به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۳۲۳۴۵

تعیین زمان صفر موسسات مالي غیرمجاز

گروه اقتصادي: بانک مرکزی با تعیین زمان صفر برای موسسات مالی غیرمجاز، ساماندهی کامل این بخش را هدف گذاری کرده است.
در پی حواشی پیش‌ آمده برای موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در سال های اخیر هر از گاهی صدای مردمی شنیده می‌شود که نمی‌توانند سپرده (پول) خود را از بانک یا موسسه مالی - اعتباری دریافت کنند. 
مردمی که اکثرا، حاصل دسترنج سالیان گذشته‌ خود را در این نوع موسسات پس‌انداز و سپرده‌گذاری کرده‌‌اند. حالا بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نظامی پولی و بانکی، سه راهکار انحلال، ادغام و صدور مجوز برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در نظر گرفته است. معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه اخیرا بحثی درباره موسسه ثامن در فضای مجازی برای افکارعمومی مطرح شده است، گفت: این موسسه از سال‌های قبل از بانک مرکزی درخواست مجوز کرده و اقداماتی از جمله پذیره نویسی در بورس و پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی انجام داده بود. 
 
حیدری با اعلام اینکه سپرده‌گذاران موسسه مالی ثامن به هیچ عنوان نگران سپرده هایشان نباشند، افزود: مشتریان برحسب نیاز خود به این موسسه مراجعه و خدمات دریافت کنند، زیرا ما به عنوان بانک مرکزی حمایت لازم را از موسسه ثامن و مدیران آن کردیم و خواهیم کرد. به این ترتیب هیچ خدشه‌ای در پرداخت‌های این موسسه ایجاد نمی‌شود. فرشاد حیدری گفت: معمولا مجوزها ممکن است منجر به صدور مجوز به عنوان موسسه مستقل شود یا اینکه به تشخیص شورای پول و اعتبار در یک بانک بزرگ‌تر یا یک موسسه قوی‌تر ادغام شوند.

وی اظهار داشت : نتیجه این ادغام‌ها قاعدتا ایجاد موسسات قوی‌تر و با سلامت و ثبات مالی بیشتر خواهد بود و امیدواریم در سال 96 موضوع غیرمجازها را در کشور به طور کامل ساماندهی کنیم و از سال 97 به بعد شاهد حضور و فعالیت هیچ موسسه و تعاونی غیرمجازی در کشور نباشیم. از سوی دیگر این ساماندهی و حرکت در مدار قانون همراه با شیطنت کسانی شد که این قانونمندی را برنمی تابند و برآیند آن به دل نگرانی سپرده گذاران این موسسات منتهی شده است. 

با این حال رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی که در تلگرام بانک مرکزی انتشار یافته، گفته است: موضوع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از مسائلی است که همواره محل ابهام برای هموطنان گرامی بوده و مدام این پرسش مطرح می‌شود که چرا بانک مرکزی به کار غیرمجازها در بازار پول پایان نمی‌دهد؟ ولی الله سیف افزوده است : سال‌های گذشته همواره بانک مرکزی در این مسیر تلاش کرده و بالغ بر صد تعاونی غیر مجاز را ساماندهی کرده و صدها تعاونی و صندوق غیرمجاز را تعطیل کرده است.

سیف خاطر نشان کرده است: برخی محدودیت ها از جمله محدودیت‌های قانونی موجب شد ، فرآیند ساماندهی به طول انجامد و با اتکا به پشتوانه قانونی، بانک مرکزی با هدف سلامت مالی و پایداری هرچه بیشتر شبکه بانکی کشور، بهبود روش‌های بانکداری، نظارت دقیق‌تر بازار پول و در نهایت صیانت از سپرده‌های هموطنان ، موضوع را با جدیت پیگیری کرده است و خواهد کرد.

فارغ از مشکلات ساختاری این قبیل موسسات مالی - اعتباری، برخی شایعه سازی ها در فضای مجازی به نگرانی سپرده گذاران منجر شده است.  با این وجود، سخنگوی دولت درباره حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری از جمله موسسه تعاونی اعتبار ثامن گفته است : دولت یازدهم تعهد کرده است که بازار غیر متشکل پولی و نهادها و سازمان هایی را که مجوز لازم و کافی برای این فعالیت ها ندارند ، ساماندهی کند و حتی در شورای عالی امنیت ملی برنامه خود را اعلام کرده و شورا جهت پشتیبانی از این اقدام، تصمیمات لازم را گرفته است.

نوبخت افزوده است: از بانک مرکزی انتظار است با دقت این مسائل را پیگیری کند و اقدامات را با هدف تقویت نظام بانکی و ساماندهی موسسات، قدرت عملیاتی آنها را افزایش دهد اما این اقدام با مقاومت هایی همراه بوده است. این مقاومت ها ، آثار خود را روی سپرده گذاران و القائاتی که انجام می شود، نشان خواهد داد. طبیعی است کسانی که همه زندگی شان را در این موسسات سرمایه گذاری کرده اند، به حق خود خواهند رسید.

البته تحریک کردن این افراد برای اینکه جلوی اقدامات اصلاحی بانک مرکزی گرفته شود، ایجاب می کند اطلاع رسانی دقیق تری در بانک مرکزی صورت گیرد تا متشکل کردن بازارهای پولی و ساماندهی مجوزهای بانکها و تقویت آنها با اهرم تمرکز، تحقق یابد. وی خاطرنشان کرد : به همه افرادی که سپرده در این موسسات دارند اطمینان می دهم نگران نباشند و بانک مرکزی جهت استیفای حقوق آنها اقدام خواهد کرد.

با همه این اوصاف، این روزها برخی سپرده گزاران نگران سپرده های خود در برخی موسسات مالی و اعتباری هستند که به هر علتی غیر مجاز اعلام شده اند. البته در میان این نگرانی های به حق ، برخی رفتارهای هیجانی از برخی سپرده گذاران بروز کرد که این رفتارها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط مشکل را پیچیده تر می کند. اما در میان هیاهوی خبرهای مربوط به برخی موسسات مالی - اعتباری و هجوم به پشت باجه بانکها برای دریافت سپرده ها، چند عکس از رئیس کل بانک مرکزی در وسط گود زورخانه هم منتشر شد. 

عکس هایی که شاید این معنی را می داد که بانک مرکزی برای مقابله جدی با موسسات مالی - اعتباری غیر قانونی بالاخره وارد گود شد و زنگ را به صدا درآورد.  حالا مشکل سپرده گذاران در برخی موسسات مالی و اعتباری که نگران سرمایه های زندگی خود هستند نگرانی به جایی است و از طرف دیگر بانک مرکزی و دستگاه های مسئول به شدت درپی حل این مشکل و بازگرداندن آرامش به سپرده گذاران هستند. آنچه که این مسیر را هموار می کند پیگیری راهکارهای قانونی و پرهیز از رفتارهای هیجانی است.