به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۹ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۳۲۵۸۸

کدام موزه‌های دنیا بیشتر بازدیدکننده دارند؟

گروه فرهنگي: موزه ملی چین، موزه ملی هوافضای واشنگتن و موزه لوور فرانسه در مجموع با میزبانی از بیش از ۲۲ میلیون نفر پربازدیدترین موزه‌های جهان در سال گذشته بوده‌اند.
کدام موزه‌های دنیا بیشتر بازدیدکننده دارند؟
به گزارش ایسنا، موزه ملی چین که در  فهرست پربازدیدترین موزه‌های جهان در سال ۲۰۱۶ جایگاه نخست را به خود اختصاص داده، در ضلع شرقی میدان «تیان آنمن» در پکن واقع شده است و به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های جهان، سال گذشته میزبان ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار بازدیدکننده از سراسر جهان بود که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۵، حاکی از رشد ۳.۶ درصدی داشت.موزه ملی چین که یک موزه رایگان و با هدف آشنایی با تاریخ و فرهنگ کشور پهناور چین است، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷ میلیون و ۲۹۰ هزار بازدیدکننده داشت.
این موزه در سال ۲۰۰۳ و با ادغام موزه انقلاب و موزه ملی تاریخ چین که از سال ۱۹۵۹ در کنار یکدیگر و در یک ساختمان قرار داشتند شکل گرفت. ساختمان اصلی این موزه در سال ۱۹۵۹ و به عنوان یکی از ۱۰ ساختمان بزرگ به مناسبت بنیانگذاری جمهوری خلق چین بنا نهاده شد.این موزه تاریخ چین را از دوران "انسانِ یوآنمو" حدود ۱.۷ میلیون سال پیش تا پایان دودمان چینگ به عنوان آخرین سلسه پادشاهی تاریخ چین دربرمی‌گیرد و مجموعه دائمی آن شامل بیش از یک میلیون آیتم می‌شود که شامل بسیاری از آثار هنری و تاریخی ارزشمند و نایاب در چین و سراسر جهان می‌شود.

موزه ملی چین
موزه ملی هوافضای "اسمیتسونین" که در شهر واشنگتن قرار دارد با اختلاف ناچیز و با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدیدکننده، پس از موزه ملی چین در جایگاه دوم پربازدیدترین موزه‌های جهان قرار گرفته است. شمار بازدیدکنندگان این موزه نسبت به سال ۲۰۱۶ که ۶.۹ میلیون نفر بوده، رشد ۸.۷ درصد را به ثبت رسانده است.این موزه در سال ۱۹۴۶ و با عنوان موزه ملی هوایی تاسیس شد و ساختمان اصلی آن در سال ۱۹۷۶ در نزدیکی پارک ملی نشنال مال واشنگتن ساخته شد. موزه ملی هوافضای واشنگتن محل نگهداری و نمایش بزرگترین مجموعه از هواپیماهای تاریخی و فضاپیماها در جهان است که از آن جمله می‌توان به فضاپیمای آپولو ۱۱، فضاپیمای مرکوری فرندشیپ ۷ و هواپیمای ساخته شده توسط برادران «رایت» اشاره کرد.

موزه ملی هوافضای واشنگتن
موزه لوور فرانسه که معروف‌ترین موزه جهان است با ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بازدیدکننده در سال گذشته رتبه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. نکته جالب درباره موزه لوور این که شمار بازدیدکنندگان این موزه در مقایسه با سال ۲۰۱۵ با کاهش چشمگیر ۱۴.۹ درصدی رو به رو بوده که این امر تا حد زیادی ناشی از بروز چند حمله تروریستی در نزدیکی موزه، در شهر پاریس و همچنین چند شهر دیگر فرانسه است. اما با این وجود لوور همچنان در میان موزه‌های اروپایی بالاتر از موزه بریتانیا و نگارخانه ملی لندن در جایگاه نخست پربازدیدترین موزه‌ها قرار دارد.

موزه لوور
موزه لوور که بازدید از آن نیاز به خرید بلیت دارد، از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان یک موزه عمومی فعال بوده‌ و تمرکز آن روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.موزه ملی تاریخ طبیعی واشنگتن با ۷ میلیون ۱۰۰ هزار بازدیدکننده،‌ موزه هنری متروپولیتن نیویورک با ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده و موزه بریتانیا با ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار بازدیدکننده در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

۲۰ موزه پربازدید جهان
در میان موزه‌های اروپا پس از لوور، موزه بریتانیا، نگارخانه ملی لندن، موزه واتیکان (بیش از شش میلیون بازدیدکننده)، موزه تیت مادرن لندن (5 میلیون و ۸۰۰ هزار بازدیدکننده) و موزه تاریخ طبیعی لندن با ۴ میلیون و ۶۲۴ هزار بازدیدکننده رتبه‌های دوم تا ششم پربازدیدترین موزه‌های اروپایی را به خود اختصاص داده‌اند.

۲۰ موزه پربازدید اروپا
اما در میان موزه‌های قاره آسیا اقیانوسیه، موزه ملی چین در رتبه نخست، موزه علوم و فنون شانگهای (۶.۳۱۶ میلیون) رتبه دوم، کاخ موزه ملی تایوان (۴.۶۶۶ میلیون) رتبه سوم، موزه علوم و فنون چین در پکن (۳.۸۳ میلیون) رتبه چهارم و موزه ملی کره جنوبی در سئول (۳.۳۹۶ میلیون) رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

۲۰ موزه پربازدید آسیا-اقیانوسیه
مقایسه میزان استقبال از موزه‌ها در سه منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپا و آمریکای شمالی در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نیز حاکی از است که در طول مدت این چهار سال تنها موزه‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه با رشد بازدیدکننده رو به رو بوده‌اند و موزه‌های اروپا و امریکای شمالی هر کدام ۳ درصد ریزش مخاطب داشته‌اند.

رشد و نزول استقبال از موزه‌ها در سه منطقه جهان