به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۷۰۹

تامین مسکن برای جوانان آرزوست

گروه جامعه: رییس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات تامین مسکن را یکی از معضلات امروز جوانان دانست و گفت: در گذشته با کمک خانواده‌ها این نیاز جوانان تامین می‌شد، اما امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن نرخ جمعیت جوان دسترسی به مسکن تبدیل به آروزی جوانان شده است.
تامین مسکن برای جوانان آرزوست
رحیم عبادی در گفت‌وگو با  ایلنا درباره تصمیم دولت برای احیای دوباره سازمان ملی جوانان گفت: جمعیت کشور اوایل انقلاب حدود ۳۰ میلیون نفر بود، اما در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم و این نشان می‌دهد؛ ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ایران که بخش قابل توجهی از جامعه هستند، زیر ۴۰ سال سن دارند که نیازمند پشتیبانی و برنامه‌ریزی هستند. از سوی دیگر نرخ رشد جمعیت در دهه شصت حدود ٤/٨ درصد بوده است و این نرخ رشد در حال حاضر در گروه سنی ٣٠ الی ٤٠ سال متمرکز شده است.
او با اشاره به اینکه پیک جمعیتی بین ۳۰ تا ۴۰ سال گفت: این بخش از جامعه نیاز‌های طبیعی مشابه همه اقشار جامعه دارند، اما از آنجا که به این نیازهای طبیعی در زمان خودش پاسخ داده نشده به مرور زمان این نیاز‌ها تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شده و حتی در بعضی از زمینه‌ها به یک بحران و چالش اجتماعی تبدیل شده است. به طور مثال بحث اشتغال و بیکاری جوانان همیشه موضوعیت داشته، اما در این سال‌ها به دلیل اینکه جمعیت جوان افزایش پیدا کرده و در مقابل ظرفیت جامعه، دولت، خانواده‌ها و بخش خصوصی برای تامین اشتغال جوانان به مراتب بسیار کمتر از تقاضای جوانان برای اشتغال بوده در نتیجه با اینکه دولت‌ها در این سال‌ها تلاش زیادی برای تامین شغل و اشتغال جوانان انجام دادند، اما ما همچنان ۳ میلیون جوان بیکار داریم.
رییس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات معتقد است در دهه ۶۰ و ۵۰ به دلیل تعادل جمعیت مسئله بیکاری خیلی ملموس نبود، اما امروز این مسئله به عنوان بزرگ‌ترین معضل دولت و جامعه تبدیل شده است.عبادی به مسئله آموزش عالی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز میزان افرادی که از تحصیلات عالی برخوردارند، حدود ۳۶ درصد هستند که به این معناست؛ بیش از ۶۴ درصد از جوانان ما به آموزش عالی دسترسی ندارند. در نتیجه با همه تلاش‌هایی که در آموزش عالی انجام شده، اما افزایش تقاضا باعث شده که بسیاری از جوانان ما به کشورهای همسایه، آسیای میانه و کشورهای اروپایی برای دسترسی به آموزش عالی با کیفیت‌تر بروند.او خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که امروز به معضل جوانان تبدیل شده، بحث مسکن جوانان است که در گذشته با کمک خانواده‌ها تامین می‌شد، اما امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن نرخ جمعیت جوان دسترسی به مسکن جزو آروزهای جوانان شده است.
عدم پاسخگویی به نیازهای جوانان باعث ایجاد معضل در جامعه شده است
او با بیان اینکه موضوع ازدواج یکی دیگر از معضلات جوانان است، تصریح کرد: مجموعه نیازهای طبیعی و اساسی جوانان در دهه‌های گذشته یا مورد کم‌توجهی قرار گرفته یا تلاش‌هایی که دولت‌ها انجام دادند؛ کافی نبوده است. متاسفانه حتی در بعضی‌ از دهه‌های گذشته جوانان و مسائل آن‌ها به فراموشی سپرده شده و گذشت زمان باعث شده که امروزه برخی از نیازهای طبیعی جوانان به دلیل عدم پاسخگویی در زمان مقرر خود تبدیل به چالش و مسئله شده است، همانطور که برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی امروز تبدیل به بحران اجتماعی شده است.
رییس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات با بیان اینکه با چالش‌های اساسی در حوزه جوانان روبرو هستیم، گفت: بسیاری از این امور نیازمند پشتیبانی دولت است و از آنجا که دولت نقش اساسی در تامین این نیاز‌ها دارد، از همین‌رو موظف است؛ مسائل جوانان را برنامه‌ریزی، پشتیبانی و مدیریت کند. در قوانین و سیاست‌های کلی نظام مصوب شده که امور جوانان امور حاکمیتی است و امور توصیه‌ای نیست که با رهنمود دادن حل شود. دولت موظف است برای جوانان همانطور که در برنامه‌های مختلف توسعه دیده شده، برنامه‌ریزی کند.عبادی افزود: سازمان ملی جوانان در اصل نقش مدیریت و برنامه‌ریزی امور جوانان را برعهده دارد به این معنی که مسائل و چالش‌های جوانان را از طریق مطالعات و تحقیقات شناسایی می‌کند و به کمک نهادهای تخصصی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.
سازمان ملی جوانان فرابخشی است
او با بیان اینکه سازمان ملی جوانان از سه طریق برنامه‌های تدوین شده برای جوانان را پیگیری می‌کند، گفت: برخی از دستگاه‌ها در زمینه جوانان مسئولیت مستقیم دارند، اما میزان مسئولیتشان شفاف نیست. به طور مثال اشتغال یک وظیفه همگانی است که همه دستگاه‌ها درباره آن موظف هستند، اما یک نهاد فرابخشی باید این موضوع را مدیریت و پشتیبانی کرده تا حق و سهم جوانان را از این دستگاه‌ها بگیرد. نیاز است یک تقسیم کار ملی شود و سازمان ملی جوانان به عنوان متکلف و متولی امور جوانان وظیفه پیگیری، نظارت، مدیریت و پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی را برعهده بگیرد.
رییس سازمان ملی جوانان در دولت هشتم با بیان اینکه بخشی از مسائل جوانان باید توسط دستگاه‌های اجرایی و با پشتیبانی سازمان ملی جوانان انجام شود، یادآور شد: بسیاری از مسائل جوانان مربوط به یک بخش یا نهاد خاص نیست، بلکه فرابخشی یا بین بخشی است و یک دستگاه مسئول باید از ناحیه رییس‌جمهور و دولت بتواند نقش هماهنگ کننده را داشته باشد.
او ادامه داد: همچنین نهادهای عمومی و دستگاه‌های غیردولتی مانند سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار مهمی در رفع مشکل جوانان دارند و دولت موظف است به این‌ سازمان‌ها کمک کند و از ظرفیت این‌ها برای تامین نیازهای جوانان استفاده کند. از سوی دیگر دولت با کمک جوانان و خانواده‌هایشان می‌تواند مسائل جوانان را مدیریت و سامان‌دهی کند.
عبادی در ادامه با اشاره به اینکه طرح یک فوریت تفکیک سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: باید دید مجلس شورای اسلامی به سازمان ملی جوانان چه اختیاراتی را خواهد داد. برخی رویکرد ستادی و نقش مدیریت و برنامه‌ریزی مشابه آنچه که در سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کل کشور انجام می‌شود برای سازمان ملی جوانان قائل شده‌اند، برخی دیگر نیز تصدی برخی از امور را برای سازمان ملی جوانان متصور شده‌اند و معتقدند؛ سازمان ملی جوانان مشخصا مسئول اشتغال یا مسکن یا مسائل اجتماعی جوانان شود.
او ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد؛ سازمان‌های فرابخشی که به اصطلاح نقش ملی بر عهده دارند، بهتر است نقش راهبردی و نه تصدی‌گری داشته باشند.
11
بی‌توجهی به جوانان هزینه‌های غیرقابل جبرانی برای کشور خواهد داشت
او با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس تفکیک سازمان ملی جوانان را اقدامی هزینه‌بر می‌دانند، گفت: به طور طبیعی هر کار جدیدی هزینه خواهد داشت، اما سازمان ملی جوانان قرار نیست، تازه تاسیس شود؛ بلکه سازمانی بوده که در گذشته وجود داشته و براساس یک تصمیم غیرکار‌شناسی ادغام شده و حالا براساس نظر کار‌شناسان قرار است؛ تفکیک شود در نتیجه بسیاری از امکانات از جمله منابع انسانی، بودجه و... موجود است. متاسفانه در این مدت که از تلفیق سازمان ملی جوانان با وزارت ورزش گذشته، عملا مسائل جوانان تحت تاثیر حوزه ورزش و تربیت بدنی قرار گرفته و به حاشیه رانده شده است.
رییس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات تاکید کرد: در حقیقت در این تفکیک مسائل جوانان از حالت حاشیه‌ای به متن جامعه بازگردانده می‌شود و خود به عنوان یک محور کار تلقی خواهد شد و سازمان با اختیارات مستقل و در چارچوب قوانین و مقررات کشور و با تمرکز بر مسائل جوانان اقدام خواهد کرد. در نتیجه با توجه به آنچه بیان شد؛ این سازمان کمترین هزینه را برای دولت خواهد داشت.
او خاطرنشان کرد: مسائلی در کشور وجود دارد که اگر به آن توجه نشده و پیشگیری نشود؛ باید هزینه‌های سنگین‌تری را برای جبران آن بپردازیم؛ مسائل جوانان مانند آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، افسردگی و... در حال حاضر نیز برای جامعه پرهزینه است و به دلیل بی‌توجهی ساختار دولت در گذشته بوده که این مسائل به حاشیه رانده شده بودند و در صورتی که روند به حاشیه‌راندگی جوانان ادامه پیدا کند در آینده به یک بحران بزرگ اجتماعی منجر می‌شود که هزینه‌های غیرقابل جبرانی برای کشور خواهد داشت، لذا پیشگیری بهتر از درمان است و این اقدام دولت گامی رو به جلو در زمینه جوانان است.عبادی معتقد است؛ عملکرد سازمان ملی جوانان در گذشته با دوره‌ای که با سازمان ورزش ادغام شد قابل قیاس نیست و در زمان دولت اصلاحات تا سال ۸۴ امور جوانان مسیر رو به رشدی را طی کرده است.
او با اشاره به تشکیل سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات گفت: مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ روند اهتمام به امور جوانان در دولت‌های سازندگی و اصلاحات یک روند کاملا رو به رشد بوده است و در قالب برنامه‌های سوم وچهارم دولت متعهد شده بود؛ ظرفیت‌های خوبی را برای جوانان ایجاد کند از سوی دیگر شکل‌گیری سازمان ملی جوانان در سال ۷۹ باعث شد تا در بسیاری از حوزه‌ها نقش فعالی را برای جوانان پیش‌بینی کنند.
امور جوانان در دولت‌ نهم و دهم به کارهای تبلیغاتی و سمبلیک محدود شد
رییس سازمان ملی جوانان در دولت  اصلاحات با بیان اینکه در سال ۸۱ سند توسعه ۲۰ ساله جوانان در دولت وقت تصویب شده بود، گفت: این سند توسعه که شامل ۹ سند بخشی می‌شد در حوزه‌های مختلف با همکاری دستگاه‌های مختلف برنامه توسعه همه جانبه‌ای برای جوانان در حوزه‌هایی مانند مسکن، اشتغال و... تدوین شد اما متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم از آنجا که به امر برنامه‌ریزی توجهی نمی‌شود تمام این مطالعات و بررسی‌ها کنار گذاشته شد و امور جوانان تنها به کارهای تبلیغاتی و ژورنالیستی و سمبلیک و نمادین محدود شد و مسائل اصلی جوانان به حاشیه رانده شده و کارهای تبلیغاتی با عنوان مشاورین جوان در نهاد‌ها آغاز شد که با این بهانه جوانان را سرکار گذاشتند و بعد از مدتی نیز این سازمان با وزارت ورزش ادغام شد و همه چیز به فراموشی سپرده شد و متاسفانه از زمان ادغام تاکنون عملکردی وجود نداشته که منشا اثر و تاثیرگذاری در حوزه جوانان باشد.
مسائل جوانان به فراموشی سپرده شد
عبادی با بیان اینکه دوران اصلاحات از دوران بسیار موفق در حوزه جوانان تلقی می‌شود، گفت: نرخ بیکاری جوانان در دولت اصلاحات به زیر ده درصد رسیده بود و ما در بسیاری از شاخص‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما متاسفانه به دلیل مدیریت آشفته‌ای که بر کشور حاکم شد، مسائل جوانان به فراموشی سپرده شد در حال حاضر نیز یکی از اقدامات مهم سازمان ملی جوانان پس از تفکیک سامان‌دهی نا‌بسامانی‌هایی است که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است.رییس سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات تاکید کرد: درصورتی که اراده مجلس و دولت متمرکز بر ایجاد یک سازمان مقتدر و توانمند برای امر مدیریت امور جوانان باشد، خوشبختانه با آمادگی که در جامعه وجود دارد معتقدم دوران جدیدی در حوزه جوانان خواهیم داشت.او ادامه داد: رویکرد دکتر روحانی و آرمان‌هایی که مطرح کردند با آرمان‌ها وگرایش‌های جوانان نزدیک است از همین رو معتقدم دولت با پشتوانه خیلی خوبی که دارد، می‌توانیم دوران شکوفایی را برای جوانان در چهارسال آینده شاهد باشیم.