به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۳۲۴۰۷
شروطی برای رهایی قطر از تحریم‌ها

ده روز فرصت برای ده شرط

گروه بين‌الملل: عربستان، امارات، مصر و بحرین شروط خود را برای پایان تحریم و محاصره قطر اعلام کردند که کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران، اخراج نظامیان‌ترکیه و تعطیلی شبکه الجزیره در میان این شروط است. این شروط توسط کویت تحویل مسئولان دوحه شده و به قطر 10 روز فرصت داده شده تا آنها را اجرایی کند تا سطح تحریم‌های کشورهای مذکور و محاصره قطر پایان یابد. در این فهرست درخواست آمده است: قطر باید سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران را رسما کاهش دهد. قطر باید تمامی پایگاه‌های نظامی‌ترکیه در خاک خود راببندد. قطر باید روابط خود با ‌سازمان‌های‌تروریستی، طایفه‌ای و ایدئولوژییک‌ و در راس آنها اخوان المسلمین، داعش، القاعده، فتح الشام و حزب‌اله را قطع کند و آنها را در لیست سازمان‌های‌تروریستی قرار دهند. قطر باید تمامی عناصر‌تروریستی را که در خاک این کشور حضور دارند به کشورهای ذی‌ربط تحویل دهد. قطر باید شبکه الجزیره و کانال‌های تابع آن را تعطیل کند. قطر باید به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و تعدی به منافع خارجی آنها پایان دهد.

قطر باید خسارت‌هایی که در این مدت به چهار کشور مذکور وارد کرده را بر اساس مکانیسمی که در آینده تدوین می‌شود، جبران کند. قطر باید در راستای انسجام و وحدت با همسایگان خود در خلیج فارس و جهان عرب در زمینه نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی حرکت کند و معاهده‌های 2013 و 2014 ریاض را اجرایی کند. قطر باید فهرست تمامی گروه‌های مخالفی که در چهار کشور مذکور مورد حمایت قرار داده مشخص کند و نوع این کمک‌ها را نیز بیان کند. قطر باید تمامی شبکه‌های اطلاع رسانی که قطر به شکل مستقیم و غیر مستقیم از آن حمایت می‌کند را تعطیل کند. قطر باید ظرف 10 روز موافقت خود را با این درخواست‌ها اعلام کند و الا از سوی کشورهای صادر کننده به عنوان مخالفت با آن تلقی می‌شود. کشورهای عضو در سال اول به شکل ماهانه اجرای بندهای این توافق توسط دوحه را بررسی می‌کنند و در سال دوم هر سه ماه یکبار به این اقدام دست خواهند زد و پس از آن به مدت 10 سال به شکل سالانه اجرای آن بررسی خواهد شد.

ترکیه: بازنگری نمی‌کنیم
وزیر دفاع‌ترکیه اعلام کرد که کشورش تصمیم ندارد در توافقنامه‌اش با قطر در مورد پایگاه‌های نظامی‌ و اعزام نیرو به این کشور، بازنگری کند. فکری ایشیک، تاکید کرد: هیچ گونه درخواستی برای تعطیلی پایگاه، نظامی خود دریافت نکرده‌ایم. ایشیک در ادامه افزود: هر گونه درخواست برای تعطیلی پایگاه نظامی از سوی طرف ثالث به مثابه دخالت در روابط آنکارا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. پایگاه نظامی‌ترکیه در قطر برای حفاظت از امنیت قطر و منطقه است. اظهارات وزیر دفاع‌ترکیه در واکنش به درخواست کشورهای تحریم کننده قطر از جمله عربستان، امارات، بحرین و مصر است که خواستار خروج نظامیان‌ترکیه از قطر و بسته شدن پایگاه‌های نظامی‌ترکیه شده بودند.

درخواست آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس
وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد: کشورهای عربی دخیل در بحران دیپلماتیک با قطر به زودی لیستی از درخواست‌های منطقی و قابل اجرا به قطر ارائه دهند تا این بحران حل و فصل شود. اظهارات رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که وزارت خارجه آن انگیزه‌های عربستان و امارات در تحریم قطر را زیر سوال برد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده بود که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس علت شکایت خود را از قطر اعلام نکردند و انگیزه آنها برای تحریم قطر مبهم است. این شدیدترین موضع‌گیری واشنگتن علیه مناقشه‌ای است که با قطع روابط دیپلماتیک امارات، عربستان، بحرین و مصر با دوحه آغاز شد. این کشورهای عربی قطر را به تامین مالی‌تروریسم، دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه و جانبداری از ایران متهم می‌کنند. اتهاماتی که قطر آنها را بی‌پایه و اساس می‌داند. تیلرسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: اطلاع داریم که لیستی از درخواست‌ها آماده شده و به هماهنگی عربستان، امارات، مصر و بحرین رسیده است. امید داریم که این لیست به زودی تحویل قطر شود و بر اساس درخواست‌های منطقی و عملی باشند. تیلرسون همچنین گفت: ایالات متحده آمریکا از تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کند.

وی همچنین گفت: ایالات متحده خواستار دستیابی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به اتحاد هستند تا آنها بتوانند روی مبارزه با شبه نظامیان داعش در سراسر این منطقه متمرکز شوند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: نقش ما این است که طرفین را‌ترغیب کنیم تا مسائل خود را به پای میز مذاکره بیاورند. آنها را به دقت توضیح دهند تا این مسائل حل و فصل شود و نهایتا به نتیجه برسند.قطر میزبان یک پایگاه نظامی حیاتی آمریکاست که در آن بیش از 11 هزار نفر از نیروهای آمریکا و ائتلاف در آن مستقر هستند و از آنجا بیش از 100 عملیات هوایی انجام می‌شود. دونالد‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف وزارت خارجه خودش موضع تندی را علیه قطر در پیش گرفته و آن را حامی سطح بالای‌تروریسم توصیف کرده است. با این حال او پیشنهاد داده تا طرفین اختلافات‌شان را با کمک او حل و فصل کنند.