به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۳۲۷۷۸
بی‌اخلاقی یک‌پارچه رسانه‌های وابسته به تندروها

تحریف، تقطیع، تشبیه

تحریف، تقطیع، تشبیه
سجاد خداکرمي- روزنامه بهار: اختلاف نظر میان مسئولان بلند پایه کشور در روز‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اما در این میان رئیس جمهور مظلوم‌ترین مقام بلندپایه‌ای است که می‌توان سراغ گرفت. حسن روحانی در روز‌های پس از انتخابات 29 اردیبهشت نه تنها همراهی گروه‌های سیاسی اصولگرا را در خدمت به مردن نیافت بلکه از جانب تندرو‌های این جریان روزی سپری نکرد که مورد حمله و هجمه قرار نگرفته باشد، به گونه‌ای که انگار مخالفانش کمر بسته‌اند تا به او امان کار بی‌دغدغه ندهند و تا می‌توانند کار شکنی دولتش را پیشه کنند. این همه بی اخلاقی سیاسی مخالفان رئیس جمهور به یک طرف رفتار رسانه‌های جریان تندرو و همراهی رسانه ملی با آنان هم به یک طرف.
***
پرده اول: تحریف
ماجرا از سخنان رئیس جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه شروع شد؛ حسن روحانی در خلال اظهاراتش در این همایش با بیان این که ورود به دستگاه قضا نیازمند فداکاری بسیاری است، گفت که «من چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضائیه دعوت شدم اما‌ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچگاه جرات ورود به این دستگاه را نکردم چرا که کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.»
این گفته‌ها در حالی از سوی رئیس‌جمهور بیان شد که صداوسیما در روزی که سران سه قوه بر وحدت سه قوه تاکید داشتند، رویه دیگری پیش گرفت و با تغییر و تحریف اظهارات حسن روحانی این جمله را در شبکه خبر این گونه زیرنویس کرد: «رئیس جمهور: بعد از انقلاب هم چندبار به قوه قضائیه احضار شدم‌ترسیدم بروم» گویا رئیس‌جمهور در مقام متهم از سوی دستگاه قضایی به این دستگاه احضار شده است و از‌ترس بازخواست پا به قوه قضا نگذاشته است.

روزی که «تاکید بر وحدت» کلیدواژه اظهارات سران سه قوه در همایش سراسری قوه‌ قضائیه بود و روسای قوا در حالی دور یکدیگر جمع شده بودند که هر کدام توصیه‌هایی برای بهبود اوضاع کشور داشتند و همدلی و همفکری را لازمه این روزهای کشور می‌دانستند، رسانه ملی راه دیگری در پیش گرفت و در روزی که باید به عنوان رکن چهارم در کنار سه قوه دیگر قرار می‌گرفت و وحدت و امید را به جامعه تزریق می‌کرد در رویارویی با دولت حتی به تحریف سخنان صریح روحانی روی آورد.
البته پس از بالا گرفتن انتقادها به این رفتار صدا و سیما در بازتاب نادرست و تحریف شده سخنان رئیس جمهور معاون سیما توضیحاتی داد و اظهار کرد: اگر به صورت حقوقی این ایراد به صداوسیما وارد شود، یقینا نسبت به آن اقدام و برخورد خواهد شد. اگر این اشتباه متعلق به بخش سیما باشد، سریعا با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد قطعا باید آن را پیگیری کنند. مرتضی میرباقری درباره انتخاب واژه نادرست برای سخنان رییس‌جمهور که در قالب زیرنویس شبکه خبر اتفاق افتاد، گفت: می‌شود یک ایراد اولیه گرفت و آن اینکه در ارتباط با واژگان، تلویزیون باید دقت بیشتری داشته باشد اما انصافا تلویزیون در قبال دولت مخالفت ندارد.

وی همچنین در این سخنان به انتقاد‌ها از مجموعه اش در ارتباط با نحوه برخورد با دولت و رئیس جمهور نیز واکنش داشت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت آقای روحانی مستقر هستند و حمایت همه‌جانبه رسانه ملی پشت سر دولت ایشان بر اساس چارچوب‌ها و ضوابط‌ها خواهد بود.
البته این واکنش معاون سیمای رسانه ملی از سوی این رسانه بی سابقه نیست در برخی موارد قبلی هم وی یا دیگر مسئولین صدا و سیما به انتقاد‌ها از رفتار یک سویه و جانبدارانه سیاسی خود واکنش داشته‌اند اگرچه که همیشه آن را رد کرده اند. چنین رفتار‌های یک سویه‌ای از سوی صدا و سیما چندان تعجب بر انگیز نیست و برای رسانه ملی به رویه‌ای تبدیل شده که طی چند سال اخیر هم بارها تکرار شده است و گویا قرار است دولت روحانی در دوره 4 ساله بعدی هم رسانه ملی را نه در کنار خود بلکه در مقابل خود ببیند و هیچ نشانه‌ای هم از سوی رسانه ملی برای تصحیح رفتار جناحی‌اش دیده نمی‌شود.

پرده دوم: تقطیع
این بار باز هم پای رسانه ملی و باز هم رفتار‌های جناحی آن وسط بود. دو روز گذشته بود که فیلمی از دیدار ژان ایوز لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه و ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در فضای مجازی و در صفحات مخالفان دولت پخش شد، فیلمی که از دوربین رسانه ملی گرفته شده بود و از طریق باشگاه خبرنگاران برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت و پس از آن طی اقدامی مشترک و در سطحی وسیع دیگر رسانه‌های مخالف دولت از جمله خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و سایت‌های خبری چون رجا نیوز به پوشش آن و حاشیه‌سازی برای وزیر خارجه پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان که از زیر مجموعه‌های رسانه ملی محسوب می‌شود در متن خبر خود در این ارتباط نوشت: «در حاشیه این دیدار فیلمی عجیب در فضای مجازی منتشر شده که واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است، در این دیدار در حالی که ظریف دست خود را به سمت همتای فرانسوی خود دراز می‌کند، ژان ایوز لو بی توجه به راه خود ادامه می‌دهد، برخی از کاربران در فضای مجازی این اقدام وزیر امور خارجه فرانسه را بی احترامی دانسته اند.»
البته این اقدام بدون واکنش از سوی وزیر خارجه نیز نماند و محمد جواد ظریف با انتشار فیلم کامل مشایعت وی توسط وزیر فرانسوی در صفحه اینستاگرامش نوشت: وزیر خارجه فرانسه از خداحافظی و دست دادن دم در اتاقش امتناع می‌کند تا به احترام ایران، وزیر خارجه‌اش را تا پلکان خروجی وزارت خارجه این کشور بدرقه کند.

وی همچنین در این پست به بی‌اخلاقی‌های مخالفان دولت نیز اشاره کرد و نوشت: واقعاً باعث تأسف است که گروهی برای منافع کوتاه‌مدت جناحی حاضرند با دروغگویی و تقطیع نوار ویدئویی، غرور و عزت مردم ایران را به تمسخر بگیرند و ادعا کنند به وزیر خارجه مردم بزرگ ایران توهین شده است. این روزها به طور ویژه و به بهانه‌های مختلف و بی‌مایه، مورد مهرورزی دوستان قرار گرفته‌ام ولی
بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم
تا سختی کمان شما نیز بگذرد
پس از این که باز هم این بی اخلاقی رسانه‌ای بالا گرفت، مرتضی میرباقری معاون سیما واکنش نشان داد و گفت: در این اتفاق دوربین ما قسمت اول را گرفته بود و آن قسمت انتهایی پخش نشده بود. در اینگونه موارد که بعضا، سهوا اتفاق می‌افتد رسانه ملی خودش اولین جایی است که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر در حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود، به صورت حقوقی این ایرادها وارد شود، یقینا صداوسیما باید پاسخگوی آن باشد که اگر متعلق به حوزه صداوسیما باشد سریعا با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد قطعا دوستان باید پاسخگوی آن باشند.

پرده سوم: تشبیه
این بار تندروهای اصولگرا شبکه‌های اجتماعی را محل بی اخلاقی‌های سیاسی خود برای هجمه به رئیس جمهور قرار دادند و  این مدعیان ارزش‌های انقلابی پس از آنکه با نهیب زعمایشان درباره عدم سوء استفاده از «آتش به اختیار» مواجه شدند و مجبور شدند از تفسیرهای فراقانونی خود دست بکشند، تلاش کردند با برداشت غیرواقعی از سخنان رهبر معظم انقلاب و اشاره ایشان به اشتباهات ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران، به مشابهت‌سازی حسن روحانی و بنی‌صدر بپردازند.
در همین ارتباط وحید یامین پور، مجری شبکه افق و سردبیر سابق رجا نیوز، وحید جلیلی برادر سعید جلیلی و علی اکبر رائفی‌پور فعال سیاسی این جریان نزدیک به جبهه پایداری در اقدامی هماهنگ در شبکه توییتر علیه رئیس جمهور دست به اقدام زده اند. آن‌ها در این تلاش برای مشابهت‌سازی میان روحانی و بنی صدر از #ابوالحسن_روحانی استفاده کردند.
وحید جلیلی توییت کرد: جمهوریت یعنی: مردم خودتان تصمیم بگیرید و خودتان هم پای تبعاتش بایستید. #ابوالحسن_روحانی
او در توئیتی دیگر  هم نوشت: می‌گفتند درست است که به دست خودمان #قلب_رآکتور اراک را درآوردیم اما بجایش قلب دولت‌های غربی ازجمله #آمریکا را به‌دست آوردیم. #ابوالحسن_روحانی
علی اکبر رائفی پور نیز توییت کرد: آیا ما اشتباه نکردیم؟ چرایکیش بنی صدره؛ همونجور که اونا از منبر معاویه گول خوردن، ما ازمنبر #بنی_صدر گول خوردیم #ابوالحسن_روحانی
پس از این جریان‌سازی تندرو‌های اصولگرا و هجمه بی سابقه شان به رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که واقعه تلخ روز قدر توسط دامنه میدانی آنها رقم خورد و روحانی را به تیغ جفای خود نواختند. اقدام تاسف برانگیزی که دامنه محکومیت آن چنان بالا گرفت که همان رسانه‌های و خبرگزاری‌های جریان ساز این بی اخلاقی‌ها مجبور شدند آن را محکوم کنند هرچند به ظاهر و در پشت سر به خنجر زدن‌های شان بر پیکره دولت و رئیسش ادامه دهند.