به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۳۲۵۳۶

آهنگساز ایرانی در جمع 25مهاجر برتر کانادا

گروه فرهنگي: مازیار حیدری که امسال به عضویت هیئت داوران جایزه معتبر جونو (مهمترین جایزه موسیقی کانادا) درآمد به‌عنوان یکی از 25 مهاجر برتر سال 2017 کشور کانادا انتخاب شد.
آهنگساز ایرانی در جمع 25مهاجر برتر کانادا
به گزارش  ایلنا، مازیار حیدرى (آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی مقیم کانادا) به عنوان یکى از بیست و پنج مهاجر برتر سال ٢٠١٧ در کشور کانادا برگزیده شد. این انتخاب، هرسال توسط مجله معتبر "مهاجرین کانادایى" با حمایت رویال بانک کانادا، براساس کارنامه و سوابق اجرایى مهاجرین نمونه و با رأى مخاطبین صورت می‌گیرد. مراسم اهدای نشان و تقدیر از برگزیدگان روز سه‌شنبه ٢٧ ماه ژوئن (7 تیر) در شهر تورنتو برگزار می‌شود.مازیار حیدری، فوق لیسانس رهبری ارکستر از دانشگاه تورنتو است. او دستیار رهبر ارکستر هارت هاوس است. حیدری با ارکستر تورنتو به عنوان پیانیست و دستیار رهبر با آیکات به عنوان مدیر موسیقی و رهبر ارکستر و به عنوان مدرس آزاد موسیقی، پیانو، آهنگسازی و رهبری در کانادا فعالیت دارد. او همچنین شش سال سابقه تدریس پیانو و ارکستراسیون در دانشگاه هنر تهران دارد و بیش از ده سال به عنوان مصنف، دستیار رهبر و پیانیست با ارکستر موسیقی ملی ایران همکاری داشته است. مازیار حیدری در سال ۲۰۱۷ دستاورد بسیار بزرگی داشته و آن هم انتخاب او برای هیئت داوران جوایز معتبر جونو، مهمترین جایزه‌ی موسیقی کانادا، است.
مازیار حیدری در گفتگو با ایلنا؛ درباره روند انتخاب 25 مهاجر برتر سال کانادا گفت: نامزدهاى این جایزه باید از بین مهاجران باشند که فعالیت‌هاى حرفه‌اى و اجتماعى تاثیرگزارى در جهت مثبت بخصوص در سال گذشته و همینطور از بدو ورود به کانادا انجام داده باشند. ابتدا یک لیست ٧٥ نفرى برگزیده می‌شوند و در مرحله دوم از بین آنها ٢٥ نَفَر به عنوان برندگان نهایى انتخاب می‌شوند.وی در مورد فعالیت‌های حرفه‌ای خود در کانادا عنوان کرد: درحال حاضر به عنوان رهبر ارکستر، پیانیست و آهنگساز با ارکسترهایى نظیر ارکستر تورنتو، ارکستر سمفونى هارت هاس در دانشگاه تورنتو و ارکستر سمفونى آیکات همکارى دارم. همچنین به عنوان مدرس موسیقى با کنسرواتوار رویال کانادا همکارى می‌کنم. از طرفی مدیر موسیقى سازمان آهنگسازان ایرانى- کانادایى تورنتو هستم و به عنوان عضو ثابت مرکز موسیقى کانادا، کانون آهنگسازان کانادا، انجمن مدرسین موسیقى کانادا و همچنین عضو ثابت جامعه آهنگسازان، نویسندگان و ناشرین موسیقى کانادا فعالیت دارم.
این موسیقیدان درباره پروژهاى انجام شده و برنامه‌هایش نیز گفت: تأسیس سازمان آهنگسازان ایرانى-کانادایى تورنتو ( آیکات)، ساخت و اجراى روایت اپراگونه آرش کمانگیر اجرا شده در جشنواره تیرگان ٢٠١٣ در تورنتو، ساخت اثرى براى ارکستر سمفونى براساس شعر بنى‌آدم از سعدى به چهار زبان به همراهى تار و تمبک و خواننده سوپرانو، اجراى بیش از ٥٠ کنسرت با مسئولیت‌هایى نظیر رهبر ارکستر، پیانیست و آهنگساز، عضو هیّئت داوران جوایز معتبر جونو ٢٠١٧، مهمترین جایزه‌ى موسیقى در کانادا ازجمله فعالیت‌هایم در این مدت بوده است.
مازیار حیدری در مورد وضعیت فعلى موسیقى ایرانى در کانادا نیز گفت: در این مورد با خشنودى می‌توان گفت که با حضور موزیسین‌هاى خوب ایرانى در کانادا و با وجود اهمیتى که این کشور براى هنر و فرهنگ اقوام مختلف قائل است، موسیقى ایران روز به روز جاى خود را در حوزه‌ى موسیقى ملل در مهمترین سالن‌هاى موسیقى کانادا باز کرده است و این روند در مقایسه با نزدیک به یک دهه گذشته کاملاً رو به رشد است. در حال حاضر موسیقى ایران در دانشگاه‌هاى معتبر کانادایى نظیر دانشگاه تورنتو و دانشگاه یورک هم به صورت عملى و هم به صورت نظرى تدریس می‌شود. از موارد دیگر می‌توان به حضور پرتعداد دانشجویان ایرانى در رشته‌هاى مختلف موسیقى در مقاطع کارشناسى و دکترى هم اشاره کرد.
از برگزیدگان سال‌هاى گذشته هم می‌توان به برخى وزراى کابینه فدرال کانادا نظیر وزیر دفاع آقاى هارجیت ساجان ( اصلیت هندوستان) و برخى چهره‌هاى کارآفرین و همچنین دانشگاهى مهاجر اشاره کرد. اکثر این برگزیدگان توانسته‌اند با فعالیت‌هایشان تأثیر مشخص و مثبتى در جامعه چند ملیتى کانادا داشته باشند. در میان نامزدهاى امسال می‌توان به نام وزیر مهاجرت کانادا آقاى احمد حسین (اصلیت سومالیایى) اشاره کرد.
6