. امیر اثباتی، محمودرضا بهمن‌پور (مدیر نشر نظر) و مهدی دوایی از دست‌اندرکاران تهیه این فیلم بودند.
در ادامه امرالله فرهادی (طراح گرافیک) گفت: این نمایشگاه، ادای دینی است از سوی شاگردان آقای کیارستمی در مؤسسه کارنامه و مدرسه ویژه برای تمام زحماتی که آقای کیارستمی برای همه کشید. تا به امروز بین 30 تا 40 اثر از آثار ایشان را گردآوری کرده‌ایم و انشالله کارهای بعدی را هم در آینده آرام آرام جمع خواهیم کرد. هم‌چنین با مساعدت‌های آقای کلهرنیا در روزنامه‌ اطلاعات، در حال جمع‌آوری آثار تبلیغاتی آقای کیارستمی هستیم که در طی سالیان کاری ایشان، در روزنامه‌های مختلف چاپ شده است. در حدود 150 فیلم تبلیغاتی هم آقای کیارستمی ساخته که در حال گردآوری آن‌ها نیز هستیم.وی ادامه داد: چند بانک به ما پیشنهاد دادند تا این همایش‌ را ساپورت مالی کنند، ولی به دلیل شأن و حرمت آقای کیارستمی راضی به چنین کاری نشدیم. یعنی تمامی افرادی که در اجرای این برنامه نقش داشته‌اند، همه با صمیمیت و بدون هیچگونه چشم‌داشتی ما را مساعدت کرده‌اند.
در ادامه‌ مراسم نیز علی‌اکبر صادقی، نقاش از رفاقت‌هایش با کیارستمی گفت. وی افزود: شاید من قدیمی‌ترین دوست عباس باشم. سال 1338 بود که ما با هم آشنا شدیم. من آتلیه‌ای داشتم به اسم آتلیه‌ هفت، که عباس کارهای گرافیکی‌اش را با من در آنجا شروع کرد. ما هر روزمان را با هم می‌گذارندیم؛ از صبح تا شب.در آخر محمودرضا بهمن‌پور (مدیر نشر نظر) درباره‌ کتاب پوستر‌های عباس کیارستمی که از سوی نشر نظر منتشر شده، گفت: انتشار این کتاب با علاقه و درخواست آقای امرالله فرهادی صورت گرفت. ما این کتاب را به بهمن کیارستمی، به خاطر تمام پایمردی‌ها و ایستادگی‌ها برای پدرش تقدیم کرده‌ایم.در آخر از این کتاب رونمایی شد و در سالن استاد ممیزِ خانه‌‌ هنرمندان ایران، نمایشگاهی از آثار پوستر و گرافیکی عباس کیارستمی به نمایش درآمد.