به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۰۷:۰۳
کد مطلب : ۱۳۲۸۱۹

دفاع مقام ترک از طرح جنجالی سدسازی

گروه جامعه: بسیاری از کارشناسان محیط زیست در داخل کشور معتقدند که طرح سدسازی که ترکیه در دستور کار دارد، اثرات منفی و مخرب بسیاری بر سه کشور ایران، عراق و سوریه خواهد داشت اما مقام ترکیه ای همین انتقادات را رد و تاکید می کند که این طرح اثرات مخربی بر محیط زیست کشورهای همسایه ندارد.
 
معاون وزیر امور خارجه ترکیه درباره پروژه گاپ و تاثیر منفی آن بر کشورهای منطقه اظهار کرد: ما اعتقادی نداریم که پروژه سدسازی ترکیه باعث ایجاد طوفان‌های گرد و غبار بشود. هیچ داده و تحقیق و اطلاعات علمی برای تایید این ادعا که سدسازی در طوفان‌های گرد و غبار اثر منفی دارد، وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، فضلی چرمن معاون وزیر امور خارجه ترکیه در خاورمیانه و رییس هیات ترکیه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در جمع خبرنگاران افزود: زمانی که برای اقدامی در ترکیه تصمیم‌گیری می‌کنیم، دقت لازم را داریم تا آسیبی به برادران همسایه خود نزنیم بنابراین پیش از شروع احداث سد، تحقیقات جامعی در مورد تاثیرات زیست‌محیطی آن در ترکیه و کشورهای همسایه انجام داده‌ایم.

معاون وزیر امور خارجه ترکیه در خاورمیانه اظهار کرد: به نظر من مطالب نادرستی در مورد تاثیر زیست‌محیطی سد ایلیسو به کشورهای پایین دست گفته شده است. در یکی، دو سال اول مخازن سد که باید پر شوند صد البته در کشورهای پایین دست تاثیر می‌گذارد اما بعد از پایان یک بازه زمانی دو تا پنج ساله و پر شدن مخازن می‌توانیم نقش مثبتی برای کشورهای پایین دست ایفا کنیم و زمانی که یک یا چند کشور در منطقه با خشکسالی مواجه شوند میزان آب مورد نیاز را در اختیار قرار می‌دهیم.

فضلی چرمن در پاسخ به این پرسش که آیا این رفتار ترکیه نوعی اعمال قدرت در منطقه محسوب می‌شود یا نه، گفت: آیا این یک مصاحبه است و شما خبرنگار و فعال محیط زیست هستید؟ این نوع پرسش کردن اصلا ژورنالیستی نیست. وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق دوجانبه‌ای بین ترکیه و عراق وجود دارد، اظهار کرد: در مورد سازوکارهای مختلف با عراق گفت‌وگو و رایزنی کرده‌ایم. مشکلی که باید مورد توجه قرار گیرد، مساله امنیت در منطقه است. در حال حاضر عراق و سوریه در آتش هستند و این دولت‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، زیرا داعش در این کشورها جهنمی ایجاد کرده است. بنابراین اگر توافقات جامع و مستحکمی با کشورهای پایین دست نظیر عراق و سوریه داشته باشیم، این دولت‌ها قدرت کافی برای اجرای این قراردادها ندارند.

رییس هیات ترکیه در کنفرانس بین‌المللی گرد  و غبار افزود: اگر مشکلی با عراق داشته باشیم، ترکیه و عراق می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند و نیازی به دغدغه و نگرانی شما برای عراق نیست. فضلی چرمن در پاسخ به این مساله که اثرات خشکسالی در عراق و سوریه در قالب گرد و غبار ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: اگر اینطور است اجازه بدهید در سطح منطقه در این باره صحبت کنیم ولی خواهش می‌کنم انگشت اتهام را به سمت ترکیه نگیرید. رییس هیات ترکیه در کنفرانس بین‌المللی گرد  و غبار اظهار کرد: اگر می‌خواهیم همکاری داشته باشیم بحث‌ها و مذاکرات باید عاری از سرزنش کردن طرف مقابل باشد و باید با نیت مثبت صورت گیرد. در همین سوالات مطرح شده چاشنی سرزنش وجود دارد.