به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۱۳۲۵۷۴
نبردهای سنگین ارتش عراق با بازمانده‌های داعش ادامه دارد

شمارش معکوس برای اعلام پایان خلافت داعش در موصل

گروه بین‌الملل: با تسلط ارتش عراق بر مسجد نوری موصل، جایی که ابوبکر البغدادی در آن سخنرانی خلافت صورت داده بود، تلویزیون دولتی عراق می‌گوید حکومت داعش در موصل ساقط شده است.
شمارش معکوس برای اعلام پایان خلافت داعش در موصل
 خبر آزادی مسجد نوری ساعتی قبل توسط منابع عراقی منتشر شد. این مسجد قدیمی، اخیرا توسط تروریست‌های داعش تخریب شده بود. اعلام سقوط حکومت داعش در موصل، طبعا به‌معنای پایان درگیری‌ها با تروریست‌های داعش در خاک عراق نیست. پاکسازی شهر از اعضای باقی مانده داعش و اطمینان حاصل کردن از امن بودن کامل شهر احتمالا چند روز دیگر به طول خواهد انجامید، به ویژه آنکه گفته می‌شود گروه‌های کوچکی از اعضای داعش هنوز در برخی خانه‌ها حضور دارند و نیروهای عراقی تلاش می‌کنند آنها را به تسلیم شدن وا دارند و یا از پای درآورند. این خبر به معنی آن است که نیروهای عراقی بر تمام منطقه قدیمی شهر از جمله مسجد النوری سیطره یافته‌اند که خلافت داعش از آنجا اعلام شد. نیروهای عراقی امروز عملیات خود برای تصرف آخرین مناطق باقی‌مانده را آغاز کرده بودند.
نخست وزیر عراق اعلام کرد که سیطره داعش بر مسجد النوری در موصل به پایان رسید.
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در واکنش به آزادسازی مسجد النوری که ابوبکر بغدادی از منبر آن خلافت خود خوانده خود را اعلام کرد، تصریح کرد که دولت باطل داعش در عراق به پایان رسید. وی همچنین تأکید کرد که نیروهای عراقی آخرین تروریست داعشی را در عراق تحت تعقیب قرار خواهند داد. سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که هیچ محله‌ای از موصل اکنون در دست داعش نیست و بعد از موصل کار پاکسازی دیگر نقاط عراق از جمله کرکوک و الانبار آغاز خواهد شد.
فرمانده عراقی: تقریبا  200 داعشی در بخش قدیمی موصل به سر می برند
شبکه تلویزیونی الحدث اعلام کرد: سرلشکر معن السعدی فرمانده عملیات ویژه در یگان مبارزه با تروریسم ارتش عراق تأکید کرد: تقریبا دویست تروریست داعشی هنوز در بخش قدیمی موصل به سر می برند. مساحتی که از بخش قدیمی موصل باقیمانده بسیار اندک است و ما به علت حضور غیرنظامیان در این مناطق بسیار محتاطانه به سمت جلو پیش می رویم.
 
داعش از 90 هزار غیرنظامی در غرب موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: گروه تروریستی داعش از 90 هزار غیر نظامی در بخش قدیمی موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.
 
خسارت بسیار بزرگ روحی و نظامی داعش در بخش قدیمی موصل
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: نیروهای عراقی با آزاد کردن چندین محله در بخش قدیمی موصل  در روز جاری ، خسارت بسیار بزرگ روحی و نظامی به داعش وارد کردند.
 
نیروهای عراقی، چهار زن ایزدی را که در گروگان تروریستهای داعش بودند آزاد کردند
شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد: نیروهای عراقی، چهار زن ایزدی را که در منطقه السرجخانه در بخش  قدیمی موصل در گروگان تروریستهای داعش بودند آزاد کردند.
 
آخرین نقشه عملیاتی موصل
رنگ سبز مناطق آزاد شده
رنگ  سفید مناطق تحت کنترل داعش 
رنگ قرمز منطقه درگیری ها 

لحظه به لحظه تا آزادی موصل/پایان خلافت داعش
 
عراق، پایان دولت ادعایی داعش را اعلام کرد
شبکه تلویزیونی پرس تی وی اعلام کرد :‌ عراق پس از تسلط نیروهای این کشور بر مسجد تاریخی موصل ، پایان دولت ادعایی داعش موسوم به « خلافت داعش» را اعلام کرد.
 
 
لحظه به لحظه تا آزادی موصل/پایان خلافت داعش
 
سخنگوی ارتش عراق: دولت خیالی داعش سقوط کرده است
ژنرال یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق، در گفتگو با تلویزیون دولتی اعلام کرد: «دولت خیالی داعش سقوط کرده است».
تروریستها یک هفته پیش در حالی که نیروهای عراقی با حمایت آمریکا پیشروی به سمت النوری را آغاز کردند، این مسجد قرون وسطایی و مناره کج معروف آن را تخریب کردند.
پرچم سیاه آنها از ماه ژوئن سال 2014 از مناره الحدباء در اهتزاز بود.
در شرایطی که داعش در چندین محله در بخش قدیمی موصل گیر افتاده است، مقامات عراقی انتظار دارند نبرد در روزهای آینده پایان یابد.
دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه اعلام کرد وی «دستوراتی برای به پایان رساندن نبرد صادر کرد».
 
وزارت دفاع عراق: نیروهای مشترک عراقی  همچنان در حال پیشروی در محله موصل قدیمی
شبکه تلویزیونی الاتجاه به نقل از وزارت دفاع عراق اعلام کرد : نیروهای مشترک عراقی  همچنان در محله موصل قدیمی در حال پیشروی هستند.
 
تلویزیون رسمی عراق از فروپاشی کامل داعش خبر داد
شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد: تلویزیون رسمی عراق از فروپاشی کامل داعش خبر داد.
 
وزارت دفاع عراق: تروریستهای داعش هیچ راهی جز تسلیم شدن ندارند
شبکه تلویزیونی الاتجاه به نقل از وزارت دفاع عراق اعلام کرد: تروریستهای داعش هیچ راهی جز تسلیم شدن ندارند.
 
نیروهای یگان مبارزه با تروریسم گلدسته الحدباء  و مسجد النوری و منطقه الیرجخانه را به طور کامل آزاد کردند
شبکه تلویزیونی الاتجاه به نقل از فرماندهی عملیات قادمون یا نینوا اعلام کرد: نیروهای یگان مبارزه با تروریسم گلدسته الحدباء  و مسجد النوری و منطقه السرجخانه را به طور کامل آزاد کردند.
 
داعش در عراق برای همیشه پایان یافت
به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه ، وزارت دفاع عراق تاکید کرد داعش در عراق برای همیشه پایان یافت.
 
حکومت ادعایی داعش در عراق موسوم به خلافت سقوط کرد 
شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد: دولت موسوم به دولت خلافت داعش با آزادسازی مسجد جامع نوری و گلدسته الحدباء سقوط کرد.
 
فرمانده عراقی از آزادسازی حدود 40 نفر از چنگال داعش در بخش قدیمی موصل خبر داد
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: رائد شاکر جودت فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق اعلام کرد: 37 زن و کودک که در منطقه باب جدید در بخش قدیمی موصل در محاصره تروریستهای داعش  بودند آزاد شدند.
 
آزادی بیمارستان البتول و ساختمان القاصرین و 20 کودک 
شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع عراقی گزارش داد: نیروهای عراقی «بیمارستان البتول» و «ساختمان القاصرین و 20 کودک» را در محله الشفاء در غرب موصل آزاد کردند.
 
داعش فرستادن افراد انتحاری را در بخش قدیمی موصل کاهش داده است
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: گروه تروریستی داعش فرستادن افراد انتحاری را در روزهای اخیر به علت تسلط کامل نیروهای عراقی در بخش قدیمی موصل و تک تیراندازهای عراقی که تروریستها را هدف قرار می دهند، کاهش داده است.
 
المیادین از هلاکت دو تروریست انتحاری  در شرق موصل  خبر داد
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: دو تروریست انتحاری که با کمربندهای انتحاری خود تلاش می کردند وارد بازار نبی یونس علیه السلام در شرق موصل شوند و آن را منفجر کنند به هلاکت رسیدند.
 
 
ارتش عراق عملیات خود را به علت محافظت از جان غیرنظامیان کُند کرده است
ارتش عراق عملیات آزادسازی آخرین مناطق شهر موصل را به علت محافظت از جان غیرنظامیان کُند کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، نیروهای عراقی باقیمانده های جنگجویان  داعش را در آخرین بخش محور جنوب منطقه موصل قدیمی در محاصره قرار داده اند.
یک منبع امنیتی عراقی گفت: نیروهای پلیس فدرال عراق در فاصله دویست کیلومتری آخرین پایگاه های داعش در منطقه الساجاخانه قرار دارند. انتظار می رود در روزهای آینده این محاصره به پایان رسیده و به پایگاههای داعش حمله شود. این منبع امنیتی همچنین از کشته شدن دوازده فرد مسلح داعش در ساعتهای اخیر خبر داد که در بین آنها چندین تک تیرانداز وجود دارد. این در حالی است که نیروهای عراقی عملیات آزادسازی موصل را به دلیل وجود غیرنظامیان در مناطق مسکونی به تاخیر می اندازند تا از جان آنها محافظت کرده باشند.
 
شاکر کاظم محسن فرمانده لشکر نهم زرهی ارتش عراق گفت: نیروهای عراقی کم کم به سمت مرکز شهرک قدیمی پیش می روند. وی افزود: مهم این است که از جان غیرنظامیان و شهروندان عراقی محافظت کنیم، اگر تنها صد متر یا پنجاه متر پیشروی کنیم مشکلی نیست مهم جان مردم است. مسافتها بسیار نزدیک است و تنها 400 متر فاصله با تروریستها وجود دارد ما از 45 تا 59 درصد این مناطق در هم پیچیده و تو در تو را آزاد کردیم  و تنها 700 تا 800 متر مربع از آن باقیمانده است. اگر تاخیر در پیشروی باشد مشکلی ندارد اما برای ما محافظت از جان غیرنظامیان اهمیت دارد. تنها این مشکل وجود دارد که احتمالا غیرنظامیان مواد غذایی نداشته باشند از اینرو گذرگاههای ایمن را برای خروج غیرنظامیان ایجاد کردیم تا به مناطق امن منتقل کنیم سپس آنها را مناطق تجمع آوارگان انتقال دهیم.